Verborgen armoede in de pastorie

Hendrikus

Verborgen armoede in de pastorie

Bericht door Hendrikus »

uit het ND:
ND schreef: Predikanten wijzen op eigen armoedevan onze redactie kerk

HELLENDOORN - In menig predikantengezin in de Protestantse Kerk in Nederland is sprake van verborgen armoede, menen zo'n 150 protestantse predikanten. In een brief aan de landelijke kerk vragen ze om een gesprek.Het was altijd al moeilijk om rond te komen, maar na het ontstaan van de Protestantse Kerk in 2004 is het nog lastiger geworden, stelt ds. Robbert Jan Perk, initiatiefnemer van de brief. Predikanten krijgen hun traktement (salaris) betaald door de plaatselijke kerk en de landelijke kerk. Het deel dat de landelijke kerk bijdraagt, is na de fusie toegenomen. Om dat te betalen moeten plaatselijke gemeenten meer geld afdragen aan de landelijke kas.

Per saldo is echter op de betalingen aan predikanten beknibbeld, vindt Perk. De eindejaarsuitkering is gehalveerd en de PKN wil dit jaar niet de gebruikelijke salarisverhoging toepassen die de ambtenaren ook krijgen. Het CAO-overleg tussen de Protestantse Kerk en de Bond van Nederlandse Predikanten is daardoor vastgelopen. Predikanten krijgen in principe dezelfde salarisverhoging als mensen in overheidsdienst.

,,De landelijke kerk geeft te veel geld uit'', stelt Perk. ,,Daarom gaat de leiding bezuinigen op de uitgaven aan de predikanten.''

Volgens hem snapt de kerkleiding niet wat er in de pastorie leeft. De predikanten willen daarom op korte termijn ,,een stevig gesprek'' met het synodebestuur.

Ze zullen volgens Perk niet aandringen op afslanking van het landelijk apparaat, om kosten te besparen. Het gesprek is vooral bedoeld om goed onderbouwd aan te geven waar de problemen voor predikanten zitten.

Een fiscaal deskundige is samen met de predikanten bezig een overzicht te maken waaruit moet blijken dat er zeer grote verschillen zitten tussen het bruto- en nettosalaris van een predikant.

Het predikantensalaris zit ingewikkeld in elkaar. De voorgangers fungeren als zelfstandige ondernemers. Hun brutosalaris ligt dus heel hoog, maar na aftrek van belastingen, premies en dergelijke houden ze naar eigen zeggen te weinig over.

Perk voelt er niets voor om in loondienst van de kerk te komen. ,,Het is belangrijk als predikant een bepaalde mate van vrijheid te hebben. Je moet kunnen zeggen waarvan je overtuigd bent, zonder dat de kerkrentmeesters je als werknemer op het matje kunnen roepen.''

Volgens woordvoerder Paul Hollaar zal het synodebestuur zich niet bemoeien met het vastgelopen CAO-overleg. Ook problemen door nadelige fiscale maatregelen kan de Protestantse Kerk niet oplossen. ,,Is echter een gesprek noodzakelijk over de sociale problemen van predikanten, dan zal dat ongetwijfeld worden gehonoreerd.'' Een afspraak kan nog niet meteen worden gemaakt, omdat scriba Bas Plaisier de bijeenkomst van de Wereldraad van Kerken in Brazilië bijwoont.
Tja, zulke berichten hoor je nou nooit uit de GerGem :roll:
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

hoor je zulke berichten bij andere kerken wel dan?
FlyingEagle

Heb het met verbazing gelezen, is de diaconie niet voor predikanten??
memento

Bericht door memento »

Ik vraag me af wat men onder armoede verstaat in dit geval. Ik geloof nu niet direct dat de salarissen in de NHK en nu de PKN zo laag waren, ja zelfs redelijk markt-comform (i.e. best ruim).

En dan nog. Ik lees nergens dat Paulus onderhandelt over zn salaris. Of dat Jezus een x bedrag per wonder vroeg. Nee, ik vind het een ongepaste bedelactie van betreffende predikanten.

PS> Dat neemt niet weg dat een kerk haar ambtsdragers een redelijk salaris moet geven, zodat ze op een normale manier rond kunnen komen...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

In het RD stond dit ook al, met salarissen genoemd:

Een beginnend PKN predikant verdient ongeveer 1400 euro, en een predikant op "zijn top" verdient 2100 euro.

Vind ik inderdaad niet echt een vetpot. Al hebben ze natuurlijk geen kosten van hun huis.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:In het RD stond dit ook al, met salarissen genoemd:

Een beginnend PKN predikant verdient ongeveer 1400 euro, en een predikant op "zijn top" verdient 2100 euro.

Vind ik inderdaad niet echt een vetpot. Al hebben ze natuurlijk geen kosten van hun huis.
Even ter aanvulling: dit zijn netto bedragen, dus idd na fiscale bijtelling inzake huisvestiging.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
FlyingEagle

memento schreef:Ik vraag me af wat men onder armoede verstaat in dit geval. Ik geloof nu niet direct dat de salarissen in de NHK en nu de PKN zo laag waren, ja zelfs redelijk markt-comform (i.e. best ruim).

En dan nog. Ik lees nergens dat Paulus onderhandelt over zn salaris. Of dat Jezus een x bedrag per wonder vroeg. Nee, ik vind het een ongepaste bedelactie van betreffende predikanten.

PS> Dat neemt niet weg dat een kerk haar ambtsdragers een redelijk salaris moet geven, zodat ze op een normale manier rond kunnen komen...
Zeg je nu niet iets tegenstrijdigs? Je gelooft niet dat de salarissen laag zijn je vindt ze "best ruim" Je vindt het zelfs een ongepaste bedelactie van de predikanten

Tegelijk zeg je dat een kerk de ambtsdragers een redelijk salaris moet geven, om normaal rond te kunnen komen.

Je houdt dus toch de optie open dat het niet het geval zou kunnen zijn.
memento

Bericht door memento »

Zie http://www.pkn.nl/traktementen&pensioen ... 2006_A.pdf voor de salarissen. Die 1400 netto per maand kan idd wel kloppen (dat is inclusief woning-aftrek). Bron voor de netto-salarissen (RD): http://www.refdag.nl/artikel/1250580/Pr ... laris.html

Let wel, er zijn veel huishoudens (zelfs 2-verdieners) die graag 1400 EUR/maand netto zouden overhouden. En die mensen moeten ook nog hun eigen huis betalen.
FlyingEagle

memento schreef:Zie http://www.pkn.nl/traktementen&pensioen ... 2006_A.pdf voor de salarissen. Die 1400 netto per maand kan idd wel kloppen (dat is inclusief woning-aftrek). Bron voor de netto-salarissen (RD): http://www.refdag.nl/artikel/1250580/Pr ... laris.html

Let wel, er zijn veel huishoudens (zelfs 2-verdieners) die graag 1400 EUR/maand netto zouden overhouden. En die mensen moeten ook nog hun eigen huis betalen.
en dit noem jij een ruim salaris? Ik had niet gedacht een een prediakant zo weinig verdiende.

Als veel huishoudens dat zouden willen verdienen wil niet zeggen dat als je dat verdient het gelijk een ruim salaris is.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

memento schreef:Zie http://www.pkn.nl/traktementen&pensioen ... 2006_A.pdf voor de salarissen. Die 1400 netto per maand kan idd wel kloppen (dat is inclusief woning-aftrek). Bron voor de netto-salarissen (RD): http://www.refdag.nl/artikel/1250580/Pr ... laris.html

Dat kan best zijn, maar voor academici vind ik dat toch wel weinig.
Afbeelding
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Corydoras schreef:

Dat kan best zijn, maar voor academici vind ik dat toch wel weinig.
Voor Academici is 1400 NETTO in de maand NA WOONLASTEN echt niet bijzonder weinig hoor. Tel de gemiddelde woonlasten er maar eens bij op, kijken hoe je dan netto uit zou moeten komen.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Pim schreef:
Corydoras schreef:Dat kan best zijn, maar voor academici vind ik dat toch wel weinig.
Voor Academici is 1400 NETTO in de maand NA WOONLASTEN echt niet bijzonder weinig hoor. Tel de gemiddelde woonlasten er maar eens bij op, kijken hoe je dan netto uit zou moeten komen.....
Tel daar dus maar gerust € 600-€ 800 bij op.
Van die € 1400 moet dus alleen telefoon, kleding en boodschappen worden gedaan en een auto. Lijkt me prima te doen.
memento

Bericht door memento »

1400 + woonlasten is al gauw 2000 (als het niet meer is). En 2000 netto per maand, voor een beginnend academicie vind ik echt niet zo heel slecht.

Daarbij, geloven wij niet dat ambtsdragers van Christus-wege geroepen zijn? En als je je ambt uitvoert vanuit dat perspectief, en je kan goed rondkomen (en dat is echt wel te doen met die bedragen), wat klaag je dan nog? Nee, hier wordt een slecht voorbeeld gegeven door mensen die juist een voorbeeld zouden moeten zijn....
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:1400 + woonlasten is al gauw 2000 (als het niet meer is). En 2000 netto per maand, voor een beginnend academicie vind ik echt niet zo heel slecht.

Daarbij, geloven wij niet dat ambtsdragers van Christus-wege geroepen zijn? En als je je ambt uitvoert vanuit dat perspectief, en je kan goed rondkomen (en dat is echt wel te doen met die bedragen), wat klaag je dan nog? Nee, hier wordt een slecht voorbeeld gegeven door mensen die juist een voorbeeld zouden moeten zijn....
We zouden met meer zekerheid hierover kunnen oordelen als we meer zicht hebben op de feitelijke financien. Een inkomen is niet veel of weinig, dat hangt af van veel meer factoren (leeftijd, medische kosten, aantal kinderen, belasting etc.)
FlyingEagle

Miscanthus schreef:
memento schreef:1400 + woonlasten is al gauw 2000 (als het niet meer is). En 2000 netto per maand, voor een beginnend academicie vind ik echt niet zo heel slecht.

We zouden met meer zekerheid hierover kunnen oordelen als we meer zicht hebben op de feitelijke financien. Een inkomen is niet veel of weinig, dat hangt af van veel meer factoren (leeftijd, medische kosten, aantal kinderen, belasting etc.)
dit is nu juist het punt! Memento schildert deze predikanten gelijk af als klagers maar ik vindt het onterecht omdat infeite niemand op dit forum weet wat een predikant werkelijk nodig heeft.
Plaats reactie