Crematie

HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Crematie

Bericht door HHKtE »

Ik zat onlangs met een groot probleem,een moeder van een goede vriend overleed en zij werd gecremeerd.Kan en mag je zo'n plechtigheid bijwonen als reformatorische christen.Ik heb het niet gedaan,maar heb wel een dubbel gevoel aan over gehouden!WAt vinden jullie?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gaan. Je bent er niet mee eens, maar daarom zondig jij niet als jij je condoleance toont aan de familie.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik lees nergens in de Schrift een verbod op cremeren, terwijl zo'n gebod wel waarschijnlijk was geweest, daar crematie een veelgebruikt was in de tijd van de bijbel.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

memento schreef:Ik lees nergens in de Schrift een verbod op cremeren, terwijl zo'n gebod wel waarschijnlijk was geweest, daar crematie een veelgebruikt was in de tijd van de bijbel.
Heeft onze opgestane Heer en Heiland zelf het voorbeeld dan niet gegeven?
De graankorrel die afsterft weet je nog?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Breekijzertje schreef:
memento schreef:Ik lees nergens in de Schrift een verbod op cremeren, terwijl zo'n gebod wel waarschijnlijk was geweest, daar crematie een veelgebruikt was in de tijd van de bijbel.
Heeft onze opgestane Heer en Heiland zelf het voorbeeld dan niet gegeven?
De graankorrel die afsterft weet je nog?
As zijt gij en tot as zult gij wederkeren?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

memento schreef:Ik lees nergens in de Schrift een verbod op cremeren, terwijl zo'n gebod wel waarschijnlijk was geweest, daar crematie een veelgebruikt was in de tijd van de bijbel.
Niet?
Amos 2:1,2 schreef:Alzo zegt de HEERE: Om drie overtredingen van Moab, en om vier zal Ik dat niet afwenden; omdat hij de beenderen des konings van Edom tot kalk verbrand heeft. Daarom zal Ik een vuur in Moab zenden, dat zal de paleizen van Kerioth verteren; en Moab zal sterven met groot gedruis, met gejuich, met geluid der bazuin. En Ik zal den rechter uit het midden van haar uitroeien; en al haar vorsten zal Ik met hem doden, zegt de HEERE.
Kanttekenaren schreef:beenderen des konings van Edom

Hiervan wordt nergens elders in de Heilige Schrift vermeld. Sommigen willen het duiden op de historie 2 Kon. 3:27; zie de aantekening aldaar. Anderen menen dat zekere koning der Moabieten een koning van Edom heeft laten verbranden tot as, en daarvan een kalk doen maken, waarmede hij de muren van zijn paleis heeft laten bestrijken. In alle gevalle is er een buitengewone, onmenselijke wreedheid gepleegd, die God niet heeft willen ongestraft laten.
Mmm.... weet niet of dit echt over cremeren in onze zin des woords gaat...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Breekijzertje schreef:
memento schreef:Ik lees nergens in de Schrift een verbod op cremeren, terwijl zo'n gebod wel waarschijnlijk was geweest, daar crematie een veelgebruikt was in de tijd van de bijbel.
Heeft onze opgestane Heer en Heiland zelf het voorbeeld dan niet gegeven?
De graankorrel die afsterft weet je nog?
Tja, dat is symbolisch heel mooi.... Maar daarmee is het nog geen begraaf-gebod. Maar de symboliek is erg mooi dus als je de kans hebt zou ik zeggen: Laat je begrafen, niet cremeren.

Een ander argument dat je hoort is: Jezus werd begraven en stond op, ik wil dat het bij mij het zelfde gaat.... alleen werd Jezus niet zoals een graankorrel in de aarde gestopt... maar in een rots gelegd :)
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Crematie

Bericht door Oude-Waarheid »

HHKtE schreef:Ik zat onlangs met een groot probleem,een moeder van een goede vriend overleed en zij werd gecremeerd.Kan en mag je zo'n plechtigheid bijwonen als reformatorische christen.Ik heb het niet gedaan,maar heb wel een dubbel gevoel aan over gehouden!WAt vinden jullie?
Tja dat zelfde probleem heb ik ook gehad bij een aangetrouwde
nicht van mij ben wel wezen condoleren.
Maar ben niet naar de crematie geweest.
Denk dat in de tijd van de Bijbel het een heidensgebruik was om
de dode te verbranden.
Verder lees ik nergens dat er Bijbelheiligen verbrand werden maar
die zijn begraven en stof zijt gij en tot stof zult ge wederkeren en niet
tot as.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Oude waarheid schreef:Verder lees ik nergens dat er Bijbelheiligen verbrand werden maar die zijn begraven en stof zijt gij en tot stof zult ge wederkeren en niet tot as.
Maar ja, is dat normatief? Ik kan nog meer dingen verzinnen die bijbelheiligen niet deden (en wel deden).
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

rekcor schreef:
Oude waarheid schreef:Verder lees ik nergens dat er Bijbelheiligen verbrand werden maar die zijn begraven en stof zijt gij en tot stof zult ge wederkeren en niet tot as.
Maar ja, is dat normatief? Ik kan nog meer dingen verzinnen die bijbelheiligen niet deden (en wel deden).
(verzinnen?)
Ja ik ook maar we hebben het hier toch over verbranden met een
(mooi) woord cremeren.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Mijns inziens is de posting van Kaw het meest relevant. We zijn het er hier waarschijnlijk voor het merendeel wel over eens dat begraven de voorkeur verdiend boven crematie, al kunnen we verschillen in de heftigheid waarmee we crematie afwijzen. Het gaat om de vraag of je een crematie kunt bezoeken ondanks het feit dat je cremeren afwijst. Mijn antwoord daarop zou ja zijn.

Als je iemand (of diens nabestaanden) zo goed gekend hebt dat je verplicht voelt de crematie bij te wonen, dan heeft die persoon geweten dat je christen bent, en misschien ook dat je crematie afwijst. Als het je om de nabestaanden gaat, kun je dat onderwerp wellicht later alsnog ter sprake brengen.

Maar ik denk dat je op het moment zelf die persoon niet in de kou mag laten staan. Hij zondigt misschien, maar waarschijnlijk onwetend. In elk geval denk ik niet dat het bezoeken van een crematie instemming met crematie inhoudt.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Er moeten toch wel gegronde theologische verklaringen te vinden zijn tegen crematie! Zeker vanuit de geref. bevindelijke traditie!
Het is mij een afschuw dat er veel katholieken zich laten cremeren.
In meer behoudende landen zoals Spanje, Italie en Polen komt het ook heden ten dage nauwelijks voor!
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

'Cremeren niet onchristelijk'
van onze redactie kerk
DALFSEN - Een christen kan met de Bijbel in de hand geen voorkeur hebben voor begraven of cremeren, vindt ds. K. Schaap uit Dalfsen. ,,Het is Karel de Grote geweest die cremeren als onchristelijk betitelde'', zegt hij.
,,Hoewel de Rooms-Katholieke Kerk en later de protestantse kerken cremeren nooit hebben verboden, is het eigenlijk altijd als onchristelijk gezien.'' Daar is geen reden voor, vindt de protestantse emeritus predikant. ,,Nergens in de Bijbel staat een veroordeling van cremeren. Het is wel zo dat in Israël de doden nooit werden gecremeerd.''

Schaap sprak gisteravond over begraven of cremeren voor de regionale afdeling Zwolle van de Confessionele Vereniging in de Protestantse Kerk in Nederland. De bijeenkomst werd georganiseerd op verzoek van verschillende leden, meldt de organisatie in een persbericht. Begraven wordt duurder waardoor economische motieven een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Ook veel christenen worstelen met de vraag of cremeren kan en mag vanuit hun geloofsovertuiging, constateert de Confessionele Vereniging.

In de eerste eeuwen was de gedachte dat een verbrand lichaam niet kon opstaan, vertelt Schaap. ,,En christenen denken nog vaak dat God het lichaam nodig heeft bij de opstanding.'' Volgens de predikant is er uiteindelijk weinig verschil tussen begraven of cremeren. ,,Graven worden vaak na tien jaar al geruimd. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.''

U zegt dat begraven niet beter is dan cremeren. Wat heeft u met de symbolische functie van begraven?

,,Bij begraven heb je een ander gevoel. Christus is in het graf geweest. Een christen past solidariteit met Christus. Wij mogen Hem volgen eenmaal in de vernieuwing. Dat wordt door crematie niet onmogelijk gemaakt, maar je hebt niet dezelfde associaties.''

Hebt u als predikant crematies geleid?

,,Honderden begrafenissen en tientallen crematies. De eerste keer dat ik werd gevraagd een crematie te leiden, was in mijn eerste gemeente, veertig jaar geleden. Ik heb geweigerd en geadviseerd een andere predikant te zoeken. Ik kon het niet opbrengen.''

Waarom ging u later wel op verzoeken in?

,,Later werd ik in Oost-Groningen door veel onkerkelijken gevraagd bij de crematie. Als de nabestaanden graag de Bijbel open willen hebben, ga ik ze dat niet onthouden. Wie zouden ze anders gaan vragen? Een humanistisch raadsman of zo?''

Hebt u wel eens geprobeerd nabestaanden op andere gedachten te brengen?

,,Nee, het waren altijd mensen aan de rand van de kerk die zich wilden laten cremeren en mij er bij vroegen. In gesprek met de nabestaanden benadrukte ik wel dat ik niet over het lot van de dode kwam spreken, dat is aan God, maar het evangelie kwam brengen. Gemeenteleden die ik intensief heb begeleid, wilden zich allemaal laten begraven.''

Laat u zich cremeren?

,,Absoluut niet. Cremeren is kil. Een abstract kunstwerk aan de muur, wat gedoe met plastic kruisjes en nepkaarsen. Ik vind het helemaal niks.''

Bron Nederlands Dagblad
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik vind het een vergelijkbare kwestie met vuurwerk.
Er staat nergens in de Bijbel dat dat verboden is.
We keuren het af omdat de heidenen dat doen.
Dat mag natuurlijk, maar is dat een sterk argument?
Ik vind de reacttie van dominee Schaap wel nuchter eigenlijk.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ds. Schaap geeft hier m.i. een nuchter en onderbouwt standpunt. Ik denk niet dat daar een met argumenten gegrond tegenantwoord op mogelijk is...
Plaats reactie