Ds. G.J. Capellen

Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef:Nou, zo privé is die info niet. Iedereen die volgend cursusjaar een schoolgids van de Fruytier in handen krijgt, ziet zijn foto daarin.

IN de krant stond: hij gaat iets anders doen. Nu weten wij wát hij gaat doen. Is dat privéër?
Precies. Geen drama's maken over iets wat heel gewoon is. Er is een docent benoemd aan een school. School blij, docent hopelijk ook blij, leerlingen in eerste instantie misschien niet zo blij - maar dat kan veranderen. :wink:
bijna zeker te weten.
ik heb jaren geleden (time flys) een aantal jaren les van hem gehad op de Guido. Het was gewoon een heel fijne en goede godsdiensdocent. Ik denk nog met plezier aan zijn lessen terug.

Ik weet niet of hij ook blijft preken. Als hij eens in de buurt is ga ik eens luisteren
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Unionist schreef:Nou, zo privé is die info niet. Iedereen die volgend cursusjaar een schoolgids van de Fruytier in handen krijgt, ziet zijn foto daarin.

IN de krant stond: hij gaat iets anders doen. Nu weten wij wát hij gaat doen. Is dat privéër?
Ik vind het een kwalijke zaak dat deze info al over internet rond waait terwijl het nog vertrouwelijke informatie is.
Bijkt maar weer dat dit Forum meer op een roddeldend theekransje lijkt. i.pv over de wezelijke dingen van het geloof van mening te wisselen
waarschijnlijk ligt de schoolgids al klaar maar is nog niet rondgedeelt. Maar als betreffende al aangenomen is dan is de informatie m.i. niet meer vertrouwelijk en mag rondvertelt worden en is zeer zeker geen roddel. Feiten zijn geen roddels.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het stond iin het personeelsblaadje van de Fruytier en is dus openbare info. Als ik het die avond op een verjaardag had verteld, had ook niemand het raar gevonden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Waarom is het sowieso nodig om met elkaar over deze mensen te praten? Persoonlijk heb ik altijd een beetje een afkeer van de cultuur van het 'met elkaar over dominees, ouderlingen en kerkverbanden praten'.. maar dat zal wel aan mij liggen dan. Ik geloof alleen wel dat er betere onderwerpen zijn om een topic over te openen dan over een dominee.
QO4738

Bericht door QO4738 »

Daar kan ik me wel in vinden Jongere. Alleen is het wel vreemd dat deze informatie "in het land" bekend is, en bij de gemeente die er direct mee te maken heeft (zie reaktie rembrand), in dit geval Scheveningen, niet bekend is. Dat is op zijn minst vreemd!

Ik ben wel benieuwd wat zich daar heeft afgespeeld, een ds. wordt toch niet zomaar aan de kant geschoven neem ik aan? Weet iemand wat redenen kunnen zijn een ds. los te maken van een gemeente?
grt. jos
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

QO4738 schreef:Daar kan ik me wel in vinden Jongere. Alleen is het wel vreemd dat deze informatie "in het land" bekend is, en bij de gemeente die er direct mee te maken heeft (zie reaktie rembrand), in dit geval Scheveningen, niet bekend is. Dat is op zijn minst vreemd!

Ik ben wel benieuwd wat zich daar heeft afgespeeld, een ds. wordt toch niet zomaar aan de kant geschoven neem ik aan? Weet iemand wat redenen kunnen zijn een ds. los te maken van een gemeente?
grt. jos
Hij is niet los gemaakt van zijn gemeente en niet aan de kant geschoven. De verstoorde verhoudingen in de gemeente zijn naar wat ik begrepen heb een paar jaar terug begonnen. Toen is het uitgesproken en goed gekomen onder begeleiding van een classis commissie. (Classis verslag begin 2005). In de loop van 2005 is het opnieuw begonnen. De kerkenraad is afgetreden en ds werd verzocht om niet meer in zijn gemeente voor te gaan. Hierna kwam er een impasse, waarna ds. in overleg met de classis commissie heeft aangegeven over te gaan als predikant in bijzondere dienst. Dit betekend dat de predikant volgens de kerkorde mag blijven preken binnen de CGK en beroepbaar blijft maar ondertussen andere werkzaamheden gaat verrichten. Binnen de CGK komt dat veel meer voor er zijn predikanten die werkzaam zijn in ziekenhuizen, op scholen, verzorgingstehuizen, in gevangenissen, in het leger en zelfs de bekende EO directeur ds. Van der Veer.

Zo wat duidelijker?
QO4738

Bericht door QO4738 »

Nou gedeeltelijk begrijp ik het wel. Maar toch snap ik de constructie niet helemaal. Gemeente en ds. hebben problemen, ds. geeft dan maar aan : nou, laat ik dan in overleg maar weer het onderwijs ingaan.
Ik neem aan dat er hij ook verplichtingen heeft naar zijn roeping of is dit niet zwaarwegend in zulke gevallen?

in ieder geval bedankt. je eerste antwoord was al een verduidelijking.
mvg. jos
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

QO4738 schreef:Nou gedeeltelijk begrijp ik het wel. Maar toch snap ik de constructie niet helemaal. Gemeente en ds. hebben problemen, ds. geeft dan maar aan : nou, laat ik dan in overleg maar weer het onderwijs ingaan.
Ik neem aan dat er hij ook verplichtingen heeft naar zijn roeping of is dit niet zwaarwegend in zulke gevallen?

in ieder geval bedankt. je eerste antwoord was al een verduidelijking.
mvg. jos
Het is de afgelopen jaren vaker gebeurd dat de verhoudingen verstoord werden en dat er geen enkel uitzicht meer was dat het goed zou komen. En wat ik begrepen heb is het ook niet gemakkelijk geweest voor hem en zijn er nog veel vragen voor de predikant. Maar deze mogelijkheid kwam op zijn weg en die heeft hij niet terzijde geschoven. En misschien mag hij weer een beroep krijgen in de komende jaren. Daarnaast is het natuurlijk voor een classis ook erg moeilijk om uiteindelijk zo'n beslissing te nemen of toestemming te verlenen. Dat gaat echt niet over 1 nacht ijs. De onderzoeken die zo'n commissie moeten houden zijn niet niks. Het is eerder ook bij andere predikanten gebeurd dat ze weer een nieuw beroep mochten ontvangen.
QO4738

Bericht door QO4738 »

Ik denk dat het ook voor de kerkenraad wel ingrijpend geweest moet zijn. Wat kan de rol zijn van een kerkenraad in deze? Zoals je vertelde zijn zij teruggetreden. Is dit omdat zij fouten hebben gemaakt of omdat de predikant fouten heeft gemaakt? Of allebei?

Overigens heb ik mijn archief er is op na geslagen. Dit vertelde vertelde mij dat ds.Capellen in zijn tijd in Scheveningen nooit een beroep heeft gehad. Is veelzeggend lijkt mij, maar des te triester voor de man zelf. Wat doet hij verkeerd he zit ik zo te denken. Waarom nooit 1 beroep, wat zouden redenen kunnen zijn om hem niet te beroepen vooor vacante gemeenten?

Er rijzen een hoop vragen bij een dergelijk stap. Niet alles kan openbaar komen natuurlijk maar ik denk dat het goed is als over dit soort zaken meer opening van zaken wordt gegeven.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hoewel ik alle begrip heb voor de vragen die gerezen zijn sluit ik dit topic, omdat we willen proberen ons niet in een geruchtencircuit te mengen, waarbij de kans groot is dat we ontsporen en vervallen tot roddel of luchtfietserij.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gesloten