Regeltjes?

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:Nou Geledu, je hebt meteen de volle laag gekregen...
:roll:
maar ondanks dat blijft hij gewoon nader gereformeerd :D
Alleen, terug in de tijd zal niet gaan (gelukkig).
We kunnen wel in Christus blijven. Op de manier van honderd jaar geleden is ook nergens voor nodig, -alsof het vroeger beter was.
Het past een christen niet om te klagen over gemis aan godsvrucht van vroeger. Het is een indirecte aanklacht tegen Gods genade die ons ook vandaag genoeg moet zijn.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 24 feb 2006, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Ik had op REFOforum (de naam geeft wat aan !!!) gedacht meer eenheid te vinden.
Eenheid in verscheidenheid, geledu!

Dit in ogenschouw nemend kan ik alleen maar concluderen dat we terug moeten naar wat ons is geschonken in de nadere reformatie inclusief de levenswijze die zeker niet haaks staat op Gods Woord maar die juist uiting geeft van een grote eerbied tot God, Zijn Woord, Zijn dienst en Zijn volk.
Vertel ons eens wat je hieronder verstaat? Mis je het gezelschapsleven? Of vind je gewoon dat het vroeger beter was? Hoe moet ik bovenstaand citaat opvatten?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Vertel ons eens wat je hieronder verstaat? Mis je het gezelschapsleven? Of vind je gewoon dat het vroeger beter was? Hoe moet ik bovenstaand citaat opvatten?
En neem dan meteen deze vraag nog even mee:
Hendrikus schreef:
geledu schreef:de eenvoudige schriftuurlijk-bevindelijke waarheid
Misschien wil geledu eens uitleggen wat hij/zij daaronder verstaat?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Wat ik vooral wilde zeggen in mijn reactie, is dat reformatorisch nederland ver van zijn wortels is afgegleden.
Wat ik daar tegenover wilde zeggen is de vraag: Is dat erg?

We moeten niet van bijbelse regels afstappen, maar de vraag is juist: welke regels zijn bijbels, en welke regels zijn puur kerkcultuur, tradities? Daar mag best van worden afgeweken, helemaal als die regels juist tot onbijbelse praktijken leiden... En dat gebeurt helaas wel.
Ik had op REFOforum (de naam geeft wat aan !!!) gedacht meer eenheid te vinden.
Dat een groot gedeelte van bepaalde vormen ook op traditie is gestoelt neemt niet weg dat we als leden ons zullen moeten aanpassen om anderen niet te ergeren.
Het is al eerder genoemd : Paulus onthouding van offervlees om anderen niet te ergeren.
Klopt, maar dat is 1 kant van Paulus' boodschap. De andere kant is dat iemand een ander die wel offervlees eet daar niet op mag veroordelen... en waarom zijn we tegen het eten van offervlees? Omdat we "zwak" zijn op dat punt zoals Paulus dat noemt? Of omdat het nou eenmaal een traditie is geworden geen offervlees te eten terwijl Paulus dat niet afkeurt? Als zo'n traditie, terwijl Paulus aangeeft dat het niet verkeerd is, leidt tot het beeld dat iets wel verkeerd zou zijn, is dan die traditie niet te belangrijk geworden?
Maar zeker in deze tijd zie je een ontwikkeling van individualisering waarbij een ieder zelf wel bepaald hoe hij of zij tegen bepaalde zaken aankijkt.
Dit is geen vrucht van dienen in liefde.
Als ik Paulus voorbeeld zo zie, mogen mensen op dit punt wel verschillen in denken over wat wel en niet mag... Dat verschilt gewoon per individu, en Paulus geeft heel duidelijk aan dat we daar dus niet 1 lijn in hoeven trekken, alleen dat we elkaar geen aanstoot geven, en verschillend tegen dit soort zaken mogen aankijken... waarom het dan verkeerd zijn als iemand zegt: Die traditie vind ik niet belangrijk, dus ik kijk wel tv of draag wel een broek of wat dan ook, en waarom zegt de kerkraad dan niet met Paulus: Een ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd?
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Mister schreef:
Ik had op REFOforum (de naam geeft wat aan !!!) gedacht meer eenheid te vinden.
Eenheid in verscheidenheid, geledu!

Dit in ogenschouw nemend kan ik alleen maar concluderen dat we terug moeten naar wat ons is geschonken in de nadere reformatie inclusief de levenswijze die zeker niet haaks staat op Gods Woord maar die juist uiting geeft van een grote eerbied tot God, Zijn Woord, Zijn dienst en Zijn volk.
Vertel ons eens wat je hieronder verstaat? Mis je het gezelschapsleven? Of vind je gewoon dat het vroeger beter was? Hoe moet ik bovenstaand citaat opvatten?
een ieder die terug verlangt naar de tijd van de nadere reformatie moet zich eerst even inlezen in de tijd van de NR en nadenken waarom er een NR was. Dat was niet uit luxe dat kanik je i.i.g. al wel vertellen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klopt, dat was uit pure noodzaak. Het was nodig, het doel was goed... alleen is men er later volgens mij een beetje in doorgeslagen.

Geledu, dat je op REFOforum wat meer eenheid had verwacht verbaast me, ik ken namelijk genoeg refo's die bijvoorbeeld wel broeken dragen en tv kijken, maar toch echt refo's zijn. Verder hoop ik dat je de eenheid die er (hier) wel is, niet in uiterlijk vertoon, maar in Jezus Christus, gaat zien en waarderen!
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:Klopt, dat was uit pure noodzaak. Het was nodig, het doel was goed... alleen is men er later volgens mij een beetje in doorgeslagen.

Geledu, dat je op REFOforum wat meer eenheid had verwacht verbaast me, ik ken namelijk genoeg refo's die bijvoorbeeld wel broeken dragen en tv kijken, maar toch echt refo's zijn. Verder hoop ik dat je de eenheid die er (hier) wel is, niet in uiterlijk vertoon, maar in Jezus Christus, gaat zien en waarderen!
Zijn dat ook refo's die aangesloten zijn bij de Kerken (zie forumregels)
die jij bedoeld met (ik ken namelijk genoeg refo's)??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Refo's zijn mensen die bij die kerkegnootschappen zijn aangesloten. Ik noem mezelf als GKV'er geen refo bijvoorbeeld.... De meesten zijn lid van de Ger Gem of de Ger Gem in Ned.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Refo's zijn mensen die bij die kerkegnootschappen zijn aangesloten. Ik noem mezelf als GKV'er geen refo bijvoorbeeld.... De meesten zijn lid van de Ger Gem of de Ger Gem in Ned.
+ Oud Gereformeerde Gemeenten. En uit de Herstelde Nederlandse Hervormde Kerk. En uit de PKN. En uit de CGK. En ... ?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Eledu schreef:Het "nauwe" leven wat Gods volk vroeger zo kenmerkte en de daar mee samenhangende geloofsvrucht wordt meer en meer gemist.

Dit in ogenschouw nemend kan ik alleen maar concluderen dat we terug moeten naar wat ons is geschonken in de nadere reformatie inclusief de levenswijze die zeker niet haaks staat op Gods Woord maar die juist uiting geeft van een grote eerbied tot God, Zijn Woord, Zijn dienst en Zijn volk.
Zou je mij eens in 10 punten (mogen er ook meer of minder zijn hoor :wink:) uit willen leggen wat dit "nauwe" leven inhoud?

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar weet niet of het overeenkomt met jouw gedachten hierover.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:Refo's zijn mensen die bij die kerkegnootschappen zijn aangesloten.
Zo zie ik het niet. Ik ben weliswaar G.B.i.d.P.K.N-er, maar beschouw mezelf geen refo. Ik assiocieer dat woord nl. meer met lange blauwe rokken, grote gezinnen (in grote auto's :wink:), makeuploze vrouwen, Reformatorisch Dagblad-abonnees, SGP-leden, ribbroeken en orgelspel.

DIngen die allemaal in mijn leven ontbreken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Refo's zijn mensen die bij die kerkegnootschappen zijn aangesloten. Ik noem mezelf als GKV'er geen refo bijvoorbeeld.... De meesten zijn lid van de Ger Gem of de Ger Gem in Ned.
+ Oud Gereformeerde Gemeenten. En uit de Herstelde Nederlandse Hervormde Kerk. En uit de PKN. En uit de CGK. En ... ?
Ja weet ik, maar ik bedoelde de meesten die ik ken (zie de post van mij daarvoor en de reactie van Oude Waarheid daarop. Dat de OGG, HHK, "bewaar het pand" en de gereformeerde bonders allicht daar ook bij horen is me bekend ;)

Je hebt refo-kerken... maar inderdaad, niet iedereen die daar in zit is refo zoals Rekcor's beschrijving van de stereotype-refo. Het geeft wel aan dat in reformatorisch nederland ook verschillend over allerlei zaken gedacht wordt, en dat wilde ik juist Geledu duidelijk maken, omdat hij nogal verbaasd leek dat niet alle refovrouwen rokken dragen en het dragen van broeken afkeuren.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Geledu schreef: Het verbaast mij dat elke uitdrukking die in onze kring bekendheid geniet uitgelegd moet worden hier op REFOforum. (...)

Helaas, helaas blijkt uit de praktijk dat ook hier alles anders is.
Het spijt me zeer, maar de REFO-cultuur zoals ik die ken staat nu juist bekend om ellenlange discussies over de uitdrukkingen waar jij aan refereert. Je kunt dus niet stellen dat deze uitdrukkingen algemene bekendheid genieten, want iedereen denkt er anders over.

Het elkaar uitleggen wat men onder deze uitdrukkingen verstaat is nu juist een belangrijk doel van fora zoals het refoforum.

Je teleurstelling is dus niet terecht!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Helaas, helaas blijkt uit de praktijk dat ook hier alles anders is
Ik wil helemaal niet vervelend zijn, maar niemand dwingt jou toch om hier te zijn??
Als je hier blijft,(welkom!) wil je dan inhoudelijk reageren op mijn eerder gestelde, serieus bedoelde vraag?
Plaats reactie