Wat was de tekst van de kerstpreek?

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Wat was de tekst van de kerstpreek?

Bericht door Miscanthus »

In deze dagen hebben we veel gehoord, maar ook veel (nog) niet gehoord. Ik zou het interessant vinden om te zien welke teksten er tijdens de kerstdiensten gebruikt werden. Misschien komen we op deze manier nog tot verassende ontdekkingen.

1. Jesaja 9:5
2. 2 Kor 8:9
3. Jesaja 9:5 (in andere kerk)
de Paus

Bericht door de Paus »

1) Lukas 2
2) Matt. 1
3) Lukas 2
4) Filip. 2
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Lukas 2:7
Lukas 2:16-18
Lukas 2:22-24
Galaten 4:4-5
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jacob

Bericht door jacob »

openbaring 12: 13,14

prachtige preek.
takkie

Bericht door takkie »

1) Openbaring 12: 5
2) Lukas 2: 15-17
3) Openbaring 12: 13 en 14
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

1 Luk 2:8-14
2 Luk 2:21-38
3 Luk 2:21-38
4 Luk 2:8-14
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Lukas 1:1-7
Kinderkerstfeest in HIA
Psalm 118
Galaten 4
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door takkie
1) Openbaring 12: 5
Die preek is gisteren bij ons ook gehouden. Dat was inderdaad een prachtige preek.

Indringende waarschuwing voor de macht van de 'Rode Draak', maar ook een liefdevolle en indringende nodiging tot het heil!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Verder niemand meer preken gehoord.

BTW: op eerste kerstdag hoor ik m'n hele leven al preken uit Lukas 2. Blijkbaar is dat niet overal de gewoonte?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Lukas 2 (Kand. M. Klaassen)

13 En van stonde aan was er met den engel een menigte des hemelsen heirlegers, prijzende God en zeggende:

14 Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.

1 Joh. 1: 1 en 2 (Kand. M. Klaassen)

1 Hetgeen van den beginne was, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben, en onze handen getast hebben, van het Woord des levens;

2 (Want het Leven is geopenbaard, en wij hebben het gezien, en wij getuigen, en verkondigen ulieden dat eeuwige Leven, Hetwelk bij den Vader was, en ons is geopenbaard.)

Mattheus 2 (Ds. W. Roos)

13 Toen zij nu vertrokken waren, ziet, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken, om Hetzelve te doden.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

1 Johannes 1: 1 en 2

Klik hier voor de dienst
Adorote

Bericht door Adorote »

Ten eerste staan de lezingen vast voor alle 7 dagen voor Kerstmis, dus wat de overwegingen kunnen zijn laat zich raden .

Ten tweede waar gaat het om die man op de kansel ,of het hebben van het Christuskind in je hart,en Kerstmis hebben in echt realitiet wat leidt tot Eeuwig Leven .

[Aangepast op 27/12/04 door Adorote]
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door de Paus
1) Lukas 2
2) Matt. 1
3) Lukas 2
4) Filip. 2
Eventjes wat preciezer...

1) Lukas 2: 1a, 6a en 15a
2) Matt. 1: 18-25
3) Lukas 2: 8-20
4) Filip. 2:1-11
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik vergeet nog wat. Mijn dochter moest invallen in een blokfluitensemble wat moest 'optreden' in een kerstnachtdienst. Uitgelezen moment om ook eens zoiets bijtewonen. Van 22:00 tot 23:30 in de kerk gezeten. 80 minuten gezongen. 10 minuten een toespraakje. Kwam er op neer dat Jezus op aarde is gekomen als Schutspatroon van de maatschappelijk werkenden: zit je in de problemen? Hij lost ze op! Waarom God mens móést worden, daar kwam bij de geachte predikant blijkbaar niet op. Nog afgezien van het theologsche aspect, zou je van een man met een wetenschappelijk achtergrond (waarom moet zo'n man eigenlijk jaren studeren?) toch die logische vraag aan de orde moeten stellen.

Ik heb wel wat meer respect opgedaan voor de drummer in een combo. Ik zat er vrijwel met m'n neus bovenop en heb het goed kunnen zien. Altijd gedacht dat het maar een beetje meppen was. Er zit toch wel meer achter.

(De dienst was niet in Gouda.)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door refo

Ik heb wel wat meer respect opgedaan voor de drummer in een combo. Ik zat er vrijwel met m'n neus bovenop en heb het goed kunnen zien. Altijd gedacht dat het maar een beetje meppen was. Er zit toch wel meer achter.
Zo zie je maar weer: als je wilt, steek je altijd wel wat op in de kerk. Je hebt in ieder geval een argument als mensen het over "herrie" hebben als ze de EO Jongerendag bespreken...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie