wat is waarschijnlijkheid?
Geplaatst: 09 dec 2004, 19:50
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=127950
Gisteren was ik bij dit debat. Buiten het feit dat een debat tussen Sarot en Philipse alleen me heel interessant lijkt, en ik vond dat er twee mensen voor niets voor aan de tafel zaten. Heb ik nog wat opmerkingen.
Het viel me op dat iemand over integriteit in de wetenschap praat argumenten gebruikt als: "Dat is een 18e eeuwse opvatting over de hersenen" zonder te vertellen waar we er nu anders overdenken.
Ook ik zelf was zo vrij een vraag te stellen. Philipse sprak vaak over waarschijnlijkheid. De waarschijnlijkheid dat God niet bestaat is erg groot. Ik vroeg wat betekent waarschijnlijkheid hier en welk model ligt hier aan ten grondslag?
De geweldige antwoorden waren: Dit is een goede vraag, ik spreek niet over waarschijnlijkheid in de statistische zin, maar ik spreek over subjectieve waarschijnlijkheid en ik gebruik de regel van Bayes.
Als ik tijd had gehad had ik nog even door kunnen vragen:
*De stelling van Bayes is gedefinieerd in een kansreken model (zeg statistisch) Waarom mag je dat er buiten toelaten? *Wat betekent subjectieve waarschijnlijkheid?
Ik probeerde nog even door te gaan: Voor bayesiaanse wetten heb je toch a-priori aannames nodig?
Antwoord: Ja maar je krijgt ook a-posteriori's die meer zeggen. Wil je meer over deze methode leren, dan moet je maar Richard Swinburne's boek "The existence of God" lezen.
En die man noemt zichzelf intellectueel integer? Hij draait om het antwoord heen. Hij zegt niet in wonderen te geloven, maar het volgende vind ik knap wonderlijk.
Je doet aannames (Die volkomen uit de lucht gegrepen zijn). Je gaat er mee rekenen, maar je stopt er geen enkele waarneembare informatie in. Uiteindelijk kom je op iets uit wat wel wat zegt en wat we daarom niet meer a-priori, maar a-posteriori noemen. Door een simpele berekening ontstaat informatie, die er niet is ingestopt. Waarom is die man filosoof, en nog wel een bekende ook.
Verder hij doet keiharde uitspraken over waarschijnlijkheid (die die niet definieert en naar mijn idee niet kan definieren) en verwijst vervolgens naar een boek waarin iemand anders de methode uitlegt (en die daarbij trouwens op een bewijs komt dat God wel bestaat. Voor de goede orde, zonder het boek gelezen te hebben, ben ik er vrij sterk van overtuigd dat het bewijs volkomen nonsens is).
Vaya con Dios,
Parsifal
Gisteren was ik bij dit debat. Buiten het feit dat een debat tussen Sarot en Philipse alleen me heel interessant lijkt, en ik vond dat er twee mensen voor niets voor aan de tafel zaten. Heb ik nog wat opmerkingen.
Het viel me op dat iemand over integriteit in de wetenschap praat argumenten gebruikt als: "Dat is een 18e eeuwse opvatting over de hersenen" zonder te vertellen waar we er nu anders overdenken.
Ook ik zelf was zo vrij een vraag te stellen. Philipse sprak vaak over waarschijnlijkheid. De waarschijnlijkheid dat God niet bestaat is erg groot. Ik vroeg wat betekent waarschijnlijkheid hier en welk model ligt hier aan ten grondslag?
De geweldige antwoorden waren: Dit is een goede vraag, ik spreek niet over waarschijnlijkheid in de statistische zin, maar ik spreek over subjectieve waarschijnlijkheid en ik gebruik de regel van Bayes.
Als ik tijd had gehad had ik nog even door kunnen vragen:
*De stelling van Bayes is gedefinieerd in een kansreken model (zeg statistisch) Waarom mag je dat er buiten toelaten? *Wat betekent subjectieve waarschijnlijkheid?
Ik probeerde nog even door te gaan: Voor bayesiaanse wetten heb je toch a-priori aannames nodig?
Antwoord: Ja maar je krijgt ook a-posteriori's die meer zeggen. Wil je meer over deze methode leren, dan moet je maar Richard Swinburne's boek "The existence of God" lezen.
En die man noemt zichzelf intellectueel integer? Hij draait om het antwoord heen. Hij zegt niet in wonderen te geloven, maar het volgende vind ik knap wonderlijk.
Je doet aannames (Die volkomen uit de lucht gegrepen zijn). Je gaat er mee rekenen, maar je stopt er geen enkele waarneembare informatie in. Uiteindelijk kom je op iets uit wat wel wat zegt en wat we daarom niet meer a-priori, maar a-posteriori noemen. Door een simpele berekening ontstaat informatie, die er niet is ingestopt. Waarom is die man filosoof, en nog wel een bekende ook.
Verder hij doet keiharde uitspraken over waarschijnlijkheid (die die niet definieert en naar mijn idee niet kan definieren) en verwijst vervolgens naar een boek waarin iemand anders de methode uitlegt (en die daarbij trouwens op een bewijs komt dat God wel bestaat. Voor de goede orde, zonder het boek gelezen te hebben, ben ik er vrij sterk van overtuigd dat het bewijs volkomen nonsens is).
Vaya con Dios,
Parsifal