Harinckiaanse (on)zekerheid

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Harinckiaanse (on)zekerheid

Bericht door FlyingEagle »

toen ik in google intypte: winterconferentie ger gem kreeg ik als eerste url deze:
http://www.derokendevlaswiek.nl/index.h ... RHEID.html

wat vinden jullie ervan? Hebben ze gelijk? het verbaasde mij enigzins
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik heb ds. Harinck regelmatig horen preken, waarbij vaak de zekerheid aan de orde kwam. In mijn ogen (oren) een zuiver reformatorisch geluid!

Ook heb ik al aardig wat van GP Burggraaf gelezen, en dat was dubieus en bestond altijd uit onjuiste en oneerlijke citaten, met daarbij toegevoegd een hoop inhoudloze kritiek.

Kortom, beide ervaringen meegenomen, denk ik dat dhr. Burggraaf de woorden van ds. Harinck onjuist weergeeft, en waarschijnlijk door zijn voorraad 'zware predikanten' heen was om te schoppen, en daarom maar wat uitspraken van ds. Harinck verkracht heeft...
jacob

Bericht door jacob »

tja meneer Burggraaf is een rare snuiter.

Ik vind dit wel een ware zin

Gods kinderen zijn nooit verstoken van het geloof en nooit verstoken van de zekerheid des geloofs.

Er is geen onzeker geloof, dat ben ik met hem eens. Wel een zeer aangevochten geloof. Maar Wat Hij eenmaal heeft gesproken is vast en zeker. Of je daar altijd uit kunt leven is wat anders.
MV

Bericht door MV »

Ik krijg wel eens het idee dat Dhr. Burgraaf zichzelf ziet als "alleen overgebleven"!

Wacht u voor hoogmoed!

Uiteraard mag je elkaar wijzen op afwijkingen in leer en leven,
maar het hoe................ is erg belangrijk
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

Ik vond het echt vreemd om te lezen, vooral omdat juist Harinck in zijn boek 'de toeleidende weg tot Christus' juist het onbijbelse denken terecht wijst. Ik weet verder niet wie die Burggraaf is.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik geloof dat je ook als Gods kind veel kunt twijfelen. Zondag 1 wist dat ook. Daarom legden ze de fundamenten in Christus en niet in ons eigen geloof. Ons geloof is niet zaligmakend, maar wij worden zalig door geloof.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Laatst gewijzigd door Kaw op 24 jan 2006, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Hoewel ds. Harinck de zekerheid des geloofs onderschrijft, hield hij de jongeren voor dat Asaf op een zeker moment de zekerheid des geloofs miste. Hiermee leidt Harinck de jongeren op het spoor naar Rome. Te zeggen dat een gelovige de zekerheid des geloofs mist, is hetzelfde te zeggen dat hij het geloof mist. Gods kinderen zijn nooit verstoken van het geloof en nooit verstoken van de zekerheid des geloofs. Daar staat de voorbidding van Christus garant voor: "Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude."
Asaf miste de zekerheid des geloofs niet. Op een zeker moment miste hij de beoefening des geloofs en liep in de gestalte van ongeloof. Dat is echter heel wat anders. De zekerheid des geloofs staat of valt niet met de toestand van de gelovige, maar met het geloof zelf. Als gave Gods verliest Gods kind het geloof nooit en ook niet de zekerheid des geloofs. Als Gods kinderen in de hoogste aanvechting weleens ongeloofstaal uitslaan, wil dat niet zeggen dat zij om die wangestalte de zekerheid des geloofs missen
Volgens mij is het alleen maar begripsverwarring/verdraaiing.

Burggraaf doet het net voorkomen alsof ds. Harinck zegt dat bij het missen het van de zekerheid van het geloof, het van Gods kant ook onzeker is. Maar dat bedoelt Harinck natuurlijk helemaal niet.

Als ds. Harinck het heeft over het missen van de zekerheid bedoelt hij de 'gestalte van het ongeloof' zoals Burggraaf dat noemt.

Tenminste, zo lees ik het...
Afbeelding
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik kan iedereen aanraden wat preken van ds. Harinck te luisteren. De conclusie zal dan zijn dat de kans, dat ds. Harinck het heeft gezegd zoals dhr. Burggraaf het interpreteerd, zeer onwaarschijnlijk is.

Ik stel voor om de onzin van Burggraaf gewoon lekker te negeren. Hij weet het toch altijd beter, hij is de enige overgeblevene die iedereen, namens God, even gaat vertellen hoe het moet. Gewoon geen aandacht geven, dan houdt hij vanzelf wel op...
MV

Bericht door MV »

memento schreef:Ik kan iedereen aanraden wat preken van ds. Harinck te luisteren. De conclusie zal dan zijn dat de kans, dat ds. Harinck het heeft gezegd zoals dhr. Burggraaf het interpreteerd, zeer onwaarschijnlijk is.

Ik stel voor om de onzin van Burggraaf gewoon lekker te negeren. Hij weet het toch altijd beter, hij is de enige overgeblevene die iedereen, namens God, even gaat vertellen hoe het moet. Gewoon geen aandacht geven, dan houdt hij vanzelf wel op...
Volledig mee eens!

Hij ziet zichzelf als de laatste ziener!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

memento schreef:Ik kan iedereen aanraden wat preken van ds. Harinck te luisteren. De conclusie zal dan zijn dat de kans, dat ds. Harinck het heeft gezegd zoals dhr. Burggraaf het interpreteerd, zeer onwaarschijnlijk is.

Ik stel voor om de onzin van Burggraaf gewoon lekker te negeren. Hij weet het toch altijd beter, hij is de enige overgeblevene die iedereen, namens God, even gaat vertellen hoe het moet. Gewoon geen aandacht geven, dan houdt hij vanzelf wel op...
Inderdaad. http://www.prekenweb.nl/per_voorganger.htm Neem bijvoorbeeld de 2 preken over 2 Petrus 1:10. Prachtige preken!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

kan iemand dan eens vertellen wie die burggraaf is? Ik zou niet weten wie dat is.
elbert
Berichten: 1341
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

(ik zie dat ik eigenlijk dezelfde vraag stel als m'n voorganger)

Edit: laat maar, een beetje googlen op z'n naam levert genoeg informatie op.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Burggraaf is er niet geweest, maar leest alleen dit artikel uit het RD:
GOUDA - „Het is nodig om te staan naar zekerheid van het geloof. We moeten daarbij niet zomaar vertrouwen op de beloften uit het Woord of zomaar menen dat we de merktekenen van het geloof hebben. Drijven op gevoelens en bijzondere ervaringen is ook misleidend. Het getuigenis van de Geest bevestigt dat er geen verdoemenis is voor hen die in Christus zijn.”

Emeritus predikant ds. C. Harinck sprak vrijdag tijdens de winterconferentie van de studerenden van de Gereformeerde Gemeenten. Zo’n 320 jongeren, meer dan in voorgaande jaren, waren daarvoor naar Gouda gekomen.

Ds. Harinck sprak over de zekerheid van het geloof. Hij stelde dat de Schrift het geloof verbindt met zekerheid, waarbij hij teksten uit Hebreeën 11, Psalm 27, Romeinen 8 en 1 Johannes 5 aanhaalde. Daartegenover zette hij een aantal getuigenissen van gelovigen in de Bijbel die op zeker moment de zekerheid van het geloof misten, onder wie de psalmist Asaf.

Het missen van zekerheid wordt, aldus de predikant, veroorzaakt door een gevoel van Gods toorn over de zonde, verberging van Gods aangezicht, aanvechtingen van de satan, vallen in zonde of door kruis en tegenspoed. „We moeten zekerheid niet verwarren met kalme rust of afwezigheid van strijd. Het geloof wordt niet ten prooi aan wanhoop, het richt zich weer op.” De predikant constateerde dat de Reformatie de zekerheid van het heil beklemtoonde tegenover de rooms-katholieke theologie, die ervan uitging dat een mens bijna niet tot zekerheid kan komen. De nadere reformatoren hadden meer oog voor de pastorale nood over de heilszekerheid die leefde onder de mensen van hun tijd.

De nadere reformatoren zagen, aldus ds. Harinck, drie wegen om tot geloofszekerheid te komen. De eerste is het steunen op de beloften van God in zijn Woord. Zekerheid wordt ook verkregen uit de vruchten van het geloof, zoals droefheid over de zonden en verlangen naar God. Ook kan men tot zekerheid komen door een onmiddellijk getuigenis van God in het hart. Alle vormen van zekerheid worden door de Heilige Geest in het hart gewerkt. Die overtuigt het verslagen hart ervan dat Gods belofte voor hem is en Hij laat zien dat de merktekenen in het hart overeenstemmen met de merktekenen in de Schrift.

Niet alle theologen van de Nadere Reformatie aanvaardden als basis voor de zekerheid het onmiddellijke getuigenis van Gods Geest. Degenen die dat wel deden, waren voornamelijk zij die zich daarvoor baseerden op de Engelse puriteinen, zoals Willem Teellinck en Alexander Comrie. Ze grondden zich op getuigenissen uit de Schrift van Jesaja, Daniël, David, Maria Magdalena en anderen. Wel meenden zij dat het onmiddellijke spreken van God alleen plaatsvindt in bijzondere omstandigheden, zoals tijdens vervolgingen of in zware aanvechtingen.

Het gevaar van het zich baseren op het onmiddellijke spreken van God is volgens ds. Harinck dat mensen het getuigenis van de Heilige Geest kunnen gaan losmaken van Gods Woord en zodoende vervallen tot geestdrijverij of het drijven op ervaringen. Hij waarschuwde in dit verband tegen bepaalde pinksterkringen. De predikant legde ook de vinger bij sommige gezelschappen, waar op een haast mystieke manier gesproken wordt en waar mensen in vervoering komen door ervaringen. „Drijven op gevoelens en bijzondere ervaringen is misleidend. De Geest bevestigt wat de Schrift leert, namelijk dat er geen verdoemis is voor hen die in Christus zijn.”

Tijdens de vragenbeantwoording zei emeritus predikant ds. J. Mijnders dat het de gewoonste weg van God is dat mensen pas tot zekerheid van het geloof komen als ze eerst hun doodstaat beleefd hebben. „Er moet plaats gemaakt worden voor de beloften die door de onmogelijkheid heen worden vervuld en waarvan de vrucht gezien wordt.” Hij vertelde uit zijn eigen leven hoe alles eerst vastliep voor hij de Tweede Persoon leerde kennen.”

Ds. Harinck ziet in de Nadere Reformatie geen teruggang vergeleken bij de Reformatie. Hij is van mening dat deze theologen oog gehad hebben voor de pastorale problemen van de mensen. „Ze wilden hen te hulp komen door te spreken over de merktekenen. Van der Groe en Comrie zagen de ontsporingen die daarvan het gevolg konden zijn en probeerden de goede weg te wijzen.” Ds. Harinck vindt het gevaarlijk om de zekerheid te gronden op het gevoel. „Je moet niet steunen op je gevoel, maar op Gods Woord, maar dan wel met gevoel.”
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

We moeten daarbij niet zomaar vertrouwen op de beloften uit het Woord
Je moet niet steunen op je gevoel, maar op Gods Woord, maar dan wel met gevoel
Ik persoonlijk vind dit uitnodigent voor verkeerde interpretaties.
De nadere reformatoren zagen, aldus ds. Harinck, drie wegen om tot geloofszekerheid te komen. De eerste is het steunen op de beloften van God in zijn Woord. Zekerheid wordt ook verkregen uit de vruchten van het geloof, zoals droefheid over de zonden en verlangen naar God. Ook kan men tot zekerheid komen door een onmiddellijk getuigenis van God in het hart. Alle vormen van zekerheid worden door de Heilige Geest in het hart gewerkt. Die overtuigt het verslagen hart ervan dat Gods belofte voor hem is en Hij laat zien dat de merktekenen in het hart overeenstemmen met de merktekenen in de Schrift.
Maar wij begeren, dat een iegelijk van u dezelfde naarstigheid bewijze, tot de volle verzekerdheid der hoop, tot het einde toe;
Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beerven.
Want als God aan Abraham de belofte deed, dewijl Hij bij niemand, die meerder was, had te zweren, zo zwoer Hij bij Zichzelven,
Zeggende: Waarlijk, zegenende zal Ik u zegenen, en vermenigvuldigende zal Ik u vermenigvuldigen.
En alzo, lankmoediglijk verwacht hebbende, heeft hij de belofte verkregen.
Want de mensen zweren wel bij den meerdere [dan zij zijn], en de eed tot bevestiging is denzelven een einde van alle tegenspreken;
Waarin God, willende den erfgenamen der beloftenis overvloediger bewijzen de onveranderlijkheid van Zijn raad, met een eed daartussen is gekomen;
Opdat wij, door twee onveranderlijke dingen, in welke het onmogelijk is dat God liege, een sterke vertroosting zouden hebben, [wij namelijk,] die de toevlucht genomen hebben, om de voorgestelde hoop vast te houden;
Welke wij hebben als een anker der ziel, hetwelk zeker en vast is, en ingaat in het binnenste van het voorhangsel;
Daar de Voorloper voor ons is ingegaan, [namelijk] Jezus, naar de ordening van Melchizedek, een Hogepriester geworden zijnde in der eeuwigheid.


Ons geloofsanker ligt in Gods belofte dat een ieder die gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. De hoop op Christus die niet zal beschamen. Niets beleving. Niets tekenen. Ja, het zijn vruchten die er (moeten) zijn, maar het is dogmatisch zeer onjuist om daar op te gaan wijzen indien we het hebben over geloofszekerheid.
Plaats reactie