Herziene Statenvertaling (HSV)

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Herziene Statenvertaling (HSV)

Bericht door Hendrikus »

Vorige week stond in het RD een aankondiging dat zaterdag j.l. een voorpublicatie uit de HSV zou worden gepresenteerd (enkele Bijbelboeken die al gereed zijn). Heeft iemand 'm al gezien? Wanneer komt 'ie in de winkel? Ik ben heel benieuwd!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik heb hem zaterdag gezien bij boekhandel SMit in Gouda.

Even ingekeken: In het begin..... Wordt toch wel wennen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik heb hem zaterdag gezien bij boekhandel SMit in Gouda.

Even ingekeken: In het begin..... Wordt toch wel wennen.
En wat is de prijs (ongeveer)?
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

(uit het ND van 7 juni)

van onze redactie kerk
GOUDA - Een toenemend aantal reformatorische jongeren leest niet in de Bijbel en bidt niet. Er zijn er heel wat die ,,ten dode wankelen''. De Herziene Statenvertaling kan de Bijbel dichter bij jongeren brengen, maar het is niet genoeg, waarschuwt catecheet W. Büdgen.


Een handzame bundel met twaalf bijbelboeken is het geworden: de eerste deeluitgave van de Herziene Statenvertaling, die zaterdag werd gepresenteerd in Gouda. Tientallen genodigden, onder meer de hertalers zelf, waren er voor naar de christelijke hogeschool De Driestar gekomen. W. Büdgen, catecheet en directielid van het reformatorische Wartburgcollege, schetste tegenover hen de wenselijkheid van een toegankelijke bijbelvertaling voor reformatorische jongeren. Hij zag de Herziene Statenvertaling ,,als middel onder Gods zegen om de Bijbel dichter bij onze jongeren te brengen''. Genoeg is het niet. Wil de Bijbel een relevant boek voor ze worden, dan hebben ze training in het bijbellezen nodig, is zijn ervaring.

Büdgen stelde dat heel veel refo-jongeren in geestelijke zin ,,ten dode wankelen'', al relativeerde hij meteen zijn boodschap: elke generatie heeft zo zijn eigen problemen met de jeugd van haar tijd. Desondanks zag hij reden om de situatie ,,zeer zorgelijk'' te noemen.

Onlangs was hij getuige van de diploma-uitreiking van een van zijn kinderen. Tweehonderd jongens ontvingen hun vmbo-diploma op een reformatorische school. Er werd een psalm gezongen, maar geen van hen zong mee. ,,Ja, ik weet het: groepsgedrag, jongeren op een bepaalde leeftijd, baard in de keel enz. enz. Maar toch: ik had dit nog nooit meegemaakt en deze trend zet zich heel hard door. Er zijn op school de nodige collega's die nooit meer zingen in de klassen omdat ze de kinderen niet mee krijgen. Niet zingen, niet bijbellezen, niet bidden het is in toenemende mate het kenmerk van steeds meer jongeren.''

Büdgen beriep zich op verschillende onderzoeken in reformatorische kring. Zo bleek uit een peiling onder christelijk-gereformeerde jongeren dat vijftig procent van hen ,,slechts soms of helemaal nooit in de Bijbel leest''.

Büdgen heeft verschillende typen refo-jongeren zien ontstaan. Hij sprak van een ontstellend hard groeiende groep tweeslachtige refo's: jongeren die nog een tijdje willen genieten van het (wereldse) leven en daarom de keus om belijdenis te doen uitstellen. Ze experimenteren met drank, seks, muziek en soms ook drugs. Tegelijk gaan ze ervan uit later een redelijk nette kerkganger te worden. Of het daarvan zal komen, valt nog te bezien, aldus Büdgen. Een andere groep die duidelijk groeit, noemde hij schijn-bedriegt refo's: jongeren die op twaalfjarige leeftijd niet meer bidden, niet geloven en voor wie de Bijbel niets zegt. Ze draaien wel mee, maar eigenlijk zijn ze alles al kwijt.

Daartegenover staat ,,een steeds kleiner wordende groep'' traditionele refo's. Zij houden vast aan het geloof en de vormen van hun ouders. Een dialoog met de buitenwereld gaan deze jongeren niet aan, met het risico dat ze radicaliseren of afhaken bij een crisis in hun leven. Ze kennen ,,levensernst'', maar tot toe-eigening van het heil komen ze niet gemakkelijk. Een groep die op hen lijkt, maar kritischer is en zelf tot ,,theologische klaarheid'' wil komen, noemde Büdgen de reformerende refo's. ,,Hun risico is dat zij bij elkaar als groep de steun gaan zoeken en vinden die ze in de eigen gemeente soms niet vinden.'' Daarnaast zijn er onder meer de evangelische refo's. Ze nemen in toenemende mate afstand van de gereformeerde belijdenisgeschriften. ,,Het risico van deze jongeren is dat ze vroeg of laat buiten de gereformeerde gezindte komen te staan.''


Vervreemd


Aan herziening van de Statenvertaling uit de zeventiende eeuw wordt overigens niet alleen gewerkt met het oog op jongeren. De verantwoordelijke Stichting Herziening Statenvertaling is in het leven geroepen door de Gereformeerde Bond. Die vond het hoog tijd om de Statenvertaling, gezaghebbend in reformatorische kring, toegankelijker te maken. Jongeren én ouderen raken vervreemd van de zeventiende-eeuwse taal, was de gedachte. ,,We zijn ervan overtuigd en gaandeweg werden we er steeds meer van overtuigd dat we met een goed werk bezig zijn. Want wat is er nu mooier en beter dan er zorg voor te dragen dat er een zo getrouw mogelijke vertaling van de Bijbel voorhanden is in een leesbare editie'', zei de christelijk-gereformeerde ds. J. van Amstel, bestuurslid van genoemde stichting, bij de presentatie. De bundel met de eerste resultaten is een uitgave van Jongbloed en kost 9,50 euro.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Grace
(uit het ND van 7 juni)
De bundel met de eerste resultaten is een uitgave van Jongbloed en kost 9,50 euro.
Bedankt! Da's alvast één vaderdagcadeau!
~~Soli Deo Gloria~~
Adryan

Bericht door Adryan »

En welke boeken hebben ze al herzien?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Afbeelding

Herziene Statenvertaling
eerste proeve van hertaling
Genesis, Psalmen en gedeeltes uit het Nieuwe Testament
Formaat: hand- en schoolbijbel
Afmetingen: 12 x 18 cm
Band: paperback
Kleur: rood
Uitvoering: witsnee
Uitgeverij: Jongbloed
ISBN: 9065392327
Prijs: ca. € 17,00



De Stichting Herziening Statenvertaling werkt, op initatief van het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Nederlands Hervormde Kerk, aan een hertaling van de eerste officiële Nederlandse bijbelvertaling.
Vertalen is niet alleen technisch maar ook theologisch een zaak van keuzes maken. De hertaling heeft aandacht voor taalkundige aanpassingen, zodat de verstaanbaarheid van de Statenvertaling vergroot wordt.
Deze eerste proeve van de Herziene Statenvertaling bevat de boeken Genesis en Psalmen, en een representatieve keuze uit de boeken van het Nieuwe Testament: Markus, Lukas, 1 en 2 Johannes, Handelingen, Efeze, Filippensen, I en II Thessalonicensen, I en II Timotheüs, Titus en Openbaring. Binnen een aantal jaren wordt een complete hertaling van de Statenvertaling verwacht.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Is er een website waar ik 'm kan bestellen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Is er een website waar ik 'm kan bestellen?
Niet bij de uitgever, volgens mij. Maar zeker bij info@lindenberg.nl of boeken@hertog.nl - om maar een paar gangbare adresjes te noemen
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik ben wel benieuwd, hoe lang het nog gaat duren voordat deze vertaling écht gebruikt gaat worden tijdens diensten. Zal nog wel een paar jaar duren...

Trouwens.. kan je bol.com niet raadplegen?

[Aangepast op 7/6/04 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

BOL.com kent 9065392327 niet.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ben erg benieuwd naar de HSV en ik hoop dat we 'm met z'n allen gaan gebruiken !!!!!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ben ook erg benieuwd naar de HSV en ik hoop dat hij verantwoord is, zodat we 'm met z'n allen kunnen gaan gebruiken !!!
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Behalve het "wennen" zou ik geen andere "tegen" argumenten kunnen verzinnen... ik ben benieuwd...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ben ook erg benieuwd naar de HSV en ik hoop dat hij verantwoord is, zodat we 'm met z'n allen kunnen gaan gebruiken !!!
Gezien de lijst van personen die er aan mee hebben gewerkt, is de kans erg groot dat de herziening te vertrouwen is. Sterker nog: ik ga er van uit.
Gesloten