Inenten............ Ja of Nee????

secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Inenten............ Ja of Nee????

Bericht door secret boy »

Ik wist niet precies waaronder ik deze topic moest plaatsen. Daarom heb ik hem maar onder actueel gezet.
Maar wie is er eigenlijk voor/tegen inenten?? Wie is er ingeënt. Ik zelf heb er geen problemen mee. Ik ben zelf tegen aardig wat dingen ingeënt. Wat vinden jullie van enten of vaccineren. :$:#
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik heb ook niks tegen inenten. Zelf ben ik niet tegen alles inge-ent, maar wel tegen bijna alles.

Ik zie er geen kwaad in als je het goed gebruikt. Je moet het als een middel in Gods hand zien wat ervoor kan zorgen dat je iets niet krijgt. Als je alleen op het middel ziet, dan is het verkeerd!

Dit geld ook voor verzekeren.
Jelle

Bericht door Jelle »

Het inenten is een moeilijk probleem wat voor een ieder anders is.
Er zijn zaken bij waarvan ik denk dat het beter is om in te enten.
Als je met vakantie gaat naar een land waar je het risico loopt om een of andere ziekte op te lopen is het verstandig om geen risico te nemen en toch maar in te enten.
Maar ik zeg er bij dat ligt voor een ieder anders.
Je zou ook kunnen zeggen dan gaan we maar naar een ander land.
Daarom zou ik niet graag de beslissing voor een ander willen nemen, de verantwoordelijkheid in deze ligt voor een ieder persoonlijk.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Ik vind het heel belangrijk dat er geënt wordt. Ikzelf ben ook ingeënt, enkele familieleden echter niet en zij hebben dit helaas moeten verduren met een vreselijke ziekte als "Polio".

Welke argumenten zou men kunnen aanvoeren om tégen inentingen te zijn, als men weet dan zonder deze immunisatie het risico op gevaarlijke ziekten vergroot?

Peet
Adje

Bericht door Adje »

Ik begrijp het heeeel goed!

Het is juist een teken van afhankelijk willen leven, als je jezelf niet in laat enten.

kBen zelf ook niet inge-ent, en ik volg m'n ouders hier helemaal in!

En nu graag geen opmerkingen in de trant van: 'dus jij gaat ook niet naar de dokter', want dat is symptoombestrijding. En dan toon je je afhankelijkheid, door God te vragen om dmv. de dokter de ziekte weg te nemen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Adje,

Ook ik begrijp het wel redelijk, toch ga ik niet mee. Het niet inenten is denk ik wel te vergelijken met het geen slot op de deur doen. Ook dat is geen symptoon bestrijding, maar preventieve maatregel.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Trein

Bericht door Trein »

Niet inenten is net zoiets als dat je met je ogen dicht de straat oversteekt, "God zal mij toch wel redden"
Ik vind het echt een beschimping van God om je niet in te enten. God heeft ons niet voor niets een eigen verantwoordelijkheid gegeven.

En als je je niet in laat enten, moet je ook geen helm dragen op de brommer, geen veiligheids riemen omdoen in de auto, geen sjaal om tegen het kouvatten in de winter, geen jas aan, en met je ogen dicht op de fiets en in de auto.
Als je dat niet doet, ben je namelijk gewoon vet hypocriet, wel het ene doen, maar niet het andere.

Mensen die zich niet in laten enten, hebben gewoon nog nooit echt goed nagedacht over het geloof en over onze verantwoordelijkheid die God ons gegeven heeft.
Niet inenten is dus gewoon een zeer zondige levenswijze, en recht tegen Gods wil in.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hypocriet is het woord niet. Het is hooguit inconsequent.
Hypocriet is iemand een last opleggen en die zelf niet dragen. Dus zeggen dat je niet inenten mag en het zelf wel (laten) doen.

Persoonlijk ben ik er ook niet tegen. Ik ben wel overtuigd van de goede bedoelingen van mensen die er tegen zijn. Ze menen echt tegen Gods wil te handelen. Dat ze er nooit over na hebben gedacht lijkt me wat te simpel geredeneerd. Er zullen natuurlijk ook mensen zijn die het niet doen omdat 'dat zo hoort'.
Adje

Bericht door Adje »

Hypocriet is het woord niet. Het is hooguit inconsequent.
Hypocriet is iemand een last opleggen en die zelf niet dragen. Dus zeggen dat je niet inenten mag en het zelf wel (laten) doen.
Misschien is het wel inconsequent ja. Nou, dan maar inconsequent. In deze kies ik voor m'n traditie.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk in deze kwestie dat dit voor een ieder anders is.
Dit weet ik wel dat over ons doen en laten hier zullen we eens verantwoording moeten afleggen en dan denk ik dat we niet kunnen zeggen deze deden het ook niet of dezen deden het wel.
Het zal voor ons persoonlijk afgerekend worden.
En de keuze hierin moeten we maar in gebed voor de Heere neerleggen.
Trein

Bericht door Trein »

Origineel geplaatst door Jelle
Dit weet ik wel dat over ons doen en laten hier zullen we eens verantwoording moeten afleggen en dan denk ik dat we niet kunnen zeggen deze deden het ook niet of dezen deden het wel.
Het zal voor ons persoonlijk afgerekend worden.
Inderdaad, en God zal er weinig begrip voor hebben dat je dingen doet "omdat het traditie is"

Tenslotte is het ook traditie geweest om ongelovigen op de brandstapel te werpen.
Tradities zijn omver geworpen te worden, of op zijn minst zeer kritisch bekeken te worden.
Tradities volgen omdat het tradities zijn, is gewoon onzettend dom, stom en onnadekend.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Nounou, trein. Ga je eerst eens in de problematiek verdiepen.

Maar anderzijds is een hoop duidelijk uit je reactie: je bent gewoon recalcitrant. Als iets een traditie is, moet die omver geworpen worden. Per definitie.

(Is het langzamerhand geen traditie voor je geworden op dit forum te reageren?)
de Paus

Bericht door de Paus »

Tradities zijn omver geworpen te worden, of op zijn minst zeer kritisch bekeken te worden.
Kolder van de bovenste plank vind ik dit. En ik zal je uitleggen waarom ik dat zo vind.

Tradities vormen een ongeschreven wet/leefregel in een maatschappij die het voor mensen mogelijk maakt onderling op een eenvoudige manier samen te leven. Zonder een gemeenschappelijke traditie met de daarbij behorende normen en waarden, kun je niet fatsoenlijk met elkaar omgaan, omdat je dan niet van die ander kan verwachten dat hij op eenzelfde wijze handelt. Zonder de traditie kun je doen waar je zin in hebt, zolang je de wet maar niet overtreedt. En dat is onleefbaar.
Voorbeeld: traditie leert je om beleefd te zijn. Als je in een winkel opeens bij het ontvangen van het wisselgeld bijzonder gek gaat doen, dan is dat gewoon moreel onaanvaardbaar. De traditie is er om je normen en waarden bij te brengen die dit gedrag voorkomen.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg. Anders geef je maar een gil.... :)
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Adje
Ik begrijp het heeeel goed!

Het is juist een teken van afhankelijk willen leven, als je jezelf niet in laat enten.

kBen zelf ook niet inge-ent, en ik volg m'n ouders hier helemaal in!

En nu graag geen opmerkingen in de trant van: 'dus jij gaat ook niet naar de dokter', want dat is symptoombestrijding. En dan toon je je afhankelijkheid, door God te vragen om dmv. de dokter de ziekte weg te nemen.
Is dit oprecht zo? Of doe je het niet omdat je ouders en de kerk erop tegen zijn? Het staat erg vroom om te zeggen dat je zo afhankelijk bent en andere zaken zoals een intens gebedsleven en bijbellezen nalaat. Ik zeg niet dat dat zo bij jou is, maar het staat wel in het verlengde van elkaar.
Een christen staat in de vrijheid en ik ben het niet vaak met Trein eens, maar dat je God ahw hiermee verzoekt is zeker waar. Die gevallen van polio enzo bij niet ingeenten zijn vreselijk voor de betrokkenen, maar het had voorkomen kunnen worden als de middelen werden waargenomen. Vaak is het zelfs zo dat de kinderen de dupe worden van het feit dat ouders ze niet laten inenten. Ze hebben zelf hier geen stem in. Ik ben blij dat God ons deze middelen heeft gegeven.

[Veranderd op 18/4/02 door Lecram]
Trein

Bericht door Trein »

Origineel geplaatst door refo
Nounou, trein. Ga je eerst eens in de problematiek verdiepen.

Maar anderzijds is een hoop duidelijk uit je reactie: je bent gewoon recalcitrant. Als iets een traditie is, moet die omver geworpen worden. Per definitie.

(Is het langzamerhand geen traditie voor je geworden op dit forum te reageren?)
Nogmaals mijn posting lezen, en je weet dat deze reaktie van jouw nonsense is.
Plaats reactie