Wat staat er op het menu op ouderjaarsavond?

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Wat staat er op het menu op ouderjaarsavond?

Bericht door tukkertje »

Bij ons thuis was het altijd schranzen op oudejaarsavond. Veel vlees, rode kool en chocolademelk.

Veel tradities
Ar-Jan

Re: Wat staat er op het menu op ouderjaarsavond?

Bericht door Ar-Jan »

tukkertje schreef:Bij ons thuis was het altijd schranzen op oudejaarsavond. Veel vlees, rode kool en chocolademelk.

Veel tradities
was dat soms houdbaar tot eind 19.. (het desbetreffende jaar) ?
Breekijzertje

Re: Wat staat er op het menu op ouderjaarsavond?

Bericht door Breekijzertje »

tukkertje schreef:Bij ons thuis was het altijd schranzen op oudejaarsavond. Veel vlees, rode kool en chocolademelk.

Veel tradities
Niet echt tradities.
Gewoon oliebollen, appelbeignets, appelbollen, wijn en bier, vooral veel wijn en bier.
Bijna iedereen heeft dan eigenlijk wel teveel op, veel te veel.....de vrouwen worden ook steeds luidruchtiger..(nadeel is dat ze dan ook niet veel meer klaarmaken in de keuken....)
Maar da's we gezellug hoor...........en natuurlijk niet aan het verkeer deelnemen in zo'n benevelde toestand.......
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Wat staat er op het menu op ouderjaarsavond?

Bericht door Unionist »

Nou, rode wijn en chocolademelk vind ik ook niet echt een cobi.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Wat staat er op het menu op ouderjaarsavond?

Bericht door Miscanthus »

Breekijzertje schreef:[Gewoon oliebollen, appelbeignets, appelbollen, wijn en bier, vooral veel wijn en bier.
Bijna iedereen heeft dan eigenlijk wel teveel op, veel te veel.....de vrouwen worden ook steeds luidruchtiger..(nadeel is dat ze dan ook niet veel meer klaarmaken in de keuken....)
Maar da's we gezellug hoor...........en natuurlijk niet aan het verkeer deelnemen in zo'n benevelde toestand.......
Weet je dat wel zeker breekje? Van veel alcohol geeft even wat lol, maar van korte duur en daarna zit je met een kater.
Ik zou je een veel beter alternatief aan willen raden die eeuwige blijdschap geeft: Efe 5:18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest; Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
Breekijzertje

Re: Wat staat er op het menu op ouderjaarsavond?

Bericht door Breekijzertje »

Miscanthus schreef:
Breekijzertje schreef:[Gewoon oliebollen, appelbeignets, appelbollen, wijn en bier, vooral veel wijn en bier.
Bijna iedereen heeft dan eigenlijk wel teveel op, veel te veel.....de vrouwen worden ook steeds luidruchtiger..(nadeel is dat ze dan ook niet veel meer klaarmaken in de keuken....)
Maar da's we gezellug hoor...........en natuurlijk niet aan het verkeer deelnemen in zo'n benevelde toestand.......
Weet je dat wel zeker breekje? Van veel alcohol geeft even wat lol, maar van korte duur en daarna zit je met een kater.
Ik zou je een veel beter alternatief aan willen raden die eeuwige blijdschap geeft: Efe 5:18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest; Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
De beste gesprekken heb ik vaak onder het genot van een goed glas (of 2 of 3)
'k Kan er goed tegen. Ik heb het natuurlijk niet over dronken worden.
Hoe denk je dat het er in de bijbel aan toe ging?
Bruiloften van dagenlang feest. En ze dronken daar echt geen fristi hoor.
Bruiloft te Kana: Vrij vertaald: Eerst werd de goede wijn geschonken en als ze het toch niet meer proeven (redelijk aangeschoten denk ik) de mindere wijn.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Wat staat er op het menu op ouderjaarsavond?

Bericht door tukkertje »

Breekijzertje schreef:
Miscanthus schreef:
Breekijzertje schreef:[Gewoon oliebollen, appelbeignets, appelbollen, wijn en bier, vooral veel wijn en bier.
Bijna iedereen heeft dan eigenlijk wel teveel op, veel te veel.....de vrouwen worden ook steeds luidruchtiger..(nadeel is dat ze dan ook niet veel meer klaarmaken in de keuken....)
Maar da's we gezellug hoor...........en natuurlijk niet aan het verkeer deelnemen in zo'n benevelde toestand.......
Weet je dat wel zeker breekje? Van veel alcohol geeft even wat lol, maar van korte duur en daarna zit je met een kater.
Ik zou je een veel beter alternatief aan willen raden die eeuwige blijdschap geeft: Efe 5:18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest; Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
De beste gesprekken heb ik vaak onder het genot van een goed glas (of 2 of 3)
'k Kan er goed tegen. Ik heb het natuurlijk niet over dronken worden.
Hoe denk je dat het er in de bijbel aan toe ging?
Bruiloften van dagenlang feest. En ze dronken daar echt geen fristi hoor.
Bruiloft te Kana: Vrij vertaald: Eerst werd de goede wijn geschonken en als ze het toch niet meer proeven (redelijk aangeschoten denk ik) de mindere wijn.
En dat ging niet om 2 glaasjes denk ik. Je hoeft je natuurlijk ook niet ladderzat te drinken.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

We moeten de tekst van de Bijbel niet misbruiken voor onze verkeerde gewoontes.

Ik vind het opvallend dat Gods Woord als het gaat om deze tradities één op één overgenomen wordt, maar zodra het gaat om andere zaken, dán moeten we dit Woord ineens in zijn context lezen van die tijd. Dan geldt het ons niet.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

... Trouwens ik wil Oudejaarsavond sober vieren.

Eerst om 19.00 uur de oudejaarsdienst en daarna een zaterdagavond als altijd: samen met het gezin.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

ndonselaar schreef:We moeten de tekst van de Bijbel niet misbruiken voor onze verkeerde gewoontes.

Ik vind het opvallend dat Gods Woord als het gaat om deze tradities één op één overgenomen wordt, maar zodra het gaat om andere zaken, dán moeten we dit Woord ineens in zijn context lezen van die tijd. Dan geldt het ons niet.
Wie heeft het over "misbruiken" dan?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik denk Breekijzertje dat het drinken van té veel wijn / drank voor de mens niet geoorloofd is.

We moeten dit niet goed willen praten met een beroep op de 'bruiloft te Kana'. Je citeerde deze bruiloft om deze Oosterse gewoonte in te voeren in de huidige context.

Ik vind dat vreemd. Als het gaat om andere zaken dan wordt al gauw gezegd: ja, dat was een andere tijd. We moeten dit zien in zijn context.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Bij mij is ieder jaar anders.
Vorig jaar moest ik werken was net om 23.58 uur thuis om gelijk met de anderen nieuw jaar te wensen.

Toen ik klein was ging ik naar bed
Toen ik groter was mocht ik opblijven...
Ik lust geen oliebollen dus dat was voor mij geen lol.
Dit jaar eindelijk voor het eerst oud en nieuw met mijn vriend!!
Heerlijk!!

Alleen een nadeel, ik moet devolgende dag om 5.40 uur weer eruit om naar mijn werk te gaan en dat op nieuw jaars dag..... :cry:
Maar ja zo heeft iedereen wat.

Maar geen speciaal menu. Ik lust geen oliebollen en verder hebben we soms wat toastjes of 1/2 glaasje champagne. Alleen dit jaar zaten er geen champagne of wijn in ons kerstpakket :)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ik kreeg een Cava (Brut, Pinot Noir). Die zal wel opmotten dan.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

wim schreef:Ik kreeg een Cava (Brut, Pinot Noir). Die zal wel opmotten dan.
Leuk! Wij hebben er ook twee. 't Zijn grappige diertjes hoor...leuker dan marmotten.
Alleen dat "opmotten" begrijp ik niet helemaal.....dialect cker?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

ndonselaar schreef:Ik denk Breekijzertje dat het drinken van té veel wijn / drank voor de mens niet geoorloofd is.

We moeten dit niet goed willen praten met een beroep op de 'bruiloft te Kana'. Je citeerde deze bruiloft om deze Oosterse gewoonte in te voeren in de huidige context.

Ik vind dat vreemd. Als het gaat om andere zaken dan wordt al gauw gezegd: ja, dat was een andere tijd. We moeten dit zien in zijn context.
Nieuw topic!
Plaats reactie