Jeugdkerken

Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Lassie
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
(deze opmerking komt omdat ik weet dat er ergens een plaats in NEderland is waar de jeugdkerk georganiseerd wordt door een organisatie die ook House Party's organiseren.).
Afdeling roddel en achterklap.
ga ff je mondspoelen met zeep.

Dit heb ik gelezen in een artikel uit de krant. (vorig jaar).
Je weet toch wel dat de grootste leugens in de krant staan volgens het spreekwoord..........


Een 'breekje' van Breekijzertje
Om precies te zijn: de krant en een vrouwentand [lees vrouwenmond] brengt de leugen in het land. Als we toch bezig zijn: een vrouw en een klip is de ondergang voor een schip. :)
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Lassie
Sorry voor mij complexe zin:

"Ik zie meer gevaar in de Jeugdkerk dan in de jongerenavonden".

(deze opmerking komt omdat ik weet dat er ergens een plaats in NEderland is waar de jeugdkerk georganiseerd wordt door een organisatie die ook House Party's organiseren.).
Bedoelde je Zwolle? In de ruimte worden ook houseparties verzorgt en de technische installatie is inderdaad geinstalleerd en wordt onderhouden door mensen die het ook gebruiken voor houseparties. De werkelijke organisatie is in handen van een aantal mensen waaronder een leraar (of meer?) en een kerkenraadslid van de GKV.
Heb je de technische installatie in je eigen kerk zeker nog niet bekeken. Ook een paar microfoons, versterker er tussen en dan de speakers. Wat is dan het verschil tussen een kerk-installatie en een house-party installatie?

En wat is er mis mee, wanneer je geen geld hebt voor een eigen kerkzaal, deze doordeweeks voor andere doeleinden gebruikt wordt?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

lees: begeerte om de eredienst wereldgelijkvormig te maken
lees: Om God te dienen met vreugde, en niet op een manier die een aantal mensen hoedanook in stand wil houden.

Het is echt verschrikkelijk dat de ene christen over de ander dit soort dingen zegt. Ga je mond spoelen idd.

Toen Jezus: "Laat ze één zijn" bad bedoelde Hij dus juist dat dit soort dingen voorkomen moeten worden.
Christenen die christenen constant verdacht maken. Fijn zo'n verdeeld koninkrijk.
Carpe Diem tamen Memento Mori
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
Dit heb ik gelezen in een artikel uit de krant. (vorig jaar).
O, zoiets heb ik vorig jaar ofzo ook wel eens gelezen in het RD. Was een erg onduidelijk stukje, waaruit je makkelijk op zou kunnen maken dat de jeugdkerk Gorinchem georganiseerd werd door mensen die ook houseparties opzetten. Dat werd niet letterlijk gezegd, maar je kreeg die indruk wel. Eigenlijk ging het erom dat de jeugdkerk Gorinchem in een discotheek gehouden wordt.
En? Taking back our land, Jesus Lord of Hosts! om het ook maar eens hip te zeggen..
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Lassie
Sorry voor mij complexe zin:

"Ik zie meer gevaar in de Jeugdkerk dan in de jongerenavonden".

(deze opmerking komt omdat ik weet dat er ergens een plaats in NEderland is waar de jeugdkerk georganiseerd wordt door een organisatie die ook House Party's organiseren.).
Bedoelde je Zwolle? In de ruimte worden ook houseparties verzorgt en de technische installatie is inderdaad geinstalleerd en wordt onderhouden door mensen die het ook gebruiken voor houseparties. De werkelijke organisatie is in handen van een aantal mensen waaronder een leraar (of meer?) en een kerkenraadslid van de GKV.
Heb je de technische installatie in je eigen kerk zeker nog niet bekeken. Ook een paar microfoons, versterker er tussen en dan de speakers. Wat is dan het verschil tussen een kerk-installatie en een house-party installatie?

En wat is er mis mee, wanneer je geen geld hebt voor een eigen kerkzaal, deze doordeweeks voor andere doeleinden gebruikt wordt?
Dit was ook niet veroordelend bedoelt. Ik gaf alleen aan dat ik misschien wist waardoor deze (tot nu toe) roddel in de wereld is gekomen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Robert
lees: begeerte om de eredienst wereldgelijkvormig te maken
lees: Om God te dienen met vreugde, en niet op een manier die een aantal mensen hoedanook in stand wil houden.
Wanneer ik een psalm zing en daar een enorme vreugde in vind, is dat schijnbaar voor jou een onbekend soort vreugde.

Het dienen van God met vreugde hangt niet af van de vormgeving van de eredienst. Het boeit me echt niet hoe de jeugdkerk zijn eredienst volspeelt en dramatiseerd. Het ontstaan van de jeugdkerk heeft gewoon wrange en droevige gronden en was zekerwel een hang naar wereldgelijkvormigheid.
Oorspronkelijk gepost door Robert
Het is echt verschrikkelijk dat de ene christen over de ander dit soort dingen zegt. Ga je mond spoelen idd.
Vertel me wat er niet aan klopt?
Oorspronkelijk gepost door Robert
Toen Jezus: "Laat ze één zijn" bad bedoelde Hij dus juist dat dit soort dingen voorkomen moeten worden.
Christenen die christenen constant verdacht maken. Fijn zo'n verdeeld koninkrijk.
Is het opstarten van een vrijgemaakte-vrijgemaakte kerk en een jeugdkerk een teken van eenheid zoeken? Dit kan ik echt niet rijmen.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Wanneer ik een psalm zing en daar een enorme vreugde in vind, is dat schijnbaar voor jou een onbekend soort vreugde.
Nee, dat is dezelfde vreugde die andere christenen krijgen van het zingen van een opwekkingslied.
Maar ik kan me voorstellen dat mijn formulering doet vermoeden dat ik de 'traditionele manier' veroordeel. Dat bedoel ik niet.
Het dienen van God met vreugde hangt niet af van de vormgeving van de eredienst. Het boeit me echt niet hoe de jeugdkerk zijn eredienst volspeelt en dramatiseerd. Het ontstaan van de jeugdkerk heeft gewoon wrange en droevige gronden en was zekerwel een hang naar wereldgelijkvormigheid.
Je kunt het zo stellen dat er voor deze jongeren zo weinig plaats was in de kerk, dat zij een eigen plek hebben gezocht.
Ik ben tegen jeugdkerken, omdat ik vind dat jongeren en volwassenen bij elkaar in 1 kerk moeten zitten.

Maar als de volwassenen de jongeren in hun keurslijf willen dwingen is het maar de vraag wie hier in de fout is gegaan. De traditionele kerk waar de jeugdkerk uit voort is gekomen, of de jeugdkerk zelf.

"Om wereldgelijkvormig te zijn"
Dat vind ik opnieuw zo'n rare uitspraak. Waarom geloof je niet dat deze jongeren die veel tijd en energie steken in zo'n jeugdkerk dit daadwerkelijk doen om God te eren?
Waarom dat wantrouwen altijd maar weer?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Wanneer ik een psalm zing en daar een enorme vreugde in vind, is dat schijnbaar voor jou een onbekend soort vreugde.
Nee, dat is dezelfde vreugde die andere christenen krijgen van het zingen van een opwekkingslied.
Maar ik kan me voorstellen dat mijn formulering doet vermoeden dat ik de 'traditionele manier' veroordeel. Dat bedoel ik niet.
Je hebt gelijk.

Het dienen van God met vreugde hangt niet af van de vormgeving van de eredienst. Het boeit me echt niet hoe de jeugdkerk zijn eredienst volspeelt en dramatiseerd. Het ontstaan van de jeugdkerk heeft gewoon wrange en droevige gronden en was zekerwel een hang naar wereldgelijkvormigheid.
Je kunt het zo stellen dat er voor deze jongeren zo weinig plaats was in de kerk, dat zij een eigen plek hebben gezocht.
[/quote]

Ken je de gemeente van Zwolle?
Nee, de eredienst mocht niet radicaal omgegooit worden tot zoiets als de jeugdkerk, maar er werd absoluut wel een boel voor de jongeren gedaan.
Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik ben tegen jeugdkerken, omdat ik vind dat jongeren en volwassenen bij elkaar in 1 kerk moeten zitten.
Goed argument.
Oorspronkelijk gepost door Robert
Maar als de volwassenen de jongeren in hun keurslijf willen dwingen is het maar de vraag wie hier in de fout is gegaan. De traditionele kerk waar de jeugdkerk uit voort is gekomen, of de jeugdkerk zelf.
Ja, dat is altijd weer de vraag. Stel je voor dat de gemeente van Zwolle een soort van gematigde jeugdkerk zou zijn geworden, werden dan niet de ouderen in een keurslijf gedwongen?
Oorspronkelijk gepost door Robert
"Om wereldgelijkvormig te zijn"
Dat vind ik opnieuw zo'n rare uitspraak. Waarom geloof je niet dat deze jongeren die veel tijd en energie steken in zo'n jeugdkerk dit daadwerkelijk doen om God te eren?
Waarom dat wantrouwen altijd maar weer?
Ik mag inderdaad niet oordelen over de bedoelingen van de jeugd. Toch zie ik in mijn eigen gemeente een enorme wereldgelijkvormigheid. De dominee kijkt kopspijkers, de ouderen nemen de zondag niet meer zo nauw, iedereen luisteren naar alle soorten muziek en niemand boeit het nog of dit misschien tegen het zere been van God is. Uitgaan (in al zijn vormen) is volkomen ingeburgert en niemand mag daar nog iets van zeggen. Dat de eredienst van de jeugdkerk zo ingevult wordt als een modern popconcert, is misschien met oprechte bedoelingen gedaan, maar is daarom niet minder wereldgelijkvormig.
appie
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2003, 13:08

Bericht door appie »

Ik denk dat juist de wereldgelijkvormigheid in de kerken/bij de kerkleden heeft bevorderd dat er jeugdkerken zijn gekomen.

Het is opvallend dat de kerken waar de wereldgelijkvormigheid (nog) het minst ingang heeft gevonden, het minste moeite hebben met mensen die de liturgie en dergelijke willen veranderen.
Ook met de jeugd bij de kerk te (blijven) betrekken hebben zijn ogenschijnlijk minder moeite of zie ik het verkeerd?
wim314

Bericht door wim314 »

jeugdkerken zijn vooral begonnen omdat men mensen wil bereiken met het evangelie die men in de kerk niet bereikt. Een geweldig doel lijkt me...
SolaGratia
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2002, 16:49
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Bericht door SolaGratia »

jeugdkerken zijn vooral begonnen omdat men mensen wil bereiken met het evangelie die men in de kerk niet bereikt. Een geweldig doel lijkt me...
Dat is een heel goed streven, maar ik denk dat je dit ook als gemeente in het geheel zou moeten kunnen doen.
Dus met de baby´s, kleuters, peuters, schoolkinderen, pubers, jongeren en ouderen(opa´s en oma´s).

In de bijbel kom ik dit n.l. ook niet tegen, toen was er ongetwijfelt ook jeugd die bereikt moest worden.
Dus hier ligt een taak voor ons allemaal! Zorg dat we een lichtend licht zijn.
Geen kerkdienst beleggen met een vorm van 300 jaar geleden, maar eigentijds zodat iedereen het begrijpt!

Dus het is waar dat ze er niet hadden moeten zijn!!!!!!!!

Wij(de kerken/gemeentes) hebben steken laten liggen.
En de ongelovige medemens is niet geinterreseerd in een zang/dansfeest met opwekkingsliederen, maar is op zoek naar eenheid, warmte, rust, geborgenheid, luisterend oor, naar iemand die in je geinterreseerd is!
Naar waarheid, oprechtheid, eerlijkheid, géén hypocriete mensen! Ik denk dat we daar eerst maar eens in moeten investeren! En dan géén één kerk of gemeente uitgezonderd!!!!
wim314

Bericht door wim314 »

dus gaan we zitten wachten tot de traditionele gemeentes zo worden? Wie neemt dan de verantwoordelijkheid voor al die andere mensen en hoe?

This generation christians is responsible for this generation people (Keith Green)
Plaats reactie