IVF (Reageerbuisbaby)

Wat vind jij van IVF?

Ik vind dat het ongeoorloofd is
19
43%
Ik weet het niet
13
30%
Zelf zou ik het nooit doen, maar een ander moet het zelf weten
1
2%
Wat is er mis met IVF
11
25%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

IVF (Reageerbuisbaby)

Bericht door vlinder »

Ik weet niet of hier al een keer een topic over geopend is. Ik kon hem niet zo snel vinden. Ik vind dit een moeilijk onderwerp.
Zelf heb ik een idee van: Is dat niet hetzelfde als genetische manipulatie? Als God de baarmoeder toesluit, wie zijn wij dan om wel "kinderen te maken in een buisje"? Abraham en Sara gingen ook niet zelf "knutselen".

Maar bijv. bloedtransfusie of orgaandonatie kwamen in de Bijbel ook niet voor.

Aan de andere kant: Als ouders geen kinderen kunnen krijgen, is dat soms een pijnlijke en moeilijk te begrijpen weg. Als er nu een zaadcel van die man en een eicel van die vrouw samen worden gevoegd en er kan dan toch een kindje uit groeien.....zou dat zo verkeerd zijn.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Zouden jullie de Poll zo eerlijk mogelijk in willen vullen?
Misschien kan ik het onderwerp nog eens gebruiken voor m'n scriptie....

Alvast bedankt!!

Vlinder

ps. Als dit een te pijnlijk onderwerp is voor iemand, wil ik deze topic wel weghalen, stuur me dan even een u2u.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Abram en Sara hadden misschien wel graag willen knutselen.

Geoorloofd heb ik gestemd.

oeps aanpassing grove fout
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Sorry ik begrijp het niet helemaal, hun hadden toch kinderen?
En voor de val lijkt me niet de behoefte aan meer!

Wil je het misschien toelichten?
ook waarom je het wel geoorloofd vind?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Je vraagt waarom ik vind dat het wel geoorloofd is. Omdat ik geen tegens zie.
Misschien kun jij er wat opperen en kunnen we daar over discussieren.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

oke nu is het duidelijk :)

Hier wat ideen voor discussie, misschien heb je er zelf ook een aantal.

Voor:
-Soms kun je de natuur een handje helpen
- Wat maakt het nou uit of het vanzelf of via een buisje gaat
- Orgaan donatie mag ook, waarom dan niet dit....


Tegen:
- Als God de baarmoeder sluit, wie ben ik om hem te openen
- Een groot gedeelte van de zaadcellen wordt toch weggegooid
- Er worden soms meerdere embryo's terug geplaatst in de baarmoeder wat inhoud dat er minstens 1 sterft
-Gemeenschap is iets intiems tussen man en vrouw, hoeft geen arts aan te pas te komen
-Als er meerdere embryo's "ontstaan" worden deze ingevroren voor een latere poging.



Vragen:
-Is het schadelijk voor de ontwikkeling van een kind?
- Kun je er als arts, verpleegkundige aan meewerken?
- Is het etisch verantwoord

Zo zijn er nog veel meer dingen te noemen.

Ik had nog een interessante link, maar ik weet niet hoe ik een koppeling moet maken, even wachten op memento :)

Hier issie: http://www.freya.nl/folder4.htm
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Als buitenstaander is het denk ik heel moeilijk om je hier een oordeel over te vormen.
Of misschien juist niet, je kunt als je niet betrokken bent bij zoiets, minder emotioneel reageren.

Wat ik erg moeilijk vind, en ook niet acceptabel, is het punt wat jij ook noemt, dat er twee bevruchte eicellen terug geplaatst worden.
Wat vaak resulteert in het afsterven van 1vd 2. ( en je weet dit van te voren, kun je daar aan meewerken ?)
En ook het punt dat er meerdere eicellen bevrucht worden, wáár blijven die andere embryo's ?
Als ze echt je konden garanderen dat ze maar 1 eicel bevruchten en terugplaatsen, dan zou het voor mij denk ik te accepteren zijn.
( al vraag ik me af of ze dat ook daadwerkelijk zouden doen)

ik kan me wel voorstellen dat , als je langs de natuurlijke weg geen kinderen kan krijgen, je overweegt ivf toe te passen.
Aan de andere kant, als je langs de natuurlijke weg geen kinderen krijgt, kan ik mee ook voorstellen dat je dat ziet als iets wat God zo gewild heeft, en bijv. adoptie overweegt.

ik begrijp dat ik , vanuit mijn situatie als moeder, makkelijk praten heb en als je ongewild kinderloos bent, dit een heel moeilijk iets is.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

vlinder schreef:oke nu is het duidelijk :)

Tegen:
- Als God de baarmoeder sluit, wie ben ik om hem te openen
- Een groot gedeelte van de zaadcellen wordt toch weggegooid
- Er worden soms meerdere embryo's terug geplaatst in de baarmoeder wat inhoud dat er minstens 1 sterft
-Gemeenschap is iets intiems tussen man en vrouw, hoeft geen arts aan te pas te komen
-Als er meerdere embryo's "ontstaan" worden deze ingevroren voor een latere poging.

Vragen:
-Is het schadelijk voor de ontwikkeling van een kind?
- Kun je er als arts, verpleegkundige aan meewerken?
- Is het etisch verantwoord
Goed dat je hierover nadenkt! Heb je hier zelf als verpleegkundige mee te maken?

1. Als God de baarmoeder sluit....
Als IVF-pogingen slagen, was de baarmoeder dan gesloten?
2. Zaadcellen worden weggegooid..
Dat gebeurd ook bij geslachtsgemeenschap. Denk dat je misschien wat anders bedoeld...
3. Er worden maximaal 2 of 3 embryo's teruggeplaatst. Waarom zeg je dat houd in dat er minimaal 1 afsterft? Daar ga je niet vanuit. Alhoewel de praktijk leert dat dat meestal wel het geval is.
4. Nog niet volledig in verdiept. Worden ze samengevoegd ingevroren? (wat klinkt dit lomp, sorry)

- schadelijk voor de ontwikkeling van het kind
Dat zal onderzoek nog moeten uitwijzen. Ook in andere situaties kan er schade ontstaan. Mogen we op God vertrouwen?
- Als je er principieel op tegen bent niet.
- Dat zullen antwoorden op je vragen moeten uitwijzen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De discussie is meestal 'krijgen' we kinderen of 'nemen' we ze?
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

refo schreef:De discussie is meestal 'krijgen' we kinderen of 'nemen' we ze?
En als krijgen niet eenvoudig gaat? Gaan we er dan moeite voor doen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat is de vraag. Als we 'moeite' doen om het tegen te houden maken we bezwaar. Mag 'moeite' doen om ze te krijgen dan wel?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:Dat is de vraag. Als we 'moeite' doen om het tegen te houden maken we bezwaar. Mag 'moeite' doen om ze te krijgen dan wel?
Goed punt.

Daarbij de vraag over wat geloofsvertrouwen inhoudt. Betekend dat we, net als Abraham deed door Hagar tot vrouw te nemen, onze eigen weg bewandelen. Of verwachten we het van God, die ons kinderen geeft, of onthoudt?

Ik zie opzich geen etische bezwaren tegen IVF, mits het gaat om sperma van de man waarmee de vrouw getrouwd is, en niet van een donor. Mijn grote bezwaar is dat ik het een vorm van autonomie vind, die m.i. een christen niet past. Als God een deur voor ons sluit, moeten wij dan m toch maar openbreken, met als vroom excuus dat God ons een breekijzer gegeven heeft? Of durven we nog gewoon te vertrouwen. Nee, ik heb meer hoop voor een biddend kinderloos echtpaar (zij zullen gezegend worden; zij het niet met de kinderzegen, dan wel met kracht om dit kruis dicht achter Jezus aan te dragen), dan voor een biddend echtpaar dat IVF laat plegen. Niet omdat God dat laatste gebed niet wil verhoren, maar omdat uit het eerste meer geloof, meer vertrouwen blijkt.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Er worden bij IVF wel bevruchte eicellen weggegooid.
Bij ICSI niet geloof ik..
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het is een heel moeilijk punt. Waar ligt nu de grens. Wat is nu wel en wat is nu niet geoorloofd.

We maken allemaal gebruik van de medische wetenschap. Niemand laat zich meer zonder 'narcose' opereren.

Waar ligt bij voorbeeld de grens bij medicijnen? Ooit opperde Memento iets over hulp bij hartfalen of een hartaanval.

Het is allemaal heel moeilijk. Ik denk ook dat het een persoonlijke geloofskeuze is.

Persoonlijk wil ik wel kwijt dat wij nooit hebben gekozen voor IVF, ondanks dat ons huwelijk bijna tien jaar kinderloos bleef. We hebben het wel eens over medische mogelijkheden gehad, maar toch hebben we het nooit gedaan. Nu we inmiddels ons tweede kindje verwachtten, begrijpen we des te beter wat een gemis het is. Kinderloos doet ontzettend veel pijn, vooral bij een doopdienst, of een kraambezoek. Dat wij er niet voor kozen, betekent niet dat ik het afkeur dat een ander het wel doet. Laten we voor alles Gods Woord naspreken: Alles wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, aan de ene kant kunnen we zeggen: Als God ons kinderen geeft of onthoudt moeten we niet wijzer willen wezen o.i.d. Maar als God ons nou ook de medische kennis en wijsheid heeft gegeven om, als het op de natuurlijke manier niet gaat, toch kinderen te krijgen, mogen we daar dan geen gebruik van maken? Als iemand met een hartafwijking geboren wordt en dat kan operatief worden verholpen zeggen we toch ook niet: God heeft die persoon een afwijking in het hart gegeven dus we moeten niet wijzer willen zijn dan God en daar wat aan willen doen?

Ik heb nog wel wat vraagtekens bij de opmerking dat de echtgenoot vand e vrouw in ieder geval zaaddonor moet zijn. Ik ben benieuwd naar argumenten daarvoor. Als je als echtpaar geen kinderen kan krijgen zoeken ze vaak naar alternatieven. Eerder was dit vaak adoptie. Nu is IVF een mogelijkheid. En vroeger nam je gewoon een bijvrouw :D
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Marnix schreef:
Ik heb nog wel wat vraagtekens bij de opmerking dat de echtgenoot vand e vrouw in ieder geval zaaddonor moet zijn. Ik ben benieuwd naar argumenten daarvoor. Als je als echtpaar geen kinderen kan krijgen zoeken ze vaak naar alternatieven. Eerder was dit vaak adoptie. Nu is IVF een mogelijkheid. En vroeger nam je gewoon een bijvrouw :D

Als het aan de man of de vrouw of aan de combinatie ligt, vind ik dat het duidelijk is dat de Heere die weg heeft toegesloten. Ik vind het ook niet goed dat je zaadcellen van een andere man "neemt". En hoe zou het voor de vader zijn? Ik zou dan liever een adoptiekindje willen verzorgen en opvoeden dan dat de vader evt. het idee zou hebben dat het ook een kindje van een andere man is. Dit is geen goed argument, maar mijn gevoel....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie