Kerstversieringen

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

refo schreef:
Miscanthus schreef:
Unionist schreef:
refo schreef:Maar ik sta elk jaar ook weer in tweestrijd.

Ik loop kwijlend door een tuincentrum. Vind het allemaal zoooo mooi. Maar ja...
:mrgreen: heb ik ook hoor!

Ik vind het zo jammer dat we al het moois voor de wereld moeten laten en dat we alle symboliek weggeknikkerd hebben en alles wat we niet gewend zijn af te doen als heidens of goddeloos.
Ik ben ook nog zoekende naar passende symboliek die niet de boodschap vervangt, maar draagt of ondersteunt.
Ik weet niet hoe jij quote, maar ik loop zelden door een tuincentrum, kwijl daar nooit en zeker niet voor ekrstbomen of wat dies meer zij.
Zeg Refo, als ik je mag adviseren om eens naar het tuincentrum in Montfoort te gaan ('Overvecht' meen ik)... dan zou je misschien eens kunnen snappen waarom mensen kwijlen :lol: (meestal hartstikke kitsch maar wel super gezellig!)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

no way !!
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

De hond is gek op kerstboom :lol:

Nee, die staat er gelukkig niet!
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

refo schreef:no way !!
Jawelhoor, er is altijd een weg.... zelfs richting Rome... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Gabrielle schreef:minstens zo erg als al die kerstversieringen vind ik al die kerstvieringen. ( peuterspeelzaal, school, kerk, vereniging etc.)
gezellig bij elkaar met koffie/chocolademelk met een kerstkrans, gedichtjes opzeggen, dwarsfluit erbij......

nee, het lijkt me meer in de lijn van de kerstgedachte om ipv gezellig bij elkaar te gaan zitten met bijv. de vrouwenvereniging, de eenzame mensen uit de gemeente te bezoeken, of de straat op te gaan om mensen met het evangelie te bereiken.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, toch?
Maar helaas blijft het vaak wel dicht bij huis...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik vind kerstbomen mooi en gezellig... net als die kaarsen-trappetjes, gekleurde lampjes en ga zo maar door. En het kan prima, zolang je de echte betekenis van kerst maar niet uit het oog verliest. Velen hebben dat wel gedaan... ze hebben een kerstboom maar weten nauwelijks wat kerst is. Maar als je dat wel weet mag je ondertussen nog wel op de donkere kerstdagen dmv licht een beetje sfeer in je huis brengen... en de lampjes wijzen ook een beetje naar de komst van Christus, die het licht in de duisternis was... mooi symbolisch dus :)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Corydoras schreef:
Unionist schreef:
Corydoras schreef:
Unionist schreef:Wat zijn nou eignelijk dé bezwaren tegen een kerstboom? Dat het niks met het kindje Jezus te maken heeft, o.k., maar dat heeft de datum 25 december ook niet en kaarten sturen ook niet. Maar wat tegen een boom met ballen en lampjes? Er schijnt een Bijbeltekst te zijn, maar welke?
De Bijbeltekst komt uit Jer.10:

3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.
Ik heb toch sterk de indruk dat het hier om afgodsbeelde gaat, en niet om bomen met slingers erin waar geen mens voor bidt. Vooral ook omdat in vers 2 het gaat over astrologie: "Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten."

Dan lijkt me Jeremia 10 uitleggen als kerstboom lichtelijk inlegkunde.
Lichtelijk?

Ook nav van vers 5: hij kan niet spreken, niet lopen. Dat lijkt me nogal vanzelfsprekend voor een kerstboom, voor een afgodsbeeld wat minder, in de zin dat die wel voeten en een mond heeft (analoog aan Ps. 135).
BIj Intratuin zag ik een kerstboom die kon zingen en dansen...
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Unionist schreef:BIj Intratuin zag ik een kerstboom die kon zingen en dansen...
En......gekocht?.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Breekijzertje schreef:
Unionist schreef:BIj Intratuin zag ik een kerstboom die kon zingen en dansen...
En......gekocht?.......... :mrgreen:
:shock: NEE

Als ik ERGENS een hekel aan heb, is het aan dingen die lawaai maken.

Bij ons geen brandweerautootjes met echt werkende sirenes, geen schuinie liedjes fluitende kabouters in de tuin en zeker geen swingende kerstmannen of -bomen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

ndonselaar schreef:Nee, geen kaarsen, geen kerstboom, geen kerststukjes, wel kerst cd.
Wij ook geen kerstboom of kerkststukjes.

Wel heeft mijn moeder een kerstster (rode plant) gekocht, gewoon omdat ze die erg mooi vind en ze die in de zomer minder verkopen

Kaarsen hebben wij 's zomers ook buiten aan als het bijna donker wordt en we zitten nog buiten, verder hebben we die ook in oktober aan. Heeft mij inziens niet echt met kerst te maken.

Op dit moment heb ik ook een kerstcd aan staan. Klinkt wel gezellig.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Maar wat doen we nou aan symboliek die wèl met kerst te maken heeft? :roll:
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Miscanthus schreef:Maar wat doen we nou aan symboliek die wèl met kerst te maken heeft? :roll:
In (bijna) elke kerk branden op zondag de adventkaarsen. Zondag wordt de derde kaars aangestoken.
Als dat geen symboliek is............
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Breekijzertje schreef:
Miscanthus schreef:Maar wat doen we nou aan symboliek die wèl met kerst te maken heeft? :roll:
In (bijna) elke kerk branden op zondag de adventkaarsen. Zondag wordt de derde kaars aangestoken.
Als dat geen symboliek is............
Ja dat vind ik een mooie, toeleven naar Kerst.
Ik wordt wel uitgemaakt voor Roomse als ik dat doe.... :(

Zijn er nog meer?
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Breekijzertje schreef:
Miscanthus schreef:Maar wat doen we nou aan symboliek die wèl met kerst te maken heeft? :roll:
In (bijna) elke kerk branden op zondag de adventkaarsen. Zondag wordt de derde kaars aangestoken.
Als dat geen symboliek is............
Haal die haakjes om bijna maar gerust weg. Als Miscanthus met 'we' de refoforummers bedoelt, kun je ws. beter 'enkele kerken' zeggen.

Als calvinisten hebben we op de torenhaan na helaas zo'n beetje alle symboliek afgeschaft...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Corydoras schreef:[Als calvinisten hebben we op de torenhaan na helaas zo'n beetje alle symboliek afgeschaft...
...maar ik wil helemaal geen Calvinist zijn.
Ik wil een Christen zijn midden in de wereld, als een stad op een berg en een licht op een kandelaar......
(en dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan.....)
Plaats reactie