Politieke Kerk in Nederland
Geplaatst: 25 nov 2005, 10:23
Onderstaand artikel staat in het ND van vandaag. De landelijke PKN wordt me een steeds vreemdere club. Ik herkende me al niet in de toenmalige landelijke NHK - maar het wordt nu steeds triester.
Een linkse club waar Jezus als één van de wegen wordt gezien en waar de wereldraad van kerken een steeds machtiger grip op krijgt.
Triest........
Protestantse synode tegen het kapitalisme
van onze redactie kerk
WAGENINGEN - Moet de kerk zich bemoeien met de wereldeconomie en een mening hebben over zoiets als 'het neoliberale kapitalisme'? Daarover was de synode van de Protestantse Kerk in Nederland gisteren verdeeld.
Dat het kapitalisme een economisch systeem is dat de kloof tussen arm en rijk en het wereldwijde onrecht alleen maar groter maakt, daarover waren de leden van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) het gisteren wel eens. De vraag wat de kerk daar aan moet doen, bleek echter minder gemakkelijk te beantwoorden.
De synode, bijeen in Wageningen, boog zich over de gespreksnotitie Accra's Appèl. Deze is gebaseerd op de verklaring die in 2004 in de Ghanese hoofdstad Accra werd aangenomen door de assemblee van de Wereldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken (WARC). Daarin hebben met name kerken uit het 'Zuiden', uit Derde-Wereldlanden zitting. Het appèl wijst de 'neoliberale kapitalistische wereldorde' aan als grote boosdoener van het onrecht in de wereld: ,,Een wereldomvattend systeem dat de belangen van de machtigen verdedigt en beschermt. Het beïnvloedt en betovert ons allemaal'', aldus het rapport, dat kerken oproept tot actie. ,,Wij verwerpen de huidige economische wereldorde die ons door het wereldwijde neoliberale kapitalisme wordt opgelegd en (...) dat het verbond van God tart door de armen, de kwetsbaren en de hele schepping uit te sluiten van de volheid van leven.''
Het synodebestuur, dat zelf vorig jaar bij de assemblee in Accra aanwezig was, had een besluitvoorstel opgesteld waarin deze uitspraken door de Protestantse Kerk werden overgenomen, en waarin de kerk zich bovendien voorneemt het onrecht in de wereld aan de kaak stellen. Ook zou de PKN haar leden moeten oproepen tot een 'verantwoordelijke' houding als consument door waar mogelijk bijvoorbeeld duurzaam te beleggen, alsmede de regering op te roepen ook in actie te komen.
De reacties op dit voorstel liepen uiteen. Ds. C.C. Wessel uit Heerenveen las in het document een ,,enorme woede''. ,,Maar woede is niet altijd een goede raadgever. Woede kan ook dingen kapot maken. Daarom ben ik het niet met deze visie eens.''
Ouderling P. Meinders uit Schoonhoven kreeg juist een machteloos gevoel bij lezing van het rapport. ,,Ik heb het idee dat ik lid ben geworden van het dierenbevrijdingsfront, als ik dit lees. Is de kerk wel het juiste podium om economische systemen aan te vechten? Is dat niet veel meer iets voor overheden en economen? Als we niet in staat zijn om met adviezen te komen waar overheden echt iets mee kunnen, laten we dan onze toon een beetje temperen.''
Ds. P.L. de Jong uit Rotterdam vond het rapport te links. ,,De heftigheid en felheid waarmee allemaal dingen verworpen worden... dat is nogal wat hoor. Als je het hiermee eens bent, heeft dat consequenties. Dan mogen we ook niet meer op het CDA stemmen, alleen nog maar op SP. Een prima club hoor, maar het is wel een keus.''
Ds. H. Rooze uit Hoogeveen vond juist dat de kerk zich overal over moet kunnen uitspreken. ,,Als er enig terrein van ons leven is dat wij niet met ons geloof kunnen rijmen, is er sprake van een afgod. Volgens mij gaat het hier om een principiële afwijzing van bepaalde ideeën, en dat kunnen wij als kerk prima doen.''
Diaken A. van Ommen-van Oortmerssen uit Winterswijk sloot zich hierbij aan. ,,Ik vind dat we er niet onderuit kúnnen om te reageren. We kunnen toch minimaal een signaal de wereld insturen dat God het zo niet heeft bedoeld.''
Ouderling J. ten Hove uit Wezep vond het rapport juist te activistisch. Hij had net het boek Hier beneden is het niet van prof.dr. A. van de Beek gelezen, vertelde hij. ,,Als ik dan dit Accra-stuk lees, krijg ik toch stellig de indruk dat het beneden wél moet gebeuren. Maar het Koninkrijk van Jezus is niet van deze wereld. Als wij het als kerk gaan hebben over het bestrijden van neoliberale wereldhandel, trekken we een broek aan die ons veel te groot is.''
Uiteindelijk nuanceerde de synode het besluit enigszins na alle reacties, en werd het aangenomen. De synode sprak tevens instemming uit met een nota waarin zorgen worden uitgesproken over de ontwikkelingen in de Nederlandse landbouw, waardoor boeren en tuinders kampen met sociale problemen. Kerkleden worden in deze nota opgeroepen als consument verantwoordelijkheid te nemen voor de schepping. Heel bewust sprak de synode zich niet expliciet uit vóór biologische landbouw, omdat er ook boeren zijn die daar om verschillende redenen niet op kunnen overstappen.
[hr][hr]
Een linkse club waar Jezus als één van de wegen wordt gezien en waar de wereldraad van kerken een steeds machtiger grip op krijgt.
Triest........
Protestantse synode tegen het kapitalisme
van onze redactie kerk
WAGENINGEN - Moet de kerk zich bemoeien met de wereldeconomie en een mening hebben over zoiets als 'het neoliberale kapitalisme'? Daarover was de synode van de Protestantse Kerk in Nederland gisteren verdeeld.
Dat het kapitalisme een economisch systeem is dat de kloof tussen arm en rijk en het wereldwijde onrecht alleen maar groter maakt, daarover waren de leden van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) het gisteren wel eens. De vraag wat de kerk daar aan moet doen, bleek echter minder gemakkelijk te beantwoorden.
De synode, bijeen in Wageningen, boog zich over de gespreksnotitie Accra's Appèl. Deze is gebaseerd op de verklaring die in 2004 in de Ghanese hoofdstad Accra werd aangenomen door de assemblee van de Wereldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken (WARC). Daarin hebben met name kerken uit het 'Zuiden', uit Derde-Wereldlanden zitting. Het appèl wijst de 'neoliberale kapitalistische wereldorde' aan als grote boosdoener van het onrecht in de wereld: ,,Een wereldomvattend systeem dat de belangen van de machtigen verdedigt en beschermt. Het beïnvloedt en betovert ons allemaal'', aldus het rapport, dat kerken oproept tot actie. ,,Wij verwerpen de huidige economische wereldorde die ons door het wereldwijde neoliberale kapitalisme wordt opgelegd en (...) dat het verbond van God tart door de armen, de kwetsbaren en de hele schepping uit te sluiten van de volheid van leven.''
Het synodebestuur, dat zelf vorig jaar bij de assemblee in Accra aanwezig was, had een besluitvoorstel opgesteld waarin deze uitspraken door de Protestantse Kerk werden overgenomen, en waarin de kerk zich bovendien voorneemt het onrecht in de wereld aan de kaak stellen. Ook zou de PKN haar leden moeten oproepen tot een 'verantwoordelijke' houding als consument door waar mogelijk bijvoorbeeld duurzaam te beleggen, alsmede de regering op te roepen ook in actie te komen.
De reacties op dit voorstel liepen uiteen. Ds. C.C. Wessel uit Heerenveen las in het document een ,,enorme woede''. ,,Maar woede is niet altijd een goede raadgever. Woede kan ook dingen kapot maken. Daarom ben ik het niet met deze visie eens.''
Ouderling P. Meinders uit Schoonhoven kreeg juist een machteloos gevoel bij lezing van het rapport. ,,Ik heb het idee dat ik lid ben geworden van het dierenbevrijdingsfront, als ik dit lees. Is de kerk wel het juiste podium om economische systemen aan te vechten? Is dat niet veel meer iets voor overheden en economen? Als we niet in staat zijn om met adviezen te komen waar overheden echt iets mee kunnen, laten we dan onze toon een beetje temperen.''
Ds. P.L. de Jong uit Rotterdam vond het rapport te links. ,,De heftigheid en felheid waarmee allemaal dingen verworpen worden... dat is nogal wat hoor. Als je het hiermee eens bent, heeft dat consequenties. Dan mogen we ook niet meer op het CDA stemmen, alleen nog maar op SP. Een prima club hoor, maar het is wel een keus.''
Ds. H. Rooze uit Hoogeveen vond juist dat de kerk zich overal over moet kunnen uitspreken. ,,Als er enig terrein van ons leven is dat wij niet met ons geloof kunnen rijmen, is er sprake van een afgod. Volgens mij gaat het hier om een principiële afwijzing van bepaalde ideeën, en dat kunnen wij als kerk prima doen.''
Diaken A. van Ommen-van Oortmerssen uit Winterswijk sloot zich hierbij aan. ,,Ik vind dat we er niet onderuit kúnnen om te reageren. We kunnen toch minimaal een signaal de wereld insturen dat God het zo niet heeft bedoeld.''
Ouderling J. ten Hove uit Wezep vond het rapport juist te activistisch. Hij had net het boek Hier beneden is het niet van prof.dr. A. van de Beek gelezen, vertelde hij. ,,Als ik dan dit Accra-stuk lees, krijg ik toch stellig de indruk dat het beneden wél moet gebeuren. Maar het Koninkrijk van Jezus is niet van deze wereld. Als wij het als kerk gaan hebben over het bestrijden van neoliberale wereldhandel, trekken we een broek aan die ons veel te groot is.''
Uiteindelijk nuanceerde de synode het besluit enigszins na alle reacties, en werd het aangenomen. De synode sprak tevens instemming uit met een nota waarin zorgen worden uitgesproken over de ontwikkelingen in de Nederlandse landbouw, waardoor boeren en tuinders kampen met sociale problemen. Kerkleden worden in deze nota opgeroepen als consument verantwoordelijkheid te nemen voor de schepping. Heel bewust sprak de synode zich niet expliciet uit vóór biologische landbouw, omdat er ook boeren zijn die daar om verschillende redenen niet op kunnen overstappen.
[hr][hr]