Visioenen; hebben of krijgen

Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Visioenen; hebben of krijgen

Bericht door plebe »

Het krijgen van visioenen.

In de breedte van de wereldwijde kerk wort er verschillend mee omgegaan.

Wie kan mij op grond van Gods Woord meer over vertellen op dit forum.
- is het óók anno 2005 nog mogelijk?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Niemand bijbelvast genoeg om een antwoord te geven????
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

plebe schreef:Niemand bijbelvast genoeg om een antwoord te geven????
prikkeldeprikkel..... :lol:

Hnd 2:17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.

We zien het gebeuren bij veel moslims
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bij mijn weten wordt n.a.v. o.a. Hebr 1 gesteld dat de tijden van Godsopenbaringen via visioenen over zijn vanaf de tijd dat we het Woord hebben.

Wat je wel ziet (m.n. in Moslimlanden) is dat mensen door visioenen gewezen worden op Gods Woord. En dat is in combinatie met bovenstaande stelling goed te verdedigen, omdat Gods Woord dan nog steeds centraal staat. Niemand wordt immers buiten Gods Woord om zalig?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Voor mij was het een geloofsversterking te horen dat mensen ook nu nog dromen krijgen (en gezichten?).
Ik dacht vaak: als dat nu allemaal echt waar is in de Bijbel, waarom krijgen mensen dan nú geen dromen, gezichten, een Goddelijke stem, etc. meer.
Maar het gebeurt nog steeds.
Trouwens, ook bij Bunyan lees je zoiets wel.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb wel eens een gezicht/visioen gehad. Ik wist van 11 september en van de ramp van Enschede. Ik had de droom over 11 september ongeveer 2 jaar van te voren. Enschede precies 1 week van te voren.
Verder wist ik een tijd lang gewoon dingen over mensen.
Toen in een visioen mijn huisbaas zelfmoord pleegde (in werkelijkheid had hij op dat moment een beroerte. Hij was toen op vakantie in Canada), vond ik het wel welletjes en heb ik God gebeden "Uw wil geschiedde in deze dingen, maar ik vind het eng worden" Daarna nooit meer iets gehad. Achteraf denk ik dat het van de andere kant kwam, om het zo maar ff te zeggen, want ik was toen niet in mijn beste doen.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

http://www.verhoevenmarc.be/_1Kor13.doc

Deze link op de site van een belgische broeder gaf me wel wat meer duidelijkheid.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het zal best kunnen zijn dat God een visioen of droom gebruikt om mensen te leiden naar Zijn Woord, maar we zullen álleen zalig kunnen worden door het geloof in het Woord.

Broeders, de toegenegenheid mijns harten, en het gebed, dat ik tot God voor Israël doe, is tot hun zaligheid. Want ik geef hun getuigenis, dat zij een [Hand 22:3. Rom 9:31. Gal 4:17] ijver tot God hebben, maar niet met verstand. Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods niet kennen, en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten, zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen. Want [Matt 5:17. Hand 13:38. 2 Kor 3:13. Gal 3:24] het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft. Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, zeggende: De [Lev 18:5. Ezech 20:11. Gal 3:12] mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven. Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg [Deut 30:12] niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen. Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen. Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken. Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.

en Petrus leert ons:

Want Hij heeft van God den Vader eer en heerlijkheid ontvangen, als zodanig een stem van de hoogwaardige heerlijkheid tot Hem gebracht werd: Deze ]Matt 3:17; 17:5. Mark 1:11; 9:7. Luk 3:22; 9:35. Kol 1:13] is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb. En deze stem hebben wij gehoord, als zij van de hemel gebracht is geweest, toen wij met Hem op den heiligen berg waren. En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als [2 Kor 4:6] op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de [Openb 22:16] Morgenster opga in uw harten.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Bij voorbeeld deze week stond er in het RD een verslag van een onmoetingsdag van de GB:

De Delftse predikant signaleerde dat de Gereformeerde Bond in beweging is. Sommige kerken denken na over Bijbelvertalingen, hertaalde formulieren, liederen en de plek van jongeren in de diensten. „Is er nu een bepaald verband in dit alles te ontdekken? Als ik daarnaar zoek, kom ik uit bij het woord ”verlangen”. Gemeenteleden, jongeren en ouderen, verlangen naar een plek waar ze gezien, gekend en herkend worden; een kerkdienst waarin ze werkelijk aangeraakt worden door God.”

De gereformeerde liturgie is „principieel sober”, stelde ds. Dekker. „Het allereerste is Gods spreken en daarbij past ons horen. Het geloof is uit het gehoor en het gehoor is door het woord van God. Geloven we dat nog?” Wel vindt hij dat als de kerken het eens kunnen worden over wat wezenlijk en onopgeefbaar is voor een gereformeerde eredienst, er ruimte moet zijn voor wat niet tot het wezenlijke behoort.
'

Is het terecht dat ik een spanning constateer. Hij geeft aan dat er allereerst Gods spreken is en dat het geloof uit het gehoor is, maar daarvoor zegt hij dat sommige kerken nadenken over verandering, verandering in liturgie.Dat komt door 'verlangen', verlangen om aangeraakt te worden door God.

We worden alleen aangeraakt door het Woord van de levende God. Een liturgie kan mooi zijn; een liturgie kan emotionele gevoelens oproepen, ja dat kan allemaal. Dat gebeurt ook in de kerk van Rome, maar toch is het dat niet!
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

We worden alleen aangeraakt door het Woord van de levende God. Een liturgie kan mooi zijn; een liturgie kan emotionele gevoelens oproepen, ja dat kan allemaal. Dat gebeurt ook in de kerk van Rome, maar toch is het dat niet!
Klopt: Sola Scriptura! Toch verwart het me al die geluiden over visioenen e.d.

by the way; een preek onder tranen van een rechtzinnige dominee of een prachtige oud berijmde psalm kan óók emotie oproepen beste ndonselaar. De valse kerk van Rome is daar dus niet uniek in.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

plebe schreef:
We worden alleen aangeraakt door het Woord van de levende God. Een liturgie kan mooi zijn; een liturgie kan emotionele gevoelens oproepen, ja dat kan allemaal. Dat gebeurt ook in de kerk van Rome, maar toch is het dat niet!
Klopt: Sola Scriptura! Toch verwart het me al die geluiden over visioenen e.d.

by the way; een preek onder tranen van een rechtzinnige dominee of een prachtige oud berijmde psalm kan óók emotie oproepen beste ndonselaar. De valse kerk van Rome is daar dus niet uniek in.
Ik begrijp je Plebe, maar als we 'aangeraakt' worden in het zingen van een psalm en we beamen / geloven de psalmwoorden, is dit dan niet hetzelfde als aangeraakt worden door het Woord?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Een Psalm is ook het Woord, want het staat ook in het Woord. Als ik met mijn hart zing:"Als een hert in dorre streken, smacht mijn ziel naar U o God" of "Maar bij U is vergeving, altijd geweest. Opdat U in dit leven, eerbiedig wordt gevreest", dan is dat wat anders dan het ontroert raken van het machtige bulderen van het orgel en het prachtige mannelijke piepen van de bovenstemmen terwijl de rest van de gemeente ook vol aan het brullen is.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Kaw schreef:Een Psalm is ook het Woord, want het staat ook in het Woord. Als ik met mijn hart zing:"Als een hert in dorre streken, smacht mijn ziel naar U o God" of "Maar bij U is vergeving, altijd geweest. Opdat U in dit leven, eerbiedig wordt gevreest", dan is dat wat anders dan het ontroert raken van het machtige bulderen van het orgel en het prachtige mannelijke piepen van de bovenstemmen terwijl de rest van de gemeente ook vol aan het brullen is.
Dat verschil merk je als het voorbij is. Als je napraat en nageniet van het orgel en het gezang, dan is dat duidelijk.
Als je napraat en nageniet van Wie God voor jou is en waar je van overtuigd bent, dan is dat ook duidelijk.
Het gaat om de vreugde in God door Jezus Christus, het voorwerp van ons geloof.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 17 nov 2005, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Miscanthus schreef:
Kaw schreef:Een Psalm is ook het Woord, want het staat ook in het Woord. Als ik met mijn hart zing:"Als een hert in dorre streken, smacht mijn ziel naar U o God" of "Maar bij U is vergeving, altijd geweest. Opdat U in dit leven, eerbiedig wordt gevreest", dan is dat wat anders dan het ontroert raken van het machtige bulderen van het orgel en het prachtige mannelijke piepen van de bovenstemmen terwijl de rest van de gemeente ook vol aan het brullen is.
Dat verschil merk je als het voorbij is. Als je napraat en nageniet van het orgel en het gezang, dan is dat duidelijk.
Als je napraat en nageniet van Wie God voor jou is en waar je van overtuigd bent, dan is dat ook duidelijk.
Stimt.

En als je thuis komt en mensen genieten na van alle nieuwe roddels die het kerkbezoek heeft opgeleverd, dan weet je ook waarvoor ze in de kerk zaten. :o
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Kaw schreef:....van het machtige bulderen van het orgel en het prachtige mannelijke piepen van de bovenstemmen terwijl de rest van de gemeente ook vol aan het brullen is.


Wel op halve gare noten graag................ :mrgreen:
Plaats reactie