Jongerenavond Doorn

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Even wat anders: de uitdrukking "je bent vergeven" is volgens mij nog steeds geen goed Nederlands. Klinkt zelf een beetje eng, vind ik.
Het is: jou is vergeven. Wát is er vergeven: de schuld, de zonde. [Aan] wie is dat gebeurd? Aan 'jou'.
Het kan allebei. Alleen betekent het iets anders.
"Je bent vergeven" betekent meer "vol zijn van" of "vergiftigd".

Het laatste zal wel niet bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door helma »

http://www.refoweb.nl/nieuws/608/live-v ... rjan-baan/

Vanavond kun je de jongerenavond Doorn van stichting Jijdaar live meekijken op www.kijkdaar.nu
Arjan Baan zal spreken over 'In de vuurlinie'.

(het gaat over de hel)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:http://www.refoweb.nl/nieuws/608/live-v ... rjan-baan/

Vanavond kun je de jongerenavond Doorn van stichting Jijdaar live meekijken op http://www.kijkdaar.nu
Arjan Baan zal spreken over 'In de vuurlinie'.

(het gaat over de hel)
Oei akelig onderwerp. Het kan natuurlijk over het vagevuur gaan. Je moet wel diep ingeleid zijn in deze materie wil je er iets zinnigs over kunnen zeggen. Thomas Boston was dat bv. zie hierover in zijn boek 'de viervoudige staat', daar zal Baan hoogstwaarschijnlijk wel e.e.a. uit gehaald hebben.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Mariavt »

Gijs83 schreef:
helma schreef:http://www.refoweb.nl/nieuws/608/live-v ... rjan-baan/

Vanavond kun je de jongerenavond Doorn van stichting Jijdaar live meekijken op http://www.kijkdaar.nu
Arjan Baan zal spreken over 'In de vuurlinie'.

(het gaat over de hel)
Oei akelig onderwerp. Het kan natuurlijk over het vagevuur gaan. Je moet wel diep ingeleid zijn in deze materie wil je er iets zinnigs over kunnen zeggen. Thomas Boston was dat bv. zie hierover in zijn boek 'de viervoudige staat', daar zal Baan hoogstwaarschijnlijk wel e.e.a. uit gehaald hebben.
Ik heb dat gedeelte van dat boek ingelezen als luisterboek, als iemand de link wil hebben dan stuur ff een pb.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door henriët »

Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Gian »

henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Let vooral niet op de boodschap. De sfeer is veel belangrijker.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Let vooral niet op de boodschap. De sfeer is veel belangrijker.
Eerlijk gezegd, Gian, dat begrijp ik niet.
Voor mij is de boodschap belangrijker dan de sfeer.
Is de boodschap niet goed, dan is de sfeer menselijk en dus buiten God.
Maar ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door MarthaMartha »

henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
beetje rekening mee houden dat Koos nogal adhd heeft, en dat het voor jongeren is....
gewoon pas aanhaken als de lezing begint...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Ander »

henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Klopt. En Koos was er niet, er was een ander.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door jvdg »

Ander schreef:
henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Klopt. En Koos was er niet, er was een ander.
En die Ander was jij?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Ander »

jvdg schreef:
Ander schreef:
henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Klopt. En Koos was er niet, er was een ander.
En die Ander was jij?
Nee hoor, ik luisterde even mee.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door helma »

jvdg schreef:
Gian schreef:
henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Let vooral niet op de boodschap. De sfeer is veel belangrijker.
Eerlijk gezegd, Gian, dat begrijp ik niet.
Voor mij is de boodschap belangrijker dan de sfeer.
Is de boodschap niet goed, dan is de sfeer menselijk en dus buiten God.
Maar ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.
Tuurlijk. Gian bedoelt dat je niet het gevaar moet lopen de boodschap naast je neer te leggen omdat de sfeer je minder aanstaat/vertrouwd is.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Samenvatting van de boodschap:
"Overgrote deel zondagschristenen is naar de hel gegaan"

"Ik geloof liever in een onprettige waarheid, dan in een prettige vergissing. De hel is realiteit en we kunnen voor eeuwig verloren gaan als we weigeren de Heere Jezus in ons hart te laten." Dat stelde Arjan Baan gisteravond op een jongerenavond van Stichting JijDaar tijdens een preek die hier terug te luisteren is.


Baan: "Ik wil eerst graag enkele passages uit een preek van Jonathan Edwards lezen: 'Als je onbekeerd bent, ben je veroordeeld tot de hel. Ieder onbekeerd mens hoort in de hel thuis. Jij gaat beslist naar die plaats als je niet gelooft. De toorn van God brandt tegen jou en de put en het vuur is gereed, de vuuroven is gereed om jou te ontvangen, de vlammen gloeien en woeden, de duivelen staan klaar als gulzige hongerige leeuwen die hun prooi zien. Onbekeerde mensen lopen over de put
van de hel die een rot deksel heeft. Het overgrote deel van keurige zondagschristenen die gestorven zijn, is ongetwijfeld naar de hel gegaan',"
aldus Jonathan Edwards volgens Arjan Baan.

"Wat een aangrijpende boodschap is dit", betoogt Baan. "We leven in een tijd waarin we het wreed vinden om met mensen te spreken over dit helse vuur. Is het wreed dat ik vandaag deze waarheid verkondig? Als ik over een spoorlijn loop en ik kom bij een ravijn waar ik zie dat de spoorlijn over het ravijn is ingestort, is het dan wreed dat ik bedenk dat er over 10 minuten een trein aankomt met een feestende menigte? Is het dan wreed dat ik terugren en er alles aan doe om die trein te stoppen? Weet je wat wreed is? Als ik die feestende menigte niet waarschuw, maar bij het ravijn blijf staan, de trein het ravijn in zie storten, terwijl ik de wanhopige kreten van de mensen hoor."

Ben je nog steeds ongehoorzaam aan Gods woord? Ben je al tot geloof gekomen? heb je jezelf al overgeven aan de Zoon van God? Zo, niet dan rust de toorn van
God nu nog op jou, je hoeft straks maar naar buiten te gaan en er hoeft een hersencel niet te functioneren, of een bloedvat te knappen of een auto van de
verkeerde kant te komen en je slaat je ogen op in de eeuwige rampzaligheid. Buiten Jezus rust de toorn van God op jou. Ik roep jou vanavond op: kom tot Jezus, op
het zelfde ogenblik zal de toorn van God niet langer op jou rusten. Mensen die niet geloven dreigen om te komen in de hel, maar ook zij die zeggen dat ze geloven maar niet bereid zijn om te breken met de zonde."

"Is er een escape naar de hel? In de hel is geen nooduitgang, daar zullen we moeten blijven voor eeuwig. Hier op aarde is het genadetijd, en die genadetijd gaat voorbij. Ik verkondig jullie dat er maar een ontsnapingsroute is, is er dan een middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen? Jazeker, daar is een middel, daar is een ontsnappinsroute, een weg tot behoud, een middelaar Gods tussen God en de mensen, Zijn Naam is Jezus, Hij is volkomen God en volkomen mens. Er is er Een die de straf op de zonde heeft gedragen. deze Middelaar, onze Heere Jezus Christus die ons van God tot een volkomen verlossing geschonken is. De Heere Jezus zegt: als jij verloren gaat, is dat niet omdat God je geen genade
wilde schenken of omdat je niet uitverkoren was, dan is dat omdat jij niet hebt gewild. Er is echter voor iedereen een Uitweg, die uitweg is de Heere Jezus Christus."
bron CIP
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door henriët »

helma schreef:
jvdg schreef:
Gian schreef:
henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Let vooral niet op de boodschap. De sfeer is veel belangrijker.
Eerlijk gezegd, Gian, dat begrijp ik niet.
Voor mij is de boodschap belangrijker dan de sfeer.
Is de boodschap niet goed, dan is de sfeer menselijk en dus buiten God.
Maar ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.
Tuurlijk. Gian bedoelt dat je niet het gevaar moet lopen de boodschap naast je neer te leggen omdat de sfeer je minder aanstaat/vertrouwd is.
Dat klopt, maar het een kan wel met t ander samenhangen.
Eerlijk gezegd snap ik niet dat Arjan die kandidaat is niet gewoon zich beroepbaar laat stellen, dat is gewoonweg de normale weg.
Verder gaat hij te ver door in het heiligmakingsleven en daar is ook alles op gestoeld.
Maar een mens is en blijft zondig tot de laatste minuut.
Ook ondanks het aanhalen van de 3 form. plaats ik kantekeningen bij jij daar, omdat zij die niet willen ondertekenen.

Daarnaast .. nee, ik stop erover.
Een ieder mag weten wat hij of zij denkt.
Maar geef mij dan toch maar de zondagse eredienst.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Mara »

henriët schreef:Ik heb even zitten kijken, maar de sfeer gaat me steeds meer tegenstaan....
Wat bedoel jij precies met de sfeer ? Ik heb het niet gezien, maar wel eens over gelezen. Het is nogal "confronterend" heb ik begrepen ?
En als jongeren zo geschokt zijn, is dat dan tijdelijk, door de "sfeer" of de boodschap of is dit blijvend ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie