Rede geen richtsnoer bijbeluitleg

Plaats reactie
limosa

Rede geen richtsnoer bijbeluitleg

Bericht door limosa »

vandaag in het RD:

[quote]
Rede geen richtsnoer bijbeluitleg

BARNEVELD - „Het redelijk denkvermogen van de mens is door de zondeval niet aangetast. Door gebruik te maken van zijn verstand kan iemand beter doordringen in de bedoeling van de Heilige Schrift.â€
limosa

Bericht door limosa »

het gaat mij even om deze uitspraak:

„Deze drie theologen van de Nadere Reformatie zaten niet altijd op één lijn. Gelukkig was er vroeger nog geen internet, anders lag alles ondersteboven.
Nu krijgt internet de schuld van de onenigheid maar volgens mij is juist zonneklaar aangetoont dat vroeger de onderlinge verdraagzaamheid groter was. Ik zou dus willen inbrengen: Als "alles ondersteboven ligt" komt dat niet door internet maar door het gebrek aan onderlinge verdraagzaamheid en onderling respect en gebrek aan het vermogen om elkaar (met al de verschillende inzichten) te ontmoeten aan de voet van het kruis.

Of zie ik het allemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

[quote]
„Het redelijk denkvermogen van de mens is door de zondeval niet aangetast. Door gebruik te maken van zijn verstand kan iemand beter doordringen in de bedoeling van de Heilige Schrift.â€
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
het gaat mij even om deze uitspraak:

„Deze drie theologen van de Nadere Reformatie zaten niet altijd op één lijn. Gelukkig was er vroeger nog geen internet, anders lag alles ondersteboven.
Nu krijgt internet de schuld van de onenigheid maar volgens mij is juist zonneklaar aangetoont dat vroeger de onderlinge verdraagzaamheid groter was. Ik zou dus willen inbrengen: Als "alles ondersteboven ligt" komt dat niet door internet maar door het gebrek aan onderlinge verdraagzaamheid en onderling respect en gebrek aan het vermogen om elkaar (met al de verschillende inzichten) te ontmoeten aan de voet van het kruis.

Of zie ik het allemaal verkeerd?
Precies, zo was mijn gedachtengang ook! Helemaal mee eens Limosa. Want op basis van deze alinea (die uitspraak van Rood) mag ik het als GG-er oneens zijn met Comrie en meer in de lijn van Brakel staan..... Terwijl de praktijk uitwijst dat we (GG-ers) toch geacht worden in de lijn van Comrie te staan....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Als er iets door de zondeval is aangetast is het wel de rede.
Wat onaangetast is is het vertrouwen dat mensen in de rede hebben.

Het probleem is namelijk dat de rede onderworpen is aan de menselijke wil.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik zie dat niet direct als een negatieve verwijzing naar internet.
Internet is het middel waarover mensen ruzie maken.
Maar dmv internet kan ook een hoop informatie gewonnen worden en broederschap gesmeed worden.

Ik heb hier op OSW mening pittige discussie gehad die misschien eea over hoop heeft gehaald.
Maar ik heb hier meer geleerd en ben dichter bij mensen gekomen dan zonder internet mogelijk was geweest.

Het is uiteindelijk de mens die gebruik of misbruik maakt van het middel. En in de tijd die aangehaald was waren er minder middelen tot communicatie, dus lagen de mensen minder met elkaar over hoop. Of dat direct beter is is maar de vraag.

Volgens de geciteerde wel dus, want hij noemt het 'gelukkig'.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie