Spreuk van de dag

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef: 08 apr 2023, 14:27 Er zijn mensen die kunnen een bekering vertellen van Rotterdam naar Groningen over de afsluitdijk, Den Helder, Vlissingen, Maastricht en terug naar Rotterdam en dat er dan niets van God bij is. Maar er kunnen er ook zijn die hun bekering kunnen schrijven op de rand van een lucifersdoosje, weet u dat?

Ds. G. Schipaanboord
Dat is zo typisch zo kernachtig ds. Schipaanboord.

Ds Bregman zei eens:
Soms hoeft een mens maar twee woorden te zeggen en je weet zijn zielslegering
Anderen praten soms een hele dag en je weet nog niet waar je aan toe bent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Spreuk van de dag

Bericht door refomart »

Het is mogelijk dat men de woorden van de zaken kent en toch de zaken van de woorden niet kent.

Ds. J. van Leeuwen Pz.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Susanna »

Jeremiah schreef: 08 apr 2023, 14:27 Er zijn mensen die kunnen een bekering vertellen van Rotterdam naar Groningen over de afsluitdijk, Den Helder, Vlissingen, Maastricht en terug naar Rotterdam en dat er dan niets van God bij is. Maar er kunnen er ook zijn die hun bekering kunnen schrijven op de rand van een lucifersdoosje, weet u dat?

Ds. G. Schipaanboord
Ik vind dit een heel vage spreuk. Kan iemand hem uitleggen? Zijn er niet bepaalde tekenen van een oprechte bekering die door de Bijbel worden onderwezen en die we zouden moeten zien bij iemand die beweert zich tot God te hebben bekeerd? Je hebt dan toch wel meer nodig dan de rand van een lucifersdoosje?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 08 apr 2023, 21:44
Jeremiah schreef: 08 apr 2023, 14:27 Er zijn mensen die kunnen een bekering vertellen van Rotterdam naar Groningen over de afsluitdijk, Den Helder, Vlissingen, Maastricht en terug naar Rotterdam en dat er dan niets van God bij is. Maar er kunnen er ook zijn die hun bekering kunnen schrijven op de rand van een lucifersdoosje, weet u dat?

Ds. G. Schipaanboord
Dat is zo typisch zo kernachtig ds. Schipaanboord.

Ds Bregman zei eens:
Soms hoeft een mens maar twee woorden te zeggen en je weet zijn zielslegering
Anderen praten soms een hele dag en je weet nog niet waar je aan toe bent.
Het zijn opmerkingen die in de kern een oordeel in zich hebben. En dat is exemplarisch voor de GG 20e eeuw. Jammer is dat. Wie wordt er door zo'n opmerking bemoedigd/vermaand/bestraft? Niemand toch? De schijngelovige lacht erom, de kleingelovige vreest en het gekrookte riet wordt verbroken. (O nee, Gods Woord kent beloften voor gekrookte rieten, dat is beter dan een uitspraak van een eigenwijze dominee)
Predik het Woord en doe niet zo bijdehand.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Spreuk van de dag

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 10 apr 2023, 20:53
-DIA- schreef: 08 apr 2023, 21:44
Jeremiah schreef: 08 apr 2023, 14:27 Er zijn mensen die kunnen een bekering vertellen van Rotterdam naar Groningen over de afsluitdijk, Den Helder, Vlissingen, Maastricht en terug naar Rotterdam en dat er dan niets van God bij is. Maar er kunnen er ook zijn die hun bekering kunnen schrijven op de rand van een lucifersdoosje, weet u dat?

Ds. G. Schipaanboord
Dat is zo typisch zo kernachtig ds. Schipaanboord.

Ds Bregman zei eens:
Soms hoeft een mens maar twee woorden te zeggen en je weet zijn zielslegering
Anderen praten soms een hele dag en je weet nog niet waar je aan toe bent.
Het zijn opmerkingen die in de kern een oordeel in zich hebben. En dat is exemplarisch voor de GG 20e eeuw. Jammer is dat. Wie wordt er door zo'n opmerking bemoedigd/vermaand/bestraft? Niemand toch? De schijngelovige lacht erom, de kleingelovige vreest en het gekrookte riet wordt verbroken. (O nee, Gods Woord kent beloften voor gekrookte rieten, dat is beter dan een uitspraak van een eigenwijze dominee)
Predik het Woord en doe niet zo bijdehand.
Om deze spreuk te begrijpen moet je dit zielsondervindelijk hebben begrepen, denk ik.

En soms is het gepaster om te zwijgen. Ik vind je reactie nodeloos kwetsend.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Spreuk van de dag

Bericht door CvdW »

Ik ben het eens met @Ad Anker.
Preekstoel is geen steekstoel. Het geldt voor het verleden en voor het heden dat het Woord gepredikt dient te worden.
Het gaat niet om zielsondervinding, maar om de taakomschrijving die behoord bij een ambt / functie.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Nu heb ik nog nooit geweten dat zulke zaken niet meer gekend worden'
Er wordt vaak gezegd dat de kennis van de waarheid en hoe God een mens bekeerd niet meer verstaan worden.
Nu val ik weer in een diepe verbazing, als er eentje zegt, nota bene! Preekstoel is geen steekstoek.
Hoe komen we aan zo'n verband.
Ja, ik geloof nu echt dat de kennis heel ver weg is, en niet alleen onder buitenstaanders, maar we zien als we opletten
dat het oordeel begint van het huis Gods
In het Oude Testament moesten de profeten al waarschuwen dat de kennis ging ontbreken.
Het oordeel bleef ook niet uit.
Ook de Schriftgeleerden, zo thuis in de Schriften konden wel het weer voorspellen, maar van de Schriften kenden ze niets, althans niet in de echte context.
Laten we toch vrezen dat we de kennis, alleeen al de uiterlijke kennis van de leer der reformate niet vergeten.

Ik denk, en ben er zeer bevreesd voor dat hier weer heel veel verschrikking voor mij op zal volgen, maar we moeten dit toch recht zetten, zodat
er weer geen verkeerde gedachten ontstaan. Laten we de oudvaders lezen, laten de preken van Ds. C. Smits, ds. Joh v.d. Poel, ds. F. Bakker, ds. P. en M. Blok, ds. D.L. Aangeenbrug, ds. J. Spaans, ds. J. Catsburg, ds, A.J. Wijnmaalen, ds. J. Fraaje, en ik zal maar ophouden. Er is nog zoveel voor handen waar deze en andere uitdrukkingen in voorkomen. En dat was echt geen verachte gezelschapstaal.
Ik probeer weer bezwaards te gaan slapen. Waar gaan we naartoe? De tekenen der tijden zeggen ons veel. Er groeit een geslacht op, hoe vaak horen we dat niet, dat Jozef niet gekend heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Job »

Hallo DIA. Volgens mij probeer je met de genoemde predikanten mensen te noemen die op de preekstoel schijn en zijn onderscheidden. Wat terecht een taak is van een predikant. Ik denk dat niemand dat ook zal ontkennen. Het kostelijke van het snode uittrekken.

Waar hier de vinger bij wordt gelegd is de toon. Ergens is ooit het misverstand ontstaan dat hardheid, een wat spottende toon, hetzelfde is als mensen eerlijk behandelen.

Edit: Er hoeft natuurlijk niet zalvend met onbekeerlijkheid of eigenwillige godsdienst te worden omgegaan. Het is geen lot, het is niet zielig. Het is schuld. Er mag heilige toorn en verontwaardiging doorklinken in de boodschap die hen gebracht wordt. Net zoals dat ook in de Bijbel terug te vinden is.

Dit gezegd hebbend: eerlijkheid en ontmaskering blijf ik toch wat anders vinden dan neerbuigendheid en spot. In dat laatste is de liefde en de ootmoed zo moeilijk te bespeuren. En dat stoot af.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Ik stop in elk geval want dit mocht blijkbaar niet gezegd worden.
Heeft er ooit iemand ook maar aan gedacht om deze dingen achter deze bekende te zoeken?
Ja, als je dat wilt moet je echt wel zoeken om wat te zeggen.
Hoe bestaat het toch dat de leer van onze oude predikanten niet meer herkent en niet meer verdragen lijkt te worden.
Ik geval kan ik zo niet verder. Ik vraag een ieder zich in te leven in een zwalk en ellendig onbegrepen mens want zulke zaken vanaf mijn eerste jaar hier gaan niet om zo te zeggen in je koude kleren zitten. Dat doet wat met een mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 11 apr 2023, 09:08 Ik stop in elk geval want dit mocht blijkbaar niet gezegd worden.
Heeft er ooit iemand ook maar aan gedacht om deze dingen achter deze bekende te zoeken?
Ja, als je dat wilt moet je echt wel zoeken om wat te zeggen.
Hoe bestaat het toch dat de leer van onze oude predikanten niet meer herkent en niet meer verdragen lijkt te worden.
Ik geval kan ik zo niet verder. Ik vraag een ieder zich in te leven in een zwalk en ellendig onbegrepen mens want zulke zaken vanaf mijn eerste jaar hier gaan niet om zo te zeggen in je koude kleren zitten. Dat doet wat met een mens.
Het is vreselijk wat je overkomt, DIA.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Job schreef: 11 apr 2023, 09:58
-DIA- schreef: 11 apr 2023, 09:08 Ik stop in elk geval want dit mocht blijkbaar niet gezegd worden.
Heeft er ooit iemand ook maar aan gedacht om deze dingen achter deze bekende te zoeken?
Ja, als je dat wilt moet je echt wel zoeken om wat te zeggen.
Hoe bestaat het toch dat de leer van onze oude predikanten niet meer herkent en niet meer verdragen lijkt te worden.
Ik geval kan ik zo niet verder. Ik vraag een ieder zich in te leven in een zwalk en ellendig onbegrepen mens want zulke zaken vanaf mijn eerste jaar hier gaan niet om zo te zeggen in je koude kleren zitten. Dat doet wat met een mens.
Het is vreselijk wat je overkomt, DIA.
Ja het slaat op mij adem zodat ik al een hele poos benauwd ben. De dokter noemt het spanning gerelateerd. Maar de spanningen blijven me volgen. Ik kan tabletten krijgen maar ik wil die liever niet, want wat doen zulke tabletten met een persoon?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 11 apr 2023, 13:03
Job schreef: 11 apr 2023, 09:58
-DIA- schreef: 11 apr 2023, 09:08 Ik stop in elk geval want dit mocht blijkbaar niet gezegd worden.
Heeft er ooit iemand ook maar aan gedacht om deze dingen achter deze bekende te zoeken?
Ja, als je dat wilt moet je echt wel zoeken om wat te zeggen.
Hoe bestaat het toch dat de leer van onze oude predikanten niet meer herkent en niet meer verdragen lijkt te worden.
Ik geval kan ik zo niet verder. Ik vraag een ieder zich in te leven in een zwalk en ellendig onbegrepen mens want zulke zaken vanaf mijn eerste jaar hier gaan niet om zo te zeggen in je koude kleren zitten. Dat doet wat met een mens.
Het is vreselijk wat je overkomt, DIA.
Ja het slaat op mij adem zodat ik al een hele poos benauwd ben. De dokter noemt het spanning gerelateerd. Maar de spanningen blijven me volgen. Ik kan tabletten krijgen maar ik wil die liever niet, want wat doen zulke tabletten met een persoon?
Vanmorgen deze https://www.youtube.com/watch?v=8AEP-DX260U gedaan DIA. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar na 6 ronden zat ik op een ademretentie van 10:17. Koude douche erachteraan en spanning is bij mij een heel eind weg.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 11 apr 2023, 13:03
Job schreef: 11 apr 2023, 09:58
-DIA- schreef: 11 apr 2023, 09:08 Ik stop in elk geval want dit mocht blijkbaar niet gezegd worden.
Heeft er ooit iemand ook maar aan gedacht om deze dingen achter deze bekende te zoeken?
Ja, als je dat wilt moet je echt wel zoeken om wat te zeggen.
Hoe bestaat het toch dat de leer van onze oude predikanten niet meer herkent en niet meer verdragen lijkt te worden.
Ik geval kan ik zo niet verder. Ik vraag een ieder zich in te leven in een zwalk en ellendig onbegrepen mens want zulke zaken vanaf mijn eerste jaar hier gaan niet om zo te zeggen in je koude kleren zitten. Dat doet wat met een mens.
Het is vreselijk wat je overkomt, DIA.
Ja het slaat op mij adem zodat ik al een hele poos benauwd ben. De dokter noemt het spanning gerelateerd. Maar de spanningen blijven me volgen. Ik kan tabletten krijgen maar ik wil die liever niet, want wat doen zulke tabletten met een persoon?
Dat zou ik niet weten.
Maar ik adviseer je om je persoonlijk niet te veel van dit forum aan te trekken. Jij geeft jouw mening, een andere de zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Posthoorn »

Godzalige mensen kunnen ook weleens van hun plaats zijn.
Ik zat gisteren iets over William Huntington te lezen, omdat ik een boekje van hem aan het lezen ben en ik niet zo gek veel van hem wist. Daar zegt de auteur ook eerlijk dat Huntington weleens te ver ging met zijn uitspraken. Je kunt ook wel eens wat al te 'stoer' doen als prediker.
-DIA-, bij jou is het meteen zwart-wit. Maar laten we niet vergeten dat de meest godzalige dominees mensen zijn, mensen met genade weliswaar, maar wel ménsen...
Net als jij en ik. :)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 11 apr 2023, 15:05 Godzalige mensen kunnen ook weleens van hun plaats zijn.
Ik zat gisteren iets over William Huntington te lezen, omdat ik een boekje van hem aan het lezen ben en ik niet zo gek veel van hem wist. Daar zegt de auteur ook eerlijk dat Huntington weleens te ver ging met zijn uitspraken. Je kunt ook wel eens wat al te 'stoer' doen als prediker.
-DIA-, bij jou is het meteen zwart-wit. Maar laten we niet vergeten dat de meest godzalige dominees mensen zijn, mensen met genade weliswaar, maar wel ménsen...
Net als jij en ik. :)
Dat is een verademing, hier hoor ik er eentje die het weet: eentje net als ik:
Weten wie je bent is een grote zaak, en dat te belijden 'net als ik', dan staan we niet boven elkaar maar naast elkaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie