Opwekking onder bevindelijk-gereformeerde jeugd

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Opwekking onder bevindelijk-gereformeerde jeugd

Bericht door memento »

Er is wat mis met de kerk. Om precies te zijn is er heel veel mis. Vele belijdende leden zijn belijder van hun eigen ongeloof. Veel belijders van een waar geloof twijfelen. Weer andere belijders geloven in een Jezus die ze nooit echt hebben leren kennen. Aan de ene zijde viert wetticisme hoogtij, aan de andere kant zwaait het inhoudloze evangelisme de vaandel. Ach, wat is er toch weinig levend geloof, van dat geloof wat jalours maakt, van dat geloof wat wat uitstraalt..

Ik heb laatste tijd veel jongeren gesproken over het geloof. Eén ding viel me erg op. Men houd niet van een correcte uiteenzetting van de leer, ook niet van een opsomming van de wegen die God kan gaan met Zijn kerk. Nee, men wil bevinding. Échte bevinding, geloof in uitvoering. Gevoel, vertrouwen. Geen standaardzinnen, geen 'tale Kanaäns', geen 'gezelschapstaal', maar dat je verteld wat er in je hart leeft. In je eigen woorden.

Ik zou een opsomming kunnen geven van wat er allemaal beter kan in de prediking. Ik hou het bij het quoten van een eerdere posting van mezelf
De oudvaders waren veel breder dan veel predikanten nu. Nu is men vastgeklonken in een bepaalde wijze waarop God de mens bekeerd, en globaar preekt men nog maar over 2 dingen:
1. Hóe God de mens bekeerd
2. Welke gestalten/standen een bekeerde mee maakt

Bij de oudvaders komen deze zaken ook echt wel aan bod, alleen ook:
1. De bewuste oproep aan de ongelovige om te gaan geloven
2. De heiligmaking
3. De praktische kant van Gods woord
4. De heiligheid van God

Mn. Dat laatste mis ik erg tegenwoordig. Alles is zo gericht op de gelovige. Hoe een méns bekeerd word, hoe een méns gestalten heeft, hoe een méns... Het gaat er niet om wát een mens doet, en hoe een mens het beleefd, maar om de eer van God!
Toch heb ik hoop voor de toekomst. De jeugd stelt vragen. Vragen, omdat ze niet snappen. Vragen, omdat ze de hypocritie van het wetticisme zien, vragen omdat ze inzien dat je met een zelf-aangenomen Jezus ook niet ver komt. Vragen, omdat ze tóch geloven dat er een God in de hemel is. Misschien snapt de jeugd wel beter dat het bij geloven niet gaat om de mens, maar om God.

Men wil weer terug naar het basic geloof. Naar het bevindelijke geloof. Geen bevindingen met een eigen woordenboek, maar bevindingen die je voelt. Geloof als een eenvoudig, kinderlijk vertrouwen. Geloof als een persoonlijke zaak. Geloof waar niet alleen over gepraat word, maar geloof wat ook beleefd word. Geloof wat wat uitstraalt. Geloof gericht op God. Geloof gericht op Christus!

Laten we daarom niet negatief reageren als we zien dat de jeugd vragen steld bij tradities. Laten we proberen door te dringen tot de diepe wortel van de vragen, de hand in eigen boezem steken om eerlijk te moeten belijden dat wij niet leven zoals het zou moeten, dat wij zo weinig uitstralen van de hoop die (als het goed is) in ons is. Dat wij zo gauw geneigd zijn om te spreken in standaard-uitdrukkingen ipv we de moeite nemen om onze geloofs-gevoelens te vertolken in eigen bewoordingen. Laten we hopen en bidden voor een opwekking. God is een God van wonderen, ook al hebben wij niet verdient dat Hij nog naar ons en onze jeugd omziet.

[Aangepast op 2/6/2004 door memento]
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Weet je ik weet nog wat ik zelf zei en dacht zo rond mijn vijftiende en als we echt willen kunnen we dat allemaal en kunnen we de jongeren een heel eind tegemoetkomen want voor het grootste deel is het jetzelfde wat wij op die leeftijd vonden
We moeten er geen volwassenen van willen maken , dat worden ze vanzelf wel
Kom ze tegemoet met een open mind
Mijn man was een HIgh School Teaacher, die wegens een fysiek probleem vroeg moest stoppen en ik ben een wijkziekenverzorgende die hier nog steeds niet mag werken maar in de kerk komt de hele high school jeugd naar ons toe , want we proberen hun niveau te houden en we vertellen elkaar geregeld hoe wij soms hebben gedacht en dat werkt voor ons en de jongelui...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Om een eerste algemene kritische noot te plaatsen. Het is in de hele maatschappij het geval, van televisieprogramma's tot kerken, dat er meer drang komt naar innerlijkheid en openheid over gevoelens. En naar ik me heb horen vertellen, was dat een tien tot 15 jaar geleden anders. Als je dus de hang naar diepere bevindelijkheid daartegen wegzet, valt er niet over een opwekking te spreken.

[Aangepast op 3/6/04 door Herman]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Herman
Om een eerste algemene kritische noot te plaatsen. Het is in de hele maatschappij het geval, van televisieprogramma's tot kerken, dat er meer drang komt naar innerlijkheid en openheid over gevoelens. En naar ik me heb horen vertellen, was dat een tien tot 15 jaar geleden anders. Als je dus de hang naar diepere bevindelijkheid daartegen wegzet, valt er niet over een opwekking te spreken
Natuurlijk is de vraag naar openheid over gevoelens een verschijnsel wat je ziet in hele maatschappij. Maar als de jeugd deze 'geinteresseerdheid' ook gericht is op de zaken van het geloof, dan geloof ik zeker dat de Heere dat kan gebruiken. Vroeger was bij de kerk blijven een 'moeten', tegenwoordig denkt men na over waarom men belijdenis doet en waarom juist in die kerk.

Ik heb eens gehoord dat hoe iemand, die ver 'in- en doorgeleid' was, sprak met een aantal jongeren die als ongeinteresseerd bekend stonden. De zaken waren zaken waar je een hele hoop diepe inhoudsvolle gezelsschapstermen tegen aan zou kunnen smijten. Maar zij probeerde ze in normaal nederlands uit te leggen. Zelden zoveel aandacht gezien onder zo'n 'zware preek'.

[Aangepast op 3/6/2004 door memento]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Herman
Om een eerste algemene kritische noot te plaatsen. Het is in de hele maatschappij het geval, van televisieprogramma's tot kerken, dat er meer drang komt naar innerlijkheid en openheid over gevoelens. En naar ik me heb horen vertellen, was dat een tien tot 15 jaar geleden anders. Als je dus de hang naar diepere bevindelijkheid daartegen wegzet, valt er niet over een opwekking te spreken.
Met jouw feiten zou ik een andere kant op willen. Misschien is dat juist een opwekking, die meer mogelijkheden geeft voor de uitbreiding van het Evangelie?! Dus de aarde ligt meer open als 10-15 jaar geleden. Het zaad moet gezaaid worden! Wij kunnen geen wasdom geven, maar zaaien moeten we!!

Dus inhaken op het toenemende religieuze besef (ook in de wereld). En de Islam en yoga en allerlei andere zooi geen kans geven hun zaad uit te strooien!!

Het is een dag van goede boodschap!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
england

Bericht door england »

Ik denk ook dat het erg positief is! Wij hadden ook vragen, maar die werden vaak niet gesteld, want dan stond meteen het waarschuwened vingertje klaar!
Daar om denk ik dat het goed is dat vragen nu gesteld worden! Laat mensen maar eens nadenken waarom ze al wel 40 jaar naar de kerk gaan, maar God niet kennen...!
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

ik herken vooral de vraag naar de echtheid van de bevinding. Bevinding is verworden tot iets dat uit een boekje komt en dat vastligt het dynamische en moeilijke dat het ervaren/bevinden eigen is, is vaak zo ver te zoeken.

Die vraag naar echtheid is er, en het is te hopen dat die echtheid getoond kan worden waar ze gevraagd wordt. Als ze niet getoond wordt zullen denk ik veel jongeren afkappen, zoals al zoveel jongeren op onechte bevinding zijn afgeknapt.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door memento
Toch heb ik hoop voor de toekomst. De jeugd stelt vragen. Vragen, omdat ze niet snappen. Vragen, omdat ze de hypocritie van het wetticisme zien, vragen omdat ze inzien dat je met een zelf-aangenomen Jezus ook niet ver komt. Vragen, omdat ze tóch geloven dat er een God in de hemel is. Misschien snapt de jeugd wel beter dat het bij geloven niet gaat om de mens, maar om God.

Men wil weer terug naar het basic geloof. Naar het bevindelijke geloof. Geen bevindingen met een eigen woordenboek, maar bevindingen die je voelt. Geloof als een eenvoudig, kinderlijk vertrouwen. Geloof als een persoonlijke zaak. Geloof waar niet alleen over gepraat word, maar geloof wat ook beleefd word. Geloof wat wat uitstraalt. Geloof gericht op God. Geloof gericht op Christus!

Laten we daarom niet negatief reageren als we zien dat de jeugd vragen steld bij tradities. Laten we proberen door te dringen tot de diepe wortel van de vragen, de hand in eigen boezem steken om eerlijk te moeten belijden dat wij niet leven zoals het zou moeten, dat wij zo weinig uitstralen van de hoop die (als het goed is) in ons is. Dat wij zo gauw geneigd zijn om te spreken in standaard-uitdrukkingen ipv we de moeite nemen om onze geloofs-gevoelens te vertolken in eigen bewoordingen. Laten we hopen en bidden voor een opwekking. God is een God van wonderen, ook al hebben wij niet verdient dat Hij nog naar ons en onze jeugd omziet.
Memento,

Hoe bedoel je dit?
Is het zo dat de jeugd de vragen stelt en de ouderen het antwoord moeten weten.

Ook ouderen stellen vragen. Dezelfde vragen als jongeren vaak. We hebben allemaal hetzelfde nodig.

Jongeren en ouderen kunnen niet geven, wat ze zelf niet hebben. Bidden voor een opwekking hebben we dus allemaal nodig.

En als het om het enige nodige gaat, dan zijn tradities ook niet meer het belangrijkste.
Vragen zoals: waarom mag ik dit niet en waar staat dat in de bijbel zijn niet de belangrijkste vragen. Wel belangrijk: wat is het ware geloof? Of: hoe kan ik zalig worden e.d.

[Aangepast op 3/6/04 door Gerrie]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie

En als het om het enige nodige gaat, dan zijn tradities ook niet meer het belangrijkste.
Vragen zoals: waarom mag ik dit niet en waar staat dat in de bijbel zijn niet de belangrijkste vragen. Wel belangrijk: wat is het ware geloof? Of: hoe kan ik zalig worden e.d.
Zoals ik een predikant pas hoorde zeggen: "je hebt tradities met een kleine letter en Tradities met een hoofdletter. Zorg allereerst dat je die laatste kent. Namelijk dat zondaren zaligworden uit genade. Dat zijn de Tradities uit Gods Woord. Die andere tradities daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur."
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Pim en Memento,

ik ben niet geheel negatief. Duidelijk is dat de aandacht voor bevindelijke zaken toeneemt! En daarmee kan het Woord van God ontkiemen in zulke harten. Maar ik ben ook terughoudend. Ik ben geen visionair en al helemaal geen profeet, maar het is nu eenmaal zo dat de duivel niet stilzit en dat een verschuiving in belangstelling opeens zo'n verschuiving kan blijken te zijn dat het Woord nog veronachtzaamd wordt. Ik kan het niet erg concreet maken, maar ik wil wel kritisch blijven en beducht voor zaken die van de bijbel afwijken. En daarvoor is het wel handig een iets objectiever beeld te gebruiken, en deze nieuwe tendens te plaatsen in het geheel van de samenleving.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Herman, misschien is je wat nuchtere kijk wel terecht. Maar als idealist zou ik zo graag zien dat Gods kerk in ons landje weer zou opleven. Dat er weer velen zullen zijn die waarlijk God kennen. Dat óók onder de jeugd massaal die ware Godsvreze gevonden zou worden.

Als ik om mee heen kijk, en zie hoevelen die de waarheid kennen bezig zijn met verloren gaan, dan doet dat pijn. Dan kan ik alleen nog maar bidden en hopen op een opwekking.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door PimZoals ik een predikant pas hoorde zeggen: "je hebt tradities met een kleine letter en Tradities met een hoofdletter. Zorg allereerst dat je die laatste kent. Namelijk dat zondaren zaligworden uit genade. Dat zijn de Tradities uit Gods Woord. Die andere tradities daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur."
Nee pas op........moet je aan die predikant eens voorstellen om ritmisch te gaan zingen in jullie GG gemeente...........zul je eens horen hoe belangrijk die traditie met een kleine letter opeens toch is...........


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door PimZoals ik een predikant pas hoorde zeggen: "je hebt tradities met een kleine letter en Tradities met een hoofdletter. Zorg allereerst dat je die laatste kent. Namelijk dat zondaren zaligworden uit genade. Dat zijn de Tradities uit Gods Woord. Die andere tradities daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur."
Nee pas op........moet je aan die predikant eens voorstellen om ritmisch te gaan zingen in jullie GG gemeente...........zul je eens horen hoe belangrijk die traditie met een kleine letter opeens toch is...........


Een 'breekje' van Breekijzertje
Ik denk dat die predikant gelijk mee zou doen! :D

Overigens of je 'je hand niet in het vuur durft te steken' voor bepaalde zaken, of je schaft ze af, daar zit nogal een verschil in! We moeten de zwakke broeders niet ergeren. Paulus zegt: "Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere." Zeer moeilijk te houden, maar wel een goed streven denk ik.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
england

Bericht door england »

Ik ben het helemaal met meneto eens! Wiens hart bloedt niet als ie rondkijkt in de kerk, en ziet mensen het ene snoepje na het andere nemen om nog maar een beetje de ogen open te kunnen houden... etc etc...

En ja, im, dat argument is erg terk, en moeilijk, want het vraagt zelfverloochening, maar toch hoor ik het in Nederland haast niet gebruiken...Hier wordt het erg veel gebruikt, en ik ben er steeds meer de waarde van gaan zien! Maar ook dat het erg moeilijk is! Misschien voor ons Holanders nog wat moeilijker, omdat we het altijd ze goed weten?
visje

Bericht door visje »

Bidden voor een opwekking....
Fijn dat jullie daar óók voor bidden.

Gelukking mogen we de laatste tijd ook onder de jongeren horen, dat er tot geloof komen en van velen die oprecht de Heeren zoeken.
God gaat door met Zijn werk !!!
Plaats reactie