Oecumene

Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Maninne

Dat klopt ook helemaal niet, een katholiek gelooft dat de Heere in de Hemel is, het is geen wézenlijke verandering van ouwel naar vlees en bloed, maar een geestelijk iets.
Klopt dit wel?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door Maninne

Dat klopt ook helemaal niet, een katholiek gelooft dat de Heere in de Hemel is, het is geen wézenlijke verandering van ouwel naar vlees en bloed, maar een geestelijk iets.
Klopt dit wel?
Snap ik even niet, het klopt niet dat de roomsen geloven dat de ouwel het wézenlijke lichaam van Christus is.
Volgens mij zit je daar fout. Niet voor niets mag jij zelf niet aan de ouwel komen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Maninnek zal het nog es navragen!
Doe ik dat ook, eer ik (nog erger) de mist in ga.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Snap ik even niet, het klopt niet dat de roomsen geloven dat de ouwel het wézenlijke lichaam van Christus is.
Een echte katholiek gelooft idd niet dat de ouwel het wezelijke lichaam van Christus is. Maar zij geloven wel dat de ouwel wezelijk het lichaam van Christus is.

Dus: is de ouwel veranderd in Christus? Ja, de ouwel is echt Christus lichaam. Heeft de ouwel dan de wezelijke kenmerken van Christus lichaam? Nee. Maar toch is wat eerst een stukje brood was nu Christus lichaam geworden. Is Christus lichaam dan minder geworden? Nee.

Zie ook de leeruitspraken van de RK hierover. Elke katholiek die hiervan afwijkt valt onder het anathema, vervloekt.

PS> Ikzelf vind het verschil tussen wezelijke verandering, en verandering in een wezelijk lichaam, nog steeds moeilijk te bevatten. M.i. is het slechts een dogmatisch gereutel om de theologie van essentie-verandering van het brood niet strijdig te laten zijn met natuurkundige bewijzen.

PS2> De oud-katholieken houden er meestal een gematigdere versie op na van de wezens-veranderings-leer. Dit is soms een versie van de Luther-leer (Christus is echt lichamelijk aanwezig), of soms zelfs een variant van de Zwinglie-leer (nl. dat Christus echt geestelijk aanwezig is). Sommige oud-katholieken zijn op veel punten soms haast calvinist.

PS3> De Roomse veranderings-leer is niets anders dan het letterlijk lezen van de paasmaaltijd-geschiedenis, waar Jezus zegt: Neemt, eet, dit is mijn lichaam (Mat 26:26, Mar 14:22).

PS4> Laten we door al het gediscussier over de aanwezigheidsleer 1 ding niet vergeten, nl. hetgeen waar iedereen het over eens is. Namelijk dat Christus écht, daadwerkelijk aanwezig is bij het avondmaal. Of we nu zeggen dat Hij aanwezig is onder het teken van brood en wijn, in de harten van de gelovigen (Calvinisme), of dat we zeggen dat Christus daadwerkelijk, lichamelijk aanwezig is bij het avondmaal (Luther), of dat we zeggen dat Christus IN het brood is (RK), dat is een meningverschil. Het gaat om Zijn aanwezigheid!

[Aangepast op 21/6/2004 door memento]
MB

Bericht door MB »

Dit stuk is geschreven door een protestant.
Maar ik vond het wel verhelderend.
Al ben ik het niet met alles eens.

KLIK

[Aangepast op 22/6/04 door MB]
Adorote

Bericht door Adorote »

Inderdaad MB, dit stuk gaat uit van de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen ,helder en zuiver.
Plaats reactie