prof. Blaauwendraad in Trouw

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Kritiek op "links" is in de ger.gez. kringen aan de orde van de dag, en in vrijwel elke extreemheid toelaatbaar.
Kritiek op "rechts" is not done, dat heb ik hier al op OSW gemerkt.

Wellicht is Blaauwendraad verlinkst, wellicht verrechst de ger.gez.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Overigens zit Blaauwendraad momenteel in Veenendaal en volgens hemzelf heeft hij het kerkelijk naar de zin.

Blaauwendraad is nooit de 'meest rechtse' van de GGiN geweest. Misschien dat Gouda de meeste rechtse GGiN is geweest. Daar is hij inderdaad uit vertrokken. In de GG heeft hij meegemaakt dat deze verrechtste. Je hoeft de kerkbodes van de jaren 60 en 70 maar te lezen en je ziet wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Staan in de consistorie en maken deel uit van de leesbibliotheek. Kun je gewoon lenen als je een betrouwbaar type bent. Misschien ken je iemand in de GG in Gouda die ze lenen wil voor je.

Lees vooral de afscheidsmediatie van ds H Rijksen in 1971......
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hallo zeg!! Ds H Rijksen was de Moerkerken van de jaren 60 en 70, hoor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

ben je nou dom of doe je dom? Voor sómmigen!

De stelling is dat de GG verrechtst. Jij beweert dat dat niet zo is. Kom ik met een voorbeeld. Ds Rijksen was dé man die beeldbepalend was voor de GG in die jaren. Sla de kerkelijke jaarboekjes maar na.
En nou moet hij voor de 80-er jaren ook beeldbepalend zijn? het gaat hier over Blaauwendraad en zijn gang door de diverse gemeenten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Adrianus, je luistert niet en je bent niet eerlijk. De GG in Gouda heeft een megaschuiver gemaakt. En dat kun je zien als je de kerkbodes van 65-80 vergelijkt met de Saambinder van nu.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Refo,

Over individuele gemeenten kan ik maar beperkt oordelen. Jouw stelling was echter ddat de GG zou zijn verechtst. Dat laatst is onzin, lees het op dat punt heldere artikel van Van der Schans.
Adrianus heeft iets positiefs gevonden bij Van der Schans. "Het op dat punt heldere artikel..."

Op onderstaand punt is Adrianus het vàst niet met Van der Schans eens:
Echte inhoudelijke argumentatie wordt mede geblokkeerd omdat de ‘tegenstander’ tegemoet getreden wordt als iemand die ‘de ware leer’ aantast. Elke gedachte dat een discussie de waarheid aan het licht kan brengen is volstrekt afwezig. Vanaf het begin wordt gesproken in termen van goed of fout.

Zonder vertrouwen in de ander is het gesprek onvruchtbaar en wordt het willen leren van elkaar onmogelijk. Op afwijkend gedrag staan sociale sancties zoals verdacht maken en suggestief spreken. Gebrek aan echte zelfreflectie en toetsing aan ‘de vaderen’ maakt de groepsnorm eenzijdiger en strakker zodat mensen als Van der Zwaag als ordeverstoorders ervaren worden.
Enne, onzin dat de GG niet verrechtst? Kom nou toch, vergelijk de preken van de oude ds Honkoop of die van de jonge ds Kersten maar eens met de preken van GG-predikanten en studenten anno 2004.
~~Soli Deo Gloria~~
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Even een positieve insteek, gisterenavond een goede maar ook mooie preek gehoord van een student, ik zal voor de goede orde geen namen noemen maar het begint met een H en eindigd met eer. Wij zijn snel met kritiek maar ookiets goeds mag gehoord worden.

Om toch maar positief te blijven over de GG, ik zit te genieten van de lezingen serie over bevinding op prekenweb
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Om toch maar positief te blijven over de GG, ik zit te genieten van de lezingen serie over bevinding op prekenweb
Absoluut! Da's een van de meest positieve ontwikkelingen van de laatste tijd!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie