Pagina 2 van 2

Geplaatst: 12 okt 2005, 23:12
door memento
cannabis schreef:Actually, see the last issue of the 2004 Scottish Journal of Theology for some interesting insights on this topic.
Ik denk niet dat velen die hier zullen lezen...

Heb je een link waar ik me kan aanmelden als lid?

Geplaatst: 13 okt 2005, 01:07
door cannabis
Hmmm... they are sticky on that. I suggest a university library. Maybe this forum can subscribe to journals like these for the benefit of the readers? There are some great articles in Westminster Theological Review, Seventeenth Century History, Harvard Theological Review, etc.

Geplaatst: 13 okt 2005, 09:59
door Corydoras
memento schreef:
cannabis schreef:Actually, see the last issue of the 2004 Scottish Journal of Theology for some interesting insights on this topic.
Ik denk niet dat velen die hier zullen lezen...

Heb je een link waar ik me kan aanmelden als lid?
Hier is de link waar je zowel losse artikelen als een online-abo kunt kopen.

Je kunt ze ook in Utrecht in de universiteitsbieb komen bekijken en kopiëren.

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 15 mar 2023, 08:15
door -DIA-
Afgewezen schreef: 10 okt 2005, 15:32 Mensen, voor ons als leketheologen, wat de meesten onder ons zijn, is het verschrikkelijk moeilijk om de verschillen tussen Reformatie en Nadere Reformatie op formule te brengen. Iemand die er volgens mij wel een beetje kijk op heeft, is prof. Graafland. Die had met zijn dissertatie De zekerheid van het geloof ineens het licht gezien: de Reformatie is beter dan de Nadere Reformatie. Maar wat schrijft hij aan het eind van loopbaan als hoogleraar?
"Intussen zijn (...) in de loop van mijn onderzoek Calvijn en de Gereformeerde orthodoxie en de Nadere Reformatie weer dichter bij elkaar gekomen. (...) Ik heb namelijk ontdekt, dat ook de geloofsvragen, waarmee de Nadere Reformatie heeft geworsteld, reeds bij Calvijn zijn te vinden. Want naast de zekerheid van het ware geloof, kende hij ook de dreiging van het oppervlakkige, niet-ware geloof. Daarbij viel ook bij hem het zwaartepunt in het bevindelijk werk van de Heilige Geest. Ook hier geldt, dat de accenten en gradaties in de Nadere Reformatie wel verschillen, maar de kern van de zaak is gelijk."
Als we dat in het oog houden, kunnen we rustig op onderzoek uitgaan, zowel naar wat de Reformatie zegt als naar wat de Nadere Reformatie zegt.
Beetje jammer dat dit niet verder werd uitgewerkt. Maar goed... zal wel moeilijk zijn...

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 15 mar 2023, 17:45
door Hendrikus
-DIA- schreef: 15 mar 2023, 08:15
Afgewezen schreef: 10 okt 2005, 15:32 Mensen, voor ons als leketheologen, wat de meesten onder ons zijn, is het verschrikkelijk moeilijk om de verschillen tussen Reformatie en Nadere Reformatie op formule te brengen. Iemand die er volgens mij wel een beetje kijk op heeft, is prof. Graafland. Die had met zijn dissertatie De zekerheid van het geloof ineens het licht gezien: de Reformatie is beter dan de Nadere Reformatie. Maar wat schrijft hij aan het eind van loopbaan als hoogleraar?
"Intussen zijn (...) in de loop van mijn onderzoek Calvijn en de Gereformeerde orthodoxie en de Nadere Reformatie weer dichter bij elkaar gekomen. (...) Ik heb namelijk ontdekt, dat ook de geloofsvragen, waarmee de Nadere Reformatie heeft geworsteld, reeds bij Calvijn zijn te vinden. Want naast de zekerheid van het ware geloof, kende hij ook de dreiging van het oppervlakkige, niet-ware geloof. Daarbij viel ook bij hem het zwaartepunt in het bevindelijk werk van de Heilige Geest. Ook hier geldt, dat de accenten en gradaties in de Nadere Reformatie wel verschillen, maar de kern van de zaak is gelijk."
Als we dat in het oog houden, kunnen we rustig op onderzoek uitgaan, zowel naar wat de Reformatie zegt als naar wat de Nadere Reformatie zegt.
Beetje jammer dat dit niet verder werd uitgewerkt. Maar goed... zal wel moeilijk zijn...
Ach, 't is nog maar ruim 17 jaar geleden. Kan nog komen :huhu

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 16 mar 2023, 08:39
door Herman
In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 16 mar 2023, 10:22
door -DIA-
Herman schreef: 16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 16 mar 2023, 12:04
door Johann Gottfried Walther
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 10:22
Herman schreef: 16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 16 mar 2023, 12:29
door -DIA-
Johann Gottfried Walther schreef: 16 mar 2023, 12:04
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 10:22
Herman schreef: 16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?
Ik ben ook geen theoloog, maar er zijn gewone mensen die soms meer weten dan geleerde theologen. Dit is iets wat mensen van nu, en mensen in het verleden, die rationeel denken vaak niet begrijpen en begrepen.
Degenen die op de oude manier (zoals altijd dus) door God tot God zijn bekeerd, en dat met verlies van al het hunne, en enkel uit vrije genade, deze mensen missen de levende bevinding in zijn theologie. Hier is denk ik, ook hier, genoeg over gezegd. Daar komen we hier niet uit omdat we hier ook rationeel denken. We willen alles kunnen begrijpen en beredeneren, maar het werk van God is niet te beredeneren met ons natuurlijke verstand. Ik zou hier meer van kunnen zeggen, ook met mijn verstand, maar ik denk dat ik dit achterwege moet laten, ook gezien eerder ervaringen. Kort: We belijden Gods soevereine, vrije genade, een mens die in de val dood ligt en zich niet meer kan oprichten. Een mens die vijandig staat tegenover zijn Schepper en Weldoener. Een mens die zegt in woorden en daden: Wijk van mij, want we hebben geen lust in de kennis van U. Velen menen dat dit te zwart/wit is. Kan de mens dan niets anders doen dan zondigen? Dat belijden we. Is daarmee de verantwoordelijkheid van de mens minder, en kan hij zich beroepen als: Ik kan er niets aan doen, want ik kan me niet bekeren? De vraag is of dat persoonlijk bij ondervinding is geleerd. Dan is de mens nochtans niet te verontschuldigen. Denk aan de Catechismus: Is God dan onrechtvaardig dat Hij in Zijn wet eist wat wij niet kunnen? Dan weten we allen verstandelijk het antwoord.

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 29 mar 2023, 14:04
door Johann Gottfried Walther
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 12:29
Johann Gottfried Walther schreef: 16 mar 2023, 12:04
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 10:22
Herman schreef: 16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?
Ik ben ook geen theoloog, maar er zijn gewone mensen die soms meer weten dan geleerde theologen. Dit is iets wat mensen van nu, en mensen in het verleden, die rationeel denken vaak niet begrijpen en begrepen.
Degenen die op de oude manier (zoals altijd dus) door God tot God zijn bekeerd, en dat met verlies van al het hunne, en enkel uit vrije genade, deze mensen missen de levende bevinding in zijn theologie. Hier is denk ik, ook hier, genoeg over gezegd. Daar komen we hier niet uit omdat we hier ook rationeel denken. We willen alles kunnen begrijpen en beredeneren, maar het werk van God is niet te beredeneren met ons natuurlijke verstand. Ik zou hier meer van kunnen zeggen, ook met mijn verstand, maar ik denk dat ik dit achterwege moet laten, ook gezien eerder ervaringen. Kort: We belijden Gods soevereine, vrije genade, een mens die in de val dood ligt en zich niet meer kan oprichten. Een mens die vijandig staat tegenover zijn Schepper en Weldoener. Een mens die zegt in woorden en daden: Wijk van mij, want we hebben geen lust in de kennis van U. Velen menen dat dit te zwart/wit is. Kan de mens dan niets anders doen dan zondigen? Dat belijden we. Is daarmee de verantwoordelijkheid van de mens minder, en kan hij zich beroepen als: Ik kan er niets aan doen, want ik kan me niet bekeren? De vraag is of dat persoonlijk bij ondervinding is geleerd. Dan is de mens nochtans niet te verontschuldigen. Denk aan de Catechismus: Is God dan onrechtvaardig dat Hij in Zijn wet eist wat wij niet kunnen? Dan weten we allen verstandelijk het antwoord.
U kunt niet mee met de theologie van Prof. Graafland, maar u kent de theologie van Graafland niet?

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 29 mar 2023, 21:36
door -DIA-
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mar 2023, 14:04
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 12:29
Johann Gottfried Walther schreef: 16 mar 2023, 12:04
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 10:22

Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?
Ik ben ook geen theoloog, maar er zijn gewone mensen die soms meer weten dan geleerde theologen. Dit is iets wat mensen van nu, en mensen in het verleden, die rationeel denken vaak niet begrijpen en begrepen.
Degenen die op de oude manier (zoals altijd dus) door God tot God zijn bekeerd, en dat met verlies van al het hunne, en enkel uit vrije genade, deze mensen missen de levende bevinding in zijn theologie. Hier is denk ik, ook hier, genoeg over gezegd. Daar komen we hier niet uit omdat we hier ook rationeel denken. We willen alles kunnen begrijpen en beredeneren, maar het werk van God is niet te beredeneren met ons natuurlijke verstand. Ik zou hier meer van kunnen zeggen, ook met mijn verstand, maar ik denk dat ik dit achterwege moet laten, ook gezien eerder ervaringen. Kort: We belijden Gods soevereine, vrije genade, een mens die in de val dood ligt en zich niet meer kan oprichten. Een mens die vijandig staat tegenover zijn Schepper en Weldoener. Een mens die zegt in woorden en daden: Wijk van mij, want we hebben geen lust in de kennis van U. Velen menen dat dit te zwart/wit is. Kan de mens dan niets anders doen dan zondigen? Dat belijden we. Is daarmee de verantwoordelijkheid van de mens minder, en kan hij zich beroepen als: Ik kan er niets aan doen, want ik kan me niet bekeren? De vraag is of dat persoonlijk bij ondervinding is geleerd. Dan is de mens nochtans niet te verontschuldigen. Denk aan de Catechismus: Is God dan onrechtvaardig dat Hij in Zijn wet eist wat wij niet kunnen? Dan weten we allen verstandelijk het antwoord.
U kunt niet mee met de theologie van Prof. Graafland, maar u kent de theologie van Graafland niet?
Het zou me niet verbazen dat het een dominee was naar uw hart. Anders had u hier immers niet op gereageerd?
Wat ik weet is dat de diepgang en het vrije van de soevereine genade van God niet recht worden verklaard.
En u hebt gelijk, ik heb hem weinig of niet gehoord maar wel veel over gelezen, en dan wel vanuit het bevindelijk oogpunt.
U begrijpt hopelijk wel dat het me niet lust hier weer over in discussie te gaan.

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 29 mar 2023, 22:00
door Johann Gottfried Walther
Ik ben meer bang dat u soms prediking en zaken veroordeeld, die u niet (goed) kent.
Ik ben zoals gezegd niet bekend met Prof. Graafland.

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Geplaatst: 01 apr 2023, 10:09
door -DIA-
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mar 2023, 22:00 Ik ben meer bang dat u soms prediking en zaken veroordeeld, die u niet (goed) kent.
Ik ben zoals gezegd niet bekend met Prof. Graafland.
Ik veroordeel niets wat ik niet weet. Laten we onderscheid maken tussen zaken die we weten en zaken die we niet weten. We veroordelen niet alles, dat zou gelijk zijn met het kind dat met het badwater wordt weggegooid.