belijdenis doen = trouw zweren aan je kerkverband??

Lecram

belijdenis doen = trouw zweren aan je kerkverband??

Bericht door Lecram »

Als je belijdenis des geloofs doet in je gemeente, en ook nog eens je kind(eren) laat dopen, waarbij je verklaart dat de verkondigde leer overeenstemt met de leer van de bijbel, ben je daarna verplicht om altijd in dat kerkverband te blijven?

Moet je dan bijv. na verhuizing ook een gemeente opzoeken van datzelfde kerkverband? Of kan je, zonder je belijdenis te verloochenen, een van een gemeente lid worden die van een ander kerkverband is?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Voor mij is dat ja, aangezien bij ons dit gezegd wordt:

De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis der waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voornemen toegestemd. Daarom verzoek ik u, broeders en zusters, die nu belijdenis van het geloof wilt afleggen, op te staan en in dankbare gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis der vaderen te antwoorden op de volgende vragen :

In de eerste plaats: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest?

In de tweede plaats: Aanvaardt u de roeping om, als lidmaat van de gemeente, die God Zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?

In de derde plaats: Wilt u, in de gemeenschap van de Nederlandse Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Wat is daarop uw antwoord?
Ja.

Het antwoord wordt door ieder afzonderlijk gegeven, nadat zijn/haar naam genoemd is.

De predikant spreekt vervolgens een woord uit de Heilige Schrift: 1 Timotheus 6 . 12-16 of Hebreën 13 : 20-21

Opneming onder de belijdende leden
Uit kracht van uw doop en als gevolg van uw persoonlijke belijdenis van het geloof verklaren wij u, in de gemeenschap van de Kerk van Christus, tot belijdende leden der Nederlandse Hervormde Kerk en nodigen u tot het Heilig Avondmaal.

De God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Vermaning

Geliefde broeders en zusters in de Heere, nu u door uw belijdenis in alle voorrechten van het lidmaatschap van de Kerk van Christus delen mag, moet u te allen tijde bedenken, dat u medeburgers der heiligen bent en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus Zelf de hoeksteen is; in Hem wordt u ook mede gebouwd tot een woonstede van God in de Geest. Gemeente van Jezus Christus, nu u de belijdenis van deze broeders en zusters hebt gehoord (en getuige geweest bent van de doop) en hun toelating tot het Heilig Avondmaal hebt vernomen, bevelen wij hen aan in uw liefde en zorg, als leden, die met ons één zijn in de Heere. Gedenkt de woorden van onze Heere Jezus Christus: een nieuw gebod geef Ik u, dat u elkaar liefhebt, gelijk Ik u liefgehad heb, dat u ook elkaar liefhebt. Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij zijt, indien u liefde hebt onder elkaar.

[Aangepast op 6/1/04 door Refojongere]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De gemeenschap der heiligen is éérst plaatselijk en niet gebonden aan een kerkverband.

Wat te doen indien er bv. in een plaats, meerdere gemeenten zijn, ook een gemeente behorend tot je eigen kerkverband? Hierop is niet makkelijk een antwoord te geven omdat de 'gebrokenheid' aangeeft dat de gemeente van Christus daar gedeeld is.

Wie heeft daar wel een antwoord op?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je wordt lid van de zichtbare kerk op gereformeerde grondslag die gebroken is in allerlei kerkverbanden. Dat betekent voor mij als overtuigd hervormde echter niet dat je dan maar elk kerkverband mag uitkiezen. Ik ben van mening dat al die afscheidingen er niet hadden moeten zijn en wordt door mijn belijdenis dus lid van de kerk op gereformeerde grondslag. En ik erken dat er naast de NHK geen kerkverbanden op GG hadden moeten ontstaan en wordt dus lid van de NHK. Maar het is moeilijk hoor in de gebroken gestalte van de Gereformeerde Kerk.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
In de derde plaats: Wilt u, in de gemeenschap van de Nederlandse Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?
Waarschijnlijk baseer jij het op deze vraag, RJ. Maar moet je de vraag niet zo lezen, dat 'zolang je in gemeenschap bent met de NHK'........ die zaken gelden?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Toen ik belijdenis deed was er een meisje dat van plan was te trouwen en Christelijk Gereformeerd te worden.
Zij wilde geen belijdenis doen met het woord 'hervormd' er in.
Daarom deden wij belijdenis met een ander formulier.

Verder is er ook nog zoiets als de Hervormde Gezindheid.
Deze omvat een deel van de Hervormden, maar ook een deel van de gereformeerde gezindte, die niet langer meer hervormd is maar ....gereformeerd.

Is de visie van Groen van Prinsterer over de hervormde gezindheid een oplossing voor dit probleem?
Lecram

Bericht door Lecram »

Wanneer er instemming met de leer wordt gevraagd, staat daar altijd 'alhier' bij. Dat is dus de plaatselijke gemeente.
Je eigen gemeente verlaten en naar een andere plaatselijke gemeente gaan is dus al heel wat.
Door verhuizing wordt je vanzelf losgemaakt van je gemeente. Wanneer je dus voor een gemeente kiest die ook de leer van de Schrift brengt en dan ook nog eens de 3 forms. onderschijven, dan is daar niets mis mee.

En dan nog geldt: stel dat je in een bepaalde gemeente, van noem maar de GG, belijdenis hebt gedaan, van welke leer heb je dan belijdenis gedaan? Van de leer van ds. Harinck of van ds. Moerkerken? (om er maar twee te noemen). Die leggen op wezenlijke punten nl. de bijbel en de bel. geschr. heel anders uit (geen verdere discussie over die twee graag).

Dus in wezen zou je bij iedere switch die vragen opnieuw moeten beantwoorden.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Wanneer er instemming met de leer wordt gevraagd, staat daar altijd 'alhier' bij. Dat is dus de plaatselijke gemeente.
Je eigen gemeente verlaten en naar een andere plaatselijke gemeente gaan is dus al heel wat.
Door verhuizing wordt je vanzelf losgemaakt van je gemeente. Wanneer je dus voor een gemeente kiest die ook de leer van de Schrift brengt en dan ook nog eens de 3 forms. onderschijven, dan is daar niets mis mee.

En dan nog geldt: stel dat je in een bepaalde gemeente, van noem maar de GG, belijdenis hebt gedaan, van welke leer heb je dan belijdenis gedaan? Van de leer van ds. Harinck of van ds. Moerkerken? (om er maar twee te noemen). Die leggen op wezenlijke punten nl. de bijbel en de bel. geschr. heel anders uit (geen verdere discussie over die twee graag).

Dus in wezen zou je bij iedere switch die vragen opnieuw moeten beantwoorden.
Je doet belijdenis in je plaatselijke gemeente. Deze plaatselijke gemeente fundeert zich op Gods Woord en wat met dat Woord in heilige overeenstemming is.

Trouwens RJ, het is zeker een moeilijke kwestie, want wat te doen als er in de nieuwe burgerlijke gemeente géén plaatselijke hervormde gemeente is? Of als deze vrijzinnig is?

Ligt niet makkelijk, zeker niet met een gezin.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
england

Bericht door england »

RJ,
Toch is bij jullie belijdenis dan wel anders als bijvoorbeeld in de GG.
Bij ons werd er van uit gegaan dat we allemaal onbekeerd waren, maar wie weet mocht het ooit in de toekomst nog eens waarheid worden...!
Er werd ons ook goed op het hart gedrukt dat we beslist niet zomaar aan het avondmaal mochten deelnemen etc.

Het kan inderdaad problemen opleveren als je verhuist, want waar kom je dan terecht?
Je krijgt vaak met vooroordeel te maken, je zou dan naar een 'lichtere' kerk gaan, omdat het toevallig bij een bepaald kerkverband behoort.
Maar dat is niet altijd gezegd.

Misschien is de volwassendoop dan wel goed? :-)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Marcel, er staat niet bij 'zolang', maar gewoon dat je je onder het gezag stelt van de NHK, en in gemeenschap van de NHK bent opgenomen. Wie ben jij om dat zomaar later weer eens in te wisselen. Dat is niet bijbels. De kerk hoort niet gescheurd te zijn.

Ook betekent 'alhier' niet plaatselijk, maar landelijk.

Ndonselaar,

Als er een vrijzinnige hervormde gemeente is, dan kerk ik daar niet, dan wordt ik lid van een naburige hervormde kerk die wel rechtzinnig is. Een vrijzinnige hervormde kerk zie ik als een ontrouwe, onbijbelse gemeente die niet meer lid behoort te zijn van de NHK, maar daar onwettig is.
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Marcel, er staat niet bij 'zolang', maar gewoon dat je je onder het gezag stelt van de NHK, en in gemeenschap van de NHK bent opgenomen. Wie ben jij om dat zomaar later weer eens in te wisselen. Dat is niet bijbels. De kerk hoort niet gescheurd te zijn.

Ook betekent 'alhier' niet plaatselijk, maar landelijk.
Ik vind uberhaupt het bestaan van formele kerkverbanden al bijzonder slecht. In de bijbelse organisatie van gemeenten zie je nergens dat er een kerverband was, met alle synodes en andere poppenkast er omheen. Een kerkverband hoort niet meer te zijn dan een samenwerking tussen gemeenten, zodat die niet telkens opnieuw het wil hoeven uit te vinden. Maar aangezien elke plaatselijke gemeente te maken heeft met een geheel eigen situatie, die om eigen oplossingen vraagt, is het bestaan van kerkverbanden het grootst mogelijke obstakel in het christendom geworden.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ndonselaar,

Als er een vrijzinnige hervormde gemeente is, dan kerk ik daar niet, dan wordt ik lid van een naburige hervormde kerk die wel rechtzinnig is. Een vrijzinnige hervormde kerk zie ik als een ontrouwe, onbijbelse gemeente die niet meer lid behoort te zijn van de NHK, maar daar onwettig is.
Kan dat RJ? Je ontrekken aan een gemeenschap der heiligen in een gemeente? Zeker ze is niet nederlands hervormd, maar ze is wel Christus gemeente, daar plaatselijk.

In een grote stad is dat wellicht makkelijk, maar in een kleine plaats met alleen afgescheiden gemeenten?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Bij ons in de gemeente (GB) is het gedeelte van de NHK weggelaten en iets veranderd (precieze bewoording weet ik niet meer) Maar goed ook, want als opstandige geestelijke puber had ik waarschijnlijk geen belijdenis kunnen doen van de NHK en nu waarschijnlijk nog niet.
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
Ik vind uberhaupt het bestaan van formele kerkverbanden al bijzonder slecht. In de bijbelse organisatie van gemeenten zie je nergens dat er een kerverband was, met alle synodes en andere poppenkast er omheen.
De eerste synode was met pinksteren, toen werden de Discipelen Apostelen en kregen ze de macht om te prediken. Vanaf dat moment heeft de Kerk zich gevormd, en is er vergaderd. Want dat is uiteindelijk wat een synode is.
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door strik
Oorspronkelijk gepost door LOTR
Ik vind uberhaupt het bestaan van formele kerkverbanden al bijzonder slecht. In de bijbelse organisatie van gemeenten zie je nergens dat er een kerverband was, met alle synodes en andere poppenkast er omheen.
De eerste synode was met pinksteren, toen werden de Discipelen Apostelen en kregen ze de macht om te prediken. Vanaf dat moment heeft de Kerk zich gevormd, en is er vergaderd. Want dat is uiteindelijk wat een synode is.
Ik ben ook niet tegen kerkvergaderingen op zich, maar mijns inziens moet een synode vooral een overlegorgaan zijn, waarin de diverse plaatselijke gemeenten van elkaar kunnen leren. Een synode moet geen orgaan zijn dat met harde hand regeert.
Plaats reactie