Aanbod

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Ja, en kun jij dat? Ik kon dat uit mezelf niet.
Afgewezen schrijft dat hij het persoonlijk niet kon. Daartoe is niemand in staat. Dat hoeft niet het centrum van onze prediking te zijn, maar we moeten niet het geloof opdringen. Zalig worden / geloven is niets doen.
Dus gaan we met de armen over elkaar op de bank zitten wachten?
Nee, we moeten bidden, zoeken en kloppen.
Inderdaad!
Hij schrijft zelf in Zijn Woord:
Zoekt en gij zult vinden
Klopt en u zal opengedaan worden.
Bidt en u zal gegeven worden.

Strijdt om in te gaan door de enge poort.

Allemaal opdrachten om actief mee bezig te zijn!

Dit is Gods geopenbaarde wil en daar moeten wij aan gehoorzamen!

Pas als we door de enge poort gaan zien we wat er boven de andere kant van de poort staat
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Beste mensen,
Ik houd mijn vraag staande: kunnen of konden jullie het zelf doen?
Ik kon het zelf niet.
Het lijkt erop dat er hier op dit forum zijn die er geen enkel probleem mee hebben gehad. Die zelf konden geloven.
Het kan zeker wel, 'Joh 5:25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.'
Maar zéker niet zonder God!!

Het is 100% Gods werk, en 100% mensenwerk.

De vraag is ook niet of je wel of niet kán, maar of je wel of niet wíl.
Dáár wordt je op afgerekend!!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Beste mensen,
Ik houd mijn vraag staande: kunnen of konden jullie het zelf doen?
Ik kon het zelf niet.
Het lijkt erop dat er hier op dit forum zijn die er geen enkel probleem mee hebben gehad. Die zelf konden geloven.
Het kan zeker wel, 'Joh 5:25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.'
Maar zéker niet zonder God!!

Het is 100% Gods werk, en 100% mensenwerk.

De vraag is ook niet of je wel of niet kán, maar of je wel of niet wíl.
Dáár wordt je op afgerekend!!
Dit onderschrijf ik volledig!

God zegt ook Zelf..
..maar gij hebt niet gewilt.

Willen wij wel al ons vertrouwen op God stellen?

Willen wij ons geld en andere materie onder God stellen? daar gaat het uiteindelijk om
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarinDe vraag is ook niet of je wel of niet kán, maar of je wel of niet wíl.
Dáár wordt je op afgerekend!!
God werkt het willen in ons op zo'n manier dat we zelf willen. (Maar dit is een poging van het verduisterde verstand om de werking van Gods Geest te doorgronden).

[Aangepast op 16/8/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door jakobmarinDe vraag is ook niet of je wel of niet kán, maar of je wel of niet wíl.
Dáár wordt je op afgerekend!!
God werkt het willen in ons op zo'n manier dat we zelf willen. (Maar dit is een poging van het verduisterde verstand om de werking van Gods Geest te doorgronden).

[Aangepast op 16/8/05 door Miscanthus]
Tja, en zelfs dan komt er nog maar bar weinig terecht van bekeren....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Ariene
We gaan hier weer voor God staan, we wachten eerst tot het ons gegeven wordt en dan gaan we geloven.
Als je dit zo stelt kunnen wij er niets aan doen als we niet geloven!
Wij beginnen bij het eind, maar begin is bij het begin, bij Gods Woord

En dit is de wil van Degene, Die Mij gezonden heeft’, zegt Jezus tegen de Joden - ‘dat een ieder die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebben.

Gelooft en gij zult leven!
Ja, en kun jij dat? Ik kon dat uit mezelf niet.
Afgewezen schrijft dat hij het persoonlijk niet kon. Daartoe is niemand in staat. Dat hoeft niet het centrum van onze prediking te zijn, maar we moeten niet het geloof opdringen. Zalig worden / geloven is niets doen.
Dus gaan we met de armen over elkaar op de bank zitten wachten?
Ariene,

Ik waardeer deze opmerking niet echt.

Zalig worden / geloven is een mysterie. Wat een wonder als we voor het eerst of opnieuw het geloof mogen beoefenen. Dan ervaart de mens het: geloven is het eenvoudigste wat er is. Toch is dit geen gegeven. Geloven is ook het moeilijkste wat er is. Geloven is ook vertrouwen. In alles op Hem vertrouwen, dwars door alles heen.

De ongelovige mens die niet kan geloven heeft niets aan een opgedrongen geloof. Hij of zij moet onderwezen worden in de grazige weiden van Zijn Woord. Door Zijn Woord werkt Hij, omdat het Zijn Woord is. Natuurlijk moet de predikant ons aanzeggen dat we zonder geloof God niet kunnen behagen, maar aan de andere kant is het geloof een Godswerk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Ja, en kun jij dat? Ik kon dat uit mezelf niet.
Afgewezen schrijft dat hij het persoonlijk niet kon. Daartoe is niemand in staat. Dat hoeft niet het centrum van onze prediking te zijn, maar we moeten niet het geloof opdringen. Zalig worden / geloven is niets doen.
Dus gaan we met de armen over elkaar op de bank zitten wachten?
Ariene,

Ik waardeer deze opmerking niet echt.

Zalig worden / geloven is een mysterie. Wat een wonder als we voor het eerst of opnieuw het geloof mogen beoefenen. Dan ervaart de mens het: geloven is het eenvoudigste wat er is. Toch is dit geen gegeven. Geloven is ook het moeilijkste wat er is. Geloven is ook vertrouwen. In alles op Hem vertrouwen, dwars door alles heen.

De ongelovige mens die niet kan geloven heeft niets aan een opgedrongen geloof. Hij of zij moet onderwezen worden in de grazige weiden van Zijn Woord. Door Zijn Woord werkt Hij, omdat het Zijn Woord is. Natuurlijk moet de predikant ons aanzeggen dat we zonder geloof God niet kunnen behagen, maar aan de andere kant is het geloof een Godswerk.
Het spijt me als het antwoord je gekwets heb.
Mijn motivatie ligt in het feit dat ik voor mezelf er steeds meer achter komt dat er veel mensen toch een bepaalde lijdelijkheid over zich hebben

We moeten bidden,maar we kunnen het niet.
We moeten geloven, maar het moet ons gegeven worden.
We moeten God liefhebben, maar dat kunnen we niet van ons zelf.

Dit eindigt er vaak in dat de mensen alle initiatief laten liggen omdat je het toch niet zelf in de hand heb, het moet je tenslotte gegeven worden.

Maar is dit Gods wil?

Ik zeg dan NEE!

Wij wachten tot God ons roept, maar God riep ons al bij het doopvont,
"Ik heb u bij uw naam genoemd, gij zijt Mijn."
God roept ons iedere zondag door de preken, hij roept ons op verenigingen enz.

Zo gij Zijn stem dan heden hoort, verhardt u niet maar laat u leiden.

Zoek maar en bid maar en klop maar, het wonder blijft groot als God wil horen en dan besef je maar al te goed dat het niet door jouw verdienste is maar alleen Gods onbegrijpelijke genade!

Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
Nou, en daar kom je vanzelf achter als je gaat kloppen, zoeken en bidden....

Maar dan moet je wel beginnen, anders kom je er ook niet achter.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
Nou, en daar kom je vanzelf achter als je gaat kloppen, zoeken en bidden....

Maar dan moet je wel beginnen, anders kom je er ook niet achter.
Maar dáár ging de discussie toch ook niet over?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
ehm... wel volledig blijven: Zonder Mij kunt gij niet sdoen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
Nou, en daar kom je vanzelf achter als je gaat kloppen, zoeken en bidden....

Maar dan moet je wel beginnen, anders kom je er ook niet achter.
Maar dáár ging de discussie toch ook niet over?
Sorry, maar ik dacht dat de discussie erom ging dat wij niets moeten doen?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
Nou, en daar kom je vanzelf achter als je gaat kloppen, zoeken en bidden....

Maar dan moet je wel beginnen, anders kom je er ook niet achter.
Maar dáár ging de discussie toch ook niet over?
De discussie ging over wat we kunnen doen. Als iemand zegt: Geloven is NIETS doen, kan dat heel raar overkomen. Het klopt ook totaal niet. Geloven is niets kunnen verdienen.... maar absoluut niet "niets doen". Dat dit door God in werking wordt gezet klopt.... Maar dan is het ook aan ons om in actie te komen, ons om te draaien, bekeren. Zo'n mysterie is dat zou ook weer niet hoor. Wat wij moeten doen is ons bekeren en geloven.... niet gaan roepen: Dat kan ik niet.

Inderdaad, zonder Jezus kan je niets doen. Als Hij niet was gestorven had je kunnen geloven wat je wil.... maar dan had je nooit bij God kunnen komen.... Zonder Jezus zouden we verloren gaan, met Hem mogen we behouden worden. Laten we dan ook doen wat Hij van ons vraagt, ons omdraaien, Hem volgen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
Nou, en daar kom je vanzelf achter als je gaat kloppen, zoeken en bidden....

Maar dan moet je wel beginnen, anders kom je er ook niet achter.
Erskine zegt er dit over:

1. Het geloof rust op een "zo spreekt de Heere". Het is niet "zo zegt een mens, zo spreekt een predikant", en ook niet "zo spreekt een engel". Het geloof kan alleen op een Góddelijk getuigenis staan: "zo spreekt de Heere", "Gij hebt gesproken". Indien u het geloof hebt, dan "hebt gij het Woord aangenomen, niet als der mensen woord, maar gelijk het waarlijk is, als Gods Woord, dat ook werkt in u die gelooft." 1 Thess. 2:13. Het geloof werkt door Gods Woord vast te houden: "Gij hebt gezegd, Gij hebt beloofd, Gij hebt in Uw heiligheid gesproken."
2. Het geloof werkt ten tweede door op de vervulling van de belofte te pleiten: "Doe gelijk Gij gesproken hebt". God is niet alleen een Spreker, maar ook en Dader. Hij belooft niet alleen, maar Hij volbrengt ook. Het geloof ziet op een belovend God, opdat Hij een volbrengend God zal zijn en houdt bij Hem aan op de vervulling van Zijn Woord.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
Nou, en daar kom je vanzelf achter als je gaat kloppen, zoeken en bidden....

Maar dan moet je wel beginnen, anders kom je er ook niet achter.
Maar dáár ging de discussie toch ook niet over?
De discussie ging over wat we kunnen doen. Als iemand zegt: Geloven is NIETS doen, kan dat heel raar overkomen. Het klopt ook totaal niet. Geloven is niets kunnen verdienen.... maar absoluut niet "niets doen". Dat dit door God in werking wordt gezet klopt.... Maar dan is het ook aan ons om in actie te komen, ons om te draaien, bekeren. Zo'n mysterie is dat zou ook weer niet hoor. Wat wij moeten doen is ons bekeren en geloven.... niet gaan roepen: Dat kan ik niet.

Inderdaad, zonder Jezus kan je niets doen. Als Hij niet was gestorven had je kunnen geloven wat je wil.... maar dan had je nooit bij God kunnen komen.... Zonder Jezus zouden we verloren gaan, met Hem mogen we behouden worden. Laten we dan ook doen wat Hij van ons vraagt, ons omdraaien, Hem volgen.
Jammer dat dit nog steeds niet door allen begrepen wordt...
Ik geloof niet dat we het vanuit onszelf kunnen, maar ik geloof wel dat wij God gehoorzaam moeten zijn, die zegt: Klopt,Bidt en werk!
Plaats reactie