Saambinder, Gods Woord en onze kleding

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Saambinder, Gods Woord en onze kleding

Bericht door jakobmarin »

Heeft iemand de artikelen gelezen in de Saambinder (vanaf donderdag 4 augustus, nr. 43) over Saambinder, Gods Woord en onze kleding?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde bijbelteksten zó uitgelegd worden, dat ze wel héél goed passen in het kledingbeleid van de Ger.Gem. .....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb de serie niet gelezen, want ik weet al wat er in staat.

Waar ik weleens bang voor ben, is dat men zelf rechtsom doet wat men b.v. Ds. Loonstra verwijt linksom te doen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Heeft iemand de artikelen gelezen in de Saambinder (vanaf donderdag 4 augustus, nr. 43) over Saambinder, Gods Woord en onze kleding?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde bijbelteksten zó uitgelegd worden, dat ze wel héél goed passen in het kledingbeleid van de Ger.Gem. .....
Dat gaat niet op want Christelijke Gereformeerde predikanten hebben positief op deze artikelen gereageerd.

Geef maar eens aan met argumenten waarom ze volgens jou goed passen in het kledingbeleid van de Ger.Gem.? (Ik vind het redelijk suggestief .... )
edan

Bericht door edan »

Kan niet anders zeggen dan dat ik het volkomen eens ben met de artikelen geschreven door ds Sonnevelt.
Heel duidelijk........
luctor et emergo
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2005, 21:20

Bericht door luctor et emergo »

jammer jacobmarin dat er weer eens met scherp richting de ger gem moet worden geschoten, waarschijnlijk ben jij van het type, het gaat om de inhoud en niet om de vorm, dan wil ik je even wakker schudden : zonder vorm is er ook geen inhoud.
dat houd overigens niet in dat we dan maar een blinde vormen godsdienst moeten najagen, maar het is zoooo makkelijk om op een subtiele manier je gal richting de ger gem te spuwen.
daar komt nog bij , morgen is het zondag, heb je het als voorbereiding druk met je verdachtmakingen ??????, jammer !!!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door luctor et emergo
jammer jacobmarin dat er weer eens met scherp richting de ger gem moet worden geschoten, waarschijnlijk ben jij van het type, het gaat om de inhoud en niet om de vorm, dan wil ik je even wakker schudden : zonder vorm is er ook geen inhoud.
dat houd overigens niet in dat we dan maar een blinde vormen godsdienst moeten najagen, maar het is zoooo makkelijk om op een subtiele manier je gal richting de ger gem te spuwen.
daar komt nog bij , morgen is het zondag, heb je het als voorbereiding druk met je verdachtmakingen ??????, jammer !!!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft een verdachtmaking in de hand?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
luctor et emergo
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2005, 21:20

Bericht door luctor et emergo »

wie de schoen past die trekke hem aan, ook jij pim !!!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Heeft de Gg een kledingbeleid?

Ik weet dat ouderlingen en dominees zwart zijn, maar verder kan er veel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Inderdaad, ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. Excuses hiervoor.
Met sommige gedeelten was ik het zeker helemaal eens.
Uitdagende kleding e.d. Mee eens!! Als man weet je soms niet waar je moet kijken.

Maar het is gewoon absurd om te denken dat broeken niet gedragen mogen worden door dames, omdat ze zich dan als mannen gedragen.
Het is even absurd om te denken dat mannen hun baarden niet mogen scheren, omdat ze dan vrouwelijk zouden zijn.

Eerder zou er iets gezegd moeten worden over de veelal donkere kleding of zwarte pakken die gedragen worden. In de bijbel wordt juist gezegd witte kleding te dragen.
Zwarte kleding wordt óók gedragen door de wereld, en vooral nog wel door de satanskerk!

Zie de schepping hoeveel kleuren God geschapen heeft!!

God vraagt je hart en niet je kleren. En de mensen zien de buitenkant, maar God ziet het hart aan.

We zijn toch geen voetbalclub waar iedereen dezelfde soort kleren aan heeft?

[Aangepast op 27/8/05 door jakobmarin]
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Jakobmarin,

Ken je het boek van dr Seldenrijk (ethicus, oudering GG Zeist) over deze materie? Een lezenswaardige studie!

Zie hier: Man en vrouw in de traditie der eeuwen

Recensie/interview: http://oud.refdag.nl/boek/boekkl/000202boekkl04.html
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
love
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 nov 2004, 19:52

Bericht door love »

Oorspronkelijk gepost door refo

Ik weet dat ouderlingen en dominees zwart zijn
Dat is helemaal nieuw voor mij :stu
edan

Bericht door edan »

Hou het toch eenvoudig gebaseerd op Gods Woord.....
Lees Deut. 22 waarin vers 5 mensen verbiedt de kleding van het andere geslacht te dragen, voegt de Heilige Geest er aan toe: want al wie zulks doet, is den HEERE uw God een gruwel.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Jakobmarin,

Ken je het boek van dr Seldenrijk (ethicus, oudering GG Zeist) over deze materie? Een lezenswaardige studie!

Zie hier: Man en vrouw in de traditie der eeuwen

Recensie/interview: http://oud.refdag.nl/boek/boekkl/000202boekkl04.html
Ja, heb ik gelezen. Erg leerzaam boek inderdaad. Een aanrader!!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door edan
Hou het toch eenvoudig gebaseerd op Gods Woord.....
Lees Deut. 22 waarin vers 5 mensen verbiedt de kleding van het andere geslacht te dragen, voegt de Heilige Geest er aan toe: want al wie zulks doet, is den HEERE uw God een gruwel.
Dit is té simpel.
Seldenrijk: „Als het gaat over jongens- en meisjeskleding wordt vaak snel en als enige, want verder kun je er in de Schrift geen gegevens over vinden, teruggegrepen op Deuteronomium 22:5. Als je die tekst op kleding wilt betrekken –Trommius geef aan dat het in de grondtekst eigenlijk over het gereedschap van de man gaat–, spreekt die ten aanzien van kleding uitsluitend over de jongens en mannen. In de Kanaänitische, heidense cultus verkleedden zij zich als meisjes of vrouwen en dát mag niet. Er staat in dit vers dat een vrouw of meisje zich niet mag bedienen van het geréédschap van de man en dat de man geen vrouwenkleding mag dragen. Over kleding van meisjes en vrouwen wordt niets gezegd.”

Kanttek:

Deut22:5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.

12) kleed eens mans
Hebreeuws, tuig, gereedschap; in het Hebreeuws is een woordje, waarvan te zien is Lev. 15:4.

[Aangepast op 27/8/05 door jakobmarin]
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
love
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 nov 2004, 19:52

Bericht door love »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Jakobmarin,

Ken je het boek van dr Seldenrijk (ethicus, oudering GG Zeist) over deze materie? Een lezenswaardige studie!

Zie hier: Man en vrouw in de traditie der eeuwen

Recensie/interview: http://oud.refdag.nl/boek/boekkl/000202boekkl04.html
Heb ik ook in de kast staan. Daarin vind je tenminste iets goed onderbouwd.
Plaats reactie