En wederom verlost van een flinke dosis voor-oordelen...

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik denk dat Adorote en Anemoon het gek vinden dat iemand een lijstje maakt met dominees 'to go' en derhalve een lijstje met 'not to go'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

En ik moet zeggen dat, hoewel de anekdote positief getoonzet is, het me ook ergens dwarszit, al kan ik niet goed zeggen wat er mis is. Misschien komt dat nog.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Misschien toch. Je gaat naar een kerkdienst om Gods Woord te horen. En niet om ds X te horen en hem vervolgens in je kaartsysteem te catalogiseren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door refo
Misschien toch. Je gaat naar een kerkdienst om Gods Woord te horen. En niet om ds X te horen en hem vervolgens in je kaartsysteem te catalogiseren.
Dus het maakt eigenlijk niet uit waar je naar de kerk gaat??

Talloze mensen gaan naar de kerk waar hun ouders ook gingen. Memento kijkt net even iets verder en gaat ook eens in een andere kerk luisteren. En in plaats van volstrekt willekeurig ergens binnen te stappen denkt hij van te voren even na waar hij heen gaat. Kom op zeg, je kunt alles wel negatief uitleggen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Wat een ander OSW forumlid een poos je terug al zei; ONS SMALLE WERELDTJE ,is dit weer ten voeten uit!!!!!
Volgens mij zei ik dat wereldje toch echt niet met DT hoor! :o
~~Soli Deo Gloria~~
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Wij spreken wel eens oneerbiedig over de "wereldranglijst".

Het bezwaar van het letten op namen kan zijn dat je meer zegen verwacht van een "goede" dominee, dan van een "minder goede". Plus, wat is een goede dominee. Iemand die jou aanspreekt? Iemand met een groot spreektalent? Iemand die heel gunnend is?

Ik denk dat de Heilige Geest vooral werkt gewoon in de reguliere zondagse dienst. Een keer over de kerkmuren heenkijken kan dan natuurlijk geen kwaad.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door refo
Misschien toch. Je gaat naar een kerkdienst om Gods Woord te horen. En niet om ds X te horen en hem vervolgens in je kaartsysteem te catalogiseren.
Dus het maakt eigenlijk niet uit waar je naar de kerk gaat??

Talloze mensen gaan naar de kerk waar hun ouders ook gingen. Memento kijkt net even iets verder en gaat ook eens in een andere kerk luisteren. En in plaats van volstrekt willekeurig ergens binnen te stappen denkt hij van te voren even na waar hij heen gaat. Kom op zeg, je kunt alles wel negatief uitleggen.
Het gaat me niet om het feit op zich, maar om het verhaal.

Verder is er niets mis om bij de kerk te blijven waar je ouders ook heen gaan.

Een kerkdienst is iets heel bijzonders. Dat wist je natuurlijk al. Het heel bijzondere is, dat je niet weet wat er gaat komen. Het is in die zin volslagen onbelangrijk in welke kerk je komt.
Zelfs als je de dominee kent als iemand die over mensen en hun bevindingen preekt inplaats van over Christus, kan er toch bij die prediker iets veranderd zijn, waardoor hij een door God geleerde preek doet.
Al moet ik toegeven dat het op den duur kan vermoeien.
Daarom ook: ik zeg helemaal niet dat iemand niet naar een andere predikant moet gaan. Wat me tegenstaat is dat iemand een lijstje hebt.
Je moet niet een prediker gaan horen, maar God.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Klinkt heel goed ,Refo, maar dat is theorie
We hebben allemaal onze voorkeuren.
En memento heeft duidelijk de juiste intentie , hij gaat niet om te veroordelen, maar om te begrijpen.
Ga zo door zou ik zeggen. Ik hoop meer van deze avonturen te horen!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik geloof dat anemoon ook een lijstje in haar hoofd heeft met predikanten 'to go' en 'not to go' en dat dat de reden is waarom ze 1x pkn en 1x hhk bezoekt iedere zondag, of niet soms anemoon?
aorta

Bericht door aorta »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik geloof dat anemoon ook een lijstje in haar hoofd heeft met predikanten 'to go' en 'not to go' en dat dat de reden is waarom ze 1x pkn en 1x hhk bezoekt iedere zondag, of niet soms anemoon?
En wederom verlost van een flinke dosis voor-oordelen...
Dit was de titel. En inmiddels zijn we alweer zover dat we elkaar 'voor'oordelen
aorta

Bericht door aorta »

Ik denk dat de Heilige Geest vooral werkt gewoon in de reguliere zondagse dienst. Een keer over de kerkmuren heenkijken kan dan natuurlijk geen kwaad. [/quote]

Mee eens! Dat je ook eens ergens anders zit kan heus geen kwaad. Maar wij bezoeken zo trouw mogelijk onze eigen gemeente. Samen gemeente zijn is een heel bijbels gegeven. Liever niet 'shoppen' om te halen wat mij het beste 'smaakt'. Maar ontvangen wat uitgedeeld wordt.
Overigens veroordeel ik memento niet dat hij ook eens om zich heen kijkt wat er meer is in reformatorisch Nederland. Heb ik vroeger ook wel gedaan. Dat kan heel veel vooroordelen wegnemen. Wij vinden het zeker ook met het oog op onze kinderen van groot belang dat er een soort vanzelfsprekendheid is als het gaat om de zondagse erediensten. Het is één grote 'vriendenclub'. Door dan hier te zitten, dan daar te zitten creeer je een enorme onrust. Dan komt er ook wel eens een predikant voorbij die je wat minder aanspreekt. Toch wordt je dan wel in je gemeente verwacht. Misschien worden je vooroordelen dan wel weggenomen en doet de Heere grote dingen.
aorta

Bericht door aorta »

Oorspronkelijk gepost door Marjan

Ik denk dat de Heilige Geest vooral werkt gewoon in de reguliere zondagse dienst. Een keer over de kerkmuren heenkijken kan dan natuurlijk geen kwaad.
Het vorige bericht is dus een reactie hierop. vrgr aorta
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik denk dat Adorote en Anemoon het gek vinden dat iemand een lijstje maakt met dominees 'to go' en derhalve een lijstje met 'not to go'.
Ach ja, ik maak liever een lijsje. Als ik dat niet doe, komt er gewoon nix van. Ik had mezelf al heel vaak voorgenomen om in andere kerkgenootschappen te gaan kijken. Ik heb dat vroeger gedaan in de linkse hoek (evangelische gemeenten, pinkstergemeenten, GK (Gereformeerde Kerk), linkse gemeente CGK, GKV (Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt)), en vond nergens rust en eenheid. Nu doe ik hetzelfde aan de rechterzijde van kerkelijk nederland, op zoek naar de eenheid die ik steeds weer vinden kan.

Het werkt bij mij ongeveer zo: Ik verzamel een lijstje van predikanten waarvan mensen zeggen: 'die moet je eens gaan horen'. Vervolgens laat ik die namen een keer horen aan me moeder. En als er dan toevallig één doordeweeks in de buurt is, dan komt mn moeder vaak wel van: 'hé, die en die ds. wou jij toch nog es horen, die is morgen daar en daar'. En anders komt er gewoon niets van, sla ik donderdagochtend nog snel voordat ik naar mn werk moet de saambinder open om te kijken wat er is in de buurt...

De reden dat ik het doe is omdat je anders snel erg kerkistisch wordt. Zoiezo heersen er enorm veel vooroordelen richting andere kerkgenootschappen. En door af en toe eens te gaan luisteren in andere kerken kom je er achter dat daar ook de waarheid gepredikt wordt, en smelten de meeste voor-oordelen weg als sneew voor de zon.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Beste Memento,

Je post doet me goed. Ik herken er iets in van het "een vriend en metgezel van allen die Zijn Naam ootmoedig vrezen".

Daar wil ik me van harte bij aansluiten.

De Heere heeft maar 1 Kerk, de verschillende kerkverbanden hebben wij ervan gemaakt...

groeten,
Plaats reactie