afterthepassion

Plaats reactie
Bart-rk

afterthepassion

Bericht door Bart-rk »

Bekijk onderstaande link eens , ziet er goed uit (flash animatie)

http://www.afterthepassion.com/English/
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

zeker weten.

Ik heb trouwens gehoord dat die film ook in moslimlanden aanslaat.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Mooie site!

de reden achter het vertoon in de moslimlanden is idd vreselijk.
Maar zo was het verraad van Judas ook vreselijk. Maar God heeft het ten goede gekeerd. Ik ben echt blij dat het evangelie zo duidelijk miljoenen moslims zal bereiken.

De film begint met Jesaja 53, "Om onze overtredingen is Hij verwond"
Laten we hopen dat niet alleen de film aanslaat bij de moslims, maar vooral de boodschap!
Lecram

Bericht door Lecram »

Hoeveel hebben wij al gebeden, after the Passion, of God vele, vele zondaren zal bekeren tot Jezus????
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Hoeveel hebben wij al gebeden, after the Passion, of God vele, vele zondaren zal bekeren tot Jezus????
Ik wil toch nog graag wat kwijt over de film "The Passion of the Christ".
Ik heb veel dingen gelezen waar ik het mee eens ben, maar ook dingen gelezen waar ik niet mee in kan stemmen. Ik wil vooral ingaan of God afgebeeld mag worden en hoe ik denk over de vraag of de film een geschikt evangeliesatiemiddel is.


In de discussie over de film van het lijden van de Heere Jezus, is vraag 98 van de Heidelbergse Catechismus niet genoemd. Die vraag met het antwoord wil ik toch even noemen.

Vraag 98: Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antwoord: Nee; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben.

Heel veel mensen vinden het een goed evangelisatiemiddel. Ik dacht hier zelf eerst ook aan. Maar toch kwam al snel bij mij naar boven dat God niet afgebeeld mag worden (zie vraag 96 en 97 van de HC). Toen die woorden van de wet zijn uitgesproken, werden er al beelden gemaakt, wat God verbood. In onze tijd kunnen we onder 'beelden' ook de filmwereld verstaan. En dit verbied God. Daarom alleen al is de film als evangelisatiemiddel af te wijzen. Nog sterker wordt dit wanneer wij lezen in het antwoord "dat wij niet wijzer moeten zijn dan God". God heeft bevolen dat Hij mensen wil leren en onderwijzen door "de levende verkondiging van Zijn Woord". Paulus verkondigde ook het Evangelie. Eens kwam hij in de stad Athene en "werd zijn geest in hem ontstoken, ziende dat de stad zozeer afgodisch was". Hij was het niet eens met de beelden. Hij moest het Evangelie in deze stad brengen, maar daarvoor zocht hij wel éérst de synagoge op. Later verkondigde hij al vertellend de enige Naam onder de hemel gegeven tot zaligheid. God wil dat het Woord op die manier verkondigd wordt, en niet door middel van de beeldcultuur. Moeten wij dan wijzer Zijn dan God? Zal God Zélf niet voor Zijn eigen eer en onderdanen zorgen? Dat zál Hij doen, want Koning Jezus zal nooit zonder onderdanen zijn. Door de film als evangelisatiemiddel te gebruiken, denken wij het beter te weten en te doen dan God. En dat vind ik een verkeerde houding. Daarom is de film ook niet als evangelisatiemiddel te gebruiken. En, wij hebben toch aan de Bijbel alleen genoeg? Daarin staat voldoende voor iedereen wat nodig is voor onze zaligheid. "En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte en de Morgenster opgaat in uw harten." (2 Petrus 1:19).
Een ander duidelijk argument vond ik in onze belijdenisgeschriften (die de Schrift naspreken) en wel in de Dordste Leerregels, hoofdstuk 1, artikel 3. "En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers (gezanten van Christus' wege, H.M.H.) van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Romeinen 10: 14 en 15)."


Daarom vind ik dat we de film "The Passion of the Christ" niet kunnen en moeten gebruiken als evangelisatiemiddel.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Het volk Israël wilde ook een beeld van God, dus werd het gouden kalf gebouwd.

Dat Paulus het beeld van de onbekende God gebruikte in zijn prediking op de Areopagus betekend niet dat dat beeld goed was. Hij gebruikte het meer in het kader van "onder de Joden een Jood te zijn", om ingang te vinden.

Onderstaand stukje stond in het RD over het "voor ogen schilderen" van Paulus:

God Zelf geeft tekenen ;
In de Bijbel worden we ertoe opgeroepen: Verkondig het Woord! Paulus schrijft aan de Galaten dat hij hen Christus als de Gekruisigde voor ogen heeft geschilderd. De Heilige Geest heeft door zijn prediking het geloof in hun harten gewerkt. Hij versterkt dit ware geloof door ditzelfde Woord en door het gebruik van de sacramenten. Bij de heilige doop wordt het bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden, afgebeeld. In de bediening van het heilig avondmaal zien Gods kinderen door het geloof het gebroken lichaam en het vergoten bloed van Christus. Déze tekenen zijn door de Heere ingesteld, om ons Christus te laten zien, met het oog van het geloof, in Zijn verzoenend lijden en sterven.
Plaats reactie