Een beetje aandacht voor mijzelf

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Ja maar een weg dat is Jezus.
Hoeveel kerken leren dat?

Ik denk dat Juliana dat er mee bedoelde.
Nee nee, lees maar eens heel goed...!

Ook al ben je Christen, Moslim, Jood, Hindoe, Jehova, Boeddhist, Baptist of atheïst, ze komen allemaal via een andere weg tot God, of niet?

Gods Woord spreekt van 2 wegen! De brede weg en de smalle weg. Jezus zei: "Ik ben de weg" Dus die smalle weg (Waar weinigen op lopen!!) is Jezus, en die leidt tot God de Vader. De andere weg is heeeeeeel breed. Daar kan alles op. Daar denken ze dat er meerdere wegen zijn, maar ze lopen allemaal uit op eeuwig verderf. Ook op de brede weg staan kerken!
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik denk dat het glashelder is dat de dominee, en ook Juliana, vond dat er vele wegen naast De Weg zijn. Dat denk ik ook. Maar die vele wegen komen samen op 1 grote brede weg. En ik hoef niemand te vertellen waar die uitkomt.
Er is maar één weg, één waarheid, die tot het leven lijdt.

En gelukkig werd er uit de Bijbel voorgelezen.
Toch ook nog een stuk onaangetast geinspireerd Woord van God.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

dat doet niets af van de gesproken Schriftwoorden. Als God Zijn Geest er aan verbindt, is het een kracht Gods tot zaligheid, ieder die gelooft.
De Geest werkt daar waar het Woord récht gepredikt wordt, zoals meerdere malen in de belijdenis is te vinden. En over dat recht preken zijn we het erover eens dat dat vanmiddag niet aan de orde was.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

In de NBG in de artikelen over de Kerk, ihb artikel 29 en uit het hoofd geciteerd (rond vraag 43) zegt het Kort begrip: Waar vergadert Hij (dit is de Heere Jezus)deze Kerk? Daar waar het Woord recht gepredikt wordt, en de sacramenten naar de instelling van Christus bediend worden.
Jelle

Bericht door Jelle »

De preek was natuurlijk geen preek, maar een levensbeschouwing van Juliana.
De Drieenige kwam er niet aan te pas en werd uiteraard ook niet erkend.
Jezus was een goed mens, gestorven en had goed geleefd, maar dat Christus de Enige weg tot God is heb ik niet vernomen.
Bij de opmerking van de vele wegen dacht ik wel: die leiden tot Rome, maar niet tot de hemel. Tot de hemel is er maar één weg en dat is de weg door Jezus Christus en buiten Hem is er alleen maar een enig zielsverderf.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Bedoel je dat Christus de enige weg is of dat er naast Hem nog andere wegen zijn? Ik begrijp je eerste alinea niet zo goed.
Ik bedoel dat er vele wegen zijn, maar slechts één weg leidt naar het leven.
Dus, in duidelijke woorden, Jezus is de enige weg.

Alle andere wegen zijn dwaalwegen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Beste Herman,
Dus jij zegt dat er vanmiddag geen mensen zalig geworden zijn (met de NGB in de hand)?

Ik zeg dat God zijn Woord zend waarheen Hij het wil en dat Hij Zijn Woord gebruiken kan, ondanks een niet-rechte prediking.

We vinden -hoop ik- dat in onze kerk recht gepreekt word, en in andere kerken niet. Worden er dus in andere kerken geen mensen zalig?

[Aangepast op 30/3/04 door Rhodé]
Nee, dat zeg ik niet. Ik verwacht het alleen niet. (Tussen haakjes, ik dacht dat de tekst luidt dat God predikers zend waarheen Hij wil.) Hier krijg je het verhaal van de kromme stok en rechte slag etc. En kromme stokken keur ik af.
Maar God is souverein! En daar heb je wel gelijk in. Hoop heb ik niet, enkel het gebed voor Nederlands afgedwaalde volk... Dus eigenlijk toch ook hoop, maar het is moeilijk te geloven.

Nog een puntje is, dat in een van de gelijkenissen van de Heere Jezus gezegt wordt dat het Woord of het zaad in weltoebereide aarde viel. Dus vraag ik je, waar of hoe zie jij die toebereide aarde, of juist niet?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Nog een puntje is, dat in een van de gelijkenissen van de Heere Jezus gezegt wordt dat het Woord of het zaad in weltoebereide aarde viel. Dus vraag ik je, waar of hoe zie jij die toebereide aarde, of juist niet?
Wel, God bereid Zelf het hart toe zodat het ontvankelijk word voor het Woord. Eén woord kan voldoende zijn, zélfs al komt het uit een onbijbelse preek. Zullen we het maar aan God over laten wat er van terecht komt? Met praten veranderen we er toch nix aan...

En daarbij kunnen we ons ook afvragen waarom wij niet met evangelisatiefolders in Delft stonden. Alleen maar roepen dat die preek fout was is wel erg makkelijk. Het lijkt wel alsof we bewogen zijn met het heil van al die mensen. Maar waarom doen we dan nix? En dan kijk ik ook (met schaamte) naar mezelf.
Plaats reactie