Demonstratie rond Tweede Kamer tegen asielbeleid

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Demonstratie rond Tweede Kamer tegen asielbeleid

Bericht door tukkertje »

DEN HAAG - Het plein voor het Binnenhof in Den Haag stroomde maandagochtend langzaam maar zeker vol met demonstranten tegen de uitzetting van vele duizenden uitgeprocedeerde asielzoekers. Omstreeks 10.00 uur waren volgens de politie ongeveer 2500 mensen aan het betogen.

Afbeelding
Onder hen is een asielzoeker die zijn ogen en mond heeft dichtgenaaid uit protest tegen het beleid van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie. Ook zijn er veel kinderen van asielzoekers aanwezig

VluchtelingenWerk Nederland (VWN) en andere organisaties hebben de landelijke demonstratie georganiseerd, waarbij deelnemers het gebouw van de Tweede Kamer gaan omsingelen. Zij willen een pardon voor veel meer dan de huidige 2300 asielzoekers die nu een verblijfsvergunning krijgen.

Pardon, pardon

Veel mensen hebben een spandoek bij zich. Vijf jaar gedogen is accepteren, Met status krijg je gezicht, Verdonk go home zijn enkele teksten. Van Loesje is de tekst Verdonk kop op: in de hemel krijgt iedereen weer asiel. Op de doeken ook veel harten. De betogers maken veel herrie, onder andere door op fluitjes te blazen. Zij scanderen Pardon, Pardon.

Enkele parlementariërs, onder wie Jan de Wit van de SP en Marijke Vos van GroenLinks, hebben zich onder de demonstranten gemengd. De Kamer kruist vanaf 10.00 uur de degens met Verdonk over het asielbeleid. Alle parlementariërs krijgen een rood pluche hart van de betogers. De minister is gevraagd om alle schrijnende gevallen met haar hart nog eens te beoordelen. Namens de werkgroep van Harte Pardon krijgen de Kamerleden ook een boekje hoe te integreren.



Hoe kijken jullie tegen deze kwestie aan??

[Aangepast op 9/2/04 door tukkertje]

[Aangepast op 9/2/04 door tukkertje]
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Onder hen is een asielzoeker die zijn ogen en mond heeft dichtgenaaid uit protest tegen het beleid van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie.
die is overduidelijk nog niet geintegreerd, dat soort methoden zijn in Nederland niet gebruikelijk en lijken me ook ongewenst
Adje

Bericht door Adje »

He tukkertje, kweet niet of het heel handig is om steeds van die lappen tekst van nu.nl te kopieren. Daar kunnen we zelf ook op kijken. En 't is denk ik niet een goede manier om een discussie te beginnen, wel erg makkelijk, vind je niet?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Adje
He tukkertje, kweet niet of het heel handig is om steeds van die lappen tekst van nu.nl te kopieren. Daar kunnen we zelf ook op kijken. En 't is denk ik niet een goede manier om een discussie te beginnen, wel erg makkelijk, vind je niet?
Erg handig. Lijkt me juist een mooie manier om een discussie op gang te brengen.
Uil

Bericht door Uil »

Op het terrein van asielzaken heb ik echt medelijden met de overheid. Ze kan het gewoon nooit goed doen.
Een groot deel van de bevolking is het erover eens dat we teveel asielzoekers en mediterrane medelanders hebben.
(Turken, Marokkanen, etc.)
Dit deel van de bevolking verwacht echt daden van de regering. De grote steun voor Pim Fortuin was voor een belangrijk deel hieraan te wijten. Hij dreigde echt door te pakken.
Echter, bij bijna ieder individueel geval van uitzetting is er een clubje Nederlandse kennissen dat met veel passie pleit voor een verblijfsvergunning van hun zo vriendelijke illegaal.
Daarnaast zijn er de vreemdelingenorganisaties die blijven opkomen voor de vreemdeling. Wat enerzijds natuurlijk een goede zaak is omdat de echte vluchteling niet tussen wal en schip mag vallen, maar wat anderzijds de asielproblematiek verergert doordat uitzettingsbeleid van illegalen gefrustreerd wordt.
Groot probleem is ook op dit terrein het gedogen. Teksten als "5 jaar gedogen is accepteren" spreken boekdelen.
Er kan niet direct tot uitzetting worden overgegaan tot is onderzocht of de asielaanvraag terecht was(ZEER MOEILIJK WERK). Men durft geen oordeel te vellen in het individuele geval. Een zaak sleept voort. Illegaal begint in te burgeren en krijgt Nederlandse kennissen.
Moet een onterechte illegaal op deze wijze toch legaal worden?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Het is een hele moeilijke en gecompliceerde materie. Maar ik denk dat zodra het duidelijk is dat het in het land van herkomst weer veilig is, de asielzoeken zijn/haar koffertje moet pakken en moet gaan.

Natuurlijk zijn er altijd gevallen die heel discutabel zijn. Deze moeten goed bekeken worden.

Vind dat de overheid nu maar eens consequent moet optreden.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Als wij Nederlanders vanuit Friesland e.d. massaal richting Canada vertrekken, zijn we binnen een jaar "ingeburgerd".

Terwijl er in Nederland mensen zijn, die meer dan 25 jaar bezig zijn om de taal onder de knie te krijgen...

dus... waar een wil is, is een weg...

Wat mij betreft is de keuze simpel. Pas jij in Nederland, welkom! spreek jij de taal niet? Gedraag jij je niet? --> Dan word dat enkele reis naar land van herkomst. Geld ook voor mensen die meer dan 25 jaar in Nederland wonen. Gewoon aanpassen aan ons.

Misschien klinkt het harder dan ik bedoel. Maar Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. dat is nou eenmaal ook zo. Dus wat mij betreft mag het wel wat strenger/consequenter. Natuurlijk moet je gevallen apart bekijken. Dingen als ziekte en dergelijk tellen anders. Maar zoals het nu is (met name in grote steden), dat kan gewoon niet langer doorgaan zo.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door limosa
die is overduidelijk nog niet geintegreerd, dat soort methoden zijn in Nederland niet gebruikelijk en lijken me ook ongewenst
Je weet niks van de achtergrond van deze persoon. Ik ook niet veel maar heb wel gelezen dat hij met een Nederlandse vrouw is getrouwd en gewoon erg wanhopig is. Vandaar deze actie.

Marsm104, zij moeten zich dus aanpassen aan ons? Ja vind ik tot op zekere hoogte, maar wij nederlanders moeten ons ook aanpassen aan hen. We passen ons toch eigenlijk aan iedere in onze omgeving aan? Maar dat willen we niet doen als deze persoon een ander geloof heeft, een andere taal, een andere achtergrond? Wij moeten die mensen zelf ook tegemoet komen.

Verder over Verdonk actie. Ik ben nog niet zeker of ik het er wel of niet mee eens ben. Ik vind wel dat we idd, niet iedereen hier kunnen houden, maar waarom duurt die procedure ook zo lang, als het een paar jaar duurt, tja dan gaat die asielzoeker echt niet op zn kamertje zitten en niks doen. Die wil ook dingen doen, werken, vrienden maken. Dus ja dan raakt degen steeds meer gehecht aan Nederland, dat zou je dan moeten voorkomen door een snelle procedure......
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Als wij Nederlanders vanuit Friesland e.d. massaal richting Canada vertrekken, zijn we binnen een jaar "ingeburgerd".

Terwijl er in Nederland mensen zijn, die meer dan 25 jaar bezig zijn om de taal onder de knie te krijgen...

dus... waar een wil is, is een weg...
emigreren naar Canada is iets geheel anders dan vluchten uit je land naar Nederland vanwege een oorlog. Wat mij betreft niet te vergelijken.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Nee, da's waar. Maar waar ik op doel (had ik gezien op tv) dat zijn de mensen die hier als gastarbeider gekomen zijn, en hier gebleven zijn. Hier al 25 jaar wonen, maar nog geen Nederlands spreken.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Uil

Bericht door Uil »

beschreven in Leviticus 19
33 En wanneer een vreemdeling bij u in uw land als vreemdeling verkeren zal, gij zult hem niet verdrukken.
34 De vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, zal onder u zijn als een inboorling van ulieden; gij zult hem liefhebben als uzelven; want gij zijt vreemdeling geweest in Egypteland; Ik ben de HEERE, uw God!
Hoe zien jullie deze tekst?
Integraal toepasselijk?

Van de andere kant; moeten wij geen afschuw hebben voor valse godsdiensten zoals de islam, die al die immigranten meebrengen uit den verre?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pink Ivy
Je weet niks van de achtergrond van deze persoon. Ik ook niet veel maar heb wel gelezen dat hij met een Nederlandse vrouw is getrouwd en gewoon erg wanhopig is. Vandaar deze actie.
Heb ik ook gehoord of gelezen. Ik hoef van zijn achtergrond verder niks te weten. Jezelf zo beschadigen heeft geen enkele zin want het voegt geen argumenten toe aan de discussie. Verder, en daar ging het mij om, zijn dit methoden die we (hier, in de westerse wereld die zich beschaafd placht te noemen) niet kennen en ook niet willen kennen.

Ik kan me voorstellen dat men onderhand eens tot uitvoering van regelgeving op het punt van asielzoekers etc. wil komen. Nooit is het goed, altijd is er kritiek op. De oplossing die iedereen goed vindt bestaat niet. Er is met heel veel discussie en afweging en zorgvuldigheid een beleid geformuleerd, laat ze dat nu maar gaan uitvoeren. En er zullen vast wel mensen zijn voor wie dat vervelend is. Vast wel. Maar wat dan? Nog 100 jaar niks doen. Nog 100 jaar mensen laten verkommeren in AZC's. Dat is toch ook geen oplossing? Laten we nu voor de gevallen die het echt nodig hebben royaal zijn, barmhartig. Laten we die nou helpen met werk en wonen en integratie in onze maatschappij. En tegelijkertijd geen valse hoop en verwachtingen wekken bij degenen die geen kans maken. Dat vereist streng zijn bij de voordeur, maar 't is het meest eerlijk naar de personen toe.

En over aanpassen. Degenen die hier binnenkomen hebben zich aan te passen. En dat betekend echt niet dat ze hun gehele verleden en identiteit moeten in leveren, dat slaat nergens op. Nederlanders die in het buitenland wonen laten ook wel eens een doos hagelslag of drop ofzo overkomen. En sterker nog, ik kan me herinneren dat m'n vader elke maand de lange, lange reis naar Zeeland ondernam om daar een pondje worst te kopen, maar hij had wel nederlands leren spreken. Daar gaat het om. Op hoofdlijnen moet er aanpassing zijn. Taal, maatschappelijke structuren, werk (= inkomen = financiele onafhankelijkheid) en opleiding zijn daarbij van groot belang. Als er geen bereidheid is zich op die terreinen aan- en in te passen in onze samenleving heeft men hier niets te zoeken want dan hebben wij niets te bieden.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Uil
beschreven in Leviticus 19
33 En wanneer een vreemdeling bij u in uw land als vreemdeling verkeren zal, gij zult hem niet verdrukken.
34 De vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, zal onder u zijn als een inboorling van ulieden; gij zult hem liefhebben als uzelven; want gij zijt vreemdeling geweest in Egypteland; Ik ben de HEERE, uw God!
Hoe zien jullie deze tekst?
Integraal toepasselijk?
Zeker is deze tekst toepasselijk. Maar al die mensen wegstoppen in AZC's is natuurlijk geen "liefhebben". Als we doseren bij de voordeur kunnen we alle vreemdelingen een volwaardige plaats in onze maatschappij geven (en ik ken er heel wat die die plaats voluit verdienen, alle respect daarvoor). Het is natuurlijk geen goed, christelijk, werk iedereen maar toe te laten en er vervolgens geen plaats voor te hebben. Ook het wekken van valse verwachtingen is liegen. We moeten iedereen eerlijk behandelen.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Bij ons in de kerk, zie je ook elke week tientallen asielzoekers. Er zijn er al 3 (een gezinnetje) die nu in een (fatsoenlijke) stacaravan wonen, van een gemeentelid. Dat vind ik een heel goed gebaar.
Deze mensen zijn nu al heel ver met Nederlands leren, en alles gaat positief. De man heeft al werk gevonden, en de vrouw zorgt voor de kinderen.
En zeker, er zijn meer van deze ontwikkelingen, positief.

Maar wat mij verdrietig maakt, zijn de mensen die na 10 - 20 - 30 jaar nóg geen Nederlands spreken, maar zich opsluiten in hun eigen wereldje, en maar "groente verkopen" ofzoiets. Dát is de mislukkig van intregratie!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Enne...dan nog wat dingen om over na te denken:
Een christen terugsturen naar Iran?
Een "veilig" land?
maar een andere kant van de medaille: de media komen met zielige gevallen, vaak kinderen. minister Verdonk heeft zelf meerdere malen gezegd dat we maar één kant van het verhaal zien... Pappa heeft in land van herkomst soms minder fraaie dingen uitgehaald ( zelfs meervoudige moordenaars!) of simpelweg gelogen over afkomst enz.
Plaats reactie