Kerkbalans 2004

Plaats reactie
Bart-rk

Kerkbalans 2004

Bericht door Bart-rk »

Binnenkort is het weer zover dan worden de enveloppen van de kerkbalans weer rond gebracht ik bedoel
Kerkbalans is een gezamenlijke actie van de:


Rooms-Katholieke Kerk in Nederland;
Nederlandse Hervormde Kerk;
Gereformeerde Kerken in Nederland;
Oud-Katholieke Kerk van Nederland;
Algemene Doopsgezinde Sociëteit;
Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden;
Remonstrantse Broederschap
Zie de site http://www.kerkbalans.nl

Ook dit jaar heb ik weer een wijk te lopen en zoals het er nu uitziet voor het 3e achtereen volgende jaar zal dit wel in de stromende regen gebeuren maar ja....tis voor de kerk

Lopen julie ook de kerkbalans en wat vind je van het hele idee achter de kerkbalans

Bart
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Bij ons zullen er nogal wat mensen hun financiele plicht nalaten i.v.m. SOW.

Het is dan een soort protest tegen de beslissingen.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Kan ik me goed voorstellen.
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Kan ik me goed voorstellen.
Ik kan me er iets bij indenken, maar als je lid bent moet je gewoon betalen vind ik. Anders moet bedanken als lid. Het is en de lusten en de lasten.

[Aangepast op 7/1/04 door tsjonge]
Jelle

Bericht door Jelle »

Voor hen die niet meegaan en nu nog even kerken in hun oude kerk zeg ik. Betaal alleen de maanden tot 1 mei en hou de rest van je geld in je zak en stort dat later op de voortgezette Herv. Kerk.
In mijn geval betaal ik helemaal niets omdat ik zelfs niet meer in de huidige kerk kom. Dus een financieel voordeel voor het comite.

Trouwens eigenlijk moet men helemaal niets meer betalen want als het eenmaal 1 mei is wordt er al genoeg via de pkn onrechtmatig weggehaald. Dus wat mij betreft maak je geld over naar het comite of een goede stichting.
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat kost dat eigenlijk?
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Ik dacht altijd dat de baten van kerkbalans voor het allergrootste deel bij de plaatselijke gemeente terecht kwamen?
Je krijgt toch meestal een uittreksel van de begroting er bij. O.a. predikantsplaats, onderhoud van het gebouw enz.
Ik vind de reactie van Jelle dan ook overtrokken en misplaatst. Dan had je al jaren eerder moeten stoppen want ik neem aan dat ook niet alle geledingen van de Ned-Hervormde Kerk je goedkeuring kunnen vinden.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Ik dacht altijd dat de baten van kerkbalans voor het allergrootste deel bij de plaatselijke gemeente terecht kwamen?
Je krijgt toch meestal een uittreksel van de begroting er bij. O.a. predikantsplaats, onderhoud van het gebouw enz.
Ik vind de reactie van Jelle dan ook overtrokken en misplaatst. Dan had je al jaren eerder moeten stoppen want ik neem aan dat ook niet alle geledingen van de Ned-Hervormde Kerk je goedkeuring kunnen vinden.
Je stapt niet zomaar op uit je kerk vandaan, en ik heb altijd geprobeerd om zolang mogenlijk te blijven. Ik ben niet voor niets jaren geleden vanuit Gouda vertrokken naar Waddinxveen (kerkelijk dan) maar nu wordt de stap van de pkn met net een stapt te ver!
Je kunt niet altijd mee blijven gaan.

Daarom zeg ik: Als je toch van plan bent om niet mee te gaan, hou je geld in je zak, de voort te zetten Herv. Kerk heeft het straks hard nodig. Al was het alleen maar om je eigen onrechtmati afgenomen spullen weer terug te kunnen kopen.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door tsjonge
maar als je lid bent moet je gewoon betalen vind ik. Anders moet bedanken als lid. Het is en de lusten en de lasten.
Je kunt ook minder invullen op het lijstje van kerkbalans en dan meer in de collectezak doen.
Dat is lekker anoniem en kun je toch je protest laten horen door minder optegeven bij kerkbalans
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Ik begrijp heel goed de eventuele protesten om niet te betalen doordat nu de SOW is opgericht

Maar bedenk wel dat het geld niet alleen voor de SOW is en ook niet alleen voor de RKK dus door niets te geven benadeel je mijninziens ook andere

Geef dan iets minder (is ook een vorm van protest) zoals gerrie al zei

Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik vorig jaar het geld echt alleen aan onze parochie te geven door het in het restauratie fonds te stoppen Tja achteraf denk ik dan

"bart ook jij hebt niet gedacht aan de andere christelijke kerken "

Dus dit jaar geef ik gewoon weer een x bedrag tbv de kerkbalans wetende dat een deel van dit bedrag niet naar de RKK gaat maar wel naar een Christelijke kerk

Dus...geef allen want laten we alsjeblieft wel goed onthouden dat we Christenen zijn met welliswaar verschillende meningen maar in de grondslag zijn we eensgezind toch ??

Groet
Bart

[Aangepast op 9/1/04 door Bart-rk]
Plaats reactie