refo-kato dialo

Plaats reactie
capricornus

refo-kato dialo

Bericht door capricornus »

RKnieuws.net-moderatoren leiden aan de "magister-dixit"-"wij-weten-het-beter"- illusie die maakt dat een aantal mensen niet alleen weglopen maar ook geëlimineerd worden, op inquisitie-achtige wijze, zonder veel uitleg, zonder pardon, zonder medelijden, enkel en alleen omdat ze geloven in wat ze geloven en zich niet plooien naar de "prinschen van het forum".

Daarom stel ik voor dat - naar goed-Hollandsche gewoonte - deze bannelingen hier een sectie apart krijgen waarin de dialoog tussen refo's en kato's mogelijk is, zonder daarom de ernstige theologische questies te doorkruisen.

Ik denk dat dit voortdurend streven naar eigen identiteit en het elkaar leren kennen de basis vormen van een goed en vruchtbaar huwelijk. Niet dat refo's en kato's nu één vlees moeten worden, maar dat het samendenken en elkaar liefdevol tegenspreken ad majorem dei gloriam kan zijn : tot eer van onze Schepper en ZIjn Zoon en Hun Geest van Wijsheid en Liefde.
jacob

Bericht door jacob »

tja ik vrees dat dat niet makkelijk is. Sommige dingen zijn voor refo's gewoon heel pijnlijk. Bijvoorbeeld de discussie over de paus, het vage vuur, de overdreven maria verering en haar vermeende zondeloosheid?


Over welk forum heb je het eigenlijk?

Groeten Jacob
england

Bericht door england »

dan nog! Het is een refoforum, hoor! En de moderators hebben duidelijke lijnen gezet! En een ieder heeft daar trouwens zijn/haar goedkeuring aan gegeven! Dus kun je daar geen commentaar op geven! En dat mensen gepikeerd reageren, well, dat valt te verwachten!
limosa

Bericht door limosa »

Daarom stel ik voor dat - naar goed-Hollandsche gewoonte - deze bannelingen hier een sectie apart krijgen . . .
Dat lijkt me geen goed plan. Dit is een refoforum. Voor en door refo's. Dat af en toe een Roomsche zich in de diskussies mengt is niet erg maar een aparte sectie kan niet de bedoeling zijn. Overigens is een discussie tussen refo's en RK-ers niet zó interessant. Het leidt onnodig af van de discussie die we hier zouden moeten voeren over de Bijbel, over ons eigen geloof en onze eigen kerken en belijdenis. Het is heel vervelend steeds in de verdediging te moeten tegenover ideeen die niet stroken met de uitgangspunten van dit forum.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Oorspronkelijk gepost door jacob
tja ik vrees dat dat niet makkelijk is. Sommige dingen zijn voor refo's gewoon heel pijnlijk. Bijvoorbeeld de discussie over de paus, het vage vuur, de overdreven maria verering en haar vermeende zondeloosheid?
Het is m.i. juist goed dat je te weten komt hoe de vlag er bijstaat bij bv. de katholieken.
Soms merk je dat de verschillen mijlengroot zijn, maar dat sommige dingen ook zijn gebaseerd op misverstanden.
Wat zou je trouwens met iemand als mij aanmoeten. Mijn doopbewijs ligt nog steeds bij een GB-kerk (en blijft daar ook!)
Ook heb ik hierin nog steeds kerkelijke contacten. Maar vanuit mijn gezinssituatie bezoek ik katholieke vieringen.

Stel (ja stel) dat je Bart uit zijn RK nest zou kunnen losweken! Middels deze discussies...dan hebben ze toch nog zin gehad.
En nog iets: Kijk uit dat we ons niet als de Farizeeers gaan gedragen: alleen wij hebben de "waarheid" in pacht.
Alle katholieken beneden de grote rivieren tot Zuid-Spanje en Italie zijn verloren?? En dat bepalen wij hier op een forumpje even?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Oorspronkelijk gepost door jacob
tja ik vrees dat dat niet makkelijk is. Sommige dingen zijn voor refo's gewoon heel pijnlijk. Bijvoorbeeld de discussie over de paus, het vage vuur, de overdreven maria verering en haar vermeende zondeloosheid?
Het is m.i. juist goed dat je te weten komt hoe de vlag er bijstaat bij bv. de katholieken.
Soms merk je dat de verschillen mijlengroot zijn, maar dat sommige dingen ook zijn gebaseerd op misverstanden.
Wat zou je trouwens met iemand als mij aanmoeten. Mijn doopbewijs ligt nog steeds bij een GB-kerk (en blijft daar ook!)
Ook heb ik hierin nog steeds kerkelijke contacten. Maar vanuit mijn gezinssituatie bezoek ik katholieke vieringen.

Stel (ja stel) dat je Bart uit zijn RK nest zou kunnen losweken! Middels deze discussies...dan hebben ze toch nog zin gehad.
En nog iets: Kijk uit dat we ons niet als de Farizeeers gaan gedragen: alleen wij hebben de "waarheid" in pacht.
Alle katholieken beneden de grote rivieren tot Zuid-Spanje en Italie zijn verloren?? En dat bepalen wij hier op een forumpje even?
sla je niet een beetje door?
capricornus

Bericht door capricornus »

met excuses voor deze voorzet tot dialoog. Alleen mij leek het dus interessant. Het ontmoeten van broeders en zusters in Christus blijft trouwens interessant, en ik hoop jullie lucht te mogen blijven inademen.
De vrede van De Heer zij met jullie.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob
tja ik vrees dat dat niet makkelijk is. Sommige dingen zijn voor refo's gewoon heel pijnlijk Bijvoorbeeld de discussie over de paus, het vage vuur, de overdreven maria verering en haar vermeende zondeloosheid?
Kom kom...... het is een discussie die ik start zonder bedoeling te "trappen" ik hoop dat ik je geen slapeloze nachten bezorg !

Zie het zo dat ik iets probeer op te steken hier en ik besef terdege dat ik hier mischien een eenling ben en een vreemde eend in de bijt maar ja ga jij maar eens discussies starten op een rk site en merk dan de reacties

Sorry hoor maar ik geloof in dezelfde God als jij

groetjes
Bart
Lecram

Bericht door Lecram »

Als er gemeenschappelijke onderwerpen zijn, dan kan daar met vrucht over worden gediscussieerd. Jij en Bart zijn toch ook welkom? Maar je moet wel vuur verwachten als je essentiele verschillen post, dat is logisch.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Oorspronkelijk gepost door jacob
sla je niet een beetje door?
Waarom sla ik door Jacob? gewoon mijn visie...

Voor de rest sluit ik me aan bij LeCram.
Heb al eerder aan Bart gepost dat hij heftige reacties kan verwachten.
Om over zijn onderwerpen een "ban" of zeer onvriendelijke woorden tegen hem gebruiken gaat zoals eerder gezegd te ver!
Plaats reactie