Wat is nu wat

Erik de Noorman
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jun 2004, 21:35
Locatie: Zuid-Holland

Wat is nu wat

Bericht door Erik de Noorman »

Protestantse Kerk in Ned.

Aangenomen: naar Nieuwveen (herv.), W. Quak te Axel (prot.).


Ik zie dit bij beroepingswerk in het RD staan.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen herv. en prot?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Alleen het naampje.

Protestantse gemeente kan OF een gefuseerde gemeente zijn binnen de gefuseerde kerk, OF een hervormde gemeente zijn die zijn naam in protestants heeft veranderd, OF een gereformeerde kerk die zijn naam in protestants heeft veranderd.

Protestants = hervormd, maar dat hoeft dus niet, want protestants kan ook gefuseerd zijn en de gehele grondslag aannemen. Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij een beroep heeft aangenomen naar een hervormde gemeente die zich in het bijzonder heeft verbonden aan de gereformeerde belijdenis. Of een hervormde gemeente die gekozen heeft voor het Convenant. Dat laatste acht ik niet waarschijnlijk, want dan had ik die hervormde gemeente wel herkend :D.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Laat me raden:

In axel 1 kerk, wellicht al een sow kerk.

In Nieuwveen bestaat de pkn nog uit twee delen een ex-nhk en een ex-gkn deel. het ex-nhk deel heeft nu een sow-ds beroepen. Die zou in het ex-gkn ook voor moeten kunnen gaan. Maar misschien zijn ze in Nieuwveen daar nog niet aan toe.

Het is ingewikkeld geworden...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

O, er was al een reactie van een meer deskundig iemand op dat gebied.

Waarmee het nu een heel ingewikkeld verhaal is geworden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Je kunt van de PKN in elk geval niet zeggen dat ze het te simpel maken. :,

De PKN bestaat uit protestantse, hervormde, gereformeerde en lutherse gemeenten. En predikanten kunnen van het ene type gemeente naar het andere type gaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oh ja, Luthers, helemaal vergeten...

Als ik het goed begrijp kun je altijd wel onderdak vinden in de PKN?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
arend

Bericht door arend »

Ik heb inmiddels al een keer of 5 gebeld met de afdeling persvoorlichting van de PKN, en daar wisten ze het soms ook niet meer.
Pas nog belde iemand over onze rubriek kerkdiensten. de hervormde pkn-gemeenten staan daar omschreven als Nederlandse Hervormde gemeente (wijk I, II etc.) Volgens die mw was dat fout: hervormde gemeenten binnen de PKN droegen niet meer de naam 'NEderlandse' ervoor. De afdeling voorlichting had 15 minuten nodig (!) om dat uit te zoeken en tenslotte aarzelend te bevestigen. heerlijk.

"Bij ons" hebben we de volgende regel in het journalistenhandboek opgenomen:
Protestantse Kerk in Nederland
Fusiekerk van de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN), Nederlandse Hervormde Kerk (NHK) en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het kon. Der Nederlanden (niet aanwezig in de regio.) De fusie werd op 1 mei 2004 beklonken, na ruim 40 jaar van overleg.
De PKN is een zeer breed kerkgenootschap, waarin gemeenten van vrijzinnige, orthodoxe en bevindelijke signatuur te vinden zijn.
Met de fusie zijn de namen Gereformeerd en Hervormd niet verdwenen. Lokale gemeenten worden –ook volgens de PKN- nog steeds benoemd als Hervormd of Gereformeerd. Enkele gemeenten die voorheen lid waren van de Hervormde kerk en de Gereformeerde Kerk (*Voortzetting Gereformeerde Kerken, niet in de regio), hebben zich afgescheiden. (zie ook *Hersteld Hervormde Kerk). Om verwarring met deze gemeenten te voorkomen, adviseert de PKN om háár gemeentes te benoemen als bijv. ‘Hervormde Gemeente Marananatha (PKN)’. Dit doen wij echter niet, temeer omdat dit zeer gevoelig ligt bij een aantal gemeentes. Overigens zijn er in Nederland ook ‘Protestantse gemeentes’. Hierbij gaat het om Gereformeerde en Hervormde gemeentes die in voorgaande jaren al zijn gefuseerd. Voor de vorming van de PKN spraken we in die gevallen van Samen op Weg-gemeentes (*SoW-gemeente).
Het ontstaan van de fusiekerk is met veel pijn en moeite gepaard gegaan. Het is belangrijk om te weten dat een deel van (met name de Hervormde) kerken grote bezwaren hadden tegen de samenvoeging. Een deel ging niet mee, maar een groot deel van de Hervormden sloot zich –ondanks eerdere stevige uitspraken- toch aan bij de *PKN. Het gaat hierbij voornamelijk om Gereformeerde Bondsgemeentes (Zie *Gereformeerde Bond). Veel van deze gemeenteleden voelen zich in eerste plaats Hervormd, en uitsluitend officieel lid van de PKN. Voorstanders van het fusieproces zijn overigens niet uitsluitend te vinden onder de meer links georiënteerde gemeenten.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

En de HHK mocht geen HNHK heten omdat dit verwarring zaaide...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Sabra

Bericht door Sabra »

Wil men a.u.b. eerst naar de balk in eigen ogen kijken voordat men weer begint in de splinter in de ogen van de buurman?

De PKN is hier nu wel genoeg afgekraakt, uitgemaakt voor alles wat lelijk is en afgedaan als zijnde een instituut van niet langer streeft naar Gods wil.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Wil men a.u.b. eerst naar de balk in eigen ogen kijken voordat men weer begint in de splinter in de ogen van de buurman?

De PKN is hier nu wel genoeg afgekraakt, uitgemaakt voor alles wat lelijk is en afgedaan als zijnde een instituut van niet langer streeft naar Gods wil.
Er word hier alleen een vraagje behandeld.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb niet het idee dat de PKN in dit topic zo afgekraakt wordt. Het gaat er alleen om dat het een ingewikkelde organisatie is waarin 4 verschilende namen gebruikt worden voor de gemeenten.

Maar ik vind het typisch dat je een ander kerkverband verwijt verwarring te zaaien omdat er dan 2 soorten "Hervormd" zijn terwijl er wel 12 soorten "gereformeerd" zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Erik de Noorman
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jun 2004, 21:35
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Erik de Noorman »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Wil men a.u.b. eerst naar de balk in eigen ogen kijken voordat men weer begint in de splinter in de ogen van de buurman?

De PKN is hier nu wel genoeg afgekraakt, uitgemaakt voor alles wat lelijk is en afgedaan als zijnde een instituut van niet langer streeft naar Gods wil.
Ik heb dit absoluut niet vervelend bedoeld hoor.
Maar misschien kan jij het wel uitleggen wat hier bedoeld wordt.
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door arend
Ik heb inmiddels al een keer of 5 gebeld met de afdeling persvoorlichting van de PKN, en daar wisten ze het soms ook niet meer.
Pas nog belde iemand over onze rubriek kerkdiensten. de hervormde pkn-gemeenten staan daar omschreven als Nederlandse Hervormde gemeente (wijk I, II etc.) Volgens die mw was dat fout: hervormde gemeenten binnen de PKN droegen niet meer de naam 'NEderlandse' ervoor. De afdeling voorlichting had 15 minuten nodig (!) om dat uit te zoeken en tenslotte aarzelend te bevestigen. heerlijk.
Die mevrouw had zeker gelijk, niet sinds de overgang van de NHK naar de PKN. Hoewel de namen Nederlands Hervormde Gemeente en Hervormde gemeente lukraak gebruikt werden geeft de kerkorde van 1951 dat de officiële naam Hervormde gemeente NN is.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Geldt overigens ook voor de HHK.

Officieel is het: Hersteld Nederlands Hervormde Kerk en plaatselijk: Nederlands Hervormde gemeente in hersted verband.

Het moderamen heeft met de PKN afgesproken het "Nederlandse" te laten vallen. Dit is echter nooit door de synode bekrachtigd.

Maar wat je ook veel ziet is: de Hersteld Hervormde Kerk te Apeldoorn, de Hersteld Hervormde gemeente te Woudenberg. Dat is dus fout. Het moet zijn: (Nederlands) Hervormde gemeente in hersteld verband te Apeldoorn.

Toch vind ik dit lang zo verwaarend niet als binnen de PKN. Dus wil je het met een splinter en een balk vergelijken, dan zou ik zeggen: de PKN een balk, de HHK een splinter.

Wat ik nu alleen nog niet begrijp: waarom is de PKN zo gehecht aan de naam Hervormd?
Ze wilden toch een nieuwe kerk met opheffing van de oude? Bij de Ger. Gem. gebruiken ze toch ook niet meer de naam Ledeboeriaans of Kruisgezind?

[Aangepast op 23/6/05 door Unionist]
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Geldt overigens ook voor de HHK.

Officieel is het: Hersteld Nederlands Hervormde Kerk en plaatselijk: Nederlands Hervormde gemeente in hersted verband.

Het moderamen heeft met de PKN afgesproken het "Nederlandse" te laten vallen. Dit is echter nooit door de synode bekrachtigd.
… en tevens het woord Hervormd vooraf te laten gaan door hersteld.
In de overeenkomst (http://www.hersteldhervormdekerk.nl/pag ... nkomst.htm) staat de volgende regel:
g. de synode van HHK heeft op 27 augustus 2004 ingestemd met het navolgende ten aanzien van het gebruik van de naam.
Dit betekend dat de overeenkomst die gesloten is reeds is goed gekeurd. Daar is geen weg terug meer. Alleen weigert de synode nu de kerkordewijziging door te voeren, dit doet echter niets af aan de (rechtsgeldige!) overeenkomst.

Maar wat je ook veel ziet is: de Hersteld Hervormde Kerk te Apeldoorn, de Hersteld Hervormde gemeente te Woudenberg. Dat is dus fout. Het moet zijn: (Nederlands) Hervormde gemeente in hersteld verband te Apeldoorn.
Op basis van de gesloten overeenkomst heb je ongelijk. De lijkt mij voor de betreffend gemeenten het makkelijkst als zij de combinatie Hersteld Hervormd blijven gebruiken, dan hoeven ze binnenkort niets aan te passen.
Toch vind ik dit lang zo verwaarend niet als binnen de PKN. Dus wil je het met een splinter en een balk vergelijken, dan zou ik zeggen: de PKN een balk, de HHK een splinter.

Wat ik nu alleen nog niet begrijp: waarom is de PKN zo gehecht aan de naam Hervormd?
Ze wilden toch een nieuwe kerk met opheffing van de oude? Bij de Ger. Gem. gebruiken ze toch ook niet meer de naam Ledeboeriaans of Kruisgezind?

[Aangepast op 23/6/05 door Unionist]
Zo verwarrend is het allemaal niet. In de eerste plaats is van opheffing geen sprake, of kan je me het opheffingsbesluit laten zien?
De naam geeft het eigene van de gemeente aan. Oneerbiedig gezegd: aan de naam van de gemeente kan je bijna al zien hoelang de dienst duurt. En bovendien waren er in de NHK reeds Waals Hervormde gemeenten, die Franstalige kerkdiensten beleggen, tegenwoordig nog door een enkele bezocht, hoewel Franstalige asielzoekers zich er ook wel bij aansluiten.

Groeten,

[Aangepast op 23/6/05 door lokje]
Plaats reactie