Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 13:46
merel schreef: 07 jun 2023, 13:22
Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 12:49
merel schreef: 07 jun 2023, 12:34

Ik vind het juist heel goed als scholen dat nader definiëren. Wij kregen vorig jaar een soortgelijk bericht en dat werd expliciet aangegeven dat bepaalde lichaamsdelen bij warmte ook bedekt moesten blijven.

Dat jongens geen korte broek aan mogen blijf ik onbegrijpelijk vinden. De meiden lopen bijna in hun blote billen en de knullen krijgen zowat een hitteberoerte door de warmte.
In de regels van de school staat het m.i. goed gedefinieerd.
Ik denk dat het laatste wel meevalt, al vind ik het ook een domme regel. Als meiden er overigens zo bij lopen, dan begrijp ik al die brieven steeds beter.
Ik snap de brieven ook zeker. Gisteren was ik ook in afwachting of een collega werd aangesproken op haar kleding keuze. Meerdere mensen keken verbaasd, maar niemand zei er wat van.
Ik weet niet wat de kledingkeuze was. Ik weet wel dat ik als man wel 5x na zou denken er iets van te zeggen als het een dame betreft.
Als leidinggevende kan je toch aangeven dat kleding niet gepast is voor kantoor? Dan treed je niet in detail, maar is de boodschap duidelijk. De rok had een enorme split die bij het zitten weinig te raden overliet. Daarboven werd een one-sholder top gedragen met blote arm, blote buik en blote rug met tatoeage. Ik vond het echt ongepast voor kantoor.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Eloesje »

merel schreef: 07 jun 2023, 12:11
Job schreef: 05 jun 2023, 15:13 Ja, goede vraag. Ik denk dat het reformatorische basisonderwijs onmisbaar was en is en zal blijven. Dat wordt mi alleen maar urgenter gezien de genderideologie en vrije seksuele moraal die al op zeer jonge leeftijd bijgebracht schijnt te moeten worden. Maar verder? Ik snap de behoefte aan herkenning en veiligheid wel, maar lees in de Bijbel indd nergens over eigen verzorgingshuizen, eigen stukjes begraafplaats, eigen alles. De Heere Jezus at met tollenaren en zondaren en was tot zegen voor ieder in zijn omgeving.
Eigen verzorgingshuizen, vind ik nog begrijpelijker dan reformatorische scholen. Ik ben veel meer voor een brede christelijke school, waar men vooral van elkaar leert en herkenning ziet dan het afgescheiden houden van diverse smaken christelijke beleving. En ja, dan krijg je verschillen in kleding en of tijdsbesteding. Een goede oefening voor het verdere leven.
Ergens begrijp ik wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens. Christelijk is echt heel breed. Hier de basisschool, gewoon christelijk, maar echt zo ontzettend weinig moraal. Ik vind dat jammer. Je hoeft het niet met mee eens te zijn wat betreft kleding, hoed en allerlei uiterlijke zaken. Maar de moraal is het begin van een gezond christelijk klimaat. Dus niet: 'ik vind dit en ik vind dat.. Alles moet kunnen, iedereen in z'n waarde laten' zeggen en dan alles ermee door laten gaan. Iedereen inderdaad in z'n waarde laten, maar de basis, de 10 geboden, de Bijbel moet wel als leidraad voor het leven. Het verloederd als je dat laat schieten
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Eloesje »

merel schreef: 07 jun 2023, 12:04
Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 07:49
Ambtenaar schreef: 06 jun 2023, 07:43
Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 07:04 On topic maar weer? Ook wij ontvingen inmiddels een brief vanuit de middelbare school alhier over meer fatsoenlijke kleding.
En wordt 'fatsoenlijk' ook gedefinieerd?
Eerbaar. Waarbij ook een, terecht, beroep op ouders wordt gedaan m.i. die op dit punt blijkbaar regelmatig de discussie met de school op zoeken.
Is eerbaar ook nader toegelicht? Ik begreep vorige week dat een korte broek voor jongens op sommige scholen ook niet eerbaar is en blijkbaar dan ook niet toegestaan. Of geldt de eerbaarheid vooral voor dameskleding?
Onze brief ging vooral over de te korte rokjes
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 08:09
Job schreef: 06 jun 2023, 07:53
Daar ligt een levensgroot probleem.
Zolang je gewoon met elkaar van gedachten wisselt valt dat wel mee vind ik. Als school moet je ook bereid zijn te reflecteren. Mijn ervaring is dat de meeste docenten dat bv ook best kunnen.
Zeker vind ik dat ook, maar ik dacht in de post waarop ik reageerde te lezen dat ouders de regels zelf ondermijnen. Dat ze de school verder het stukje reformatorisch zijn (op alle vlakken, dus ook uitstraling) op laten knappen. En boos worden zodra de kinderen op de regels worden aangesproken. Als je zelf als ouder voortdurend de grenzen met de wereld opzoekt of zelfs overgaat, kies dan niet voor reformatorisch onderwijs. Met ondermijnende en niet-steunende ouders is het dweilen met een doorgestoken dam, om maar even een metafoor te gebruiken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door CvdW »

@Job, kan het ook zijn dat het probleem dieper ligt en dat nu de schuld bij ouders wordt gelegd (zo lees ik uw bericht), terwijl het probleem ook aan de kant van de school ligt?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 07 jun 2023, 15:38
Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 08:09
Job schreef: 06 jun 2023, 07:53
Daar ligt een levensgroot probleem.
Zolang je gewoon met elkaar van gedachten wisselt valt dat wel mee vind ik. Als school moet je ook bereid zijn te reflecteren. Mijn ervaring is dat de meeste docenten dat bv ook best kunnen.
Zeker vind ik dat ook, maar ik dacht in de post waarop ik reageerde te lezen dat ouders de regels zelf ondermijnen. Dat ze de school verder het stukje reformatorisch zijn (op alle vlakken, dus ook uitstraling) op laten knappen. En boos worden zodra de kinderen op de regels worden aangesproken. Als je zelf als ouder voortdurend de grenzen met de wereld opzoekt of zelfs overgaat, kies dan niet voor reformatorisch onderwijs. Met ondermijnende en niet-steunende ouders is het dweilen met een doorgestoken dam, om maar even een metafoor te gebruiken.
Dat stond ook in de brief inderdaad.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef: 07 jun 2023, 16:16 @Job, kan het ook zijn dat het probleem dieper ligt en dat nu de schuld bij ouders wordt gelegd (zo lees ik uw bericht), terwijl het probleem ook aan de kant van de school ligt?
Je moet eens ophouden met steeds alles van een beetje autoriteit op basis van je eigen ervaringen en gevoel aan te vallen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 16:44
CvdW schreef: 07 jun 2023, 16:16 @Job, kan het ook zijn dat het probleem dieper ligt en dat nu de schuld bij ouders wordt gelegd (zo lees ik uw bericht), terwijl het probleem ook aan de kant van de school ligt?
Je moet eens ophouden met steeds alles van een beetje autoriteit op basis van je eigen ervaringen en gevoel aan te vallen.
De brief ging niet over mensen de schuld geven, maar was een oproep om samen op te trekken.

Maar ja, je hebt mensen bij het nooit goed is, of het deugt niet. Op een gegeven moment denk ik dan: "l.l.p."
-
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 16:44
Job schreef: 07 jun 2023, 15:38
Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 08:09
Job schreef: 06 jun 2023, 07:53
Daar ligt een levensgroot probleem.
Zolang je gewoon met elkaar van gedachten wisselt valt dat wel mee vind ik. Als school moet je ook bereid zijn te reflecteren. Mijn ervaring is dat de meeste docenten dat bv ook best kunnen.
Zeker vind ik dat ook, maar ik dacht in de post waarop ik reageerde te lezen dat ouders de regels zelf ondermijnen. Dat ze de school verder het stukje reformatorisch zijn (op alle vlakken, dus ook uitstraling) op laten knappen. En boos worden zodra de kinderen op de regels worden aangesproken. Als je zelf als ouder voortdurend de grenzen met de wereld opzoekt of zelfs overgaat, kies dan niet voor reformatorisch onderwijs. Met ondermijnende en niet-steunende ouders is het dweilen met een doorgestoken dam, om maar even een metafoor te gebruiken.
Dat stond ook in de brief inderdaad.
Okey, verder eens met jou dat op reflectieve wijze het gesprek aangaan het beste is hoor 👍🏼
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 16:44
CvdW schreef: 07 jun 2023, 16:16 @Job, kan het ook zijn dat het probleem dieper ligt en dat nu de schuld bij ouders wordt gelegd (zo lees ik uw bericht), terwijl het probleem ook aan de kant van de school ligt?
Je moet eens ophouden met steeds alles van een beetje autoriteit op basis van je eigen ervaringen en gevoel aan te vallen.
Wat vreemde reactie. Verhaal van Job is eenzijdig.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef: 07 jun 2023, 20:01
Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 16:44
CvdW schreef: 07 jun 2023, 16:16 @Job, kan het ook zijn dat het probleem dieper ligt en dat nu de schuld bij ouders wordt gelegd (zo lees ik uw bericht), terwijl het probleem ook aan de kant van de school ligt?
Je moet eens ophouden met steeds alles van een beetje autoriteit op basis van je eigen ervaringen en gevoel aan te vallen.
Wat vreemde reactie. Verhaal van Job is eenzijdig.
Dat van jou ook vrij regelmatig.
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door DDD »

Dat is toch geen probleem? Waarom zou iemand niet eenzijdig mogen zijn?

Wellicht dat het goede kanten heeft om als persoon evenwichtig en genuanceerd te zijn, maar voor een samenleving is het heel goed als er verschillende persoonlijkheden zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

CvdW schreef: 07 jun 2023, 20:01
Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 16:44
CvdW schreef: 07 jun 2023, 16:16 @Job, kan het ook zijn dat het probleem dieper ligt en dat nu de schuld bij ouders wordt gelegd (zo lees ik uw bericht), terwijl het probleem ook aan de kant van de school ligt?
Je moet eens ophouden met steeds alles van een beetje autoriteit op basis van je eigen ervaringen en gevoel aan te vallen.
Wat vreemde reactie. Verhaal van Job is eenzijdig.
Ik hield geen referaat met kop, romp en staart he? Maar parafraseerde een deel van wat ik hoorde over de ontvangen brief en zette er nog wat gedachten bij. That's it.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

merel schreef: 07 jun 2023, 12:11
Job schreef: 05 jun 2023, 15:13 Ja, goede vraag. Ik denk dat het reformatorische basisonderwijs onmisbaar was en is en zal blijven. Dat wordt mi alleen maar urgenter gezien de genderideologie en vrije seksuele moraal die al op zeer jonge leeftijd bijgebracht schijnt te moeten worden. Maar verder? Ik snap de behoefte aan herkenning en veiligheid wel, maar lees in de Bijbel indd nergens over eigen verzorgingshuizen, eigen stukjes begraafplaats, eigen alles. De Heere Jezus at met tollenaren en zondaren en was tot zegen voor ieder in zijn omgeving.
Eigen verzorgingshuizen, vind ik nog begrijpelijker dan reformatorische scholen. Ik ben veel meer voor een brede christelijke school, waar men vooral van elkaar leert en herkenning ziet dan het afgescheiden houden van diverse smaken christelijke beleving. En ja, dan krijg je verschillen in kleding en of tijdsbesteding. Een goede oefening voor het verdere leven.
Ik had je reactie over het hoofd gezien. Ben het met je eens dat weerbaarheid goed is en het leren staan als christen in deze maatschappij ook. Maar dan zouden gezinnen wel een zeer stevige christelijke basis moeten vormen. De kerkjes in de kerk. Ben bang (maar kan dat niet bewijzen) dat we daar ver vandaan zijn.

Wat maakt dat jij wel onderscheid zou maken bij bijv. verzorgingshuizen?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Klavart »

Mannetje schreef: 07 jun 2023, 16:48 De brief ging niet over mensen de schuld geven, maar was een oproep om samen op te trekken.

Maar ja, je hebt mensen bij het nooit goed is, of het deugt niet. Op een gegeven moment denk ik dan: "l.l.p."
Waar staat l.l.p. voor?
Plaats reactie