Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Zoeker

Bericht door Zoeker »

quote HBJ: Zijn er voordelen aan het reformatorisch onderwijs?

Legio.

Er zijn er al enkele genoemd zoals het toerusten en vormen, het Bijbelse onderwijs e.d.
Maar je ontmoet ook veel andere refojongeren. Dit kan heel heilzaam zijn. Vooral als je in een hele zware kerk zit, en je krijgt vrienden die er helderder tegenaan kijken. (Het is een beetje off topic, maar je kunt op twee manieren reageren op zo'n kerk/opvoeding, teleurgesteld weggaan en het opgeven, of maar blijven wachten tot de Heere je ooit nog eens mocht ontdekken aan je zonden. De derde mogelijkheid van naar een helderder leer gaan krijg je pas als je die kent. Het laatste lijkt heel raar, alsof je die boodschap nooit en nergens zou kunnen horen, maar pas op: het kringetje is erg besloten!)
In het geval dat The Critical Brother noemt kunnen de onderwijzenden dus de opvoeding van thuis corrigeren. Hoewel ze hier wel beperkt in zijn. Waarschijnlijk heb je zo boze ouders aan de lijn, die het kind inpeperen dat ze toch zeker niet naar die 'lichte' meester/juf/docent moeten luisteren, want die de mensen wel eens kon bedriegen voor de eeuwigheid. Als het echt erg wordt, wordt het bestuur erbijgehaald enz. Zie ik echt voor me hoor, zeker op de 'zwaardere' scholen (daar is ook verschil in).

Op sommige andere manieren is het ook nuttig. Zo zie je hier en daar serieuze verkeringen ontstaan :in. Tsja, keus genoeg op zo'n school. ;) (Overigens niet voor mij hoor, ik ben gezellig vrij)
Het ontmoeten heeft ook nadelen. Je wordt keihard geconfronteerd met de werkelijkheid van de 'godsdienst' van de refo's. Hier zou Christus zijn gemeente moeten hebben, hier zie je het summum van liefde, vrede, blijdschap, geloof, kortom een uitstraling waar een buitenstaander haast jaloers op zou worden? Vergeet-het-maar. Echt. De werkelijkheid is, dat mijn refo-scholengemeenschap gezien werd als de rokkenkliek. Als er een keer iets was met andere scholen, een debat ofzo, dan merkte je heel duidelijk dat ze ons echt als fundamentalisten ten voeten uit zagen. En nog terecht ook, zou je haast zeggen. Het gedrag van de refo's die elke dag van en naar school fietsen. Asociaal gewoon! Schelden, vloeken, mensen in het gezicht spuwen, het verkeer blokkeren, het schijnt allemaal heel normaal te zijn. Je zou er toch moedeloos van worden. Heel begrijpelijk dat de mensen in de buurt geen hoge dunk van de reformatorische gemeenschap hebben, en eigenlijk ook gewoon terecht... :(
Goed, wat is daar het nadeel aan zul je vragen? Dat die cultuur gevoed wordt natuurlijk. Het is simpelweg een vorm van groepsgedrag. Die gasten jagen elkaar op om zo onchristelijk mogelijk te doen, dan hoor je erbij. Dus ook vloeken, erg schunnige taal enzovoorts. Ik denk dat het een anti-reactie is. Waarop? Misschien op wetticisme. Of moet ik gewoon stellen dat dit soort gedrag normaal is. Dat het op andere scholen ook gebeurt, en omdat wij nu eenmaal niet beter zijn, bij ons dus ook?
Ik schrijf dit overigens niet uit de hoogte hoor. Ik voel me niet beter ofzo. Ik ben net zo goed een slecht christen. Maar ik constateer wel het een en ander. Nog een constatering, ik ben keihard vanavond, maar het is gewoon zo: dit soort gedrag komt bij mavo'ers meer voor dan bij vwo'ers. Waarom eigenlijk? Wat is de verklaring daarvan? Zijn vwo'ers rustiger van karakter? Hebben ze een meer uitgesproken mening, laten ze zich minder leiden? Zijn ze serieuzer? Het laatste is waarschijnlijk wel waar.

Verder sluit ik me van harte aan bij Henriette, goede reactie! Zo ervaar/ervoer ik het ook. (Een verschil is wel dat je in mijn klas gewoon christen kunt zijn zonder dat je daarom uitgelachen wordt. Integendeel, godsdienst is een erg populair vak en de gesprekken waren altijd open en diepgaand.)

O, en nu nog iets. Bovenstaande klinkt erg negatief. Laat ik er iets positiefs tegenover zetten. De jongeren zijn zich over het algemeen redelijk bewust van het soms wat hypocriete karakter van 'ons' kringetje. Je ziet ook meer eenheid ontstaan. Dus ik ben zeker niet pessimistisch over de ontwikkelingen. Mede door het reformatorisch onderwijs ontstaat er meer openheid.


[Veranderd op 17/5/02 door Zoeker]
Francis

Bericht door Francis »

Hallo Zoeker,

Het lijkt me op zich wel goed om onder ogen te zien dat er bij ons op de reformatorische scholen ook grove ontsporingen plaatsvinden, maar ik meen wel die nuancering te mogen aanbrengen dat dit bij ons over het algemeen minder is dan bij de niet-christelijke scholen in de omgeving. Vloeken en spuwen zijn, hoewel natuurlijk niet te tolereren, echt niet aan de orde van de dag ofzo.
anne

Bericht door anne »

Zelf heb ik mijn levenlang lesgehad in het reformatorisch onderwijs. Nu ik zelf aan de andere kant van de linie sta, valt het me vaak zo tegen. Wat er ook voorkomt in het reformatorisch onderwijs. Denk aan sleutelkinderen, dat is al een heel normaal verschijnsel. Kinderen met gescheiden ouders en daardoor veel problemen. En denk aan gevallen als incest en noem maar op. De relatie tussen kerk, gezin en school loopt ook allang niet meer zoals het moet. Ouders schuiven het af. Zien het onderwijs als opvoedingscentrum. Sommige ouders die zelf 3 kinderen nog niet in de hand kunnen houden, vinden het raar dat een juf dan eens problemen heeft met een klas met 30 kinderen. Het veranderd, de kinderen worden zeker ook mondiger. Daarom wil ik heel graag het reformatorisch onderwijs in stand houden, door onze kinderen nog een steunpunt te geven, iets waar ze op kunnen terug vallen. Een plaats te geven waar wel waarde wordt gehecht aan normen aan waarden. Maar moeilijk is het en een hele verantwoording...
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Francis: je hebt op zich wel gelijk, hoop ik. Maar je moet wel verschil maken tussen gedrag in en buiten school. Over het algemeen gedraagt men zich in school best netjes, maar erbuiten (in de pauzes enz.) is het in sommige groepen best wel onchristelijk.
Ik zit zelf ook op zo'n school zoals je misschien begrijpt, en dan hoor je wel eens verhalen...
En het eeuwige fietsersprobleem is toch wel aan de orde van de dag. Met veel politie wordt het tegenwoordig wel ingedamd, maar toch...

Anne, je hebt gelijk: moeilijk en verantwoordelijk werk. Maar ook heel erg mooi werk! Toch?
an3sdej

Bericht door an3sdej »

het christelijk opvoeden is een taak voor de ouders, en het onderwijs is een taak van de overheid.

Wat mij betreft mag het pco onderwijs afgeschaft worden. Het voordeel is dan dat kinderen van jongs af aan met anders denkenden in aanraking komen, en dan moeten ouders moeilijker vragen gaan beantwoorden.

In mijn opinie staan mensen op latere leeftijd wat begrijpender tegenover andersdenkenden, EN het onderwijs kan dan veel economischer (dus goedkoper) ingericht worden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Heb zelf geen reformatorisch onderwijs gevolgd. Toch denk ik dat je er veel meer maatschappijkritisch (vanuit de Bijbel) les krijgt en zo gewapend wordt tegen de verleidingen in de samenleving. Jammer is het gebrek aan omgang met andersdenkenden, maar het positieve daarvan is dat je niet meegesleurd wordt de wereld in wat voor sommigen een gevaar is, misschien wel voor velen. We staan vaak zwakker dan we denken en de gewenning slaat sneller toe dan we wel willen weten.
england

Bericht door england »

Aapje, je was me net voor met je vraag!

Hier hebben we geen reformatorisch onderwijs, er zijn wel Christelijke scholen, prive dus. Je moet dus als ouders het onderwijs helemaal zelf betalen... Er is een school vlakbij, in de volgende stad, en een gezin bij ons uit de kerk gaan daar naartoe (4 kinderen, dus tel maar uit...!!) De school is wel vrij charismatisch, wat erg jammer is, maar aan de andere kant is de les inhoud heel goed. Het is zelfstandig werken, dus onderwijzers heeft men niet (kan school nooit opbrengen) Alles werkt met 'vrijwillegers'. Omdat de school gezien wordt als het verlengde van thuis moet een van de ouders drie dagdelen mee werken op de school. Deze school, omdanks alle 'happy'clappy' is echt een modelschool! Kinderen leren zich te gedragen, voor elkaar te zorgen etc. Bovendien weten ze welke offers de ouders vaak hebben moeten brengen om hun daar te krijgen.

Wij hopen binnekort te trouwen, en tot mijn grote opluchting is mijn aanstaande helemaal voor christelijk onderwijs (iets wat in England in de kerken niet gewoon is...). Wij hebben het er al een beetje over gehad, zo van:als... De scholen hier zijn vreselijk, niet altijd qua gedrag, maar qua inhoud! Evolutie theorie is algemeen geaccepteerd, en is geen discipline, geen gezag, geen moraal, de inhoud van de lessen zijn ronduit onbijbels. Ik weet dat je je kinderen niet kunt bekeren, en ze niet uit de wereld kunt houden, maar heb je als ouders niet de taak de kinederen op te voeden in devreze des Heeren? (zeker als je in de kinderdoop gelooft:,:, )
Daarom hopen wij onze eventuele kinderen naar een christelijke school te sturen, of anders 'homeschooling'!
madelief

Bericht door madelief »

Ik heb zelf op een refo voortgezet onderwijs gezeten. Maar daar werden de mensen buiten de kerk ( noem het aub niet de wereld want refo's wonen niet op mars.) afgeschilderd als slecht en verderfelijk. Net of refo's meer zijn. En iedereen die niet naar de kerk gaat is tegen je. Zulk soort uitspraken vind ik bizar. Ja pas op voor de grote boze wereld.
Je mist het conctact met de buiten kerkelijke mensen. Zoals ik al vaker zeg je moet als cristenen niet op een klitje zitten, want dat kun je niets uitdragen.
Een refo basisschool vind ik okeej maar daarna gewoon een christelijke of openbare school.
:-
anne

Bericht door anne »

Ik snap wat je bedoeld, maar dit is ook niet op alle Reformatorische scholen het geval!!
Ik denk dat als iedereen, zoals het eerst bij ons in de stad ging, naar de christelijke scholen gaat, er niet veel aan de hand is. Meiden met rokken trekken ondanks dat toch wel naar elkaar toe, op een uitzondering af. Maar als nu een refo-meisje naar dezelfde christelijke school gaat, kun je van te voren bedenken wat er van haar terecht komt: of ze wordt gepest, omdat ze standvastig is. Of ze gaat helemaal de andere kant op...
Ik denk dat de puberleeftijd moeilijk is, de kinderen willen zo graag ergens bijhoren. En juist die reformatorische school kan een opstapje zijn, naar een bredere toekomst. Kinderen worden er gewapend voor de maatschappij. En dan wil ik echt niet zeggen dat refo's beter zijn, op de refo-scholen gebeuren ook veel dingen, kinderen zijn net zo vervelend, net zo'n grote mond. Maar op de reformatorische scholen heb je een voorrecht, omdat je daar mag wijzen op dat heilig onfeilbare Woord van God. Het Hoogste Gezag...
roseline

Bericht door roseline »

Ben niet reformatorisch - ging wel altijd in een rok naar een openbare (eucomenische - stelt niets voor) middelbare school. (En basisschool).

Nooit problemen gehad. M'n zusjes evenmin. Ja soms opmerkingen, maar dan had je wat uit te leggen. Da's juist een voordeel, je denkt na over: WAAROM doe ik dingen? WAAROM kleed ik mij zoals ik me kleed? En als je dat hebt uitgelegd dan wordt daar over het algemeen positief op gereageerd: ze snappen het niet, maar ze accepteren het wel. Ik had veel vriendinnen op school, maar maakte ook duidelijk dat ik buiten school niet met hen uit ging e.d. En ook dat werd geaccepteerd. Ik heb gewoon andere interesses en een andere leefstijl - nu, vrijheid, blijheid, nietwaar?

Volgens mij ben je juíst beter opgewassen tegen de maatschappij als je vanaf klein kind al een beetje 'apart' bent - da's geen schande! ('heilig' betekent eigenlijk ook 'apart' of 'afgescheiden') Je zult je als christen toch moeten onderscheiden van de wereld, in de eerste plaats door je daden, maar ook door je uitstraling. En als je dan een beetje 'smaad' lijdt is niet verkeerd - denk aan Jezus of aan de eerste christenen. Het heeft míj in elk geval sterker en bewuster gemaakt. En absoluut niet bang om de maatschappij in te gaan... (Doe nu opleiding in Amsterdam).

Maar aangezien ik niet reformatorisch ben, en mijn ouders niet achter de leer staan, was het voor hun bijna vanzelfsprekend om hun kinderen op een openbare school te laten inschrijven.

Maar ja, iedereen is weer anders...

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 22/8/02 door roseline]
anne

Bericht door anne »

Roseline,
Ik weet niet wat je wel bent, als je niet reformatorisch ben, en toch een rok aan hebt. Misschien van de vergadering?
Enfin, dit doet er ook niet toe. Waarschijnlijk heb je werkelijk stevig in je schoenen gestaan en je zusje ook. Maar velen staan er niet stevig in, en wankelen al gelijk. Als je eenmaal verkeerd begint, kun je het nooit terug draaien en je raakt steeds verder weg. Jij bent een goed voorbeeld, maar voor jou zijn er velen al het verkeerde pad ingeslagen. Wees daar dankbaar voor!!!
Je bent uniek...

Maar vergeet niet dat het overal verschilt, als wij hier naar een openbare school gaan, weet je al van te voren dat je niet opgenomen wordt, omdat je een rok hebt, je hoort bij dat geloof, waar ze allen tegen trappen. Bij jou was het minder bekend, ze wisten niet eens waarschijnlijk dat er mensen waren die een rok droegen ter wille van hun geloof. Snap je een beetje waar ik op doel??

Groeten Anne
Origineel geplaatst door roseline
Ben niet reformatorisch - ging wel altijd in een rok naar een openbare (eucomenische - stelt niets voor) middelbare school. (En basisschool).

Nooit problemen gehad. M'n zusjes evenmin. Ja soms opmerkingen, maar dan had je wat uit te leggen. Da's juist een voordeel, je denkt na over: WAAROM doe ik dingen? WAAROM kleed ik mij zoals ik me kleed? En als je dat hebt uitgelegd dan wordt daar over het algemeen positief op gereageerd: ze snappen het niet, maar ze accepteren het wel. Ik had veel vriendinnen op school, maar maakte ook duidelijk dat ik buiten school niet met hen uit ging e.d. En ook dat werd geaccepteerd. Ik heb gewoon andere interesses en een andere leefstijl - nu, vrijheid, blijheid, nietwaar?

Volgens mij ben je juíst beter opgewassen tegen de maatschappij als je vanaf klein kind al een beetje 'apart' bent - da's geen schande! ('heilig' betekent eigenlijk ook 'apart' of 'afgescheiden') Je zult je als christen toch moeten onderscheiden van de wereld, in de eerste plaats door je daden, maar ook door je uitstraling. En als je dan een beetje 'smaad' lijdt is niet verkeerd - denk aan Jezus of aan de eerste christenen. Het heeft míj in elk geval sterker en bewuster gemaakt. En absoluut niet bang om de maatschappij in te gaan... (Doe nu opleiding in Amsterdam).

Maar aangezien ik niet reformatorisch ben, en mijn ouders niet achter de leer staan, was het voor hun bijna vanzelfsprekend om hun kinderen op een openbare school te laten inschrijven.

Maar ja, iedereen is weer anders...

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 22/8/02 door roseline]
roseline

Bericht door roseline »

Nee, van nature staat niemand stevig in zijn schoenen, Anne. Echt niemand. Maar er is een God waar je naar toe kan gaan met je problemen! Vond het wel eens moeilijk hoor, vooral met schoolfeesten, schoolkampen e.d., maar heb er nooit onder geleden.

Inderdaad, een verkeerde start kan veel problemen opleveren. Pesterijen en dergelijke. Toch denk ik dat dat veel te maken heeft met de slachtofferrol die iemand zichzelf kan toe-eigenen, of je nu gelovig bent of niet. Je straalt iets uit: een vrolijke, opgewekte meid of een zielig, alleenstaand iemand. En vele gradaties daartussen. En daarom zou ik niemand willen veroordelen, want het kan een karaktertrek zijn om je stil en afzijdig te houden - dat is dan iets om je samen met God doorheen te worstelen.

Maar ongeacht omstandigheden: refoschool of niet, rokdragend of niet, beugel- en bril dragen of niet (heb ik ook trouwens beide gehad :)) je zult je op een of andere manier moeten onderscheiden van de wereld. Dat dit met smaad gepaard gaat - waarschijnlijk ook wel binnen de reformatorische kring - dat zou bijna een eer moeten zijn, ondanks dat het heel moeilijk kan zijn:

'Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. Verblijdt u en verheugt u want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgt.' Matt. 5:11-12.

Let wel, ik onderschat niet de problemen die er zijn, en ik weet ook dat God mij bewaard heeft voor dat soort 'traumatische ervaringen' - maar God is bij machte iedereen in zijn persoonlijke situatie te sterken, je bent IN de wereld, maar niet VAN de wereld, en je hoeft je niet te laten onderdrukken DOOR de wereld!

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 24/8/02 door roseline]
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 05 jun 2023, 09:51
Job schreef: 05 jun 2023, 09:21
Maanenschijn schreef: 05 jun 2023, 09:08
-DIA- schreef:Als we De Saambinder hebben gelezen kunnen we bedenken dat het in het (reformatorisch) onderwijs niet goed gaat. Het artikel van ds. Vlot geeft wel te denken...
Voor de niet-lezer van de Saambinder, wat is de strekking van het artikel van ds. Vlot?
Het ons toebetrouwde pand (reformatorisch onderwijs) staat in brand. De tekorten aan eigen mensen zijn zo groot dat het invliegen van mensen van een andere richting of zelfs zonder christelijke achtergrond op korte termijn niet denkbeeldig is. Bij het onderzoeken van de brandhaard stelt ds. Vlot de vraag: "Zijn we nog wel voldoende betrokken bij ons reformatorisch onderwijs?"
Dank voor de verduidelijking!
Dit oude topic even afgestoft om hier nog even bij stil te staan. Hij heeft zeker een punt, ds. Vlot. In hoeverre voelen jullie het appel persoonlijk wat uitgaat van de nood in reformatorische zorg en onderwijs? Voor zover je er al niet in werkt natuurlijk.

Ik zou er vanuit eigen ervaring nog een zorgpunt aan toe willen voegen: ook al heb je eigen, reformatorisch personeel zegt dat ook lang niet alles (meer?). We worstelen helaas met het stuk uitholling van binnenuit, het uiteengroeien van meningen over leer en leven, kerkelijke trouw, wedergeboorte, geloof enz. waardoor regelmatig binnen één en dezelfde organisatie datgene wat met de ene hand wordt opgebouwd met de andere hand zomaar weer wordt afgebroken, leerlingen, stagiaires en clientèle in verwarring achterlatend. Herkennen jullie dit vanuit jullie omgeving ook als iets wat de laatste jaren enorm toeneemt? Of verkijk ik me op een locale situatie?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Bruna »

Job schreef: 05 jun 2023, 11:25
-DIA- schreef: 05 jun 2023, 09:51
Job schreef: 05 jun 2023, 09:21
Maanenschijn schreef: 05 jun 2023, 09:08
Voor de niet-lezer van de Saambinder, wat is de strekking van het artikel van ds. Vlot?
Het ons toebetrouwde pand (reformatorisch onderwijs) staat in brand. De tekorten aan eigen mensen zijn zo groot dat het invliegen van mensen van een andere richting of zelfs zonder christelijke achtergrond op korte termijn niet denkbeeldig is. Bij het onderzoeken van de brandhaard stelt ds. Vlot de vraag: "Zijn we nog wel voldoende betrokken bij ons reformatorisch onderwijs?"
Dank voor de verduidelijking!
Dit oude topic even afgestoft om hier nog even bij stil te staan. Hij heeft zeker een punt, ds. Vlot. In hoeverre voelen jullie het appel persoonlijk wat uitgaat van de nood in reformatorische zorg en onderwijs? Voor zover je er al niet in werkt natuurlijk.

Ik zou er vanuit eigen ervaring nog een zorgpunt aan toe willen voegen: ook al heb je eigen, reformatorisch personeel zegt dat ook lang niet alles (meer?). We worstelen helaas met het stuk uitholling van binnenuit, het uiteengroeien van meningen over leer en leven, kerkelijke trouw, wedergeboorte, geloof enz. waardoor regelmatig binnen één en dezelfde organisatie datgene wat met de ene hand wordt opgebouwd met de andere hand zomaar weer wordt afgebroken, leerlingen, stagiaires en clientèle in verwarring achterlatend. Herkennen jullie dit vanuit jullie omgeving ook als iets wat de laatste jaren enorm toeneemt? Of verkijk ik me op een locale situatie?
Uhh, wat bedoel je?
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door MGG »

Job schreef: 05 jun 2023, 11:25
-DIA- schreef: 05 jun 2023, 09:51
Job schreef: 05 jun 2023, 09:21
Maanenschijn schreef: 05 jun 2023, 09:08
Voor de niet-lezer van de Saambinder, wat is de strekking van het artikel van ds. Vlot?
Het ons toebetrouwde pand (reformatorisch onderwijs) staat in brand. De tekorten aan eigen mensen zijn zo groot dat het invliegen van mensen van een andere richting of zelfs zonder christelijke achtergrond op korte termijn niet denkbeeldig is. Bij het onderzoeken van de brandhaard stelt ds. Vlot de vraag: "Zijn we nog wel voldoende betrokken bij ons reformatorisch onderwijs?"
Dank voor de verduidelijking!
Dit oude topic even afgestoft om hier nog even bij stil te staan. Hij heeft zeker een punt, ds. Vlot. In hoeverre voelen jullie het appel persoonlijk wat uitgaat van de nood in reformatorische zorg en onderwijs? Voor zover je er al niet in werkt natuurlijk.

Ik zou er vanuit eigen ervaring nog een zorgpunt aan toe willen voegen: ook al heb je eigen, reformatorisch personeel zegt dat ook lang niet alles (meer?). We worstelen helaas met het stuk uitholling van binnenuit, het uiteengroeien van meningen over leer en leven, kerkelijke trouw, wedergeboorte, geloof enz. waardoor regelmatig binnen één en dezelfde organisatie datgene wat met de ene hand wordt opgebouwd met de andere hand zomaar weer wordt afgebroken, leerlingen, stagiaires en clientèle in verwarring achterlatend. Herkennen jullie dit vanuit jullie omgeving ook als iets wat de laatste jaren enorm toeneemt? Of verkijk ik me op een locale situatie?
Helaas wel.
Samen met een steeds grotere doelgroep, want hoe meer mensen hoe meer geld. Dat er volgens (extra) personele tekorten onstaan is meer dan logisch.
Plaats reactie