Pagina 1 van 1
Thomas Shepard
Geplaatst: 06 mei 2005, 20:07
door Pim
Kennen jullie de theoloog Thomas Shepard? Ik had recentelijk een boek van hem in handen, maar kan hem niet echt plaatsen in het spectrum van theologen. Met welke wat meer bekendere theologen staat hij op 1 lijn?
Geplaatst: 06 mei 2005, 20:22
door Matthijs
pdevries@kliksafe.nl
weet er heel veel vanaf
Geplaatst: 06 mei 2005, 21:48
door Zeeuw
Sheperd was een puritein uit Nieuw Engeland. Hij was de schoonzoon van Thomas Hooker, die theologisch vrijwel dezelfde lijnen trok.
In hun puriteinse theologie lag grote nadruk op de voorbereidende werkingen van Gods Geest, of in hedendaagse taal: op de toeleidende weg tot Christus.
Deze stroming binnen het puritanisme werd ook wel de preparationisten genoemd.
Iemand als Koelman heeft in zijn voorwoord van Hookers "Heilzame wanhoop" gesteld dat zij te ver gingen in hun stelling dat een mens gewillig moest zijn om verloren te gaan.
Lees bijv. "Het puritanisme" van w. van t'Spijker, R. Bisschop en W.J. op 't Hof.
Groeten,
Geplaatst: 21 sep 2007, 22:16
door geledu
Wie is er bekend met de werken van Thomas Hooker ?
Ben nu het boekje aan het lezen : "De arme twijfelende christen tot Christus getrokken"
Of zoals aangeduid op Theologienet :
De arme twijfelende christen genaderd tot Christus
Vreemd trouwens de verschillende titels voor hetzelfde boek.
Een mooi en leerzaam boekje, toch hoor je verschillende geluiden over deze puritein.
In welke lijn staat deze prediker ?
Juist in het licht van de ook nu gevoerde discussies stond ik verbaasd over dit citaat door deze puritein :
Thomas Hooker schreef:1. Het woord en de genademiddelen hebben een goede uitwerking als ze u meer uw hardigheid en doodheid doen gevoelen. Gelukkig hebben ze niet die uitwerking overeenkomstig de wijze die u begeert. Indien ze u echter maar uw boosheid, uw hardigheid van hart en uw traagheid van geest laten zien, die voortvloeien uit het lichaam des doods dat u nog aankleeft, dan werken het Woord en de genademiddelen het best. Dat komt omdat dit volgens Gods handelwijze en niet volgens de uwe geschiedt Dát geneesmiddel werkt het best, dat het lichaamsdeel ziek maakt, voordat het uitwerking heeft. Zo is het ook met het Woord. Voordien bezat u een trots hart. Daarom ging u zich verheffen op uw eigen bekwaamheden en vertrouwde u op uw eigen kracht. U dacht, dat uw zorgvuldigheid en de waarneming van de genademiddelen wonderen zouden voortbrengen. Nu echter heeft het Woord een liefelijke uitwerking, namelijk wanneer het u doet verstaan dat een gewonde ziel Gods gave is. Geen gave van de mensen noch van de middelen. Het Woord heeft voor u een liefelijke uitwerking, wanneer het u voor deze zaak opwaarts doet zien naar God en u het bezit ervan gaat waarderen. Wanneer u, om dit te behouden, met uw dagelijkse gebeden op God wacht. Doodheid te voelen betekent leven, hardigheid waar te nemen is verootmoediging. Neem echter alleen deze ene waarschuwing ter harte. U bent alleen op de goede weg wanneer in uw hart geen enkele lust of onmatige begeerte aanwezig is, waar u naar hunkert. Wanneer dat wel het geval is, dan zal het Woord u verharden, omdat u uzelf verhardt.
Dit lijkt zo in tegenspraak met andere uitspraken ook van deze schrijver maar zeker van andere puriteinen.
.
Geplaatst: 21 sep 2007, 22:32
door refo
Dat is één zin uit een heel hoofdstuk. Lees nog maar wat verder.
Geplaatst: 21 sep 2007, 22:54
door geledu
refo schreef:Dat is één zin uit een heel hoofdstuk. Lees nog maar wat verder.
Dat heb ik ook gezegd, het lijkt in tegenspraak met andere uitspraken in hetzelfde boek.
Het verbaasd mij ook.
Maar hij schrijft dit wel, heel duidelijk om zielen te vertroosten !