Ezau heb Ik gehaat...

George_123

Bericht door George_123 »

Het enige wat God zei voordat Ezau geboren werd, was dat Ezau Jacob zou dienen. Let wel, ze waren tweelingbroers, en Ezau werd toevallig net iets eerder geboren dan Jacob, dus zo gek is dat nou ook weer niet dat Ezau Jacob zou dienen. Dat God zei dat Hij Ezau gehaat heeft staat in Maleachi, dat werd dus gezegd lang nadat Ezau is overleden. En dat heeft te maken met het leven dat Ezau erop na hield. God haat nooit iemand voordat hij nog maar 1 seconde heeft geleefd.

Nog 1 opmerking: de tekst waar deze discussie mee begon moet je in de context lezen, en dan blijkt dat het te maken heeft met het systeem dat God heeft uitverkoren om rechtvaardig te worden, namelijk niet het systeem van werken der wet, maar het systeem van rechtvaardigheid door geloof.

Groeten, George

[Aangepast op 20/2/03 door Admin]
JonaGOLD

Bericht door JonaGOLD »

(Ezau heb ik gehaat...
Dat zegt God over Ezau.)

Waarschijnlijk moet " gehaat" hier worden verklaard met: " op de 2e plaats
stellen". (weet niet zeker)
Het heeft God dus behaagt Jacob boven Ezau te stellen. Ezau heeft dit zichzelf aangedaan door zijn eerstgeboorterecht
te verkopen voor wat eten.
God heeft dus Jacob uitgekozen om uit
hem Zijn volk en ook Zijn Zoon geboren te
worden.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Herhaling.
Maleachi 1:2-4, "Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE ; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad?
Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad. En Ezau heb Ik gehaat;"
= op de tweede plaats gesteld? "en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn. Ofschoon Edom zeide: Wij zijn verarmd, doch wij zullen de woeste plaatsen weder bouwen; alzo zegt de HEERE der heirscharen: Zullen zij bouwen, zo zal Ik afbreken; en men zal hen noemen: Landpale der goddeloosheid, en een volk, op hetwelk de HEERE vergramd is tot in eeuwigheid."
Als ik dit lees, denk ik dat het vervangen van 'haten' door 'op de tweede plaats stellen' wel heel erg eufemistisch is!
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Pied,

deze conclusie kan ik me wel indenken als je kijkt naar deze tekst. Maar als je bedenkt dat er geen aanzien des persoons is bij God?
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Er is geen aanzien des persoons als het gaat om de zonden. Maar wel als het gaat om de scheiding verkorenen, verworpenen.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Maar als je bedenkt dat er geen aanzien des persoons is bij God?" Menselijkerwijze gesproken: als er bij God een aanzien des persoons zou zijn, zou Hij eerder Ezau uitverkoren hebben dan Jacob. Ezau was de eerstgeborene.

Als je bedoelt dat de Heere alle mensen dezelfde kans geeft, dan ben ik het niet met je eens. Dat sommige mensen in een gezin geboren worden, waar de dienst des Heeren centraal staat en dat anderen geboren worden in een gezin waar de dienst van afgoden centraal staat, is mijns inziens ook al teken van Gods souverein welbehagen en van Zijn genadige uitverkiezing. En Hij heeft er desondanks geen schuld aan, als mensen verloren gaan.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Daarom juist Refojongere! Als je kijkt naar Mal 1 gaat het duidelijk over zonden, volgens mij.

Pied, in principe is iedereen even zondig, toch? Dus wat dat betreft heeft iedereen gelijke kans. Of je opgroeit in een christelijk gezin heeft de Heere God ook bepaald, zie Hand. 17.

[Aangepast op 4/3/03 door lebaoth]
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Lebaoth, ik vind dat we niet over 'gelijke kansen' kunnen spreken. Het woordje 'kans' is volgens mij niet goed in dit verband te gebruiken.
Ik wilde aangeven dat iemand die nooit van God gehoord heeft en daar ook op geen enkele wijze gelegenheid toe gehad heeft, zich niet verontschuldigen kan.
Negatieve (beschuldigende en dus foute) conclusie: God trekt sommige mensen voor t.o.v. anderen.
Positieve conclusie: God redt verloren zondaren, naar Zijn welbehagen, zonder enige verdienste hunnerzijds.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Er staat in de Bijbel dat God iedereen liefheeft.
Toch staat er ook in de Bijbel dat Hij Ezau al haatte, voordat hij ook maar iets gedaan had.
Ik las deze discussie en hoewel de laatste reactie alweer een tijdje geleden is toch even een vraag.

Refo Jongere,

was Christus niet nodig om de verbroken relatie met den mensheid te herstellen? Als Christus niet volledig had betaald voor de zonde van Zijn volk dan was er toch nooit liefde van Gods kant meer mogelijk.

Dan was er bij de mensen toch de zelfde situatie als nu bij de duivel?

Waar staat precies in de bijbel dat God alle mensen liefheeft?

groeten Jacob

[Aangepast op 3/6/03 door jacob]
Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Ik denk dat het woord haten hier betekent op de tweede plaats gesteld, zoals Jelle al eerder zei. Het woord haten is in het hebreeuws sjana. En het woord twee is in het Hebreeuws sjeni. Deze woorden zijn dus aan elkaar verwant. En de Here Jezus zegt tegen zijn discipelen dat wie zijn vader of moeder niet haat, die kan mijn discipel niet zijn (Lucas 14 vers 26). Daarmee wil de Here Jezus niet zeggen dat het niet langer waar was wat God ooit tegen zijn volk had gezegd: "eert uw vader en uw moeder" (Exodus 20 vers 12). Maar: stel je vader en moeder achter ten opzichte van Mij.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Dat kan niet als je Maleachi 1:2-4 leest.
Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Sorry ik kan niet inzien waarom niet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zie de post van Pied gepost op 4/3/03 op 20:12

Daar staat onder andere over het 'mindere liefhebben' zoals jij en meerderen stellen:

"Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting (...) en men zal hen noemen: Landpale der goddeloosheid, en een volk, waarop de Heere vergramd is tot in eeuwigheid."

Dit moet gewoon 'haten' in de echte zin van het woord betekenen en niet 'minder liefhebben'.
jacob

Bericht door jacob »

Omdat dit haten word uitgelegd.

nl

2 Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad.
3 En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.
4 Ofschoon Edom zeide: Wij zijn verarmd, doch wij zullen de woeste plaatsen weder bouwen; alzo zegt de HEERE der heirscharen: Zullen zij bouwen, zo zal Ik afbreken; en men zal hen noemen: Landpale der goddeloosheid, en een volk, op hetwelk de HEERE vergramd is tot in eeuwigheid.


Ik ben het hier met pied eens dat Ezau verworpen is door God.
Een andere voorbeeld van een duidelijke verwerping is het leven en de dood van Judas.

een ander Schrift bewijs van verkiezing en verwerping vind ik in Johannes 17:24
Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld. Maar ook in Johannes 6.

Teven al de mensen die nooit met het evangelie in aanraking zijn gekomen. Hier zal wel verschil zijn met degene die de weg geweten hebben.
zie ook
Mattheus 11:22 Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden.
Mattheus 11:24 Doch Ik zeg u, dat het den lande van Sodom verdragelijker zal zijn in den dag des oordeels, dan u.

verder...
Mattheus 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Lukas 13:34 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild

dus ik weet nog steeds niet wat RJ bedoelt. Ik ben er bijna overtuigt dat hij iets anders bedoeld vandaar mijn vraag.

groeten

Jacob
Refojongere

Bericht door Refojongere »

jacob,

Mijn nog onbeantwoorde oorspronkelijke vraag was:
"Hoe kan God zeggen dat Hij liefde is, terwijl Hij toch voordat Ezau iets goeds of kwaads gedaan had, hem haatte?"

God is liefde (1 Joh. 4:8) en tegelijkertijd haatte Hij Ezau voordat hij iets goeds of kwaads gedaan had (Rom. 9:13).
Plaats reactie