Gods liefde is groter dan onze zonden

Lecram

Gods liefde is groter dan onze zonden

Bericht door Lecram »

Ik heb bovenstaande zin eens in een discussie gebruikt (ik moest ermee stoppen, omdat de discussie over heel iets anders ging).
Hierop werd gereageerd door een bij de redactie bekend persoon ;) dat dat niet zo kon zijn.

Is Gods liefde werkelijk groter dan onze zonden of niet?
svp antwoord onderbouwen o.b.v. de Bijbel

Jesaja 1:18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.

1 Johannes 1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

[Veranderd op 18/6/02 door Lecram]
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Joh 3:16 Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Als je dit op je in laat werken...........word je zó klein.........

The Critical Brother (niet van een oneindig ruim aanbod van genade voor àlle mensen)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Kunnen we hierover discussieren Lecram. Gods oneindige liefde tegenover een verdorven mensenkind.

Wat is nu geloof? Geloven in Christus is eenvoudig gelijk dit: ik hoedanig één ik ook ben, goddeloos, ellendig, onrein en verloren, ben gewillig Jezus Christus voor mijn Zaligmaker te hebben; ik heb geen andere hulp of hoop, indien zij in Hem niet zij. Ik zeg, geloven is het gewicht van uw ziel neer te zetten op dien grondsteen die in Sion gelegd is; de beloften van het Evangelie, hoewel in het algemeen, te omhelzen als aller aanneming waardig, en te wachten op derzelver voltrekking; het is niets anders, dan Christus te verwelkomen en te zeggen: Ja, Heere Jezus! ik ben in mijn ziel tevreden, dat Gij mijn zaligmaker zult zijn, dat ik in u gevonden wordt, niet hebbende mijn gerechtigheid.

Lecram, 'Komt dan en laat ons tezamen rechten', wat hebben we hierop in te brengen? Niets, indien God met ons gaat rechten, dan komen wij er achter dat we doodschuldig staan. Dan betuigen we met Paulus dat we de grootste der zondaren zijn. Maar dan volgt daar die volle fontein van eeuwige zondaarsliefde. Hoe groot, hoe vol? Ik weet het niet, echter ruim genoeg om te horen 'al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen worden als witte wol.'
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik zou ook niet weten wat er in te brengen is tegen die overweldigende liefde van God: zo groot dat zelfs mijn zonden witgewassen kunnen worden.
Maar omdat er toentertijd op gereageerd werd als dat Gods liefde niet groter zou zijn dan onze zonden, leek het mij goed om dit eens voor het voetlicht te brengen.

Als je eenmaal Zijn liefde hebt geproefd, Zijn vergevende zondaarsliefde, dan is die liefde niet in woorden uit te drukken. Zo groot, zo rijk, zo overweldigend, zo vol heerlijkheid, dat al mijn zonden verbleken, dan wordt het: als had ik nooit zonden gekend of gedaan.

Romeinen 11:33 O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

God haat de zonde maar niet de zondaar
Christina

Bericht door Christina »

Romeinen 5:8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

God's liefde stoort zich dus niet aan het feit dat wij zondaars waren (en zijn).

1 Petrus 4:8 Maar vooral hebt vurige liefde tot elkander; want de liefde zal menigte van zonden bedekken.

Zelfs de liefde van mensen onder elkaar is in staat om zonden te bedekken. Lijkt me logisch dat de liefde dan groter moet zijn dan de zonden.

1 Johannes 4:16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. GOD IS LIEFDE; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Als het wezen van God liefde is, en de zonde een eigenschap van het schepsel, hoe zal dan een eigenschap van het schepsel ( engel of mens ) groter kunnen zijn dan een eigenschap zo eigen aan de Schepper dat het een deel van Zijn wezen uitmaakt? Dan zou het schepsel meer zijn dan de Schepper en dat kan toch niet!

Toch denk ik dat ik wel begrijp wat er achter de gedachte dat de zonde groter is dan de liefde van God zit - een angst voor het idee van de alverzoening. Mijn bescheide mening daarover is dat wij God niet te kort doen als wij te groot denken over Zijn liefde en genade, maar wel als wij te klein denken van Hem!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Kislev,

’Hij heeft de zondaar lief, al haat Hij elke zonde’.

Deze zin kunnen we goed uitleggen, maar ook verkeerd. God haat niet alleen de zonden, maar ook de bedrijvers van de zonden. Lees maar in Psalm 5:6: “Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.â€
Lecram

Bericht door Lecram »

Gods liefde voor de gelovigen is een andersoortige liefde dan de liefde die Hij heeft tot alle schepsels. De eerste liefde is een liefde, zoals de Vader Zijn kind liefheeft.
Maar Zijn liefde tot het gehele mensheid is zo groot, dat het voor iedereen mogelijk is, om ook begrepen te worden in Zijn liefde tot Zijn kinderen. Het enige wat van de mens wordt gevraagd, is belijdenis van schuld (1 Johannes 1:9) en geloof (Joh. 3:16).
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Gods liefde is groter dan onze zonden? Jeremia klaagt in Klaagliederen 4:6, “En de ongerechtigheid der dochter mijns volks is groter dan de zonden van Sodom, dat als in een ogenblik omgekeerd werd, en geen handen hadden arbeid over haar.â€
Lecram

Bericht door Lecram »

Toch blijf ik erbij dat Gods liefde groter is dan onze zonden. Anders had Jezus nooit die bekende woorden van Joh. 3:16 kunnen uitspreken. Er wordt daar helemaal geen onderscheid gemaakt tussen uitverkorenen en verworpenen, of zondige of niet zondige mensen.
Je kunt op die wijze natuurlijk elke uitspraak onderuit halen. In geen één uitspraak kan je de volledige leer van de Schrift vatten. Dus ook niet die die uitspraken zoals jij die formuleert, Pied.
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Lecram
Toch blijf ik erbij dat Gods liefde groter is dan onze zonden. Anders had Jezus nooit die bekende woorden van Joh. 3:16 kunnen uitspreken. Er wordt daar helemaal geen onderscheid gemaakt tussen uitverkorenen en verworpenen, of zondige of niet zondige mensen.
Je kunt op die wijze natuurlijk elke uitspraak onderuit halen. In geen één uitspraak kan je de volledige leer van de Schrift vatten. Dus ook niet die die uitspraken zoals jij die formuleert, Pied.
Johannes 3 : 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Gods liefde tot de wereld heeft een doel: "een iegelijk die in Hem gelooft".
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Mirror
Johannes 3 : 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Gods liefde tot de wereld heeft een doel: "een iegelijk die in Hem gelooft".
Inderdaad, Mirror, eerst was er Gods liefde, daarna ons geloof. "Hij heeft ons eerst liefgehad"
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Zonder in de oude discussie te vervallen - daarover weet je m'n mening wel, ook over de door jou genoemde Bijbeltekst - wil ik wijzen op de vreemde vergelijking die je maakt.
Twee gegevens: Gods liefde <---> onze zonden. Je zet er 'groter dan' tussen. Ik vind gewoon dat je dat zo niet kunt stellen, welke gedachten je daarbij dan ook hebt. Je zult wel zoiets bedoelen als: "Gods liefde voor de wereld is zo groot, dat zelfs alle zonden van deze wereld tezamen deze liefde niet teniet kunnen doen'. Ik formuleer maar wat, misschien bedoel je het anders, je zegt het maar.
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Mirror
Origineel geplaatst door Lecram
Toch blijf ik erbij dat Gods liefde groter is dan onze zonden. Anders had Jezus nooit die bekende woorden van Joh. 3:16 kunnen uitspreken. Er wordt daar helemaal geen onderscheid gemaakt tussen uitverkorenen en verworpenen, of zondige of niet zondige mensen.
Je kunt op die wijze natuurlijk elke uitspraak onderuit halen. In geen één uitspraak kan je de volledige leer van de Schrift vatten. Dus ook niet die die uitspraken zoals jij die formuleert, Pied.
Johannes 3 : 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Gods liefde tot de wereld heeft een doel: "een iegelijk die in Hem gelooft".
Lecram, dat klopt maar dat bedoelde ik niet.

Ik wilde aangeven dat alleen gelovigen hiervan 'profijt' hebben, en dat wat voor ongelovigen in de genadetijd een 'voordeel' is, in de eeuwigheid een oordeel is.

Hebr. 10 : 29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?

[Veranderd op 20/6/02 door Mirror]
de Paus

Bericht door de Paus »

Als de zonde groter zou zijn dan Gods liefde, dan zou er iets zijn wat God te boven gaat. Dan zou God geen God meer zijn, omdat er iets groters is. Dit kan niet, dus moet de liefde van God wel groter zijn dan de zonde.
Plaats reactie