Verbond, prediking, aanbod, verkiezing

Majorca

Bericht door Majorca »

Vooruit, laat ik m'n energie er maar weer aan spenderen. Terwijl je zelf ook na zou kunnen denken.

Joh 4:16
Jezus zeide tot haar: Ga heen, roep uw man, en kom hier.
17 De vrouw antwoordde en zeide: Ik heb geen man. Jezus zeide tot haar: Gij hebt wel gezegd: Ik heb geen man.
18 Want gij hebt vijf mannen gehad, en dien gij nu hebt, is uw man niet; dat hebt gij met waarheid gezegd.


OK; iedereen die kan lezen en begrijpen zal zien dat in het bovenstaande de Heere Jezus deze vrouw aan haar zonde ontdekt. Of waarom noemt hij dit anders? Vertel me dat eens.
De vrouw kent Hem dan nog niet. Dat blijkt uit het vervolg.

vers 19: De vrouw zeide tot Hem: Heere, ik zie, dat Gij een profeet zijt.

Ze begint al wel iets bijzonders in Hem te zien, dat Hij machtig is. Zo kan het ook in het geestelijke leven gaan, zonder dat we Jezus als Persoon kennen.


vers 25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt (Die genaamd wordt Christus); wanneer Die zal gekomen zijn, zo zal Hij ons alle dingen verkondigen.
26 Jezus zeide tot haar: Ik ben het, Die met u spreek.

Christus openbaart zich aan deze vrouw, als de Messias.


Ik leg hier niets in hoor beste vriend. En je hoeft er ook bar weinig moeite voor te doen om dit er uit te halen!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ga je puur af op wat er staat, dan lijkt het erop of de vrouw nog het meest onder de indruk is van Jezus' alwetendheid. Ze wordt inderdaad aan haar zonde ontdekt. Maar ik weet welke lading de term 'ontdekt' heeft in dit soort gevallen. Dat lees ik niet in het verhaal.


[Aangepast op 20/7/04 door wim]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
anemoon,

ik kan je aanraden het boek "Hij moest door Samaria gaan" te lezen (door Ds. C.J. Meeuse, uitg. Den Hertog, Houten). Hierin zul je lezen hoe het gegaan is bij die Samaritaanse vrouw. Wel iets anders dan jij suggereert. Er werd wel degelijk plaats gemaakt in haar hart door ontdekking (en nogal scherp ook!). Ook was Jezus in het begin een onbekende voor haar, een verborgen Persoon, en moest Hij aan haar geopenbaard worden! Laten we dat toch eens vast houden mensen! Dat leert de Bijbel. Het ging bij de Samaritaanse vrouw wel allemaal heel snel. Dat hoor je tegenwoordig niet zo veel meer. Maar dat wil niet zeggen dat het nu niet meer zo kan! Anderzijds moeten we in de gaten hebben dat er tijdens de omwandeling van de Heere Jezus wel meer wonderen gebeurden die niet zo in dezelfde vorm vandaag de dag regelmatig gezien worden!
Je kan beter zeggen: tegenwoordig mag dat niet meer, want we moeten eerst een aantal andere trappen mee hebben gemaakt......

Dat wat de Samaritaanse vrouw ervaren heeft, dat is als het ware allemaal in 1 kerkdienst gebeurt. (plaatsmaken en geloof) Tegenwoordig moet het jaren duren voordat over vergeving van zonden gesproken mag worden. Mensen die op hun sterfbed tot ruimte komen, dat zijn voorbeelden die voorgehouden worden...
Als die Samaritaanse vrouw nu geleefd zou hebben, dan zou men gezegd hebben op haar uitroep: 'is deze niet de Christus?' => Vrouw, dat gaat zomaar niet hoor. en laat het eerst maar eens overwinteren en met een gestolen Jezus zou ik de eeuwigheid niet aandurven

Laat het ons tot waarschuwing zijn dat Hij door Samaria moest gaan. Want de Farizeers hadden hem in Jeruzalem niet nodig en toen is Hij vertrokken naar Galilea door Samaria. Hebben wij (het Jeruzalem van het Westen, toch?) hem wel nodig? Wordt de prediking in onze gezindte gekenmerkt door: Zie het Lam Gods? Of is de prediking afgezakt tot het schetsen van kenmerken en bevindingen? Op zich interessant en leerzaam hoor, maar dat is geen Evangelie verkondiging.... Laat Hem centraal staan: Jezus Christus, dien gekruisigd!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
iets anders dan jij suggereert
beste majorca

mag ik je erop attenderen dat ik NIETS suggereer?

en mag ik me afvragen waarom je me na de stukjes die ik je hieronder geschreven heb, verwijst naar een mens en wat een mens ervan vindt en erover schrijft in plaats dat je er tevreden mee bent dat ik gewoon de bijbel lees?

heb je het helemaal niet begrepen dan?
Jij leest de Bijbel op jouw manier.
En jij bent ook maar een mens.
En wel een mens die geestelijk heel wat minder onderlegd is dan ds. Meeuse! (dat moet ik tenminste opmaken uit je postings...)
Dus als ik moet kiezen tussen de uitleg van het bewuste bijbelgedeelte zoals die geleverd is door een zekere "anemoon", of zoals die gegeven is door ds. Meeuse, dan ben ik er van overtuigd dat de laatste meer in de geest van de Schrift is en in de geest van de Geest!
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Beste Majorca, ik heb ds. Meeuse hoog staan en theologisch achteraf uitpluizen van een bijbelse gebeurtenis zal best kunnen kloppen [ik zou het boek eerst moeten lezen] Maar eigenlijk vindt ik de gebeurtenis bij Samaria te mooi om hem theologisch voor de GG in beslag te nemen. Laat het verhaal toch staan zoals het er staat en kijk eens naar de woorden van die vrouw toen ze de stad weer inliep, ze waarschuwde haar mede samaritanen dat Christus nu aan de poort stond en Hij aanstonds weer weg zou gaan. De tijd was maar kort. Ze moesten zich haasten en spoeden en zich niet eerst gaan afvragen of er wel plaats gemaakt was of ze wel aan hun zonden ontdekt waren, Hij was er! [woorden van ds. Golverdingen]. Simplistisch zeg je? Geef mij maar een simpele bekeringsgeschiedenis ipv. een theologische verhandeling.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Beste Majorca, ik heb ds. Meeuse hoog staan en theologisch achteraf uitpluizen van een bijbelse gebeurtenis zal best kunnen kloppen [ik zou het boek eerst moeten lezen] Maar eigenlijk vindt ik de gebeurtenis bij Samaria te mooi om hem theologisch voor de GG in beslag te nemen. Laat het verhaal toch staan zoals het er staat en kijk eens naar de woorden van die vrouw toen ze de stad weer inliep, ze waarschuwde haar mede samaritanen dat Christus nu aan de poort stond en Hij aanstonds weer weg zou gaan. De tijd was maar kort. Ze moesten zich haasten en spoeden en zich niet eerst gaan afvragen of er wel plaats gemaakt was of ze wel aan hun zonden ontdekt waren, Hij was er! [woorden van ds. Golverdingen]. Simplistisch zeg je? Geef mij maar een simpele bekeringsgeschiedenis ipv. een theologische verhandeling.
???????

Sorry hoor Egbert, maar tot de eenvoud van het geloof behoort dat ellendekennis voor de kennis van verlossing komt. Daar staat de Bijbel vol mee, en alle oudvaders van Reformatie en Nadere Reformatie.
Lees Kohlbrugge eens. Niemand die zo voor de eenvoud van het geloof was!
Niks geen theologische verhandeling.
Wel vijandschap, onkunde en onszelf voor de gek houden als we die ellendekennis weg willen poetsen.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Beste Majorca, ik heb ds. Meeuse hoog staan en theologisch achteraf uitpluizen van een bijbelse gebeurtenis zal best kunnen kloppen [ik zou het boek eerst moeten lezen] Maar eigenlijk vindt ik de gebeurtenis bij Samaria te mooi om hem theologisch voor de GG in beslag te nemen. Laat het verhaal toch staan zoals het er staat en kijk eens naar de woorden van die vrouw toen ze de stad weer inliep, ze waarschuwde haar mede samaritanen dat Christus nu aan de poort stond en Hij aanstonds weer weg zou gaan. De tijd was maar kort. Ze moesten zich haasten en spoeden en zich niet eerst gaan afvragen of er wel plaats gemaakt was of ze wel aan hun zonden ontdekt waren, Hij was er! [woorden van ds. Golverdingen]. Simplistisch zeg je? Geef mij maar een simpele bekeringsgeschiedenis ipv. een theologische verhandeling.
???????

Sorry hoor Egbert, maar tot de eenvoud van het geloof behoort dat ellendekennis voor de kennis van verlossing komt. Daar staat de Bijbel vol mee, en alle oudvaders van Reformatie en Nadere Reformatie.
Lees Kohlbrugge eens. Niemand die zo voor de eenvoud van het geloof was!
Niks geen theologische verhandeling.
Wel vijandschap, onkunde en onszelf voor de gek houden als we die ellendekennis weg willen poetsen.

Heb ik ergens beweert de ellendekennis weg te willen poetsten? Leg me geen woorden in mijn mond die ik niet gezegd heb. Ik heb alleen gezegd dat ik dit soort ontmoetingen in de Bijbel waar niet direct ellendekennis bij aan te pas komt te mooi vindt [niet omdat er geen ellendekennis bij aan te pas komt] om te annexeren en zodanig te beschrijven dat er alleen maar ellendenkennis overblijft. Begrijp me goed ik karikaturaliseer een beetje maar ik doe alleen jou maar na.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Majorca

Bericht door Majorca »

Ik heb de openbaring van Christus centraal gezet beste Egbert, dus misschien wil jij mij geen dingen in de mond leggen.

Maar over de ellendekennis heen willen stappen, zoals anemoon en jij expliciet doen, dat is iets wat zich niet verdraagt met het bijbelgedeelte waar we het over hadden.

Wat dat betreft voel ik me heel wat beter thuis bij de posting van Zeeuw.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik heb de openbaring van Christus centraal gezet beste Egbert, dus misschien wil jij mij geen dingen in de mond leggen.

Maar over de ellendekennis heen willen stappen, zoals anemoon en jij expliciet doen, dat is iets wat zich niet verdraagt met het bijbelgedeelte waar we het over hadden.

Wat dat betreft voel ik me heel wat beter thuis bij de posting van Zeeuw.
Lieve majorca, wáár stap ik over de ellendekennis heen?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Majorca

Bericht door Majorca »

vreemd: eerst vallen er een aantal met grof geweld over me heen als ik stel dat er ellendekennis is vóór er sprake kan zijn van kennis der verlossing; vervolgens onderbouw ik het wat nader en dan zeggen ze in eens dat ze dat ook vinden! Maar ondertussen beschuldigt men mij van ingewikkelde theologische beschouwingen of iets dergelijks? Terwijl men het kennelijk zelf ook vind?

Wie snapt dit nog?
Waar gaat dit over?

Het is niet ingewikkeld hoor. De Heere Jezus zei het heel simpel zo:
"Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn".

En met zieken bedoelde hij mensen die in eigen oog niet rechtvaardig waren (in tegenstelling tot de Farizeën, want daar ging het in die passage over) maar mensen die zichzelf als vuile zondaren hadden leren kennen (zoals die tollenaar in de tempel, of die zondige vrouw die Zijn voeten zalfde in het huis van Simon).

En als je het daar mee eens bent, maak dan niet zo'n heibel voor niks.
En als je het daar niet mee eens bent, weet dan dat je alle oudvaders van Reformatie en Nadere Reformatie, inclusief de puriteinen en alle bevindelijk-gereformeerde predikanten van nu tegen je hebt. Sterker nog, dat je Gods Woord tegen hebt.

[Aangepast op 20/7/04 door Majorca]
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik heb de openbaring van Christus centraal gezet beste Egbert, dus misschien wil jij mij geen dingen in de mond leggen.

Maar over de ellendekennis heen willen stappen, zoals anemoon en jij expliciet doen, dat is iets wat zich niet verdraagt met het bijbelgedeelte waar we het over hadden.

Wat dat betreft voel ik me heel wat beter thuis bij de posting van Zeeuw.
Lieve majorca, wáár stap ik over de ellendekennis heen?
Even voor een zuivere discussie Majorca. Waar?????
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik heb de openbaring van Christus centraal gezet beste Egbert, dus misschien wil jij mij geen dingen in de mond leggen.

Maar over de ellendekennis heen willen stappen, zoals anemoon en jij expliciet doen, dat is iets wat zich niet verdraagt met het bijbelgedeelte waar we het over hadden.

Wat dat betreft voel ik me heel wat beter thuis bij de posting van Zeeuw.
Lieve majorca, wáár stap ik over de ellendekennis heen?
Even voor een zuivere discussie Majorca. Waar?????
Majorca?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie