Kennis van Christus: onderscheiden in ‘t beginnende leven

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Als God de Heilige Geest plaatsmaakt in ons hart, schenkt Hij ons onmiddellijk het zaligmakende geloof.
Wat een onzin toch weer. De Heilige Geest is soeverein in Zijn heilige gangen met verdorven zondaren.

Als we kijken naar de Bijbelse termen, dan zien we dat daar gesproken wordt van:
"Overtuigen van zonde, oordeel en gerechtigheid"...gaat dat in een seconde?
"Trekken tot Christus"...in het woord 'trekken' zit reeds het aspect dat het niet zomaar 1,2,3 gaat, er moet heel wat gebeuren.
"de gelijkenis van het zaad"...als de Heilige Geest de akker heeft omgeploegd met Zijn wet en het zaad van het Evangelie vrucht draagt...gaat een korenaar in een keer boven de grond komen en in een keer vrucht dragen?

Het vernederen van een zondaar geschiedt niet altijd in een paar seconden, in een dag, een zondaar tot de laagste plek brengen van alle verwerping van eigengerechtigheid, dat gaat niet zomaar in een keer.

Dus spreek niet over het woord 'onmiddelijk'. Er is het ontdekkende werk van de Geest, dat kan lang of kort duren, er is het wederbarende werk van de Geest, dat gaat van het een op het andere moment, er is het tot de zekerheid des gevoels komen, dat kan ook lang of kort duren.

Mijn eerste opmerking RJ is dat ik met betrekking tot het plaatsmakende werk altijd spreek van het wederbarende werk. Als we anders spreken spreken we geen bijbelse taal meer.

Waarop baseer ik dat? Op grond van diverse Schriftplaatsen. Als Gods Geest plaatsmaakt dan werkt Hij wederbarend en plant Hij onmiddellijk het zaligmakende geloof. Ook een predikant als Th. v.d. Groe verwoordde het zo:

Geen overtuiging zal ooit heilzaam of zaligmakend zijn, dan die door de krachtdadige werking des Geestes in 's mensen hart dadelijk doorbreekt tot een oprecht gelovige kennis en omhelzing van de Heere Jezus, zoals Hij ons wordt voorgedragen in de beloften des Heiligen Evangeliums.

Hierin ligt het wezenlijke onderscheid tussen een zaligmakende en een gemene overtuiging, dat wanneer zij beiden haar einde bekomen, de eerste altijd eindigt in een zuiver werk des geloofs, waardoor de ziel verenigd wordt met Christus, terwijl de andere óf ongevoelig zonder enige vrucht voorbijgaat, óf anders uitloopt in een bedrieglijk werk des waangeloofs, waardoor de geveinsde zichzelf met Christus en de genade op een valse grond vertroost.


Ik voel wel eens RJ dat mensen dit wel willen erkennen maar eigenlijk beweren dat de Heere in de verworpenen alleen 'algemeen' werkt in in de uitverkorenen alleen 'wederbarend'. Dat laatste geeft zo veel misverstand. Ook in de uitverkorenen werkt de Geest 'algemeen'. Hij klopt aan het hart, Hij verontrust ze, maar ze blijven we ze zijn. Ze gaan door in de zonde. Totdat Gods Geest wederbarend werkt. Dan raakt Hij in het binnenste van hun hart. Dan is het zo dat 'De Geest hier zo krachtdadig door werkt in 's mensen ziel, met zijn scherpe en levendige overtuiging, en Hij voert aldaar het zwaard en de hamer van Gods Woord zodanig aan, dat die ziel daarvan geheel doorwond en aldus genoodzaakt wordt om als een verslagene aan Christus' voeten neder te vallen, en het gans aan Hem over te geven, uitroepende: Heere, Gij hebt mij overreed en ik ben overreed geworden; Gij zijt mij te sterk geweest en hebt overmocht, Jer.20:7.

Misschien ben ik nu wat duidelijker.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Adrianus,

In foute argumenten, maar ook in andere topics rondom dit onderwerp redeneer je verkeerd. Boston spreekt bv. in jouw aanhaling post-priori. Jij gebruikt deze redenering van Boston om terug te redeneren. Dat is je denkfout.

Als Boston het bijvoorbeeld heeft over 'onze ellende, het kennen van onze zonde' en vervolgens over 'de verlossing', doet hij dat omdat hij redeneert vanuit een zondaar die verlost ís en deze zaken kent. Dus Boston zegt eigenlijk een verloste zondaar heeft kennis van alle zaken. Dus een zondaar die kennis heeft aan de verlossing heeft kennis aan de ellende etc. Jij draait dat om.

Denk daar eens over na.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

buiten Christus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf . Lijkt me dus vooral dwaas om zo stellig een ander zijn uitpraken dwaas te noemen.

Hoe kan een mens die absoluut geen weet van Christus heeft dan naar Hem toe gaan??????
jacob

Bericht door jacob »

nee deze aanvulling is voldoende.

als je het zo bedoelt ben ik het gewoon met je eens.

Ik noem dat toch lekker kennis van Christus. Want je weet dat daar redding is te vinden. Dus ken je in iedergeval een heel belangrijke eigenschap. Dat geloof je althans want anderg ging je niet naar Hem toe.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door jacob
buiten Christus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf . Lijkt me dus vooral dwaas om zo stellig een ander zijn uitpraken dwaas te noemen.

Hoe kan een mens die absoluut geen weet van Christus heeft dan naar Hem toe gaan??????
Ho wacht, hier maak je een grote fout. Ik denk dat er niemand is die steld dat men geen kennis heeft aan Christus, maar toch bekeerd is. Waarschijnlijk bedoelt men dat men Christus wel kent als de Verlosser, maar nog niet als zijn Verlosser. Zo'n ziel verzucht dat die zaken te groot voor hem zijn, dat hij het niet waardig is dat de grote God hém genadig is. Ach, hij ziet de toorn van God, en kan niet anders dan ermee instemmen dat het rechtvaardig is als hij voor eeuwig verloren gaat. Zo'n arme ziel leeft dichter bij God dan menig verzekerd christen. Wie durft te zeggen dat hij buiten de verlossing in Christus valt, omdat hij zichzelf er buiten moet rekenen?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door jacob
buiten Christus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf . Lijkt me dus vooral dwaas om zo stellig een ander zijn uitpraken dwaas te noemen.

Hoe kan een mens die absoluut geen weet van Christus heeft dan naar Hem toe gaan??????
Ho wacht, hier maak je een grote fout. Ik denk dat er niemand is die steld dat men geen kennis heeft aan Christus, maar toch bekeerd is. Waarschijnlijk bedoelt men dat men Christus wel kent als de Verlosser, maar nog niet als zijn Verlosser. Zo'n ziel verzucht dat die zaken te groot voor hem zijn, dat hij het niet waardig is dat de grote God hém genadig is. Ach, hij ziet de toorn van God, en kan niet anders dan ermee instemmen dat het rechtvaardig is als hij voor eeuwig verloren gaat. Zo'n arme ziel leeft dichter bij God dan menig verzekerd christen. Wie durft te zeggen dat hij buiten de verlossing in Christus valt, omdat hij zichzelf er buiten moet rekenen?
welke fout maak ik nou?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door lily
Jacob, Christus heb krachte wegen voor viands into vrienden te maken. Geloof jij dat?
ja natuurlijk.
Plaats reactie