Nachthutje in den komkommerhof

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Een boom groeit nooit alleen omhoog, dan ligt-ie zo om. De wortels groeien de diepte in, alleen dan kan hij staande blijven. Want hoge bomen vangen veel wind.
Zo is het met een christen die groeit in het geloof ook. Dat gaat vaak door allerlei moeite en verdriet heen. Ook zelfs door tijden dat men meent geen geloof meer te hebben. Het gaat de diepte in. Om juist dan te kunnen groeien.
Zo is het.
"Het loopt laag af", zei een zekere herv.-gereformeerde dominee steevast in zijn preken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Een boom groeit nooit alleen omhoog, dan ligt-ie zo om. De wortels groeien de diepte in, alleen dan kan hij staande blijven. Want hoge bomen vangen veel wind.
Zo is het met een christen die groeit in het geloof ook. Dat gaat vaak door allerlei moeite en verdriet heen. Ook zelfs door tijden dat men meent geen geloof meer te hebben. Het gaat de diepte in. Om juist dan te kunnen groeien.
Soms gebruikt God extremen om Zijn kinderen te leiden. Dan hebben zij grote momenten van twijfel, waaruit zij weer krachtig verlost worden. Anderen leid Hij weer zachtjes, zij hebben die diepgang van ellende en twijfel niet nodig om toch kinderlijk te kunnen vertrouwen. God geeft nooit minder of meer ellendekennis dan nodig is. Hij weet wat wij nodig hebben. Laten we ons daarin met een gelovig hart berusten. Geloof is niet een afstrepen van een todo-list, geloof is gevoel, is emotie. Geloof is vertrouwen!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Zie ook de prachtige lezingen over Levend Geloof:

http://www.prekenweb.nl/Themas.htm
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Laten we het zo zeggen, Memento: een Johannes geloofde evenzeer als een Petrus.
Toch wil het niet zeggen dat iemand die zachtjes geleid wordt, geen aanvechting van het geloof heeft. Ook iemand als Johannes heeft zijn dieptepunten gekend; en ook bij zulken is 'diepgang van ellende'.
Berusten met een gelovig hart is wel onze opdracht, maar wie van ons zal dat kunnen volbrengen? Psalm 30 zingt er van: "Ik zeide wel in mijn voorspoed: Ik zal niet wankelen in eeuwigheid. Want, HEERE! Gij had mijn berg door Uw goedgunstigheid vastgezet; maar toen Gij Uw aangezicht verborg, werd ik verschrikt."
Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Een boom groeit nooit alleen omhoog, dan ligt-ie zo om. De wortels groeien de diepte in, alleen dan kan hij staande blijven. Want hoge bomen vangen veel wind.
Zo is het met een christen die groeit in het geloof ook. Dat gaat vaak door allerlei moeite en verdriet heen. Ook zelfs door tijden dat men meent geen geloof meer te hebben. Het gaat de diepte in. Om juist dan te kunnen groeien.
Pied, ik ben bang dat ik het niet met je eens ben als je zegt dat je juist in de diepte groeit in de tijden dat je meent geen geloof te hebben. Of je het nu van jezelf gelooft of niet (vlgs mij heeft dat met cultuur ook te maken) groeien, ook in de diepte, doe je door het geloof. Het geloof dat zijn wortels uitstrekt naar het levende water (Ps.1) Als je in zulke tijden denkt dat je niet gelooft is dat een leugen, of door je eigen leugenachtig hart ingegeven, of door de mensen om je heen, of door de Satan, maar zeker niet door God want Hij liegt niet. Laten wij ophouden om een gevoel van ongeloof heimelijk te verheerlijken en vergoelijken als iets nuttigs, maar er tegen strijden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Laten we het zo zeggen, Memento: een Johannes geloofde evenzeer als een Petrus.
Toch wil het niet zeggen dat iemand die zachtjes geleid wordt, geen aanvechting van het geloof heeft. Ook iemand als Johannes heeft zijn dieptepunten gekend; en ook bij zulken is 'diepgang van ellende'.
Berusten met een gelovig hart is wel onze opdracht, maar wie van ons zal dat kunnen volbrengen? Psalm 30 zingt er van: "Ik zeide wel in mijn voorspoed: Ik zal niet wankelen in eeuwigheid. Want, HEERE! Gij had mijn berg door Uw goedgunstigheid vastgezet; maar toen Gij Uw aangezicht verborg, werd ik verschrikt."
Well, ik zeg ook niet dat een zachtgeleide geen geestelijke tegenslagen heeft, alleen dat je als je die gaat vergelijken met de diepten van ellende die anderen meemaken geheel in het niet vallen (en helaas word er tegenwoordig heel veel vergeleken).
jacob

Bericht door jacob »

toch is het wel zo dat geloof sterk kan worden aangevochten. Dan kan je wel zeggen dat je moet geloven maar dat gaat dan op zo'n moment helemaal niet.

We moeten hier toch niet te gemakkelijk aan voorbij gaan.

ik heb zelf heel veel aan de vijfde gemeente avond die als titel heeft gevoel en geloof op http://www.prekenweb.nl

Ik denk dat we daar belangrijke lessen uit kunnen leren.

gr

Jacob
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

En dat is dus wat anders dan 'het gevoel van ongeloof heimelijk verheerlijken'. Zonder moeite en strijd door het leven gaan, lijkt mij onmogelijk.
Altijd kunnen geloven? Een hemelse heerlijkheid - helaas niet hier op aarde!
lejo

Bericht door lejo »

Oorspronkelijk gepost door lily

Every night when I go to sleep I know
that I am under his wings, and every morning when I stand up, I know that
I am covered from head to foot with his
righteousness.

Oorspronkelijk gepost door Orcky

Het is groot als er elke dag dit geloofsvertrouwen mag zijn; aan de andere kant kent Gods volk natuurlijk ook de aanvechting en de strijd hierover. Het is niet altijd zo vanzelfsprekend. Ik las pas nog een mooi stukje van ds. D.J. Budding hierover, hij stelde: waar God werkt, wordt het ook altijd bestreden!
Orkey, haal je niet een paar dingen door elkaar?
denk eens na over wat de kerk altijd verstaan heeft onder:
1. covered with his righteousness
2. geloof(svertrouwen)
3. aanvechting en strijd

geloof (2a) wordt geschonken wanneer de gerechtigheid van Christus (1) van godswege toegerekend wordt. Wat daarop volgt is een strijd waarin dit nieuwe leven (3) gestalte krijgt, (wie Hij lief heeft kastijd Hij) en waarin een gelovige alleen maar staande kan blijven door geloofsvertouwen (2b), het zien op Jezus. En daarvoor is weer het juiste zicht op Christus en Zijn ambten van belang.

Een stelling, maar wat ik noem onder punt 3 hoort bij en vangt aan met wedergeboorte in is ten dele. En dat kan de gerechtigheid niet zijn. Nu zul je dat gelijk toestemmen, maar het gaat mij om jou "toepassing" mbt het geloofsvertrouwen en het onderscheid tussen wedergeboorte en gerechtigheid.

"Maar men moet zich herinneren wat ik reeds gezegd heb, dat de genadeweldaad der rechtvaardigmaking van de wedergeboorte niet gescheiden wordt, schoon het zaken zijn die onderscheiden zijn. Maar dewijl het volgens de ervaring meer dan genoeg bekend is, dat er altijd overblijfselen der zonde in de rechtvaardigen blijven, zo volgt noodwendig, dat zij op een gans andere wijze gerechtvaardigd, dan tot nieuwheid des levens veranderd worden."
(inst. III.XI.11) zie ook par. 16

en dan nog: (III.XIII.5)
Als Calvijn hier handelt van de rechtvaardiging uit het geloof alleen en van "de vrede en rustige vreugde der conciëntie" legt hij de grondslag in de liefde van Christus, als een schip dat de haven aandoet en vat dat aan het einde van het hoofdstuk als volgt samen: "Dit geschiedt waarlijk niet door de gave van wedergeboorte, die, gelijk zij immer onvolmaakt is in dit vlees, ook in zich bevat een veelvuldige stof om te twijfelen. Weshalve men noodzakelijk komen moet tot dit hulpmiddel, dat de gelovigen vaststellen dat zij de erfenis van het hemels Koninkrijk volgens geen ander recht hebben te verwachten, dan omdat zij, in het lichaam van Christus ingelijfd, uit genade voor rechtvaardigen gerekend worden. Want wat de rechtvaardigmaking betreft, zo is het geloof een geheel lijdelijke zaak, niets van het onze bijbrengende om Gods genade te verkrijgen, maar hetgeen ons ontbreekt van Christus ontvangende. "

[Aangepast op 1/6/04 door lejo]
Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
[
Het kan er juist wél zijn als die Pinkstergeest in ons hart getuigt dat we kinderen Gods zijn! (zie Rom. 8)
Maar is ieder kind van God deze weldaad deelachtig? Of kennen ze ook een tijd dat ze niet begrijpen waarom Jezus zegt dat Hij heen moet gaan, opdat er een Andere Trooster komt?
Is het kennen van de derde Persoon (de H.G.) niet iets wat juist in onze tijd al te zeer gemist wordt? Maar weten we dan ook bevindelijk van de andere heilsfeiten die daar aan vooraf gaan?

En moet Paulus zelfs na deze weldaden niet klagen over de strijd? Rom. 7

Zeker is ieder kind van God de Geest deelachtig! Ro 8:14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. Wel kunnen wij de Geest blussen want daartegen worden wij gewaarschuwd. Maar dat is wat anders dan dat Jezus "heengaat". Heeft Hij niet gezegd: Ik zal u niet begeven, en Ik zal u niet verlaten. God is een. Het kennen van de derde Persoon is niet anders dan het kennen van Christus en de Vader. Zie Joh 14:9 en Joh 16:13-15. Paulus klaagt niet over zijn gebrek aan geloof maar over de zonde die nog in hem woont, al wil hij het (juist door het geloof!) niet meer.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Zie ook de prachtige lezingen over Levend Geloof:

http://www.prekenweb.nl/Themas.htm
je vergat nog een melding bovenaan je posting:

(advertorial)


Nee hoor, van mij mag-ie! :D
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Pim
Zie ook de prachtige lezingen over Levend Geloof:

http://www.prekenweb.nl/Themas.htm
je vergat nog een melding bovenaan je posting:

(advertorial)


Nee hoor, van mij mag-ie! :D
Ik meen serieus dat uit die lezingen bijzonder veel te leren valt. En misschien op wat evenwichtiger en meer volledig dan hier over geloven en groeien in het geloof gepost wordt!!

Ik word er niet beter van hoor! Ik hoop een lichtgevende wegwijzer te zijn, meer pretendeer ik niet te zijn.

En trouwens ds Vreugdenhil verkoopt er wellicht minder boeken door als mensen de lezingen kunnen beluisteren, maar dat zal hem blijkbaar een spreekwoordelijke zorg zijn.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door lily
Lord, I believe, help thou my unbelief..
dat kan ik niet in nederlands zeggen,
(..)
"Ik geloof Heere, maar kom mijn ongelovigheid te hulp."

Dat is het inderdaad......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik meen serieus dat uit die lezingen bijzonder veel te leren valt. En misschien op wat evenwichtiger en meer volledig dan hier over geloven en groeien in het geloof gepost wordt!!

En trouwens ds Vreugdenhil verkoopt er wellicht minder boeken door als mensen de lezingen kunnen beluisteren, maar dat zal hem blijkbaar een spreekwoordelijke zorg zijn.
ik sallet ns daunlooduh!
enne...als je geïnteresseerd bent na het beluisteren is het altijd goed het boek te kopen! Het boek is toch altijd beter dan de film, zeggen ze altijd?
Plaats reactie