Vastgelopen
Vastgelopen
In de Bijbel lees je op veel plaatsen dat een mens vastgelopen moet zijn wil er plaats komen voor het gezegende werk van Christus. Alle wapens moeten uit handen geslagen zijn, zo wordt het weleens uitgedrukt. Je houd alleen nog maar een totaal ontledigde zondaar over.
En waar wij verdwijnen gaat Christus verschijnen, zo hoorde ik een predikant het eens uitdrukken.
Op dit forum hoor ik hier zo bitter weinig over.
Zijn we wel van mening dat dit een bijbelse zaak is, dat het eens vast moet lopen in ons leven?
Of, zoals Comrie het uitdrukt, dat het eens "buiten hope" wordt?
En waar wij verdwijnen gaat Christus verschijnen, zo hoorde ik een predikant het eens uitdrukken.
Op dit forum hoor ik hier zo bitter weinig over.
Zijn we wel van mening dat dit een bijbelse zaak is, dat het eens vast moet lopen in ons leven?
Of, zoals Comrie het uitdrukt, dat het eens "buiten hope" wordt?
Wat? Wanneer je er achter komt dat mensen de verlossing niet kunnen berederen en kunnen vastleggen in systematiek en dogma's, om vervolgens de bijbel te gaan lezen en het evangelie te ontdekken? Ik wens iedereen dat vastlopen toe!
En verder is er nog een ander vastlopen die ik heel goed ken: HEERE, ik heb er een sootje van gemaakt. Ik heb de hel verdient. Maar geef me nog 1 dag en ik zal mijn leven helemaal veranderen, zodat U niet meer boos op mij hoeft te zijn.
En dat nu 22 jaar.
En verder is er nog een ander vastlopen die ik heel goed ken: HEERE, ik heb er een sootje van gemaakt. Ik heb de hel verdient. Maar geef me nog 1 dag en ik zal mijn leven helemaal veranderen, zodat U niet meer boos op mij hoeft te zijn.
En dat nu 22 jaar.
Als het er veel zijn, noem er dan eens vijf? Dan kunnen we ons oriënteren. Ik zeg niet dat het niet waar is wat je zegt, maar het gebeurt wel vaker dat men zegt dat dit en dat in de Bijbel staat, terwijl dat niet zo is.Oorspronkelijk gepost door Majorca
In de Bijbel lees je op veel plaatsen dat een mens vastgelopen moet zijn wil er plaats komen voor het gezegende werk van Christus. ....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oorspronkelijk gepost door refoAls het er veel zijn, noem er dan eens vijf? Dan kunnen we ons oriënteren. Ik zeg niet dat het niet waar is wat je zegt, maar het gebeurt wel vaker dat men zegt dat dit en dat in de Bijbel staat, terwijl dat niet zo is.Oorspronkelijk gepost door Majorca
In de Bijbel lees je op veel plaatsen dat een mens vastgelopen moet zijn wil er plaats komen voor het gezegende werk van Christus. ....
die had ik natuurlijk verwacht, dus ik zal er binnenkort een paar geven.
[Aangepast op 9/12/04 door Majorca]
Dat is een losse tekst uit een heel betoog van Paulus. Hij vervolgt aldus:
Niet door de werken der wet maar door het geloof. Er staat dus eigenlijk dat je vastloopt als je de wet wilt houden. En dat daarom het geloof onmisbaar is tot behoud. Er staat niet dat je dat proefondervindelijk moet hebben vastgesteld.20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde. 21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten: 22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; 24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; 26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet. 29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof. 31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Paulus heeft het iig wel proefondervindelijk vastgesteld.
Overigens was het vastlopen met de wet voor hem nog wel iets anders dan er in de theologie van de nadere reformatie mee bedoeld wordt: Paulus trachtte zich aan alle oudtestamentische wetten (dat bedoelt hij als hij het over de wet heeft) te houden, dus naast de 10 geboden ook aan de spijs- en reinigingswetten en de joodse feestdagen.
In dit opzicht vind ik de uitdrukking vastlopen met de wet enigszins vreemd: er wordt een vastlopen met de nieuwtestamentische opvatting van de wet bedoeld (dus minus de ceremoniele wet), die alleen zijn rechtsgeldigheid heeft in het volbrengen van Christus van de gehele wet, waarmee de ceremoniele wet voor verouderd wordt verklaard. Theologisch gezien is dat (het vastlopen met de wet volgens de nadere reformatie) nog niet zo gemakkelijk dicht te timmeren.
Ik ben het overigens wel met je eens dat je de teksten in hun verband moet lezen.
[Aangepast op 9/12/04 door elbert]
Overigens was het vastlopen met de wet voor hem nog wel iets anders dan er in de theologie van de nadere reformatie mee bedoeld wordt: Paulus trachtte zich aan alle oudtestamentische wetten (dat bedoelt hij als hij het over de wet heeft) te houden, dus naast de 10 geboden ook aan de spijs- en reinigingswetten en de joodse feestdagen.
In dit opzicht vind ik de uitdrukking vastlopen met de wet enigszins vreemd: er wordt een vastlopen met de nieuwtestamentische opvatting van de wet bedoeld (dus minus de ceremoniele wet), die alleen zijn rechtsgeldigheid heeft in het volbrengen van Christus van de gehele wet, waarmee de ceremoniele wet voor verouderd wordt verklaard. Theologisch gezien is dat (het vastlopen met de wet volgens de nadere reformatie) nog niet zo gemakkelijk dicht te timmeren.
Ik ben het overigens wel met je eens dat je de teksten in hun verband moet lezen.
[Aangepast op 9/12/04 door elbert]
Wat ik in dit verband (proefondervindelijk vaststellen) over Luther heb gehoord vond ik erg opmerkelijk. Hij schijnt tegen zijn studenten te hebben gezegd dat zij die strijd/worsteling die hij heeft meegemaakt niet mee hoeven te maken, omdat duidelijk is dat de werken niets toe doen tot de zaligheid.
We weten dat Luther er zeer diep is doorgegaan. In onze tijd heb je soms het gevoel dat hoe dieper de spreker/schrijver er zelf is doorgegaan, hoe dieper hij het ook 'verwacht' van zijn lezers/toehoorders. Toch opmerkelijk.
We weten dat Luther er zeer diep is doorgegaan. In onze tijd heb je soms het gevoel dat hoe dieper de spreker/schrijver er zelf is doorgegaan, hoe dieper hij het ook 'verwacht' van zijn lezers/toehoorders. Toch opmerkelijk.
Een stukje daarvoor staat: er is niemand die goed doet, ook niet één. Dit Romeinen 3 heeft dus een universeel karakter. Er staat nota bene ook: de gehele wereld Paulus hanteert dus een wat bredere kijk op de zaak, dan hen die nu menen deze perikoop alleen te verklaren richting de Joden. Het is een brief aan de Romeinen (sic!), dat waren heidenen. Paulus maakte dus een schrijffoutje, waar hij zei, opdat alle mond gestopt worde, bedoelde hij natuurlijk alleen zichzelf.Oorspronkelijk gepost door refo
Dat is een losse tekst uit een heel betoog van Paulus.
Niet door de werken der wet maar door het geloof. Er staat dus eigenlijk dat je vastloopt als je de wet wilt houden. En dat daarom het geloof onmisbaar is tot behoud. Er staat niet dat je dat proefondervindelijk moet hebben vastgesteld.
Het proefondervindelijke beperkt zich dus blijkbaar alleen tot het geloof. Komen we aldus bij de vraag: kent de Bijbel wel bevinding?
Ja, ik denk wel dat de Bijbel bevinding kent..Maar tot onze troost en ons onderwijs... Het is duidelijk vanuit de Bijbel dat God souverein is... Hij werkt zoals Hij wil...Het proefondervindelijke beperkt zich dus blijkbaar alleen tot het geloof. Komen we aldus bij de vraag: kent de Bijbel wel bevinding?
Er zijn namleijk zooooveel verschillende bevindingen, dat als je die allemaal moest doorleven je minsten negen levens nodig hebt...!!
Maar ik denk dat die dingen tot lering zijn..Bijvoorbeeld het feit dat de Israelieten binnen de kortst mogelijke tijd murmureerden..En dat God dat zag als zonden.
Dat God in Zijn geboden ook aan details denkt...denk bijvoorbeeld aan Mozes toen hj de rots sloeg...zo'n klein foutje! Maar hij mocht prompt Kanaan niet meer in....
Ik weet niet of er in de Bijbel staat dat we vast MOETEN lopen, of dat God helpt ALS we vastlopen. Met andere woorden, is het een gebod om vast te lopen, of een belofte dat er nog genade is voor vastgelopen domoren...
Vastlopen zie ik als vrucht van de wedergeboorte, en als zodanig dus géén voorwaarde. Een gelovige zal alles met betrekking tot zijn eeuwig heil verwachten van Christus. Alles uit Hem! En als we alles uit Hem verwachten, dan kan het niet anders, of we verwachten niets meer van onszelf (althans, wat onze zaligheid betreft).
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Oorspronkelijk gepost door Majorca
In de Bijbel lees je op veel plaatsen dat een mens vastgelopen moet zijn wil er plaats komen voor het gezegende werk van Christus. Alle wapens moeten uit handen geslagen zijn, zo wordt het weleens uitgedrukt. Je houd alleen nog maar een totaal ontledigde zondaar over.
En waar wij verdwijnen gaat Christus verschijnen, zo hoorde ik een predikant het eens uitdrukken.
Op dit forum hoor ik hier zo bitter weinig over.
Zijn we wel van mening dat dit een bijbelse zaak is, dat het eens vast moet lopen in ons leven?
Of, zoals Comrie het uitdrukt, dat het eens "buiten hope" wordt?
Het gaat erom wat we lezen in Gods Woord. We zijn geschapen tot eer van God. Dan moeten we ook Gods lof vertellen en niet onze zwartheid....Je hoort het zus en zo uitdrukken,... je bent van mening, je hoort wel.....Je hoort zo weinig...
Er staat: Bekeert u. Alzo zegt de Heere HEERE: Ten dage, als Ik u reinigen zal van al uw ongerechtigheden, dan zal Ik de steden doen bewonen, en de eenzame plaatsen zullen bebouwd worden.
34 En het verwoeste land zal bebouwd worden, in plaats dat het een verwoesting was, voor de ogen van een ieder, die er doorging.
35 En zij zullen zeggen: Dit land, dat verwoest was, is geworden als een hof van Eden; en de eenzame, en de verwoeste en verstoorde steden zijn vast en bewoond.36 Dan zullen de heidenen, die in de plaatsen rondom u zullen overgelaten zijn, weten, dat Ik, de HEERE, de verstoorde plaatsen bebouw, en het verwoeste beplant. Ik, de HEERE, heb het gesproken en zal het doen.
er staat niet: en zij zullen zeggen: wat is dit land toch verwoest..