Kerkstructuur en belijdenis.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Kerkstructuur en belijdenis.

Bericht door parsifal »

Oke hierbij een vraag hoe jullie de kerk en kerkverbanden zien.

Zelf sta ik meer voor het volgende standpunt. (Wat naar ik meen, nu in veel baptisten gemeenten wordt gehanteerd en misschien ook officieel in de gereformeerde kerken (tot PKN ingevoerd wordt):

Het belangrijkst zijn de plaatselijke gemeenten. Zij mogen ook zelf een orde voor de gemeenteopstellen, over hoe God's Woord wordt gelezen. De belijdenis van de gemeente mag ook zelf door deze gemeente uitgesproken worden. Dit hoeft niet met vaste formuleringen (Even ter verduidelijking: ik geloof wel dat God's Woord hierbij al het gezag heeft).

Deze gemeenten kunnen in een groter verband samenwerken, door bijvoorbeeld predikanten uit te nodigen, door samen te zorgen voor een opleiding voor de predikanten. Echter deze gemeenten hoeven echt niet in het geheel dezelfde belijdenis te hebben. Of iemand de confessie van Westminster onderschrijft of dat iemand de drie formulieren onderschrijft, met uitzondering dat hij daarbij het eedzweren toch veroordeeld, of dat iemand grote problemen heeft met kinderdoop, of juist met het afwijzen van de kinderen bij de tafel van de Heere hoeft hem niet, en ook de gemeente niet uit te sluiten van de samenwerking. Maar in dit alles is men vooral verantwoordelijk voor de plaatselijke gemeente, wat andere gemeenten belijden is natuurlijk wel belangrijk, en daar mag men elkaar op aanspreken, maar zolang er de herkenning in Christus is, hoeft de samenwerking niet te stoppen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Nee.
Het boekje van ds. K. de Gier, "De geschiedenis en de kenmerken van het Gereformeerd Kerkrecht", beschrijft de historische ontwikkeling en de gereformeerde visie op het kerkrecht. Helaas heb ik dat boekje wel in de kast staan, maar nooit gelezen.
De gereformeerden beroepen zich op de kerkelijke structuren die we terugvinden in de eerste gemeenten en op de vele gegevens uit het Nieuwe Testament over hoe de kerk geordend behoort te zijn.
Independentisme en congregationalisme is onder de gereformeerden van meet af aan verworpen. Op de synode van Emden in 1571 schijnt men bijvoorbeeld hier al tegen geweest te zijn; vraag me niet naar details daarover, ik weet het niet precies.

[Aangepast op 13/12/03 door Pied]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

In theorie is dat misschien wel zo. In de praktijk is de gemeente toch wel degelijk autonoom. Als deze het namelijk in meerderheid niet eens is met een hogere kerkelijke instantie treedt de gemeente uit het grotere verband. De democratie binnen de plaatselijke kerk is dus sterker dan die van het landelijke verband.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Nee.
Het boekje van ds. K. de Gier, "De geschiedenis en de kenmerken van het Gereformeerd Kerkrecht", beschrijft de historische ontwikkeling en de gereformeerde visie op het kerkrecht. Helaas heb ik dat boekje wel in de kast staan, maar nooit gelezen.
De gereformeerden beroepen zich op de kerkelijke structuren die we terugvinden in de eerste gemeenten en op de vele gegevens uit het Nieuwe Testament over hoe de kerk geordend behoort te zijn.
Independentisme en congregationalisme is onder de gereformeerden van meet af aan verworpen. Op de synode van Emden in 1571 schijnt men bijvoorbeeld hier al tegen geweest te zijn; vraag me niet naar details daarover, ik weet het niet precies.

[Aangepast op 13/12/03 door Pied]
Pied,

weet je meer van de situatie in de vroege kerk? In openbaringen lijkt er een redelijke zelfstandigheid van de gemeenten te zijn. Paulus lijkt de gemeenten ook nog redelijk als zelfstandige eenheden aan te spreken. Er is weliswaar een apostelenconvent geweest, maar dat was in de tijd dat de Schrift van het NT nog niet vast stond, nog niet eens bestond. Verder hadden de apostelen wel een heel bijzondere plaats, die denk ik niet is overgenomen door synoden of concilies. Je zegt dat er veel gegevens zijn in het NT hoe de kerk geordend behoort te zijn? Kun je hier meer over zeggen? Ook in verband met het verwerpen van het congregationalisme?

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Nee, ik weet er helaas veel te weinig van. Misschien is dit een goede aanleiding om me hier eens wat meer in te gaan verdiepen, maar voorlopig kan ik je niet veel verder helpen.
Ik las in het boekje van ds. De Gier ook dat de informatie hierover in de Bijbel weliswaar niet weinig is, maar toch nog altijd veel vragen overlaat. Dus ook dat moet ik al weer bijstellen.
Plaats reactie