liefde

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Majorca,

daar ben ik het ook mee eens, maar dat is niet iets om in te roemen. Net zo min als Anemoon ga ik hier niet mijn bedroefde zielsgestalten opschrijven. Laat uw klederen te allen tijde wit zijn. Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht;....

net als Paulus die drie dagen niet at en dronk, maar bad. ..en terstond predikte hij Christus, en niet zijn ellende en zijn bedroefdheid. Niet dat het er niet geweest is, maar het gaat om Christus!
Het gaat er niet om om er in te roemen! Dat zij verre. Ik denk dat je niet goed begrijpt wat ik bedoel.
De heerlijkheid van Christus is juist dat hij zich vernederd heeft tot de dood, ja de dood des kruises, om zondaren zalig te maken. Mensen die naar Hem niet vraagden. Weglopers en albedervers. Dat levert dus wel roem op, voor Christus dan wel te verstaan. Luther hield beide aspecten zo mooi nauw bij elkaar toen hij vol vervoering uitriep: Jezus, U mijn zonden en ik Uw gerechtigheid!

Met andere woorden: jij wekt de indruk de diamant op een witte achtergrond te willen leggen, maar ik benadruk dat hij des te meer schittert tegen een zwarte achtergrond! Afgezien van het feit dat de Bijbel er zo over spreekt.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
wie zegt, majorca, dat wij de kennis van ellende loskoppelen?
dat is nl heel wat anders dan dat wij nu het liefst willen praten over de Here Jezus!
Wie Hij is
Wie Hij voor ons wil zijn
wat Hij gedaan heeft
wat Hij doet
wat Hij doen wil

en waarom zouden we, nu we eenmaal mogen wandelen in het licht, telkens nog moeten praten over de duisternis?

en kunnen de bruiloftskinderen treurig zijn wanneer de Bruidegom bij hun is?
en moeten ze dan telkens maar het verleden oprakelen en moeilijk doen?
of mogen ze zich verheugen in hun Heiland en vooruitzien naar die heerlijke toekomst: altijd bij Hem te zijn, wat verreweg het beste is?

Ja, maar nog maals, als je enigszins begrepen hebt wat de Heere Jezus voor je gedaan heeft, dan zul je spreken over "uit hoe grote nood en dood" Hij je gered heeft. Dat is toch immers zijn werk geweest?

In de Bijbel lees je heel vaak over de tocht van het volk Israel door de Rode Zee. Dat was een benauwende tocht. Ze vreesden om te komen. God heeft hen er door geholpen.
Volgens jouw redenatie moet je er daarna maar niet meer over praten!
In de Bijbel lees ik het anders.
Lees psalm 105.
In het Nieuwe Testament wordt voortdurend naar deze geschiedenis terug verwezen.
Sterker nog: het lied van Mozes en het Lam, dat de gezaligden zullen zingen, gaat hierover!
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Ork,

Wijs mij uit onderstaande tekst aan, dat je eerst door een (wettische!!!) diepte moet voor de verlossing.

25 ¶ En omtrent den middernacht baden Paulus en Silas, en zongen Gode lofzangen en de gevangenen hoorden naar hen.
26 En er geschiedde snellijk een grote aardbeving, alzo dat de fundamenten des kerkers bewogen werden; en terstond werden al de deuren geopend, en de banden van allen werden los.
27 En de stokbewaarder, wakker geworden zijnde, en ziende de deuren der gevangenis geopend, trok een zwaard, en zou zichzelven omgebracht hebben, menende, dat de gevangenen ontvloden waren.
28 Maar Paulus riep met grote stem, zeggende: Doe uzelven geen kwaad; want wij zijn allen hier.
29 En als hij licht geeist had, sprong hij in, en werd zeer bevende, en viel voor Paulus en Silas neder aan de voeten;
30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.
33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.


Uit onderstaande tekst blijkt dat de stokbewaarder een groot probleem had, want de gevangenen waren los. Dat was in die tijd zo ongeveer het grootste probleem wat je als bewaarder kon hebben. (Let op aardse nood!!)
Met de aardbeving heeft de stokbewaarder hoogstwaarschijnlijk Gods majesteit gezien, wat deed roepen.
Wat blijkt; dat roepen (zelfbehoud!!!)wordt gezegend door evangelieverkondiging (notabene!) van de apostelen....

[Aangepast op 30/7/04 door gerrit de 2e]
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Bij iemand lief vinden heb ik ook min of meer de associatie met het weerloze.
misschien moet ik toch even iets uitleggen
ik heb heel bewust gekozen voor een wat andere manier van verwoorden en heb dus bewust niet gevraagd: heb je de Here lief?
met je uitleg ben ik het eens, maar die was dus voor mij in die zin niet nodig geweest, want de reden waarom ik het gevraagd heb op een wat andere manier is, dat ik uit ervaring weet dat het dan ineens meer opvalt, meer kan raken ook

want we zijn zo gewend geraakt aan de geijkte uitdrukkingen

nog een voorbeeld: een dominee zei een keer bij de afkondigingen: volgende week hoopt ds x voor u voor te gaan, als de Here het wil en wij er allemaal nog zijn...

het werd ineens doodstil in de kerk, iedereen hoorde het ineens
maar dat was waarschijnlijk niet zo geweest wanneer hij had gezegd: volgende week hoopt ds x voor u voor te gaan, zo de Here wil en wij leven...

voel je 't?

nou, en omdat ik zo heel graag wil dat alle lezers het ook (weer) voelen, daarom heb ik gevraagd:

vind je de Here lief?

maar in ieder geval bedankt voor je antwoord!
Ja, heeft die dominee dan geen gelijk met zijn vraag.
de dominee van afgelopen zondag vroeg ons of we er wel eens bij nagedacht hebben als we gaan slapen of we de anderen ochtend wel weeer wakker worden.
Ik denk dat we daar steeds maar mee bezig moeten zijn.
Op jou vragen kan ik antwoorden met ja. Maar ik ben me er van bewust dat ik dat alleen kan doen omdat het eerst van de Heere afgekomen is. Ja van nature ben ik geneig God en mijn naaste te haten.
Ook ben ik me er van bewust dat de Heere zoveel goed aan mij gedaan heeft. En elkens weer kom ik er achter dat ik steeds weer zo ver bij Hem vandaan gegaan ben. Als de Heere mij niet bewaard dan ben ik voor eeuwig verloren, als Hij mij niet vasthoud, en om het populair, maar wel met ernst tezeggen, niet bij de les houd, dan zal ik toch voor eeuwig verloren zijn.
Met mijn mond belijd ik dat ik van Hem hou, maar met mijn hart ben ik ver bij Hem vandaan. Hij houdt mij vast en omdat Hij mij vasthoud mag ik me dicht bij Hem weten.
Ja de Heere was de Eerste in mij leven, maat ondanks dat ben ik vaak veel te ver bij Hem vandaan.
In een gedicht, en dat mag ik persoonlijk ook doen, begint het met de regel: "Ik leg de namen van mijn kinderen in Uw Handen. Schrijft Gij ze daar in met onuitwisbaar schrift" Ik mag ook bidden of Hij mijn naam daarin wil schrijven, maar vaak denk ik dat ik door al mijn daden en mijn handelen Hem alleen maar teleur stel, Hem verlochend en Hem zo vaak vergeet.
Ja ik houd van Hem!!!! Doe ik dat echt? is dat niet alleen een verstands geloof, omdat ik dat zo geleerd heb? Ja ik durf gerust te zeggen dat de Heere veel aan mij gedaan heeft, maar heeft mij dat echt dichter bij Hem gebracht? Zijn we niet vaak als alles weer goed gign Hem en onze beloften vergeten?
Het is alleen mogelijk als Hij eerst om mij gegeven heeft en als de Heere voor mij bidt opdat mijn geloof niet ophouden. Zo hij dit niet zou doen dan was ik allang vergaan.

Anemoon, even persoonlijk, het raakt mij dat ik zie dat je steeds schrift Here i.p.v. Heere. Ja de Heere is voor mij alles en het steekt mij op het moment dat ik ziet dat iemand Zijn naam niet schrijft zoals wij dit altijd geleerd hebben en zoals wij dit altijd maar moeten blijven doen. De Heere is een heilig God en met deze woorden spreken wij Zijn Naam aan, daarom wil ik ook de Heere Zijn naam graag zo geschreven zien.
Neem em dat maar niet kwalijk want zo zie ik het nu eenmaal en zo zal ik het ook altijd tot aan mijn dood toe blijven schrijven.

[Aangepast op 30/7/04 door Jelle]
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ontroerend getuigenis Jelle!
Kan merken dat je met ouder worden ook wijzer wordt dan die blaffende jonge honden (zoals ik).
Rhode, vergeet niet dat ik ook zo'n jonge hond geweest ben en dat er nog veel van die jonge hond overgebleven is, juist dat zijn de zaken die me steeds weer zo ver weg van de Heere voeren.
Ik kan alleen maar zeggen laten we vragen, bidden en smeken of de Heere onze hele levenweg lijden wil, zonder Zijn leiding zal het zeker niet gaan.
Toen ik nog jong was is er een 18 jarige zus van mij overleden. Enige tijd geleden werd ik daar weers eens opnieuw bij bepaald. Op de mannenzang avond in Katwijk moesten we het lied zingen: Al den weg leidt mij Mijn Heiland. Het laatste vers van dit lied is:
Al de weg leidt mij mijn Heiland
door al' taardese stromgebruis,
en volkomen vreugde wacht mij,
in het zalig Vaderhuis.
Als'k mijn kroon, die Hij zal geven,aan Zijn voeten nederleg,
zal mijn lied voor eeuwig wezen"
"Jezus leidde m'al de weg.
Dit lied mocht zij vaak zingen, ondanks dat ze al die jaren ziek geweest is. Als dominee Boeser, een huisvriend van mijn vader toen, bij ons kwam, vroeg ze altijd, dominee wilt u met mij nog eens zingen? en als de dominee dan vroeg, Alie, wat zullen we zingen dan gaf ze altijd dit lied op. Toen we dit moesten zingen in de nieuwe kerk te Katwijk, kwamen al deze gedachten aan mijn lieve zus weer boven, en heb ik met tranen in mijn ogen dit lied mee mogen zingen.
Wat een getuigenis als we zeker mogen weten dat we de kroon van Hem krijgen aangerijkt en dat we die aan Zijn voeten mogen neerleggen. Wat zal het dan groot zijn als we mogen getuigen Jezus leidde mij al de weg. Dat dit voor mij ook waarheid moge worden
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ontroerend getuigenis Jelle!
Kan merken dat je met ouder worden ook wijzer wordt dan die blaffende jonge honden (zoals ik).
Rhode, vergeet niet dat ik ook zo'n jonge hond geweest ben en dat er nog veel van die jonge hond overgebleven is, juist dat zijn de zaken die me steeds weer zo ver weg van de Heere voeren.
Ik kan alleen maar zeggen laten we vragen, bidden en smeken of de Heere onze hele levenweg lijden wil, zonder Zijn leiding zal het zeker niet gaan.
Toen ik nog jong was is er een 18 jarige zus van mij overleden. Enige tijd geleden werd ik daar weers eens opnieuw bij bepaald. Op de mannenzang avond in Katwijk moesten we het lied zingen: Al den weg leidt mij Mijn Heiland. Het laatste vers van dit lied is:
Al de weg leidt mij mijn Heiland
door al' taardese stromgebruis,
en volkomen vreugde wacht mij,
in het zalig Vaderhuis.
Als'k mijn kroon, die Hij zal geven,aan Zijn voeten nederleg,
zal mijn lied voor eeuwig wezen"
"Jezus leidde m'al de weg.
Dit lied mocht zij vaak zingen, ondanks dat ze al die jaren ziek geweest is. Als dominee Boeser, een huisvriend van mijn vader toen, bij ons kwam, vroeg ze altijd, dominee wilt u met mij nog eens zingen? en als de dominee dan vroeg, Alie, wat zullen we zingen dan gaf ze altijd dit lied op. Toen we dit moesten zingen in de nieuwe kerk te Katwijk, kwamen al deze gedachten aan mijn lieve zus weer boven, en heb ik met tranen in mijn ogen dit lied mee mogen zingen.
Wat een getuigenis als we zeker mogen weten dat we de kroon van Hem krijgen aangerijkt en dat we die aan Zijn voeten mogen neerleggen. Wat zal het dan groot zijn als we mogen getuigen Jezus leidde mij al de weg. Dat dit voor mij ook waarheid moge worden
Jelle dank je voor deze ontroerende woorden.
Graag wil ik erwat aan toevoegen, 'k hoop dat het mag.
Psalm 56 vers 4
Gij weet o God hoe 'k zwerven moet op aard;
Mijn tranen hebt G' in Uwe fles vergaard;
Is hun getal niet in Uw boek bewaard;
Niet op Uw rol geschreven?
Is hun getal niet in uw boek geschreven?
Gewis dan zal mijn wreev'le vijand beven.
En als ik roep, straks rugwaarts zijn geschreven.
Dit weet ik vast: GOD ZAL MIJ NOOIT BEGEVEN.
Niets maakt mijn ziel vervaard.

Wat een wonder hé!
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Fijn en mooi geschreven oompie!
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ontroerend getuigenis Jelle!
Kan merken dat je met ouder worden ook wijzer wordt dan die blaffende jonge honden (zoals ik).
Rhode, vergeet niet dat ik ook zo'n jonge hond geweest ben en dat er nog veel van die jonge hond overgebleven is, juist dat zijn de zaken die me steeds weer zo ver weg van de Heere voeren.
Ik kan alleen maar zeggen laten we vragen, bidden en smeken of de Heere onze hele levenweg lijden wil, zonder Zijn leiding zal het zeker niet gaan.
Toen ik nog jong was is er een 18 jarige zus van mij overleden. Enige tijd geleden werd ik daar weers eens opnieuw bij bepaald. Op de mannenzang avond in Katwijk moesten we het lied zingen: Al den weg leidt mij Mijn Heiland. Het laatste vers van dit lied is:
Al de weg leidt mij mijn Heiland
door al' taardese stromgebruis,
en volkomen vreugde wacht mij,
in het zalig Vaderhuis.
Als'k mijn kroon, die Hij zal geven,aan Zijn voeten nederleg,
zal mijn lied voor eeuwig wezen"
"Jezus leidde m'al de weg.
Dit lied mocht zij vaak zingen, ondanks dat ze al die jaren ziek geweest is. Als dominee Boeser, een huisvriend van mijn vader toen, bij ons kwam, vroeg ze altijd, dominee wilt u met mij nog eens zingen? en als de dominee dan vroeg, Alie, wat zullen we zingen dan gaf ze altijd dit lied op. Toen we dit moesten zingen in de nieuwe kerk te Katwijk, kwamen al deze gedachten aan mijn lieve zus weer boven, en heb ik met tranen in mijn ogen dit lied mee mogen zingen.
Wat een getuigenis als we zeker mogen weten dat we de kroon van Hem krijgen aangerijkt en dat we die aan Zijn voeten mogen neerleggen. Wat zal het dan groot zijn als we mogen getuigen Jezus leidde mij al de weg. Dat dit voor mij ook waarheid moge worden
Jelle dank je voor deze ontroerende woorden.
Graag wil ik erwat aan toevoegen, 'k hoop dat het mag.
Psalm 56 vers 4
Gij weet o God hoe 'k zwerven moet op aard;
Mijn tranen hebt G' in Uwe fles vergaard;
Is hun getal niet in Uw boek bewaard;
Niet op Uw rol geschreven?
Is hun getal niet in uw boek geschreven?
Gewis dan zal mijn wreev'le vijand beven.
En als ik roep, straks rugwaarts zijn geschreven.
Dit weet ik vast: GOD ZAL MIJ NOOIT BEGEVEN.
Niets maakt mijn ziel vervaard.

Wat een wonder hé!
het blijft altijd een groot wonder en een nog groter wonder dat ik weten mag dat dit ook voor mij geldt.
Plaats reactie