Christus als kracht of als voorbeeld?

Plaats reactie
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Christus als kracht of als voorbeeld?

Bericht door gerrit de 2e »

Bij het lezen van de Efezebrief rijzen er wat vragen.
Als ik hfdstuk 3:17 lees staat daar:
Opdat Christus door het geloof in uw harte wone .....

Sommige puriteinen zeggen; Niet als extra kracht want dat is vergoddelijking van de mens.

Mijn vraag:
Is het onze kracht die aangevuld wordt met goddelijke kracht door het geloof, of is het toch de Geestelijke inwoning?

Wie heeft hier bijbelse antwoorden op?
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Majorca

Bericht door Majorca »

Christus is de kracht Gods tot zaligheid.
Christus is ook het enige Voorbeeld ter navolging.

"Ik zet mijn treden in Uw spoor..."

Christus is alles.

(Koloss. 3)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Beide. Door de inwoning van Christus in ons hart krijgen we de kracht die we nodig hebben. Als Hij in ons woont, leven we uit Hem. Wanneer we zo leven, ontvangen we ook de kracht uit het geloof...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Een confessioneel antwoord: het is de Geest van Christus die in ons woont.

(Calvijn duidt de Heilige Geest heel vaak aan als 'kracht', dat zegt m.i. ook wel iets)
Mirja

Bericht door Mirja »

de holy ghost woont in aal harten van believers..daarom een mens moet niet zoeken for qualifications in hun eigen voor naar God te geven...mijn donkerheid,, mijn poverty..
mijn crippledness...mijn doubts en fears..
dat is echt hoogmoed.... denken een beetje meer doen dan wat Christus heb gedaan en zeggen hij heb niet genoeg voor mij gedaan, ik moet wat meer doen.

[Aangepast op 8/11/04 door Mirja]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

1 Johannes 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, [namelijk] uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Johannes 6:56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem. (geestelijik verenigd)

1 Johannes 4:13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft....15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.
16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Dit wijst ons volgens mij op een geestelijke inwoning, die ons kracht geeft om in verzoekingen staande te kunnen blijven bijv.

[Aangepast op 9/11/04 door Miscanthus]
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
1 Johannes 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, [namelijk] uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Johannes 6:56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem. (geestelijik verenigd)

1 Johannes 4:13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft....15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.
16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Dit wijst ons volgens mij op een geestelijke inwoning, die ons kracht geeft om in verzoekingen staande te kunnen blijven bijv.

[Aangepast op 9/11/04 door Miscanthus]
Dat ben ik met je/jullie eens.
Maar is het dan onze kracht die aangevuld wordt met kracht van Christus, of is het puur Christus die dan in ons leeft?

Eén en ander lijkt wat diepgravend maar is toch van belang ivm een vervolgvraag nl;
Als onze kracht aangevuld wordt door kracht van Christus zou dat betekenen dat wij zonden kunnen overwinnen dankzij het geloof.
Als het de Geest van Christus is die door ons zichtbaar wordt als zijnde Christus, en dus eigenlijk in plaats van ons zondige vlees zullen we als mens nooit in dit leven zonden overwinnen, maar zijn we gedwongen in Christus te blijven, en is dus alle vroomheid buiten de gemeenschap van de Geest vleselijk.
Dus een oude natuur die even sterk is en blijft tot onze laatste zucht, en niet veranderd. Dit komt overeen met de genoemde teksten van Misc.

We spreken immers altijd van de ''twee-mens'' zoals Paulus dat ook doet in Rom. 7
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Galaten 2 : 20 :

Ik ben met Christus gekruisigt ; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij ; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons Gods, Die mij liefgehad heeft en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Romeinen 13 : 14

Maar doet aan den Heere Jezus Christus....

Romeinen 8: 9 en verder

Misschien heb je hier wat aan Gerrit ?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Gabriëlle
Galaten 2 : 20 :

Ik ben met Christus gekruisigt ; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij ; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons Gods, Die mij liefgehad heeft en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Romeinen 13 : 14

Maar doet aan den Heere Jezus Christus....

Romeinen 8: 9 en verder

Misschien heb je hier wat aan Gerrit ?
Hallo Gabriëlle,

Aangenaam.
Nee. Mijn probleem/vraag is gespecificeerder.

Gr
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hummm... Eerst vond ik het een rare vraag. Nu juist inzichtvol. Ik moet er ff een nachtje over slapen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
1 Johannes 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, [namelijk] uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Johannes 6:56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem. (geestelijik verenigd)

1 Johannes 4:13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft....15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.
16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Dit wijst ons volgens mij op een geestelijke inwoning, die ons kracht geeft om in verzoekingen staande te kunnen blijven bijv.

[Aangepast op 9/11/04 door Miscanthus]
Dat ben ik met je/jullie eens.
Maar is het dan onze kracht die aangevuld wordt met kracht van Christus, of is het puur Christus die dan in ons leeft?

Eén en ander lijkt wat diepgravend maar is toch van belang ivm een vervolgvraag nl;
Als onze kracht aangevuld wordt door kracht van Christus zou dat betekenen dat wij zonden kunnen overwinnen dankzij het geloof.
Als het de Geest van Christus is die door ons zichtbaar wordt als zijnde Christus, en dus eigenlijk in plaats van ons zondige vlees zullen we als mens nooit in dit leven zonden overwinnen, maar zijn we gedwongen in Christus te blijven, en is dus alle vroomheid buiten de gemeenschap van de Geest vleselijk.
Dus een oude natuur die even sterk is en blijft tot onze laatste zucht, en niet veranderd. Dit komt overeen met de genoemde teksten van Misc.

We spreken immers altijd van de ''twee-mens'' zoals Paulus dat ook doet in Rom. 7
Alhoewel ik eigelijk neig naar de 2e mening die je noemt, denk ik dat de eerste meer correct is. Er word namelijk ook gesteld in de Schrift dat onze WIL vernieuwt wordt (Zie oa Rom 12:2 met Kanttekeningen, en ook Rom 7:14-26).

Daarbij wil ik ook stellen dat de inwoning van Christus in het hart van Zijn kinderen definitief is. Er komt een moment dat Hij intrek neemt, en daarna blijft Hij ook in hen, zelfs als hun geloof doods en werkeloos is.

Daarbij wil ik ook stellen dat het mogelijk is om zonden te overwinnen. Als één van je zonden bordeelbezoek is, kan je daar mee stoppen, en daarmee die zonde overwinnen. Maar wat we nooit kunnen is de zonde overwinnen. Ondanks dat een kind van God een nieuwe wil heeft, blijft hij vleselijk, verkocht onder de zonde.

Als een mens een goede daad doet, doet hij dat uit God, door God en tot God, anders is het geen goede daad. Het is een illusie om te denken dat een mens in eigen kracht goed kan doen, ook na ontvangen genade. Tóch moeten we oppassen voor een passieve insteek bij de heiligmaking, nee de Schrift roept ons op ons te bekeren, en om te strijden tegen de zonde. Maar hoe moet dat dan? Wel, vanuit het geloof. En dat is nu juist het wonderlijke: alleen met een actief geloof kunnen we zonden bestrijden. En dat actieve geloof verbindt nu juist aan Christus, die haalt zijn kracht uit Hem.

Daarom: de tegenstelling die je neerzet Gerrit, is geen tegenstelling. Onze kracht word wel aangevuld door Christus, maar dat gebeurt alleen door het geloof, en dat geloof houdt klein.
Plaats reactie