Waarom Christus nodig?

PeterB

Waarom Christus nodig?

Bericht door PeterB »

Een belangrijke vraag die we eens in overweging moeten nemen (wij allemaal, incl. ikzelf ook):

"Waarom heb jij (en ik) Christus nodig"

Ik hoef hierop niet een antwoord, maar ga dit nu eens op jezelf toepassen.

(ter discussie)
Maar dit is toch zeker ook wel een punt waarop de leer van de gereformeerde kerken en die van de evangelische gemeenten uit een loopt.
Het is een vraag stuk dat de grond van een leer vormt, vandaar dat de leer in de gereformeerde kerken ook op geen enkel punt overeenstemd met die van de evangelische gemeenten, hoewel ze ogenschijnlijk hetzelfde zeggen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

"Waarom heb jij (en ik) Christus nodig"

Omdat er staat geschreven in Gods Woord dat Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien , maar de toorn Gods blijft op hem.

Daarom heb jij, heb ik de Christus nodig! Daarom is voor jouw voor mij de prangende levensvraag 'Wat dunkt u van de Christus', want immers buiten Christus blijft de toorn op ons, daarom dichtte Groenewegen ook 'buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf'


Ook ik ben wel nieuwsgierig naar het antwoord. Wat is dan het verschil? Belijden we niet allen dat buiten Jezus geen leven is?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
PeterB

Bericht door PeterB »

Dit antwoord had ik wel verwacht. Daar zijn we het ook allemaal mee eens (gereformeerd of evangelisch)

Maar ga nu eens NOG verder in op deze vraag en stel hem dan eens persoonlijk aan jezelf gericht:

" WAAROM heb IK Christus nodig?"

Ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel.
roseline

Bericht door roseline »

Waarom heb IK Christus nodig?

Omdat ik niets kan vanuit mijzelf....

Omdat in mijn vlees geen goed woont...

Omdat ik het goede wil doen, maar het kwade is telkens bij mij aanwezig...

Omdat ik van dat kwade verlost wil worden...

En omdat Christus de enige weg is tot verlossing van dat kwade: de wet der zonde en des doods...

Omdat ik besef: Christus is mijn oorzaak tot eeuwig heil!

24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods ?
25 Gode zij dank door Jezus Christus , onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
1 ¶ Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.


Groeten, Rose.

[Veranderd op 8/10/02 door roseline]
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik ga met Roseline mee.
PeterB

Bericht door PeterB »

conclusie:
omdat we weten dat we in deze staat voor God verdoemelijk zijn.

Gevoelen we dit ook werkelijk?

naar aanleiding van deze conclusie en als aansluiting op de vorige vraag komt hier de volgende vraag:

"Waaruit kent gij uw ellende?"
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Waaruit kent gij u ellende? Wat bedoel je daarmee?

Ik weet dat ik een zondaar ben, maar ik voel me er niet ellendig onder. Juist zeer gelukkig omdat ik weet dat God mij genade schenkt. Hij heeft mijn zonde vergeven (voltooid verleden tijd) en ik mag weer een relatie met Hem hebben. Dat maakt mij niet ellendig, maar juist vreugdevol.

Joel 2:18-27

En dan neem ik even vers 23: En gij, kinderen van Sion, juicht en verheugt u in de Here, uw God, want Hij geeft u de leraar ter gerechtigheid; ja, regenstromen laat Hij voor u nederdalen, vroege regen en late regen, zoals voorheen.

Regen is in de Bijbel een symbool voor zegen.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door PeterB
"Waarom heb jij (en ik) Christus nodig"
Omdat een mens gaat ervaren dat hij niet kan sterven zoals hij geboren is. Omdat zo`n iemand gaat voelen dat aan 'Gods recht genoegdoening moet geschieden' en dat dit alleen kan door het bloed van Christus.
Ik weet dat ik een zondaar ben, maar ik voel me er niet ellendig onder. Juist zeer gelukkig omdat ik weet dat God mij genade schenkt. Hij heeft mijn zonde vergeven (voltooid verleden tijd) en ik mag weer een relatie met Hem hebben. Dat maakt mij niet ellendig, maar juist vreugdevol.
Dat zegt Zefanja weer anders:
Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Peter ik dacht dat mijn antwoord toch wel duidelijk was.

Het is zoals Kislev zei, hij wordt door Gods Geest ontdekt aan zijn ellendig bestaan, ja hij gaat zien dat hij niet aan Gods gerechtigheid kan voldoen en van daaruit komt de bede op ' Geef mij Jezus of ik sterf'

Waaruit kent gij uw ellende?

Hierop zou ik kunnen beantwoorden met de Heidelberger, dit doe ik niet. Ralph Erskine vergeleek het met een huis wat vol is met stof (ongerechtigheid). Als het nu donker is zien we die stof niet, echter als de zon opkomt (het licht van Gods Geest) en zijn eerste stralen door het raam naar binnen werpt zien we allemaal stof binnen die kamer.

Zo is het ook met de mens, dan gaat hij de geestelijkheid van de Wet ervaren, dan ziet hij een Wet waaraan hij doodschuldig staat en bij ieder gebod klinkt het vervloekt!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Bij de vraag ‘waaruit kent gij uw ellende’ beland je al snel in een discussie over de functie van de wet. De wet laat inderdaad zien dat wij verre zijn van volmaakt. Dus uit de wet kennen we inderdaad onze ellende. Dan kom je natuurlijk in de discussie of je eerst een tijd onder de wet moet leven voor je naar Christus mag gaan.
Leert de wet echter de droefheid naar God?

Ik wil hierover twee stukjes citeren van een GerGem predikant.
Jezus Christus is de Eerste en de Laatste. Buiten Hem: geen bekering! Zonder Hem: geen ontdekking. O, laten we oppassen voor een godsdienst, die ook onder ons hier en daar ingang vindt, dat een mens iets zou kunnen doen - zelfs zondaar worden- zonder Jezus! Laten we oppassen voor een godsdienst, die Jezus van Zijn eerkroon berooft. Laat ons oppassen voor een godsdienst, waarin we menen zelf nog te kunnen komen tot kennis van onze zonde en tot een hartelijke droefheid naar God, in een andere weg dan alleen door Jezus Christus. Want hij is het, die ons zondaar maakt. Hij is het, die ons doet buigen onder de wet. Hij is het -van het begin tot aan het eind- die ons zalig maakt! Want buiten Hem is God een verterend vuur. Buiten Hem kan niemand tot God komen Al weende je een heel rivier vol met tranen, het zal je niet baten. Je bent buiten Christus, voor God een verwerpelijk schepsel. Je kunt nooit -zonder Hem- vrede in je hart krijgen, je kunt zelfs geen traan over je zonden schreien, buiten Jezus.

en

Niet de oprechtheid van onze schuldbelijdenis, ook niet de diepten van onze angst over de zonde is weg tot God, is de grond van onze aanneming. O geliefden, velen onder ons zijn daarin verstrikt. Zij redeneren en zeggen: “Ja, maar, je moet toch eerst verloren gaan; je moet toch eerst aan het einde van de wet komen, je moet toch eerst helemaal radeloos en hopeloos zijn? O, ik geef toe, dat God met sommigen van Zijn kinderen zulk een weg houdt, maar lang niet met al Gods kinderen. O neen!
PeterB

Bericht door PeterB »

Ndonselaar: je antwoord was duidelijk

en je antwoord met dat van Kislev: ja de Geest Gods ontdekt de zondaar aan zijn ellendig bestaan.

Toch denk ik dat het antwoord uit de Heidelberger wel genoemd mag worden, want de Wet Gods is namelijk het middel wat de Geest Gods gerbuikt om de zondaar te ontdekken aan zijn ellendige staat.

Kislev: dat radeloos en hopeloos wordt soms wel verkeerd gebruikt. Men zegt dat dat MOET gebeuren, maar God is in de diepte van Zijn wegen vrij om te doen wat Hij goed vind om te doen.
Ik doelde daar ook niet op.
Maar Gods Geest zal de zondaar door middel van Zijn Wet wel in laten zien dat hij/zij voor God verdoemelijk is zolang hij/zij in dit ellendige bestaan blijft.

Madtice: ga nu eens niet gelijk verder naar Jezus.

Ik probeer stap voor stap iets los te maken.

De vraag was: "Waaruit kent gij uw ellende?"

Ik zal hem verduidelijken.

Hoe ben je te weet gekomen dat je een ellendig en verdoemelijk wezen voor God ben.

Kom niet met antwoorden dat de ellende etc teveel benadrukt wordt etc etc etc en gevaren hiervan, maar als je (voor jezelf ook) een antwoord weet op de vraag waarom je Christus nodig heb (en uit de post blijkt dat we Hem nodig hebben omdaat we ellendig zijn van nature, dat kan niemand ontkennen) ga dan eens verder en overdenk eens hoe je er achter bent gekomen dat dat ook werkelijk ook is
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door PeterB
Hoe ben je te weet gekomen dat je een ellendig en verdoemelijk wezen voor God ben.
Ziende op Hem.
JGP

Bericht door JGP »

PeterB : Hoe ben je te weet gekomen dat je een ellendig en verdoemelijk wezen voor God ben(t).

Antw : Door de verkondiging (prediking) van het evangelie !!! Hoe anders ? Dat hoor je aan, je denkt erover na. Je gelooft het, .... of je gelooft het niet. Je neemt het aan, of je verwerpt het als het je ergert of als je het een dwaasheid vindt.

Kortom: "Door Woord en Geest". Mooi hé, zo een machtig evangelie, echt een kracht Gods tot zaligheid. God is goed voor slechte mensen.
PeterB

Bericht door PeterB »

JUIST, dat was waar ik heen wilde.

Niet naar de Wet, maar naar wat je aanhaalt: "Door Woord en Geest"

Dit houdt dus in dat we het Woord horen en dat de Geest ons rijp maakt voor de aanneming van Christus!!!!!!

De Geest gaat dit Woord heiligen aan ons hart. De Geest gaat ons het geloof schenken om door dit geloof de Christus aan te nemen als Middellaar.

Het God werkt dus als eerste. Die maakt het hart bereidt.

Ik lees in de Bijbel dat Hij gevonden zal worden van degenen die naar Hem niet vragen

Om even buiten de post te treden: als God ons trekt en wij zouden nog steeds zelf de keuze hebben om in Hem te gaan geloven, dan heeft God geen macht over ons. Maar wat God begint, zal Hij ook afmaken.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

PeterB, jouw vraag over hoe ik erachter kwam dat ik een ellendig mens was: omdat de Bijbel mij vertelde dat ik een zondaar was, dat ik geen relatie met God kan hebben als ik niet accepteer dat Jezus voor mij gestorven is. Ik wilde een relatie met God, ik wilde geloven, maar mijn zonde stond nog tussen God en mij in. Ja, en hoe moet ik nou aan jou gaan uitleggen welk moment en hoe ik dat voelde? Weet ik veel! Ik voelde en wist het gewoon. En toen zie ik heel simpel: 'God, ik wil, net zoals u, die relatie met U weer herstellen door Jezus te accepteren, wilt U mijn zonde vergeven?'
En ik voelde dat het goed zat daarna. Elke keer als je zondigt zal ik dit gebed weer bidden, als ik het oprecht meen.
Ik kan simpelweg mijn zonde niet zonder Jezus' redding zien, PeterB, en God doet dat ook niet. De schuld is betaald.

En wat Zefanja betreft: in hoofdstuk 3:12-20, waar jij aan refereerde, Kislev, staat in vers 14 en gedeelte van 15, over datzelfde volk:

Jubel, dochter van Sion; juich, Israel; verheug u en wees vrolijk van ganser harte, dochter van Jeruzalem! De Here heeft uw gerichten weggenomen, Hij heeft uw vijand weggevaagd.

En in vers 17-18

De Here, uw God, is in uw midden, een held, die verlost. Hij zal Zich over u met vreugde verblijden; Hij zal zwijgen in zijn liefde; Hij zal over u juichen met gejubel. Wie bedroefd zijn, ver van de feestvergadering, zal Ik samenbrengen; zij behoren toch bij u. ALs een last drukt de smaad op hen.

Als jouw gedeelte uit Sefanja op ons slaat, dan dit ook, want het is hetzelfde gedeelte over hetzelfde volk. We WAREN verdoemt vanwege onze zonde, maar we ZIJN vrijgekocht door Jezus, althans, zo zie ik het.
Plaats reactie