Wat maakt dat jouw kerk de wáre kerk is?

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hoi Rens,

Mijn kerk is een deel van de ware kerk.
Helpt dat je verder?
De Kerk is niet gebonden aan een kerkgenootschap.
Ik heb wel eens gezegd in een ander topic: een ieder moet daar kerken, waar God hem roept.
En op deze stelling is nog nooit een afdoende weerwoord gekomen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Opdat zij allen een zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U , dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Dat moet ons verlangen zijn.

Echter er staat ook geschreven: 'Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.

Laat ons geloof zijn gelijk de XII artikelen: Ik geloof een heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
Als dat ons verlangen was, waren de muurtjes een stuk lager.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Zou het niet zo zijn dat 99% van deze forumleden lid zijn van de kerk waarin zij of opgegroeid zijn of door huwelijk in terecht zijn gekomen?
In mijn geval in ieder geval wel. Maar dat zou weleens kunnen veranderen.
strik

Bericht door strik »

Om te beginnen mag je niet zeggen:
'mijn' kerk, of 'jouw' kerk.
Het is Zijn Kerk!

Maar ik heb er geen moeite mee om te zeggen dat de Kerk waar ik bij hoor, de -oosters- Orthodoxe Kerk, de enige ware Kerk is, en waarvoor ik bewust heb gekozen.

En waarom? Omdat dit de enige kerk is die gegrondvest is op de alleroudste christelijke (en Joodse) Tradities, de Apostolische opvolging en bevestigd door de zeven oecumenische concilies.

Waarbij ik het wel eens ben met Gerrie als zij zegt dat een ieder daar moet kerken, waar God hem roept.
"Beter bij een kerk(genootschap) dan geen kerk".

Waar ik in ieder geval niet (meer) in geloof is in mensen die zeggen dat ze zonder kerk(genootschap) net zo sterk kunnen geloven als met. We hebben de gemeenschap (der heiligen = onszelf) nodig om volledig tot ontplooiing te komen in ons geloof.


[Veranderd op 4/10/02 door strik]
madelief

Bericht door madelief »

Nou ik denk niet dat er maar een ware kerk is. De naam van de topic is denk ik een beetje verkeerd geformuleerd. Maar dat terzijde.

Mijn kerk vind ik de warmte en hartelijkheid goed. En ze leven naar de bijbel en zonder tradities.
Maar als je meer wilt weten kijk ff op:
Http://www.ngk.nl/dordrecht
madelief

Bericht door madelief »

Yep
:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Als aanvulling op mijn vorige posting wil ik er nog aan toe voegen, dat daar de ware kerk vergaderd is waar het Evangelie gepredikt wordt. Dat dit onmisbaar is haalt Paulus immers aan in zijn brief aan de Galaten: 'Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigen , afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt!'

Wat is dan dat Evangelie? Ik kan het niet anders verwoorden dan een rijke Christus voor een arme zondaar. We mogen niet spreken van een Evangelie als Christus niet uitgestald wordt in al Zijn dierbaarheid.

Dus waar dit Evangelie gepredikt wordt daar is de kerk, of zoals weleens uitgedrukt wordt 'waar het Woord is daar is de kerk' en niet andersom zoals anderen zeggen 'waar de kerk is daar is het Woord.'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door madelief
(...) en zonder tradities.
Oh? geloof ik niet. Ook de reformatorische kerken, of het nu ter 'lichter' of ter 'zwaarder' zijde is, staan bol van tradities.
madelief

Bericht door madelief »

Moet ik je toch ongelijk geven want mijn kerk is niet reformatorisch............hahaha
roseline

Bericht door roseline »

Ware kerk?

Bestaat niet.

Ware verkondiging?

Bestaat wèl. Als je slechts de leer van bijbel aanhoudt. Niets weglaten en niets toevoegen, alles in zijn juiste verhouding.

Het lichaam van Christus?

De gemeente waar ik toe behoor is daar een onderdeel van.

Hoe ik dat weet?

Door het werk van Gods Geest in mijn hart...

Groeten, Rose.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door madelief
Moet ik je toch ongelijk geven want mijn kerk is niet reformatorisch............hahaha
Lieve Madelief, ik weet dat ik een zeurpiet ben, maar volgens mij zijn alle kerken die hun oorsprong vinden in de reformatie van de 16de eeuw, reformatorische kerken. En daar hoort dan volgens mij de Nederlands Gereformeerde Kerk ook bij.

Maar wat is het dan volgens jou? Gewoon protestants? Want dan gebruik ik dat hoor. Alleen beschouwd de Orthodoxe Kerk de RKK ook als een -soort van- protestantse kerk, omdat er volgens ons de facto geen verschil zit in de leer. Vandaar dat het verschil wordt geduid in de reformatorische kerken.

Lastig he?
roseline

Bericht door roseline »

Strik, wat is het woord 'traditie' vertaald in het grieks of hebreeuws? (Om alle misverstanden te voorkomen...)

Waar komt het voor in de bijbel?

Gelukkig is Gods gemeente - de 'ekklesia' - gebouwd op het geloof in Jezus Christus. Welke tradities er ook zijn, ze zijn alle - met uitzondering van de 'doop' en het 'avondmaal' (en niet als uiterlijke kwestie maar als hartezaak, op grond van de doop/avondmaal is géén rechtvaardiging) - bijzaken. Zèlfs het vieren van Kerst en Pasen (dat een Joodse traditie is) is een bijzaak voor mij als Christen.

Kol. 2 en 3
16 ¶ Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat,
17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.
18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken,
19 terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.
20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen:
21 raak niet, smaak niet, roer niet aan;
22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.
23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde en dient slechts tot bevrediging van het vlees.
1 ¶ Indien gij dan met Christus opgewekt zijt , zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods.
2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God .
4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.


Wil dat zeggen dat we geen tradities in ere mogen houden? Nee, integendeel, maar wij zullen slechts behouden worden op grond van geloof in Jezus Christus.

Groeten, Rose.
Plaats reactie