Wat is hypercalvinisme?

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef: 02 mar 2024, 21:36
Gerardus2 schreef: 02 mar 2024, 21:24 In hoofdstuk 3 van de DL staat o.a. Wedergeboorte is iets wat de Heilige Geest werkt in het hart van alle gelovigen. De Heilige Geest werkt de wedergeboorte 'zonder ons in ons', maar gebruikt hiervoor wel het evangelie als middel (1. Petr. 1:23). Dat betekent dus dat wedergeboorte geen ervaringscategorie is.
Wat is het dan wel?
Ik weet het niet precies.

Maar... de wedergeboorte mag je zien als een nieuw levensprincipe, waardoor een persoon in staat gesteld wordt om in geloof en gehoorzaamheid op God te reageren. Het interne werk van de Geest in wedergeboorte is niet altijd direct waarneembaar; maar het wordt bekend (een ervaren) door zijn vruchten: een nieuwe liefde voor God, haat tegen de zonde, een vluchten tot Christus en een verlangen naar heiligheid.

Uit: The Work of the Holy Spirit in Regeneration by John Owen
https://www.monergism.com/thethreshold/ ... 20Owen.pdf
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Gerardus2 »

Posthoorn schreef: 02 mar 2024, 21:36
Gerardus2 schreef: 02 mar 2024, 21:24 In hoofdstuk 3 van de DL staat o.a. Wedergeboorte is iets wat de Heilige Geest werkt in het hart van alle gelovigen. De Heilige Geest werkt de wedergeboorte 'zonder ons in ons', maar gebruikt hiervoor wel het evangelie als middel (1. Petr. 1:23). Dat betekent dus dat wedergeboorte geen ervaringscategorie is.
Wat is het dan wel?

Zie weer hoofdstuk 3 DL, er staat: "De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben".
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Gerardus2 »

Arja schreef: 02 mar 2024, 21:57
Posthoorn schreef: 02 mar 2024, 21:36
Gerardus2 schreef: 02 mar 2024, 21:24 In hoofdstuk 3 van de DL staat o.a. Wedergeboorte is iets wat de Heilige Geest werkt in het hart van alle gelovigen. De Heilige Geest werkt de wedergeboorte 'zonder ons in ons', maar gebruikt hiervoor wel het evangelie als middel (1. Petr. 1:23). Dat betekent dus dat wedergeboorte geen ervaringscategorie is.
Wat is het dan wel?
Ik weet het niet precies.

Maar... de wedergeboorte mag je zien als een nieuw levensprincipe, waardoor een persoon in staat gesteld wordt om in geloof en gehoorzaamheid op God te reageren. Het interne werk van de Geest in wedergeboorte is niet altijd direct waarneembaar; maar het wordt bekend (een ervaren) door zijn vruchten: een nieuwe liefde voor God, haat tegen de zonde, een vluchten tot Christus en een verlangen naar heiligheid.

Uit: The Work of the Holy Spirit in Regeneration by John Owen
https://www.monergism.com/thethreshold/ ... 20Owen.pdf
Jou toelichting is beter en duidelijker Arja! Helemaal mee eens!
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Verder onderwijs over deze zaken:
Ds. L. Vroegindeweij schreef: Hoe kreeg — ik kom daarop terug — Luther zijn vast geloof? Door een openbaring. Zo spreekt ook Calvijn erover, als hij schrijft: „Nu zullen wij een rechte beschrijving des geloofs hebben, indien wij n.l. zeggen, dat het geloof is een vaste en zekere kennis van Gods goedwilligheid t' onswaart, die op de waarheid van Zijn genadige belofte in Christus gegrond zijnde, door de H. Geest ons geopenbaard en in onze harten verzegeld wordt.”

Hoe ging het met Luther. Hij was al weken bezig met Rom. 1 : 17 en zat in de bekende toren nog eens te over­ peinzen. En opeens is het hem, alsof een sluier wordt afgenomen, zodat hij ziet, wat Paulus bedoelt. De gerechtigheid, waarvan Paulus spreekt is niet de rechtvaardige wedervergelding Gods, ze is de gerechtigheid, die God schenkt, die de gelovige toegerekend wordt. God ziet de gelovige in Christus als rechtvaardig aan uit genade. En die genade is niet iets, dat wij verdienen moeten, of dat ons door het sacrament wordt ingegoten, zij is de gunst Gods voor een iegelijk die gelooft. Nadat Luther deze tekst gekregen had, leek de hele wereld voor hem veranderd. Hij zegt: Ik had het gevoel alsof ik wedergeboren was en door open poorten het paradijs was binnengegaan. Direct zag de gehele Schrift mij volkomen anders aan.”

Dit is nu echt een voorbeeld van het krijgen van (de betekenis van) een tekst. Daarmee kwam Luther echter niet te rusten op die gebeurtenis, maar op het Schriftwoord dat hij met kracht gekregen had en van daaruit op de hele Schrift. Ik wil er mee laten zien, dat men ons artikel 10 niet gebruiken moet om het werk van de Heilige Geest te bestrijden, zoals reformatie en nadere reformatie dat predikt.

Nu eerst die stemmen. Hier ligt het anders dan met de openbaring van teksten en hun inhoud. Nog altijd komt het voor, dat God Zijn Zoon in de harten openbaart en dat het geloof verkregen wordt op de wijze zoals Calvijn het als noodzakelijk voorschrijft n.l. door de openbaring van de belofte Gods door de H. Geest. Moet nu deze openbaring door stemmen geschieden? Dit wordt niet geëist. Philpot is in de lijn van de reformator uit Geneve, als hij het geloof een gave Gods noemt. Hij vraagt: „Hoe wordt het geloof geschonken? " Hij antwoordt: „Door enige geestelijke en genadige ontdekking van de Zone Gods aan de ziel; door enige openbaring van de Persoon en het werk van Jezus als gepast voor onze verloren, hulpeloze toestand." Maar nu die gezichten en stemmen. Philpot schrijft: „Wanneer ik over een openbaring van Christus spreek, gelijk ik dikwijls doe, dan ijver ik niet voor enige verschijning. Dromen, stemmen, verschijnselen in de lucht, gezichten en klanken, kruizen in de lucht, en verschijnselen aan de legerstee, moet ik aan anderen overlaten. Ik geloof, dat zij voor het merendeel het deel zijn van dwepers en geestdrijvers ... Maar de algemeenheid van Gods volk en de gewone wijze der goddelijke bearbeiding nemende, dan is de openbaring van Christus aan de ziel een genadige inwendige ontdekking door de kracht des Geestes, Hem aan de ogen des geloofs openbarende. Er wordt Zijn heerlijke Persoon evenzeer tuigen gezien of gehoord; en nochtans wordt Zijn heelijke Persoon evenzeer gezien, en Zijn stem evenzeer gehoord, als of oog en oor Zijn heerlijkheid aanschouwde en naar Zijn woorden luisterde”?

Het is niet goed om met behulp van artikel 10 het werk van de H. Geest te willen bestrijden, maar het geeft ons toch ook weer gelegenheid misvattingen, die hier en daar mochten bestaan, uit de weg te ruimen: geen stemmen, geen gezichten als grond. Zelfs geen bevindingen als grond van ons geloof. Doch wat het laatste betreft: geen geloof, dat niet gepaard gaat met bevinding. We hebben gezien, dat geloof alles voor waar houdt, wat God zegt. Welnu, hoe zou men de dreigingen Gods kunnen geloven, zonder verschrikt te zijn? Wie, die zich door Gods wet veroordeeld ziet, dus gelooft, dat de wet de waarheid zegt, zou niet bevinden, dat hij beeft en siddert en bezwaard gaat onder de last zijner zonde? Geloof zonder bevinding is dood, evenzeer dood als geloof zonder werken.

De Schrift zegt: Wij dan, gerechtvaardigd zijnde, hebben vrede. Dit is een vrede na oorlog. Eerst is er de strijd, het ongenoegen Gods. Dan grijpt het geloof Christus aan. Ook dit geloof kan niet zijn, zonder de bevinding van de vrede met God. Nog eens: hier gaat de onvrede, de zware last aan vooraf. Jezus ontvangt (alleen) de belasten. Wat moeten de anderen bij Hem doen daar zij immers geen rust in Hem nodig hebben? Luther schreef: „Wie niet met Christus sterft en in de hel afdaalt, die zal niet met Hem opstaan en ten hemel varen". Dat zijn zaken der bevinding. Luther is in de hel geweest. Hij heeft de vrees gekend verdoemd te zijn. De leer van de eeuwige verwerping door God is voor hem werkelijkheid geworden. Rome had deze leer praktisch terzijde geschoven, zoals het Protestantisme dit vandaag doet. Maar alleen wie in de hel geweest is, kan verstaan, wat de heerlijkheid van het paradijs is. Laat men met de bevinding niet spotten en laat men de noodzakelijkheid ervan niet weg willen redeneren.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Ds. L. Vroegindeweij schreef: De zekerheid des heils is nauw verbonden aan de zekerheid der verdoemenis. Jan Maclaren geeft in één van zijn schetsen uit zijn boek: „Boven alles de liefde", het verhaal van de oude zeer geleerde predikant en de vanzelfsprekend jonge candidaat. De laatste was een groot prediker van de zekerheid des geloofs. Wat was nu geloof zonder zekerheid? Van dat tobberige en arme leven zou hij de gemeente wel eens af helpen. Hij meende ook, dat de oude predikant geheel aan zijn kant stond en vroeg hem dan ook: nietwaar, oudere collega, het gaat om de zekerheid? Dat is pas het geloof. Voorzichtig vroeg deze hem: Het is u toch wel bekend, jonge man, dat deze zekerheid uit twee trappen bestaat? Maar, oudere broeder, zekerheid is toch zekerheid! Ongetwijfeld, jongere broeder, het is echter de vraag: zekerheid waarvan? Als u het mij vraagt: de eerste trap van de heilszekerheid, is de zekerheid van zijn eigen verdoemenis. De tweede trap van zijn zekerheid is de zekerheid van zijn eigen behoudenis. Dat was Jan Maclaren.

Was het nu maar zo, dat geen enkele jongere of oudere collega de eerste trap, de zekerheid der verdoemenis in hun leven en prediking oversloegen, dan zou de prediking van de zekerheid des behoudenis voller en overtuigder klinken.
Gods kinderen zijn geen remonstranten. De laatsten zeggen: Dat ik mij heb kunnen bekeren, daar mag ik God voor danken. Dat ik mij heb willen bekeren, daarvoor dank ik mijzelf." Zo is het niet. De ware gelovige ziet zich naar kunnen en willen geheel verloren. Maar zijn verstand wordt verlicht en hij ziet Christus, die hem aangrijpt. Ook wordt zijn hart van alle wantrouwen bevrijd en overgebogen, zodat hij zich gaarne door Christus laat zaligen en van zijn kant Christus aangrijpt. De mens krijgt een verrukkend gezicht van Christus' uitnemendheid in de spiegel van het Evangelie. Hij ziet Hem als een volle, gewillige en gepaste Zaligmaker. Hij neemt Hem aan in de plaats van alles. Het ware geloof betekent dus die grote weldaad van het genadeverbond, waardoor wij Christus worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Henk J »

Dr. P. de Vries over het hypercalvinisme.
https://m.youtube.com/watch?v=MpQPfADTHEM
Lijkt mij erg duidelijk in 3 minuten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef: 07 mar 2024, 00:09 Dr. P. de Vries over het hypercalvinisme.
https://m.youtube.com/watch?v=MpQPfADTHEM
Lijkt mij erg duidelijk in 3 minuten.
Ik vind het een gave, om in enkele minuten zo kort en bondig alle aspecten te kunnen benoemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Hoopvol »

J.C. Philpot schreef: 07 mar 2024, 08:01
Henk J schreef: 07 mar 2024, 00:09 Dr. P. de Vries over het hypercalvinisme.
https://m.youtube.com/watch?v=MpQPfADTHEM
Lijkt mij erg duidelijk in 3 minuten.
Ik vind het een gave, om in enkele minuten zo kort en bondig alle aspecten te kunnen benoemen.
Ja. Dit is echt helder en duidelijk!
Plaats reactie