Wat is hypercalvinisme?

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Voor wie het allemaal nog niet snapt hier een hele nuttige uitleg van iemand uit evangelische hoek die helder verwoord wat Van den Brink bedoeld.
Het zien meer dan waard!
https://www.youtube.com/watch?v=cW1z18o_TuU
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Cyrillus schreef: 02 mar 2024, 12:26 Voor wie het allemaal nog niet snapt hier een hele nuttige uitleg van iemand uit evangelische hoek die helder verwoord wat Van den Brink bedoeld.
Het zien meer dan waard!
https://www.youtube.com/watch?v=cW1z18o_TuU
Net gezien maar de jongen is in de war. Hij verwart volharding met wedergeboorte.
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Gerardus2 »

KDD schreef: 02 mar 2024, 20:12
Cyrillus schreef: 02 mar 2024, 12:26 Voor wie het allemaal nog niet snapt hier een hele nuttige uitleg van iemand uit evangelische hoek die helder verwoord wat Van den Brink bedoeld.
Het zien meer dan waard!
https://www.youtube.com/watch?v=cW1z18o_TuU
Net gezien maar de jongen is in de war. Hij verwart volharding met wedergeboorte.
Heb hem ook net gezien, maar hoe zie jij die verwarring volharding met wedergeboorte, kan je dat toelichten?
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Hij haalt Hoofdstuk 5, Artikelen 9 en 10 voor de dag en dat er geen bijzondere openbaring nodig is. Daar gaat het over de volharding des geloofs. En dat is waar. Maar dat betekent niet dat de wedergeboorte geen bovennatuurlijke en bijzonder openbaring ervaring is. Die artikelen gaan over het heden en de toekomst in het geloofsleven. Als de Heere begint is er tijd van eerste liefde maar die tijd gaat over en Gods volk moet erna uit geloof leven. Die jongen maakt een verkeerde conclusie dat er nooit een bijzondere ervaring is of hoef te zijn.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Ik moest hieraan denken:
Bunyan schreef: Maar zie, terwijl hij zich hierover bedroefde, bemerkte hij, dat zich aan de linkerzijde twee mannen over de muur lieten zakken om met hem langs de enge weg te gaan. De een heette FORMALIST en de ander HYPOCRIET. Deze voegden zich bij CHRISTEN die hen aldus aansprak: "Vanwaar komt u, mijne heren, en waar is de reis heen?" Zij antwoordden: "Wij zijn geboren in het land IJDELE EER, en gaan om lof te verkrijgen naar de berg SION."
"Waarom, " vroeg CHRISTEN, "kwam u niet door de poort, die aan het begin van deze weg gebouwd is? Weet u niet, dat er geschreven staat, dat degene, die niet door de deur ingaat, maar van elders inklimt, een dief en moordenaar is?" (Joh.10:1).
Zij antwoordden, dat al hun landslieden van oordeel waren, dat de weg door de poort veel te ver om was, en het daarom bij hen gebruikelijk was, de weg te bekorten door een zijpad te kiezen, en over de muur te klimmen, zoals zij gedaan hadden.
"Maar, " zei CHRISTEN, "zal het niet voor een overtreding gehouden worden tegen de Heere van de Stad, waar u heen wilt, aldus Zijn geopenbaarde wil te schenden?"
Zij antwoordden, dat hij daar zijn hoofd niet over hoefde te breken; want dat zij op de gewone wijze te werk gingen, en desgewenst wilden getuigen, dat men zo al voor meer dan duizend jaren gedaan had.
CHRISTEN vroeg verder: "Maar meent u, dat uw handelwijze de toets der Wet zal kunnen doorstaan?"
Zij antwoordden dat een gewoonte als deze, reeds meer dan duizend jaren in gebruik, door een onpartijdige rechter wel als wettig zou erkend worden.
"En daarenboven, " vervolgden zij, "indien wij slechts de weg betreden, wat komt het er dan op aan, hoe wij er op geraakt zijn? Wij zijn er op en dat is genoeg. Gelijk wij bemerken, bent u door de poort ingekomen, doch u zijt ook maar op de weg en niet verder dan wij, die nu terzijde over de muur gekomen zijn; waarin is uw staat nu beter dan de onze?"
"Ik, " antwoordde CHRISTEN, wandel volgens de regel van mijn Meester; u wandelt naar de ongeregelde bevatting van uw inbeelding en wordt door de Heere van de weg voor dieven gehouden; daarom twijfel ik, of u aan het einde van de weg wel GETROUW lieden bevonden zult worden. U komt door uzelf in, zonder de bestiering van de Heere en u zult er ook uitgaan door uzelf, zonder Zijn barmhartigheid."
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Bertiel »

Die bijzondere openbaring gaat over de verzekerdheid
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Bertiel schreef: 02 mar 2024, 21:15 Die bijzondere openbaring gaat over de verzekerdheid
Eens. Misschien had ik beter die woord kunnen gebruiken in plaats van volharding.
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Gerardus2 »

KDD schreef: 02 mar 2024, 21:18
Bertiel schreef: 02 mar 2024, 21:15 Die bijzondere openbaring gaat over de verzekerdheid
Eens. Misschien had ik beter die woord kunnen gebruiken in plaats van volharding.
In hoofdstuk 3 van de DL staat o.a. Wedergeboorte is iets wat de Heilige Geest werkt in het hart van alle gelovigen. De Heilige Geest werkt de wedergeboorte 'zonder ons in ons', maar gebruikt hiervoor wel het evangelie als middel (1. Petr. 1:23). Dat betekent dus dat wedergeboorte geen ervaringscategorie is.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Ik zal proberen duidelijk te maken wat ik bedoel. Paulus moest niet verwachten dat hij weer een ervaring zou beleven als toen hij stilgezet was bij Damascus om verzekerd te zijn dat hij een kind van God is. Daar gaat het in Hoofdstuk 5, Artikel 10 over als er staat dat er geen bijzondere ervaring nodig is om verzekerd te zijn.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij wel een heel wonderlijke uitleg. Het gaat erom dat je niet zo'n ervaring als die van Paulus behoeft te hebben.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Posthoorn »

.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 02 mar 2024, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Posthoorn »

Gerardus2 schreef: 02 mar 2024, 21:24 In hoofdstuk 3 van de DL staat o.a. Wedergeboorte is iets wat de Heilige Geest werkt in het hart van alle gelovigen. De Heilige Geest werkt de wedergeboorte 'zonder ons in ons', maar gebruikt hiervoor wel het evangelie als middel (1. Petr. 1:23). Dat betekent dus dat wedergeboorte geen ervaringscategorie is.
Wat is het dan wel?
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

DDD schreef: 02 mar 2024, 21:33 Dat lijkt mij wel een heel wonderlijke uitleg. Het gaat erom dat je niet zo'n ervaring als die van Paulus behoeft te hebben.
Nee daar gaat het helemaal niet om. Ik heb Paulus gebruikt als een voorbeeld om het duidelijk te maken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Arja »

KDD schreef: 02 mar 2024, 20:12
Cyrillus schreef: 02 mar 2024, 12:26 Voor wie het allemaal nog niet snapt hier een hele nuttige uitleg van iemand uit evangelische hoek die helder verwoord wat Van den Brink bedoeld.
Het zien meer dan waard!
https://www.youtube.com/watch?v=cW1z18o_TuU
Net gezien maar de jongen is in de war. Hij verwart volharding met wedergeboorte.
Klinkt zo vreemd om deze psychiater "jongen" te noemen :) Maar ja... hij zegt het zelf zo. Kun je wat beter uitleggen, met woorden uit de video, hoe hij volharding en wedergeboorte door elkaar haalt?
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Zie mijn eerdere posts. Als je luistert dan hoor je dat zelf. Hij haalt deze dingen door elkaar. En ook weer een karikatuur over de prediking. Hij kan wel goed spreken. En hij heeft ook gelijk dat veel te veel kerkmensen te passief zijn.
Plaats reactie