Geloofs(on)zekerheid

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

VBG,

Even een korte reactie (verder nu geen tijd). Waarom doe je niets met vraag 86? En de aangehaalde stukken uit die preek?

Rechtvaardigmaking en heiligmaking zijn niet te scheiden!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
england

Bericht door england »

Op zich ben ik het wel met je eens een beetje.. Maar toch..... Ik denk dat opnieuw balans errug belangrijk is!

Iemand als Dorkas bijvoorbeeld, die de gemeente doorging, en ook Paulus.... Of bleef Paulus ook stil thuis zitten mediterenof het nou allemaal wel echt was, en of hij zichzelf maar niet wat toegeeigend had....????

Ik geef toe dat het er niet omgaat wat we doen, maar hoe we het doen... Maar dat neemt niet weg dat we wel opgeroepen worden voor 'goede werken', zie Jacobus.... En het gaat er daar over dat iemand beoordeeld wordt om wat hij doet..dat moet dan dus wel zichtbaar zijn...toch?

In een Christelijk blad stond pas een brief van iemand die schreef dat hij niet geloofde dat de 'kerk' in hel geloofde... Want, zei hij, als jullie echt in de hel geloofde zou je mij niet zomaar zonder iets te zeggen verloren laten gaan. Het feit dat het je niets uitmaakt, het feit dat je het me niet verteld is een bewijs dat je er niet in gelooft...
Heeft hij gelijk???? Als we echt geloven dat onze buurman/buurvrouw voor goed van God vervloekt zal zijn, voor goed in de hel zal zijn, voorgoed verloren zal zijn, laten we iemand dan gewoon doorleven zoals 'ie nou leeft?? Of zouden we iemand met alle bewogenheid en liefde die in ons is waarschuwen??!! Of vinden we dat vroom, en moeten we eerst maar zorgen zelf zonder zonden te zijn, en eerst zelf maar uit te pluizen of we wel echt uitverkoren zijn of niet....???? Hebben we dan het hart om te zeggen, ach mijn twee penninkjes zijn genoeg, al dat openlijke gepreek en geevangeliseer... die mensen doen het alleen maar om gezien te worden.....??

De Bijbel is toch duidelijk? Goede werken doen we niet omdat we gezien willen worden door mensen, niet omdat we ons dan beter voelen, niet omdat we denken dan een streepje voor te hebben bij God. Goede werken doen we omdat God het ons geboden heeft, omdat God in Christus ons heeft laten zien wat Liefde is, omdat God in Christus ons nieuw gemaakt heeft, en we uit dankbaarheid en liefde dingen doen en laten.
En dan gaat het er niet om hoeveel we doen, maar kunnen we dan stil thuis blijven zitten, mopperend op die ijveraars die altijd maar wat willen doen....? Of laten we dan geen een steen op de andre om te proberen de naaste te bewegen om zich met God te laten verzoenen??? Denk eens aan Paulus... Die man was niet te stoppen...!!! Waarom niet....? 2 Kor 5:11 'Wij dan, wetende de schrik des Heeren bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden;'
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

God geeft een ieder van Zijn kinderen een plaats in Zijn koninkrijk, dat kan betekenen dat de weduwe met haar penningen maar misschien met een leven in stilheid en met groot vertrouwen/geloof op Christus haar zaligmaker, vooraan staat en Dorcas of een willekeurige evangelist/gelovige die bewogen met het lot van zijn/haar naaste de straten rondgaat maar in de binnenkamer toch ook strijdt met zijn ongelovigheid achteraanstaat. Maar beide hebben een plaats in Gods Koninkrijk, deze door God zelf toegewezen en de minste plaats in Gods Koninkrijk zal beter zijn dan wat men ooit zou kunnen hopen.
Ik heb wel eens het gevoel dat hier op aarde wordt gestreden om de minste te zijn om in Gods Koninkrijk toch maar de meeste te mogen zijn. Maar laten we goed beseffen dat het niet onze stilheid of onze activiteiten zijn maar Gods wil, Gods keuze, niet onze geloofsvruchten maar Gods Hand bepalend is.

Een ieder doe naar wat zijn hand vindt om te doen en kijkt daarbij niet om of naar anderen.

Kortom, goede werken horen bij een geloofsleven, maar niet onze goede werken zijn bepalend maar ons geloof in De Zaligmaker.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Mirja

Bericht door Mirja »

Jezus heb altijd gezegd groot is uw geloof..nooit groot is uw onzekerheid.
Onzekerheid betekent dat God is en leugenaar.
england

Bericht door england »

Idd, Mirja!!!!

Ja, Egbert, ik ben het helemaal met jouw stukje eens! Ik denk dat dat heel erg belangrijk is! En opnieuw komt het op balans aan.... Doe wat je hand vindt om te doen.

En zoals je al zei, mensen geven zichzelf een schouderklopje omdat ze zich vergelijken met de weduwe met wtee penninkjes, omdat ze nou lekker niks doen, en niet overijverig zijn....

En zoals ik al eerder heb gezegd, het maakt je niet zalig, het maakt je geen beter mens, het brengt je niet dichter bij Gods Troon.... Maar het is een opdracht om Gods wil te doen, om vruchten voort te brengen vanuit een levend geloof..dus niet andersom....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Voorbijganger,

Het lijkt er op dat jij een ander facet wilt benadrukken, namelijk het genade karakter van de goede werken. Maar wil je daarmee de oproep tot goede werken ontkennen? Wat ik juist aan de orde heb willen stellen in deze topic is het genadeloon op deze werken!!

Mag ik van jou een antwoord op de volgende vraag. Dit bedoel ik serieus en niet om te stoken (dat komt ook voor op het forum, ik beaam dat). Een antwoord op deze vraag zou jouw visie op het aangehaalde onderwerp in deze topic denk ik meer naar voren doen komen.

Voorbijganger, aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie