Een ontdekkend woord van Kohlbrugge

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ik vind hetgeen Kohlbrugge heeft gezegd zeer treffend en inderdaad evenwichtig. dat Orck op deze manier zijn kennis van oudvaders met ons hier deelt, waardeer ik zeer en ik hoop dat hij ermee door gaat.

Wel hoop ik dat hij dat in het vervolg zal doen zonder in z'n posting triggers asl "gretig aftrek vinden" o.i.d. te verwerken. Dat leidt alleen maar af en zou tot de vraag kunnen leiden waar het degene die een topic opent nu ten diepste om gaat: om een onderwijzend stuk door te geven of om discussie uit te lokken.

Gelukkig heeft Orck verduidelijkt hoe hij het citaat voor zichzelf heeft gelezen.
Adrianus, je wordt nog wijs op je ouwe dag...

:,:,:,
Majorca

Bericht door Majorca »

ik denk dat wat ik gezegd heb over "gretig aftrek nemen" duidelijk bewaarheid is geworden in de daaropvolgende discussie. Met andere woorden de nadruk op het eerste aspect lijkt velen alhier toch welgevalliger te zijn dan de nadruk op het tweede aspect....

Geeft toch weer te denken. Niet om te polariseren, wél om kritisch te zijn!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik heb persoonlijk maar een echt afkeurende reactie gezien en die is van Rhode, die zegt dat Lydia niets van de ellende gekend heeft voordat zij tot geloof kwam in de Heere Jezus.

Beste Rhode, elk bijbelverhaal laat weer een stukje van de bekering zien. Bij de bekering van Saulus staat er bijvoorbeeld NIET bij dat zijn hart geopend werd. Wil dat dan zeggen dat de Heere zijn hart niet heeft geopend?

Dus geen conclusies trekken uit datgene wat er niet staat.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik denk dat wat ik gezegd heb over "gretig aftrek nemen" duidelijk bewaarheid is geworden in de daaropvolgende discussie. Met andere woorden de nadruk op het eerste aspect lijkt velen alhier toch welgevalliger te zijn dan de nadruk op het tweede aspect....

Geeft toch weer te denken. Niet om te polariseren, wél om kritisch te zijn!
Wil je hiermee aantonen hoe goed jij nu bent? Je stelt jezelf boven die nietsnutten die in jouw ogen niets van ellende willen weten.

Geeft toch weer te denken. Niet om te polariseren, wél om kritisch te zijn!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Eigenlijk is op zoek gaan naar ellendekennis enorm vreemd. Iemand buiten Christus is de meest ellendige persoon op aarde. Die hoeft niet voor zijn ellende op zoek te gaan, die is de verpersoonlijking van ellende. Hem overtuigen van zijn ellendige staat is dan ook het enige wat nodig is, met als doel dat hij naar Christus vlucht.

Ellendekennis heeft nog altijd als doel dat de persoon die er mee leeft, naar Christus vlucht. De persoon verdient niets met zijn ellendekennis. De persoon is ook absoluut niet bekeringswaardiger geworden ofzo.

Daarnaast wordt je in een band met de levende God, pas echt voor ogen gesteld wat ellende is en waarin je verkeerd(e). Hoe moet iemand in de duisternis de duisternis onderschijden? Dat kan toch alleen in het licht van het heilige evangelie? Zonder wet geen evangelie, geen evangelie zonder Christus.

[Aangepast op 12/10/04 door Kaw]

[Aangepast op 12/10/04 door Kaw]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik denk dat wat ik gezegd heb over "gretig aftrek nemen" duidelijk bewaarheid is geworden in de daaropvolgende discussie. Met andere woorden de nadruk op het eerste aspect lijkt velen alhier toch welgevalliger te zijn dan de nadruk op het tweede aspect....

Geeft toch weer te denken. Niet om te polariseren, wél om kritisch te zijn!
En door jouw bijdragen zie ik mijn gedachten omtrent de drijfveer achter het plaatsen van dit citaat ook weer bewaarheid worden.

't Is weer het oude liedje.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

ik constateer dat een goed geestelijk gesprek (nog steeds?) niet goed mogelijk is alhier.


jammer.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik constateer dat een goed geestelijk gesprek (nog steeds?) niet goed mogelijk is alhier.


jammer.
Het zou je sieren als je ook eens bij je zelf nagaat wat een oorzaak zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door MajorcaHij vervolgt: "Immers, wiens gemoed niet verbroken, wiens hart niet verslagen is, die heeft zich nog weinig aan de Wet Gods gelegen laten liggen, en leeft zonder Wet, hoe hij zichzelf ook moge inbeelden in Christus te leven".

Dat betekent dus, dat we kunnen denken in Christus te zijn, maar dat het heel geen waarheid in het binnenste is! Omdat we nooit langs de Sinai gekomen zijn! Schrikkelijke gedachte. Maar wellicht ook ontdekkend...
Zullen we terug naar de discussie? Het is niet Christelijk om ruzie te maken.

De vraag is dus: In hoeverre moet je gebroken van hart en verslagen van geest zijn, om het eeuwige te kunnen betreden?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik constateer dat een goed geestelijk gesprek (nog steeds?) niet goed mogelijk is alhier.


jammer.
Lees je eigen openingsposting nog eens.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Orck,

Je aanhaling van Kholbrugge is een mooie evenwichtige posting.
Rondom de levendmaking van de mens begint met name in het licht van het evangelie de mens te beseffen hoe niets hij is. Buiten het licht vindt die mens niets anders dan zonden en overtredingen(wet).
Maar Kohlbrugge zegt ook nog iets anders. Hij vreest ook dat er velen zijn waar tegen hij juist moet zeggen "Gij zijt nog niet lang genoeg bij deze berg geweest!" (de berg Sinai van de veroordelende wet dus!)
Kholbruggen doelt hier op mondbelijders Ik zou niet weten wat er anders mee bedoeld zou worden.

Ik vermoed dat je deze posting geplaats heeft, men name vanwege het bovenstaande citaat.
Dat is nogal wat....
Indirect zou ik het oordelen kunnen noemen. Liever hoop ik dat het bezorgheid van je is.
Weet je wat ik niet snap Orck?
Je plaatst deze posting op een 'rechts' forum? Jij moet wel heel bang zijn voor mondbelijders...
Eigenlijk ben je dan een recht-rechts geöriënteerd christenmens, die in een andere post meent de middenweg te bewandelen.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Plaats reactie